• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Koppeling vervangen?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Vinkyy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Vinkyy » 06 mar 2015 04:46

Welke Tomos model heb je? Luxe
Wat is het bouwjaar? 2012
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vorige week
Wat is het probleem? Tikkend geluid, waarschijnlijk afkomstig van de koppeling. Vreemde brandlucht na tijdje vol gas rijden
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Alleen de vorige eigenaar dus ik weet niet precies wat

Hallo allemaal!

Laat ik beginnen met dat ik nieuw ben en niet precies wist of ik een nieuw topic mocht open.
Maar goed het probleem.

Ik begon vorige week een tikkend geluid uit het blok te horen komen. Het begon zachtjes en alleen bij het overspringen (+/-20 km/h). Het is nu constant geworden, en zo erg dat ik het aan de voetsteunen VOEL. Ik heb gelezen dat dit speling op de koppeling kon zijn. Leek me ook wel logisch aangezien het begon bij het overschakelen.

Maar daar houdt het probleem niet op!

Ik reed laatst naar een verjaardag, vol gas (+/-50 km/h constant), en toen ik hem daar uitzette rook ik een sterke brandlucht. Je kunt het vergelijken met branden haar/plastic. Ik schrok me natuurlijk helemaal het leplazerus en dacht dat ik 10 minuten later mijn trouwe beestje met blik en veger mee naar huis kon nemen. Gelukkig was er nergens iets van rookontwikkeling te zien en was het na 2 minuten ook weer weg.

Ik ga hem sowieso door een professional laten repareren, maar ik wil graag eerst een beetje kennis van zaken hebben. Zou lullig zijn als ik in de maling genomen zou worden!

Alvast bedankt!

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 06 mar 2015 06:32

Dat betekend dus dat eert geen bakolie in heeft gezeten, koppeling is gewoon verbrand. Weet niet van de segmenten hoeveel er nog op zit maar zou ook je vraagtekenveertje kunnen zijn.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Jurre255
Moderator
Moderator
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 06 mar 2015 09:11

Je kunt het beste even kijken of er nog olie op je blokje zit.
De koppeling van een tomos hoort namelijk door de olie te lopen, doet hij dat niet, dan kun je de problemen krijgen die jij nu hebt.

dus:
haal het onderste boutje van je rechter carterkap los, dan loopt het olie er uit. Doe vervolgens dat boutje er weer in. Haal nu het bovenste boutje en het bloutje aan de zijkant los. Laat er ATF olie inlopen totdat het olie er aan de zijkant uitloopt.
Draai dan de bouten er weer op.
Nadat je dit hebt gedaan zal de koppeling even wat anders reageren, maar dat komt omdat het altijd wel iets langs de koppeling loopt. Het olie moet even zakken.

hier hoef je niet technisch voor te zijn, dit kan iedereen wel :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 mar 2015 19:56

Het tikken is al iets waar je naar moet kijken. Er is al vaker gemeld dat de tonnetjes die de segmenten moeten meenemen van het hart van de koppeling eruit lopen en zo de buitenschaal van je deksel opvreten. Of een ander onderdeel (bijv. vraagtekenveertje/ pal loopt ergens tegenaan. Gaat het tikken in frequentie omhoog naarmate je harder gaat rijden?

De brandlucht kan komen omdat de boel waarschijnlijk lekker is opgewarmd en de vorige eigenaar voor de verkoop ergens iets opgesmeerd heeft om het er mooier uit te laten zien. Dat gaat ruiken als het heet wordt (denk aan WD40 op de cilinder want dat glimt zo lekker en verbergt roest). 't Zijn zo van die verkooptruukjes.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Vinkyy
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Vinkyy » 06 mar 2015 20:20

Ben vandaag naar de brommerboer geweest en die trekt hem de 17e open om ff te kijken. Tikken neemt trouwens niet toe met de snelheid en een verkooptruc is het ook niet aangezien ik hem sinds september heb. Lijkt me vreemd dat je dat na 2000km pas ruikt

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 mar 2015 08:31

Nee, ok, maar dat had ik nog niet begrepen uit je eerste post. Ben benieuwd wat de bromboer vind.

Hmmm, tikken neemt niet toe met de snelheid? Vreemd, dat dit niet sneller gaat als je sneller gaat rijden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers