Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Het begon enkele maanden terug
Wat is het probleem? Het probleem is begonnen bij het afslaan onder het rijden, net of de benzine op is. Zodra je hem van de choke trok viel die uit. Terugreis op de choke naar huis gereden; dit was 10 min. Bij aankomst uitgevallen en niet meer aan de praat te krijgen....
In de tussentijd enkele veranderingen die ik zo uitleg.
Tot en met nu loopt die nog niet, althans start wel maar komt amper vooruit.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Andere cilinder, Nieuwe zuiger (sleuf versie? met veren, 2x krukaskeerring, vraagtekenveer geplaatst, andere ontsteking, nieuwe bougie, pakkingset, extra drukveer in de koppeling ivm ratelen.
Wat ik al heb uitgelegd hierboven, de brommer die uitviel en niet meer aan de praat te krijgen viel.
In deze volgorde heb ik de dingen veranderd;
- Schoonmaken carb
- andere cilinder met zuiger en veren + bougie; dit heeft geen resultaat gehad. Kreeg hem nog niet werkend.
- Hierna het blok open gehaald en de koppeling los en keerring vervangen. tevels de extra drukveer geplaatst.
Dit gaf nog geen effect; tevens blokkeerde soms de kickstart. Toen hoorde ik geratel aan de kant van de kickstart. Kap eraf en ik zag het vliegwiel eraf liggen. Het spietje was ook kapot.
Nu heb ik het blok helemaal uit elkaar gehaald en een andere krukas geplaatst. Ook heb ik nu het ontbrekende vraagteken veertje gemonteerd; vanaf het gaatje linksom tegen de klok in achter het palletje. Ik had wat problemen met het monteren van de kickstartdeksel, opgelost door een ''zoekertje'' aan de krukas te slijpen.
ik constateerde dat het vliegwiel was uitgelubberd door het ronddollen zonder spie. Ik had er nog 1 liggen. De tussenoplossing. Degene met 2 spoelen zonder contactpunten. Deze gemonteerd en staat op de snorstand.
Nu alles in elkaar gezet met nieuwe pakkingen op het blok en pakkingen op de carb. ATF olie ververst.
Bougie vonkt mooi blauw.
Ben er zelf van overtuigd dat het geen valse lucht is. Hand op luchtinlaat carb en valt direct uit. Deo test nog niet uitgevoerd.
De setup is als volgt;
- Tandwielverhouding 26-33
- Ontsteking op snor
- Snor cilinder, standaard 50cc
- 15/15 Carb (wil terug naar 14/12) met sproeier 54. Was 60.
- Spruitstuk is naar 14mm bewerkt
- Gewoon origineel luchtfilter
- Brom uitlaat.
Met deze setup start hij, al moet ik wel gas bij geven tegen het uitvallen. Rijden doet hij, maar niet naar mijn zin. Ik dacht zelf aan een wat verstopte uitlaat. De demper iets los gehaald en blijft nu normaal aanstaan.
Ik had nog een Proma liggen, deze gemonteerd en gaat direct aan. Enkel kom ik haast niet vooruit, bij dan te veel gas slaat die af...
Als ik nu het wiel van de grond haal en ik geef gas, dan loopt die gewoon, ook op normale toeren.
Ik snap er niets van, Proma start wel rijd niet. En terwijl met de bromuitlaat slecht start en ik gewoon kon rijden.
Wie o wie kan mij van goed advies voorzien. Ben er zo langzamerhand echt klaar mee.
Gr Frans