• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Pack'r - buddyseat achterwiel-spatbord dilemma

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Rey
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Rey » 21 jul 2015 16:20

Welke Tomos model heb je? Pack'r
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? juli 2015
Wat is het probleem? Past of niet past
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Andere koplamp

Ik heb recentelijk een Pack'r snorfiets uit 2006 gekocht en wil nu een paar dingen aanpassen.

*Eerst een lange buddyseat opzetten. Mijn vraag is of een A3/a35 lange buddyseat erop past. Anders of het mogelijk/makkelijk is zo'n A3/a35 lange buddyseat pas te maken voor de Pack'r.

*Daarnaast lijdt de achter-schokdemper erg door het spatwater van het achterwiel. Er zit nu al veel roest op de achterveer en vaak zit er ook modder tussen.
Daarom wil ik een achterwiel-spatbord opzetten, bijv. die van de Funtastic (de Funtastic is wel daarmee uitgevoerd).
Mijn vraag is of iemand dit ook al heeft gedaan of toevallig weet hoe je het beste kan monteren of miss. andere opties?

Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 jul 2015 19:11

Je kan zelf beugels maken die over het achterwiel lopen en op de achterbrug vastzitten. Daarop een spatbord van de Funtastic monteren is dan een mogelijkheid. Enige verschil is dat de Funtastic een enkele achterbrug heeft en de Pack'R een "gewone" met 2 armen. Je zal zelf creatief moeten zijn, of vaker de veer afspuiten met water.

Vwb je vraag over banaanzadels voor de Pack'R, De A3(5) is een vierkant frame en de bevestiging is anders tov het ronde frame van de Pack'R. Ik denk ook niet dat er passende zadels te krijgen zijn. Het hoogteverschil is nogal fors tussen zadelpen en bagagedrager (waar de achterste beugel op moet komen). Ter voorbeeld, dit is een A3(5) zadel op het frame zoals jij dat hebt (Flexer heeft zelfde frame, alleen bagagedrager zit hoger opgelast). Het gaat er raar uitzien en lijkt me ook niet lekker ziten

Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Rey
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Rey » 22 jul 2015 14:27

Dank Shadowranger voor je antwoord.

Ik zal idd. wat creatief moeten zijn dan als ik het spatbord van Funtastic ga monteren.
Wat betreft het banaanzadel heb ik een bagagedrager-verhoger er bovenop mijn conventionele bagagedrager zitten. Dit is het type wat ik heb, en is best stevig. Zie voorbeeld foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Nu is het zo dat bij een bananenzadel ook het gewicht van de bestuurder DEELS op die verhoger komt. Dus zou die verhoger het gewicht aankunnen van beide personen (voor het gemak genomen 70kg allebei).
En zou de zithoogte nu wel normaal zijn en dus niet 'Het gaat er raar uitzien en lijkt me ook niet lekker ziten'?

Verder vroeg ik mij af of de voorkant van dat bananenzadel wel 1 op 1 past op de bestaande zadelfitting van de Pack'r?
Ik hoor het wel.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 jul 2015 03:34

Als ik het zie is die verhoger dunner dan de originele drager, dus het antwoord op de vraag of deze 2 personen gaat houden zou in mijn geval zijn: Nee. Ik kan het je niet garanderen dat dit goed gaat en daar is de verhoger ook niet voor gemaakt, maar voor dubbele tassen als bij een fiets. Dan kun je misschien nog beter een construktie maken die rechtstreeks op de originele frame drager zit en de hoogte goed is.

Of de op de afbeelding zichtbare banaanzadel goed aansluit is maar de vraag, ik heb deze afbeelding van een ander lid op het forum, maar ook deze is officieel voor een vierkant plaatframe, waarbij de voorzijde deels in de opening hoort te vallen van het originele zweefzadel. In het geval van de ronde frames gaat dit niet, omdat direct onder het zadel de tank zit. Als je de afbeelding aanklikt en vergroot zie je dat de voorzijde met 1 bout aan de bestaande bevestiging zit. Meer hoeft ook niet, want de achterzijde zit aan het frame vast.

Er zijn andere oplossingen dan een banaanzadel om toch een 2e persoon te vervoeren. Kijk maar eens bij de zgn. "broodjes" of duoseat die je op de bagagedrager monteert (niet op de verhoger).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Rey
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Rey » 23 jul 2015 12:11

Shadowranger bedankt voor de antwoorden.
Ik ga even nadenken hoe ik het (creatief) ga aanpakken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers