• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Aantal (afstel) complicaties

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
Nabsz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Nabsz » 04 aug 2015 04:24

Welke Tomos model heb je? Youngstr
Wat is het bouwjaar? 2005 (of ouder)
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds aanschaf een week of 2 geleden.
Wat is het probleem? Loopt niet goed stationair, schakelt niet goed door en altijd met choke starten.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee (carburateur schoongemaakt)

Het probleem is dus dat ie niet lekker stationair loopt en uitvalt bij stil staan (bijvoorbeeld bij het stoplicht al), ook voel ik dat hij een beetje terug trekt als ik weer gas geef nadat ik flink heb geremd maar niet volledig tot stil stand kom. Daarnaast moet ik em altijd met de choke starten en ik vind dat ie niet lekker overschakelt naar zijn tweede versnelling. Het voelt alsof ie 3-4 seconden blijft hangen bij het schakelen. Nu heb ik vorige week mijn carburateur schoongemaakt. Maar ik denk dat ik dus het één en ander beter moet afstellen, dus nieuwe bougie en andere sproeier om mee te beginnen? Vervolgens misschien nog een nieuwe vraagtekenveertje? Nu weet ik niet zo goed wat voor bougie en sproeierset ik zou moeten bestellen want ik heb geen idee wat voor cilinder ik heb. De vorige eigenaar heeft ook geen idee maar heeft bevestigd dat het geen standaard cilinder is. Op de cilinder staat: Airsal 07, verder rijdt ie +/- 55 en is de luchtfilter prop eruit en zit er een andere uitlaat onder (techno), ook heeft ie (waarschijnlijk) een Dell Orto carburateur maar ook hier geen idee welke maat. Alle tips zijn welkom! Maar voornamelijk hoe ik erachter kan komen hoeveel cc mijn cilinder is en de maat van mijn carburateur, ik denk dat ik daarna zelf al een heel eind kan komen!

Alvast bedankt!

Dit is overigens mijn eerste brommer en heb er dus niet echt veel verstand van, behalve dat ik hier al aardig wat heb doorgelezen.

*extra maar niet echt van belang: als ik mijn benzine kraan open laat en dus even niet rijdt dan lekt ie. geen groot probleem aangezien ik em toch altijd dicht draai als ik ergens parkeer maar indien dit makkelijk verholpen kan worden zijn de tips ook welkom!

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 04 aug 2015 10:07

Voor de cilinder kan je de binnen diameter opmeten met een schuifmaat, of van de zuiger de diameter opmeten, 38mm is 50cc en 44mm is 65cc cilinder en zuiger. Carburateur staat ergens op de zijkant wat voor carb het is, ik vermoed een SHA 14/12 of een 15/15 mm, Voor het afstellen van de sproeier moet je de bougiekleur checken na een paar km rijden, deze moet een koffie met melk bruine kleur hebben. Is die wit/grijs dan sproeier vergroten, Is die zwart en vettig dan sproeier verkleinen. Met de stationairschroef op de carb kun je ook nog het stationair toerental afstellen. Als het goed is staan er op de bougie letters wat voor een het is.
Ook zou ik even checken op valse lucht dmv een deotest. Voor benzine lekkage zou ik kijken of de vlotter niet blijft hangen en of de vlotterbak pakking nog goed is. Moeilijkheden bij het overschakelen ligt vaak aan het vraagtekenveertje. Wanneer je de uitlaatdemper los kan halen zou ik even kijken of de niet dichtgelibt is want daar kan die ook slecht van lopen.

Nabsz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Nabsz » 07 aug 2015 18:52

Hey! Nog bedankt voor je snelle reactie! Heb gister de cilinderkop eraf gehaald zodat ik even kon opmeten! 44mm dus 65cc cilinder zit erop. Dus vandaag nieuwe bougie, sproeierset, vraagtekenveertje, luchtfilter en paar pakkingen besteld. Ik zag ook dat mijn zuiger zwart was aan de bovenkant.. Geen idee of dit erg is maar met een juiste afstelling en nieuwe pakkingen zal dat wel beter zijn denk ik. Nogmaals bedankt!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers