• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos hapert en stottert (filmpje)

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
George
Pindabrein

Berichtdoor George » 23 feb 2015 16:38

Welke Tomos model heb je? Tomos Revival
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Een week
Wat is het probleem? Stotteren, inhouden en haperen
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Hallo!

Sinds een week hapert mijn tomos. Ik kan er bijna niet meer normaal mee wegrijden. Trekt ook erg langzaam op. Ik rij al een jaar met hetzelfde setup (50cc, alles ontgrensd, tecno, 15 del'orto, sproeier 58) en ik heb hier nooit problemen mee ondervonden. Hooguit dat de sproeier in de zomer misschien een maatje te groot is.

Sinds een week echter, trekt hij langzaam op en stottert hij hierbij. Ik voel ook dat het blok trilt. Het lijkt net of de ontsteking steeds een hele korte tijd wegvalt. Hieronder een filmpje, misschien dat iemand mij kan helpen en het herkent :)

https://www.youtube.com/watch?v=1rxc33h9gCI

Groeten George

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 24 feb 2015 01:57

Wat is de kleur van de bougie electroden? Hoe zien die eruit (is de centrale pin rond afgesleten?), want een bougie heeft niet het eeuwige leven. Het klinkt idd alsof de ontsteking overslaat, maat dat kan ook komen door een vervuiling (lees kortsluiting door koolresten/ olie) in de bougie. Krijg je wel een mooie blauwe vonk? Hoe staat het met de aansluiting van de kabel met resp. bobine/ bougiedop? Massapunt van de bobine misschien iets opschuren en opnieuw bevestigen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

George
Pindabrein

Berichtdoor George » 24 feb 2015 15:37

Ik heb al twee verschillende nieuwe bougies geprobeerd met verschillende hittegraden. Ook is de bougie bruin, misschien iets tegen het zwart aan. Maar dat hij wat rijk loopt wist ik. De tweede tip van jou zal ik eens proberen. Eens kijken of dat helpt, bedankt!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 24 feb 2015 19:12

De vezels van de bougiekabel kunnen in de loop der tijd wegbranden door de hoge voltages en als deze niet goed bevestigd is (vonkvorming/ weerstand). Check dit en indien mogelijk kun je een stukje kabel afknippen totdat je weer een mooi blank koperen deel hebt.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

George
Pindabrein

Berichtdoor George » 08 mar 2015 23:21

Hallo,

Ik heb de bougiekabel aan beide kanten afgeknipt en een nieuwe bougiedop gemonteerd. Ook heb ik een extra massakabel van het blok naar het frame getrokken. Het probleem van stotteren lijkt opgelost maar hij trekt nog steeds traag op. De vonk van de bougie is niet mooi blauw en knettert niet zoals het hoort. Ik heb hetzelfde met andere bougies. Kan je bobine kapot zijn?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 09 mar 2015 11:15

Bobine kan heel goed defect zijn. Misschien mag je van iemand anders eentje proberen van zijn Tos om wat uit te sluiten. Anders moet je het verder gaan zoeken. Denk hierbij aan de ontsteekspoel, uit-knop + bedrading, contactslot(?). Misschien kun je tijdelijk proberen de ontstekingsdraad rechtstreeks op de bobine de maken en te kijken of dit wat uitmaakt. Dan heb je iig het contactslot/ uit-knop uitgesloten. Mocht dit een verbetering geven, dan ligt daar juist de oorzaak.

George
Pindabrein

Berichtdoor George » 26 mar 2015 21:32

Goedendag,

Inmiddels een paar weken later. De bobine was niet het probleem. Ik was aan het rijden met de brommer al stotterend. Opeens kwam hij tot een stilstand en wilde niet meer aan. Ik dacht meteen aan een warm/vastloper want zo klonk het. De tomos in een bestelbus naar huis gereden en bij het verwijderen van de cilinder erachter gekomen dat deze goed was.

Wat minder goed was, was dat het hele membraan gescheurd was. Het klepje lag helemaal los in de poort. Membraan vervangen en de brommer rijdt weer als nieuw. Het probleem van het stotteren kwam dus ook omdat er waarschijnlijk al een tijdje een scheur in zat. Opgelost dus.

Bedankt voor de hulp in ieder geval :)

Gesloten
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen