• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Standaard Tomos snor loopt en start niet lekker

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
hans kazan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor hans kazan » 01 apr 2015 12:04

Welke Tomos model heb je? S25
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds aankoop, een week geleden.
Wat is het probleem? De Tomos start erg moeilijk. Met de choke aan start hij überhaupt niet. Zonder choke start hij na +-10 keer kicken, laat je hem gelijk na starten stationair lopen valt hij weer uit. Als hij nog niet warm is trekt hij heel traag op en in het algemeen tijdens het rijden heb ik ook af en toe het gevoel dat hij stottert of inhoudt.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Hij heeft voor aankoop meer dan een jaar stilgestaan. Ik heb een nieuwe bougie en schone benzine er in gedaan.

Hallo allen,

Afgelopen week heb ik een Tomos snor overgenomen die al een jaartje of wat stil stond. Ik heb geen ervaring met brommers maar het leek me leuk om er wat aan te sleutelen en hem weer aan de praat te krijgen.

Initieel startte hij niet. Ik heb een nieuwe bougie er in gestopt. De Tomos start nu wel, maar erg moeilijk. Met de choke aan start hij überhaupt niet. Zonder choke start hij na +-10 keer kicken, laat je hem gelijk na starten stationair lopen valt hij weer uit. Als hij nog niet warm is trekt hij heel traag op en in het algemeen tijdens het rijden heb ik ook af en toe het gevoel dat hij stottert of inhoudt.

Op boerenverstand dacht ik dat de motor verzoop (gezien het feit hij met choke al helemaal niet start) en er een kleinere sproeire in moest, dus ik heb vannochtend de bougie test gedaan:
Afbeelding
Lijkt mij dat dit redelijk koffie-met-melk-bruin is dus dan ligt het niet aan de sproeier?

Waar kan het aan liggen? Wat kan ik hier aan doen?

Ik heb verder niet als doel om de Tomos veel harder dan 30 te laten lopen, hoogstens wat harder op te laten trekken. Daarom wil ik het spruitstuk en de luchtfilter ontgrenzen en eventueel bromontsteking instellen. Verder geen nieuwe uitlaat o.i.d., gaat dit iets van winst opleveren?

Nogmaals, ik heb geen ervaring met brommers maar de wiki vind ik tot nu toe erg behulpzaam en ik wil er graag meer over leren.

Thanks,
Hans K.

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 01 apr 2015 18:51

Haal je carberateur es los en schroef hem voor wat je kan uitelkaar en spuit hem dan schoon met remreiniger. Kijk ook of je vlotter niet lek is en of je sproeiernaald mooi schoon is :)

Je zou hem daarna even kunnen uit blazen met druk maar mocht je dat niet hebben gewoon even 5 minuten wachten niet dat er allemaal remreiniger in je blok komt
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 apr 2015 20:09

ijkt mij dat dit redelijk koffie-met-melk-bruin is dus dan ligt het niet aan de sproeier?
Afgaande op de foto is dit nog wat grijzig. Vergelijk het eens met onderstaande foto. Vreemd dat juist met de choke erop de motor niet wil aanslaan. Klinkt mij als een gevalletje valse lucht, ook gezien de kleur van de bougie.

Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

hans kazan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor hans kazan » 02 apr 2015 10:33

Ik zal de carburateur los maken en schoonmaken, hiervoor moet het blok er af toch? Even een middagje tijd voor maken.

Als de bougie toch nog te grijs is betekent dit dat er te weinig benzine en te veel lucht is, toch (EDIT: dan is het juist wel gek dat hij met choke juist niet start?)? En dan kan ik dit oplossen door óf een grotere sproeier óf inderdaad valse lucht vinden. Ik heb op YouTube wel wat filmpjes gezien van hoe mensen met deo spuiten, staat hier een goede wiki ergens over, ook over hoe ik valse lucht op kan lossen eventueel?

Ik ga ook even de uitlaat ontkolen, zal vast ook een positief effect hebben.

Enorm bedankt voor de hulp.

hans kazan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor hans kazan » 03 apr 2015 18:16

Allen,
Vanmiddag er goed voor gaan zitten en door middel van proberen de carburateur er af gehaald. Uiteindelijk gelukt, schoongemaakt en weer terug gemonteerd. Hij startte gelijk goed met de choke aan en liep naar mijn idee lekkerder stationair dan normaal. Echter, ik had de gaskabel niet onder het veertje gemonteerd, dus ik kon geen gas geven. Weer uit elkaar gehaald en de gaskabel goed gemonteerd, resultaat: hij start weer slecht.
Ligt dit aan de gaskabel of iets? Heb wel het idee dat hij als ik rij iets lekkerder loopt dan eerst.

Graag hulp!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 apr 2015 08:26

Het slechte starten wijt ik aan valse lucht. Om de gaskabel goed te monteren heb je de carburateur weer los moeten halen. Daarmee loop je het risico dat de aansluiting van carburateur op het spruitstuk niet goed luchtdicht is geweest nadat je de boel weer in elkaar hebt geschroefd.

Wat ook kan gebeuren is, indien je echt vervuiling hebt, dat er wederom troep is gekomen in de carburateur. Zat er de 1e keer veel zooi onderin je vlotterkamer? Door het schuin houden van de carburateur kan dit in je sproeier en andere kleine kanaaltjes terecht komen en is je schoonmaakbeurt teniet gedaan.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

hans kazan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor hans kazan » 04 apr 2015 10:11

Ik had in eerste instantie al niet het idee dat er echt veel viezigheid in de carburateur zat, hij was gewoon zo goed als schoon. De valse lucht zou kunnen, ik ga zo weer met een deobus kijken. Heb gisteren nog snel even wat gedaan maar toen niets gevonden. Nog meer tips zijn altijd welkom!

Bedankt

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

hans kazan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor hans kazan » 16 apr 2015 21:15

Allen,

Tijdens het hermonteren van de carburateur brak het spruitstuk doormidden en die was nogal moeilijk te vervangen. Gelukkig vanmiddag kunnen ophalen en vervangen. In het algeheel start hij al wat redelijker maar hij houdt nog steeds heel erg in als ie net start. Daarnaast, als ik even rijd heb ik het gevoel dat de cilinder enorm warm wordt, dit wordt bevestigd als ik er buiten op wat WD-40 o.i.d. spuit, dit verdampt meteen. Is dit normaal of niet? Ik begin bang te worden voor een warm/vastloper.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 apr 2015 09:25

Alles wat iets verbrand wordt warm. Ik zou me daar geen zorgen om maken. Wat verwacht je dan, dat er geen stoom van je cilinder afkomt als je er iets op spuit?

Kijk als je de motor lekker hebt warm gereden en je volgas 2 kilometer hebt gereden wat de kleur van de bougie elektroden is. Deze moeten mooi koffie-met-melk-bruin zijn. Zwart/ vettig betekent een te grote sproeier/ ontsteking te laat, wit/ grijzig is een te kleine sproeier of ontsteking te vroeg of warmtegraad van de bougie is verkeerd.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers