• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos problemen; lees verder..

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Frans123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Frans123 » 08 sep 2014 21:06

Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Van de week
Wat is het probleem? Tomos heeft altijd goed gereden; op 1 puntje na. Dat is een soort schrapend geluid uit het blok. Soms was het er wel, soms ook niet. Altijd mee gereden en nooit problemen. Nu sinds van de week wil ik naar huis rijden en valt na 5 minuten de tomos uit. Net of de benzine op is. Tomos wel aan kunnen krijgen met choke. Na de choke eraf te trekken valt hij weer uit. Heel de terugreis (nog 10 minuten) op de choke gereden. Eenmaal thuis het gas losgelaten en viel direct uit.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Zoals de omschrijving al aangeeft; best irritant probleem. Nu heb ik zelf van het weekend de carb schoongemaakt. Hij startte dus wel! Eenmaal de proefrit gemaakt. Rijd in princiepe goed, maar bij het loslaten van de gashendel wil hij direct stilvallen! Wie o wie weet wat dit probleem is?

Klein puntje van aandacht, de cilinder eraf gehaald. Zuiger aan de onderzijde pikzwart!

Ook nog even een vraag:
Ik wilde mijn uitlaat ook gaan ontkolen, bij het loshalen zijn de bouten afgebroken. Moet dus ook op zoek naar een nieuwe cilinder. Wat raden jullie aan? Ik twijfel tussen DMP of Airsal 50cc.

Mijn setup:
atw 31
Brom uitlaat
15/15
12 mm spruit

Alvast dank!

Frans123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Frans123 » 08 sep 2014 21:32

Zou dit topic naar Afstellen verplaatst kunnen worden? Per ongeluk verkeerd geplaatst. Ben geen beginner ;)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 sep 2014 14:21

Je kan niet posten in Afstellen. Pas na 20 posts als je in rang gestegen bent en dan, om hier te kunnen blijven posten, even aanmelden als Supporter van het Beginnersforum.

Vwb je probleem. Heb je toevallig ook witte rook uit de uitlaat zien komen (meer als normaal?) want dat duidt op een lekke krukaskeerring. Dit veroorzaakt mogelijk ook het uitvallen, ook wanneer er geen rook zichtbaar is, want er zit ook een keerring achter de ontsteking.

Mocht dat het niet zijn kan je de stationair schroef iets verder indraaien, waardoor de motor meer toeren maakt en niet afslaat.

Tot slot, de bouten kun je (laten) uitboren en opnieuw tappen. Om hiervoor een andere cilinder aan te schaffen is misschien wat rigoureus.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Frans123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Frans123 » 09 sep 2014 17:27

Over de cilinder:
Et appen heeft geen nut meer. Cilinder heeft zijn beste tijd wel gehad. Ook wat koelvinnen afgebroken. Dan moet je gewoon besluiten een nieuwe te kopen.

Over het probleem:
Na de carb schoongemaakt te hebben was het onregelmatige. Ene keer wel aan blijven de andere keer uitvallen. Ook na testrit van 5 min.

Niet specifiek op de uitlaat gelet eigenlijk. Btw wel in het koppelingshuis een extra drukveer geplaatst. Het schrapen lijkt nu te zijn verholpen.

Maar 100% zeker dat het de keerring is?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 sep 2014 11:05

100% zeker is het natuurlijk nooit om op afstand dit aan te geven. Maar ze kosten niet veel en daarmee sluit je uit dat het dat is. Als je ze vervangt, dan wel gelijk allebei.

Vwb de cilinder, ik wist niet dat ie zo "slecht" was. Die keuze om een nieuwe te monteren is aan jou en kan dat beter beoordelen dan ik zonder hem gezien te hebben.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers