• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos opeenstapeling van problemen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Frans123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Frans123 » 03 jan 2015 14:07

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Het begon enkele maanden terug
Wat is het probleem? Het probleem is begonnen bij het afslaan onder het rijden, net of de benzine op is. Zodra je hem van de choke trok viel die uit. Terugreis op de choke naar huis gereden; dit was 10 min. Bij aankomst uitgevallen en niet meer aan de praat te krijgen....

In de tussentijd enkele veranderingen die ik zo uitleg.

Tot en met nu loopt die nog niet, althans start wel maar komt amper vooruit.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Andere cilinder, Nieuwe zuiger (sleuf versie? met veren, 2x krukaskeerring, vraagtekenveer geplaatst, andere ontsteking, nieuwe bougie, pakkingset, extra drukveer in de koppeling ivm ratelen.

Wat ik al heb uitgelegd hierboven, de brommer die uitviel en niet meer aan de praat te krijgen viel.
In deze volgorde heb ik de dingen veranderd;

- Schoonmaken carb
- andere cilinder met zuiger en veren + bougie; dit heeft geen resultaat gehad. Kreeg hem nog niet werkend.
- Hierna het blok open gehaald en de koppeling los en keerring vervangen. tevels de extra drukveer geplaatst.
Dit gaf nog geen effect; tevens blokkeerde soms de kickstart. Toen hoorde ik geratel aan de kant van de kickstart. Kap eraf en ik zag het vliegwiel eraf liggen. Het spietje was ook kapot.

Nu heb ik het blok helemaal uit elkaar gehaald en een andere krukas geplaatst. Ook heb ik nu het ontbrekende vraagteken veertje gemonteerd; vanaf het gaatje linksom tegen de klok in achter het palletje. Ik had wat problemen met het monteren van de kickstartdeksel, opgelost door een ''zoekertje'' aan de krukas te slijpen.
ik constateerde dat het vliegwiel was uitgelubberd door het ronddollen zonder spie. Ik had er nog 1 liggen. De tussenoplossing. Degene met 2 spoelen zonder contactpunten. Deze gemonteerd en staat op de snorstand.
Nu alles in elkaar gezet met nieuwe pakkingen op het blok en pakkingen op de carb. ATF olie ververst.
Bougie vonkt mooi blauw.

Ben er zelf van overtuigd dat het geen valse lucht is. Hand op luchtinlaat carb en valt direct uit. Deo test nog niet uitgevoerd.

De setup is als volgt;
- Tandwielverhouding 26-33
- Ontsteking op snor
- Snor cilinder, standaard 50cc
- 15/15 Carb (wil terug naar 14/12) met sproeier 54. Was 60.
- Spruitstuk is naar 14mm bewerkt
- Gewoon origineel luchtfilter
- Brom uitlaat.

Met deze setup start hij, al moet ik wel gas bij geven tegen het uitvallen. Rijden doet hij, maar niet naar mijn zin. Ik dacht zelf aan een wat verstopte uitlaat. De demper iets los gehaald en blijft nu normaal aanstaan.

Ik had nog een Proma liggen, deze gemonteerd en gaat direct aan. Enkel kom ik haast niet vooruit, bij dan te veel gas slaat die af...
Als ik nu het wiel van de grond haal en ik geef gas, dan loopt die gewoon, ook op normale toeren.
Ik snap er niets van, Proma start wel rijd niet. En terwijl met de bromuitlaat slecht start en ik gewoon kon rijden.

Wie o wie kan mij van goed advies voorzien. Ben er zo langzamerhand echt klaar mee.

Gr Frans

Frans123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Frans123 » 04 jan 2015 17:50

Niemand?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 jan 2015 12:49

Ontsteking op bromstand zetten, sproeier in 15/15 (54) is te klein (is origineel voor 14/12), daardoor heb je ook dat ie bijna geen trekkracht heeft.

Vwb het uitvallen/ op choke wel rijden kan te maken hebben met lekke krukaskeerring(en). Achter de ontsteking zit er 1, waarvan je geen symptomen ziet uit de uitlaat alleen valse lucht trekt. Als je de luchtinlaat van de carburateur volledig dicht zet, slaat ie zowiezo af, want er kan niet zoveel valse lucht ergens vandaan komen dat de motor blijft draaien. De ander keerring zit achter de koppeling. Is die lek, dan zie je witte rook uit je uitlaat (verbrande ATF).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Frans123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Frans123 » 05 jan 2015 17:54

Ontsteking op bromstand zetten, sproeier in 15/15 (54) is te klein (is origineel voor 14/12), daardoor heb je ook dat ie bijna geen trekkracht heeft.

Vwb het uitvallen/ op choke wel rijden kan te maken hebben met lekke krukaskeerring(en). Achter de ontsteking zit er 1, waarvan je geen symptomen ziet uit de uitlaat alleen valse lucht trekt. Als je de luchtinlaat van de carburateur volledig dicht zet, slaat ie zowiezo af, want er kan niet zoveel valse lucht ergens vandaan komen dat de motor blijft draaien. De ander keerring zit achter de koppeling. Is die lek, dan zie je witte rook uit je uitlaat (verbrande ATF).
Dank voor je reactie,

Welke sproeier denk je aan. Zit ik rond de 60 goed?
De ontsteking op bromstand, voorheen stond hij altijd op snor. Wat zou dit uit gaan maken?
Wat betreft de keerringen, deze zijn allebei vervangen! En ja, deze zijn goed gemonteerd!

Mvg
Frans

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jan 2015 12:51

Ik meen dat een 15/15 idd rond de 60 zit. Maar dat kun je aan de kleur van de bougie-electroden zien.

Mbt het schoonmaken van de carburateur, heb je alles weer goed in elkaar gezet en alle gaatjes goed schoongemaakt? M.n. het stationairgaatje onderin de ronding wil nog wel eens dichtslibben en daardoor een slechte respons geven als men gas geeft.

Denk er ook aan dat de aansluiting carburateur/ spruitstuk lekvrij moet zijn. Ik weet niet welke aansluiting jij hebt, maar er zijn 2 systemen: Alleen met kunststof bus en witte vulbus (nylon) en rubber. Vooral die laatste is erg gevoelig voor lekkage.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers