Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds aankoop, een week geleden.
Wat is het probleem? De Tomos start erg moeilijk. Met de choke aan start hij überhaupt niet. Zonder choke start hij na +-10 keer kicken, laat je hem gelijk na starten stationair lopen valt hij weer uit. Als hij nog niet warm is trekt hij heel traag op en in het algemeen tijdens het rijden heb ik ook af en toe het gevoel dat hij stottert of inhoudt.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Hij heeft voor aankoop meer dan een jaar stilgestaan. Ik heb een nieuwe bougie en schone benzine er in gedaan.
Hallo allen,
Afgelopen week heb ik een Tomos snor overgenomen die al een jaartje of wat stil stond. Ik heb geen ervaring met brommers maar het leek me leuk om er wat aan te sleutelen en hem weer aan de praat te krijgen.
Initieel startte hij niet. Ik heb een nieuwe bougie er in gestopt. De Tomos start nu wel, maar erg moeilijk. Met de choke aan start hij überhaupt niet. Zonder choke start hij na +-10 keer kicken, laat je hem gelijk na starten stationair lopen valt hij weer uit. Als hij nog niet warm is trekt hij heel traag op en in het algemeen tijdens het rijden heb ik ook af en toe het gevoel dat hij stottert of inhoudt.
Op boerenverstand dacht ik dat de motor verzoop (gezien het feit hij met choke al helemaal niet start) en er een kleinere sproeire in moest, dus ik heb vannochtend de bougie test gedaan:

Lijkt mij dat dit redelijk koffie-met-melk-bruin is dus dan ligt het niet aan de sproeier?
Waar kan het aan liggen? Wat kan ik hier aan doen?
Ik heb verder niet als doel om de Tomos veel harder dan 30 te laten lopen, hoogstens wat harder op te laten trekken. Daarom wil ik het spruitstuk en de luchtfilter ontgrenzen en eventueel bromontsteking instellen. Verder geen nieuwe uitlaat o.i.d., gaat dit iets van winst opleveren?
Nogmaals, ik heb geen ervaring met brommers maar de wiki vind ik tot nu toe erg behulpzaam en ik wil er graag meer over leren.
Thanks,
Hans K.