Pagina 1 van 1
Tomos houd in
Geplaatst: 26 jul 2015 21:20
door Luukvissers
Welke Tomos model heb je? Tomos Standard
Wat is het bouwjaar? 2009
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds het begin
Wat is het probleem? Tomos houd in bij een bepaalde snelheid
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Helemaal niets
Ik heb een half jaar geleden een tomos Standard uit 2009 gekocht, maar hij houd iedere keer in bij een snelheid van +/- 25km/h. Nu heb ik al best veel research gedaan en bij meerderen mensen word het omschreven als 4-takten. Met de orginele luchtfilter heb ik dit heel er en als ik alleen het u-buisje erop zet heb ik dit wat minder maar het 4-takten blijft nog wel steeds maar dat dan wel wat bij een hogere snelheid. Ligt dit aan een te grote sproeier momenteel heb ik sproeier 52. Misschien ligt het wel ergens anders aan. Maar ik zou momenteel niet weten hoe. Wel heb ik in verschillende berichten gelezen dat mensen in luchtfilterhuizen gaan boren maar dat zie ik niet zo zitten.
Kan iemand me helpen.
Gr Luuk
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 27 jul 2015 08:29
door John1950
Wat is de kleur van de bougie na een paar km rijden? Ik denk dat de sproeier iets te groot is, probeer eens maat 50.
Het kan ook dat de uitlaat aan het dichtslibben is en/of het schuimfilter in het luchtfilter verstopt is door vuil.
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 27 jul 2015 12:50
door Luukvissers
De kleur van de bougie heb ik al meerdere malen gecontroleerd en die is mooi koffie met melk bruin.
De orginele filter heb ik er niet meer op, heb er een soort van racefilter met gaasje van gemaakt omdat hij dan minder 4 takt. De uitlaat heb ik pas ook al bekeken maar die ziet er ook schoon uit.
De sproeier zou ik kunnen proberen maar de bougie heeft de goede kleur dus ik weet niet of het verschil uitmaakt.
Is het geen idee om mijn achter tandwiel te verkleinen zodat hij evengoed evensnel loopt maar het gas niet helemaal open hoeft zodat hij niet meer 4 takt.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 27 jul 2015 20:50
door John1950
En met het orginele luchtfilter welke maat sproeier zat er toen in de carb?
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 28 jul 2015 13:01
door Luukvissers
Ik heb er altijd 52 ingehad
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 28 jul 2015 13:14
door John1950
Je zou als dat wilt kunnen proberen met het orginele luchtfilter en sproeier 50.
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 28 jul 2015 17:36
door shadowranger
Ontsteking al verstelt (type en instelling bekend)?
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 28 jul 2015 20:28
door Luukvissers
Ik heb een 2009 model niet die ronde maar met die tandjes verder weet ik er niks vanaf
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 28 jul 2015 22:25
door shadowranger
Tandjes = e-start?
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 29 jul 2015 00:12
door Luukvissers
Er zit geen startmotor op maar heeft wel het e start knopje maar dat is normaal bij modellen vanaf 2009, verder weet ik niks van de onsteking af en heb me er nog nooit echt in verdiept.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 30 jul 2015 17:05
door shadowranger
Dan zal het iig een electronische zijn, enige vraag is of deze met pick-up is of niet. Hoeveel draden komen er uit de bobine? 2 of 4.
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 30 jul 2015 21:29
door Luukvissers
4, de kleuren zijn bruin zwart rood en wit
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 30 jul 2015 22:27
door John1950
4 draden is meen ik onsteking met pickup, maar dat moet shadowranger maar even bevestigen. Kan het niet zo zijn dat het schuim van het orginele luchtfilter gewoon half verstopt zit door stof enz. Dat veroorzaakt ook wat minder lucht naar de carb zodat die eigenlijk in verhouding iets teveel benzine in het mengsel krijgt.
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 30 jul 2015 22:42
door Luukvissers
Nee het schuim is helemaal schoon en droog en ruikt ook niet echt naar benzine, ik heb nu wel een ander tandwiel gekocht zodat de top wat hoger ligt en het gas niet helemaal open hoeft.
Ik heb me ook een nieuwe bougie gekocht maar kan dit je prestatie verbeteren de vorige had dan wel de goeie kleur maar was een NGK B5HS nu heb ik me een NGK B7HS zou dit de ontsteking kunnen verbeteren omdat de hittegraad hoger is, en dat daardoor het 4 takten stopt of is dit niet het geval?
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 31 jul 2015 09:41
door John1950
Waarom gelijk een hittegraad 7 als je setup vrijwel standaard is. Een bougie heeft een zelf reinigings temperatuur en als die dat niet bereikt kan die vervuilen en daardoor slecht gaan vonken
Hittegraad 6 was misschien beter geweest.
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 31 jul 2015 11:28
door Luukvissers
Ja daar heeft u misschien wel gelijk in maar ik heb een paar vrienden met dezelfde setup en ze zeggen dat hun prestatie aanzienlijk omhoog zijn gegaan door een hogere hittegraad bougie
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 31 jul 2015 21:04
door shadowranger
Als je veel langere afstanden rijdt met gas vrijwel vol erop is een 7 hittegraad sosm beter vanwege de zelfreinigings temperatuur. Rij je veel stadsverkeer of korte ritjes is de 5 beter. Btw 7 is een "kouder" type, die makkelijker zijn warmte afgeeft aan de cilinder tov de 5.
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 01 aug 2015 15:22
door Luukvissers
Ik weet nu zeker dat hij inhoud door te weinig lucht.
Kan ik beter een power filter kopen of een kleinere sproeier?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos houd in
Geplaatst: 01 aug 2015 16:42
door John1950
Sproeier iets kleiner nemen, probeer eens maat 50.