• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Elektrische start en kilometerteller

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
MarcTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MarcTomos » 21 sep 2014 13:53

Welke Tomos model heb je? de Luxe E start
Wat is het bouwjaar? 2011
Sinds wanneer speelt dit probleem? al een tijdje
Wat is het probleem? kilometerteller springt op 0 en elektrische start doet raar
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

Hallo

Ik heb een Tomos de Luxe E start uit 2011. Nu heb ik de volgende 2 problemen.
De elektrische start doet het af en toe maar meestal niet. Wilde net elektrisch starten en hij doet niks. 1 km mee gereden en daarna 5 minuten gewacht en toen starte hij 1 keer elektrisch en daarna niet meer. Dit gebeurd heel vaak dat hinj maar 1 keer elektrisch start en daarna niet meer. Accu geeft aan dat hij vol is. Wat kan dit zijn? Startmotor? Startrelais?

Het volgende probleem is met de kilometerteller. Hij heeft wel aan hoe hard je rijdt maar maar het aantal kilomters wat je met de brommer heb gereden springt elke keer op 0. Hij gaat niet verder dan 9,9 km en dan sprint hij weer op 0. Wat kan dit zijn?

Alvast bedankt voor de hulp.

Gr

Marcel

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 sep 2014 19:21

Kilometerteller kan inwendig defect zijn, waardoor ie de volgende 10 tallen cijfers niet meepakt. Vervangen is enige optie.

Vwb het elektrisch starten: Accu geeft waarschijnlijk wel 12 volt aan, maar de capaciteit om te starten (Ampères per uur) zullen niet meer voldoende zijn. Je kan deze laten doormeten bij een accuservicebedrijf. Heb je al eens gemeten of de accu tijdens het rijden/ draaien van de motor voldoende wordt bijgeladen?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MarcTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MarcTomos » 21 sep 2014 19:40

Kilometerteller kan inwendig defect zijn, waardoor ie de volgende 10 tallen cijfers niet meepakt. Vervangen is enige optie.

Vwb het elektrisch starten: Accu geeft waarschijnlijk wel 12 volt aan, maar de capaciteit om te starten (Ampères per uur) zullen niet meer voldoende zijn. Je kan deze laten doormeten bij een accuservicebedrijf. Heb je al eens gemeten of de accu tijdens het rijden/ draaien van de motor voldoende wordt bijgeladen?
Heb het nog niet gemeten tijdens het draaien van de motor bij laad. Wel hoor ik getik als ik probeer elektrisch te starten. Is dit de startmotor of relais wat je hoort?
Kan wel eens proberen te starten met een andere accu. Mag dit ook een auto accu zijn?

Groetjes

Marcel

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 sep 2014 19:59

Elke 12 volt accu is goed voor het starten. Als je hem maar parallel aansluit. Het klikken kan idd het startrelais zijn.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MarcTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MarcTomos » 21 sep 2014 20:15

Elke 12 volt accu is goed voor het starten. Als je hem maar parallel aansluit. Het klikken kan idd het startrelais zijn.

Net geprobeerd de brommer elektrisch te starten met een andere accu. Helaas doet hij nog niks.
Is het goed dat je dan de relais hoort als je als je probeert te starten? Betekend dit dat relais goed is?
Zo ja zou dit dan betekenen dat het de startmotor is? Want het rare is dat hij heel af en toe wel start.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes

Marcel

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 sep 2014 23:52

Veel gehoorde klacht is dat de koolborstels van de startmotor op zijn. Dan wil de motor ook niet ronddraaien. Je zou er nog naar kunnen kijken.

MarcTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MarcTomos » 23 sep 2014 12:31

Veel gehoorde klacht is dat de koolborstels van de startmotor op zijn. Dan wil de motor ook niet ronddraaien. Je zou er nog naar kunnen kijken.

Hoe kan ik controleren of het de koolborstels zijn?
Als het wel de koolborstels zijn moeten die vervangen worden of kan ik die ook repareren of iets?

Groetjes

Marcel

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 sep 2014 13:37

Je kan deze (laten) vervangen. Hoeveel ze kosten is mij niet bekend. Vraag het anders bij een revisiebedrijf of lokale bromboer hoe of wat. Of je besteld een compleet nieuwe zoals deze.

Overigens, het klikken wat je hoort zal waarschijnlijk de bendix zijn (kleine tandwiel op de startmotor) wat naar voren schiet om de tandkrans van het vliegwiel mee te pakken. Heb je de motor al gedemonteerd en los geprobeerd of die dan wel wil draaien?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers