Berichtdoor shadowranger » 14 nov 2014 12:15
Belangrijkste tip: Ga met iemand die verstand heeft van deze dingen. Twee zien en horen meer dan 1 en dit is in je voordeel als je een proefritje kan/ wil maken. Ga nooit alleen af op de mooie blauwe ogen of verkooppraat van de aanbieder. Je kent de uitdrukking misschien wel: "altijd binnen gestaan, van een oud vrouwtje geweest". Op zich hoeft een lage kilometerstand geen probleem te zijn, de meeste Tomossen worden voor korte ritjes gebruikt. Check iig de papieren of dat deze kloppen met net kenteken en nummers in het frame.
In eerste instantie kijk je naar de uiterlijke staat. Eerste indruk van een nette TS zegt 99%. Staat de TS er netjes bij, of is het een modderbak, zie je (veel) roest? Is het een originele of (zwaar) opgevoerd. Aan de hand daarvan weet je of de eigenaar de TS fatsoenlijk heeft behandeld.
Voel aan hendels, wielen, achterbrug, balhoofd en ketting of er niet teveel speling op zit. Kijk ook goed naar de kettingwielen. Zit er nog voldoende "tanden" op of lijkt deze compleet afgesleten. Indien de TS op een bok staat, draai het achterwiel voor-en achteruit. Hoor of voel je bij wisselen van de draairichting een klap of een klonk geluid is meestal de vraagtekenveer gebroken. Op zich geen probleem maar dat kan het soepele overschakelen verminderen en betekend dat je meteen aan de bak kunt om het te repareren.
Check de remmen nog voordat je de motor start. Grijpen ze meteen lekker aan en komen ze ook los zonder bijgeluidien als je ermee vooruit of achteruit loopt. Bij de Revival is de schijfrem voor nog wel eens een puntje van aandacht dat de remmen niet helemaal vrijkomen.
Vraag of de eigenaar de motor wil starten om deze te horen lopen. Wel met koude motor, vaak wordt er kort voor aankomst van een potentiële koper een rondje gereden om de motor makkelijker te laten aanslaan. Een warme cilinder verraad dit. Eventueel door de eigenaar laten uitleggen hoe te starten (chokegebruik etc.). Kijk hoe vaak je moet kicken (of in geval van een e-start let op de starmotor of deze mooi ronddraait i.v.m. accu) tot de motor stationair loopt. Geen vreemde bijgeluiden? Misschien kun je een kort rondje rijden. Zorg ervoor dat je in beide versnellingen kunt rijden, dus niet bij iemand in de achtertuin.
Zijn er verder geen belemmeringen en is de prijs naar je zin of wil je wat afdingen, dat is aan jou om dat te bepalen of het je de prijs waard is. Als je er niet uitkomt met de prijs of teveel mankementen wat de vraagprijs drukt, geen nood, er zijn er meer te koop en je bent niet afhankelijk van deze ene verkoper. Loop gerust weg en als de verkoper de TS echt kwijt wil merk je dat vanzelf.
Succes met de aanschaf.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn