• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos probleem na vervanging uitlaat of pakkingen.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Ivodiesveld
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivodiesveld » 05 dec 2015 16:59

Hallo, ik heb een tomos a35 waar ik een bullit uitlaat onder had, na een rijdje werd de uitlaat slechter en brak de ophangsteun van de beugel af waar ik geen erg in had. Toen ik daarachter kwam omdat de brommer een raar geluid maakte kwam ik erachter dat ook een tapeindje was afgebroken in de cilinder. Met wat hulp van mijn collega's heb ik dus dat kunnen repareren (nieuw draad getapt en nieuwe tapeindjes) maar om dat fatsoenlijk te kunnen maken moet wel de cylinder eraf vandewege het uitboren en recht tappen. Dat heb ik dus ook zo gedaan. Maar omdat de oude uitlaat (bullit) dus ook wat versleten was dacht ik van bestel ik gelijk een andere (zwarte speedy uitlaat met standaard look) heb de tomos nu weer helemaal in elkaar zitten maar nu blijft hij maar verzuipen en loopt die niet meer stationair. (Koppakking en voetpakking zijn trouwens ook gelijk vervangen.

Wat kan ik hier verkeerd hebben gedaan? Ik las ook ergens dat er een andere sproeier in moet maar welke maat dan?
Alvast bedankt
Gr

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 05 dec 2015 17:48

Als dit het complete verhaal is, vermoedelijk toch ergens een luchtlek of... zuigerveren heel de cilinder in gekregen ?(compressie ok?) Sproeier zal het niet aan liggen.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Ivodiesveld
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivodiesveld » 05 dec 2015 18:08

Als dit het complete verhaal is, vermoedelijk toch ergens een luchtlek of... zuigerveren heel de cilinder in gekregen ?(compressie ok?) Sproeier zal het niet aan liggen.
Zover ik weet is dit het complete verhaal, de zuigerveren zitten naar mijn mening gewoon goed, heb je het over een scheur erin of kan het ook zijn dat het slotje aan de verkeerde kant zit? Heb ik ooit wel eens iets over gehoord maar niks mee gedaan en niet echt op gelet
Mvg

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 05 dec 2015 20:17

Op de zuiger zit in elke gleuf waar de zuigerveren in komen twee kleine pinnetjes. je moet bij het monteren van de zuigerveren er voor zorgen dat de uiteinden van de veren om die pinnetjes heen klemmen. Ik zou toch nog een deotest doen om te testen op valse lucht zoals ief ook al aangeeft. Spuiten bij de kop en voetpakking, aannsluiting carb met het spruitstuk en bij de aansluiting carb met de cilinder. Veranderd die ergens van toerental dan heb je op die plek valse lucht.

Ivodiesveld
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivodiesveld » 05 dec 2015 21:24

Op de zuiger zit in elke gleuf waar de zuigerveren in komen twee kleine pinnetjes. je moet bij het monteren van de zuigerveren er voor zorgen dat de uiteinden van de veren om die pinnetjes heen klemmen. Ik zou toch nog een deotest doen om te testen op valse lucht zoals ief ook al aangeeft. Spuiten bij de kop en voetpakking, aannsluiting carb met het spruitstuk en bij de aansluiting carb met de cilinder. Veranderd die ergens van toerental dan heb je op die plek valse lucht.
Oke dat ga ik morgen even controleren. En anders cilindertje er maar weer van af. Zijn de zuigerveren gelijk kapot als deze verkeerd zitten? Want heb een groot gevoel dat die dus verkeerd zitten. Maar als die verkeerd zitten heb je gewoon te weinig compressie?
Gr

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 05 dec 2015 23:56

Als ze verkeerd zittenkrijg je de zuiger er echt niet in dus dan moeten ze al gebroken zijn of iets, dat zou je toch wel gemerkt moeten hebben maar wie weet.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 06 dec 2015 12:26

Hmm, wordt er tegenwoordig mee wakker, lol. Heb je.... misschien de zuiger er verkeerd om in gezet? Te zien door de uitlaatpoort, dus hoef je alleen de uitlaat er even af te halen. (Geldt alleen als het om een bromzuiger met sleuven gaat) De dichte kant van de zuiger moet aan de uitlaatpoort kant zitten en de sleuven aan de inlaatkant dus.

O no, red pilled...

Ivodiesveld
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivodiesveld » 06 dec 2015 14:43

Hallo, ikheb hem even losgemaakt en heb ondekt dat inderdaad het onderste zuigeveertje gebroken is, heb de zuiger niet los gehaald dus verkeerd om zal hem niet worden. Nu is alleen mijn vraagje iedereen heeft het over gleuven in je zuiger waar die in moet vallen. Deze kan ik niet vinden en er lijkt een beetje schade te zijn aan het zuigertje. Is dit ernstig? (Zie bijgestuurde fotos) en heb nog wel een zuigerveertje liggen. Hoe controleer je of deze toepasselijk is voor mijn brommer? (Zie fotos)
Gr
Bijlagen
20151206_143050.jpg
20151206_143102.jpg
20151206_143105.jpg

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 06 dec 2015 22:44

Ik zou maar even een nieuw zuigertje halen, weet niet wat er mis is gegaan, weet ook niet wat je met de sleuven bedoeld, vermoed niet dat wat ik denk, de pennetjes? (zie em volgens mij zitten op je 3de foto) Zo te zien zit je bovenste veer ook vast in de groef (gleuf???)

Ziet de cilinder er nog wel een beetje ok uit? zit best veel rommel op je zuiger, zit dat nu ook in je blok?

O no, red pilled...

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 07 dec 2015 10:32

Zuigerveren zo monteren http://i43.tinypic.com/axy0w5.jpg Dat ziet er inderdaad niet best uit op de foto, ik zou er in ieder geval een nieuwe zuiger en veren in zetten. Ik vraag mij trouwens ook af hoe de cilinderwand er nu uit ziet.

Ivodiesveld
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivodiesveld » 07 dec 2015 22:19

Ik zou maar even een nieuw zuigertje halen, weet niet wat er mis is gegaan, weet ook niet wat je met de sleuven bedoeld, vermoed niet dat wat ik denk, de pennetjes? (zie em volgens mij zitten op je 3de foto) Zo te zien zit je bovenste veer ook vast in de groef (gleuf???)

Ziet de cilinder er nog wel een beetje ok uit? zit best veel rommel op je zuiger, zit dat nu ook in je blok?
De cylinder is nog goed, geen schade aan te zien. Is het nieuwe zuigertje dringend nodig of kan dat nogwel even? Heb hem van de week nodig namelijk (de brommer) Heb er nu ook een andere uitlaat onder dus danbdraait ie minder toeren dan normaal. Als het goed is zitten er in de gleuf waar de zuigeveren invallen een klein pinnetje waar het slotje in valt. Blok zit geen rommel in. Zuigerveren heb ik zowieso nieuw besteld krijg ik morgen binnen. Kan ik er dan gewoon even op rijden op en over n paar weekjes het zuigertje doen? Gr

Ivodiesveld
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivodiesveld » 07 dec 2015 22:20

Zuigerveren zo monteren http://i43.tinypic.com/axy0w5.jpg Dat ziet er inderdaad niet best uit op de foto, ik zou er in ieder geval een nieuwe zuiger en veren in zetten. Ik vraag mij trouwens ook af hoe de cilinderwand er nu uit ziet.
Cilinderwant ziet er nog prima uit, is het zuigertje vervangen nodig of kan ik hier nog wel even mee rijden? Heb hem vandeweek namelijk nodog en zuigerveren zijn besteld
Gr

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 07 dec 2015 22:24

Zuigertje kost je een tientje ofzo maar, het kan vast wel, of het verstandig is is vraag 2 :)

Goed reinigen, plekjes even wegschuren van de zuiger, nieuwe zuigerveertjes plaatsen (zuigerslotspeling even nameten is geen gek idd, minimaal 0.15 mm) en alleen als de zuigerveren ook goed in de groeven vallen en kunnen bewegen.

ps: Zat/ zit de zuiger wel met het pijltje richting uitlaatpoort gemonteerd?

O no, red pilled...

Ivodiesveld
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivodiesveld » 07 dec 2015 22:42

Zuigertje kost je een tientje ofzo maar, het kan vast wel, of het verstandig is is vraag 2 :)

Goed reinigen, plekjes even wegschuren van de zuiger, nieuwe zuigerveertjes plaatsen (zuigerslotspeling even nameten is geen gek idd, minimaal 0.15 mm) en alleen als de zuigerveren ook goed in de groeven vallen en kunnen bewegen.

ps: Zat/ zit de zuiger wel met het pijltje richting uitlaatpoort gemonteerd?
Pijltje richting de uitlaatpoort? Hoe bedoelt u?
Gr

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 07 dec 2015 22:57

Bovenop de zuiger staat, misschien nu niet meer zichtbaar door kool, een pijl. Als je de zuiger verkeerd om monteert kan het zijn (weet niet zeker, heb em ff niet voor me liggen :) ) dat de zuigerveer slotjes niet goed uitkomen en dat zou de schade kunnen veroorzaken die jij hebt. Als de onderste 2 foto's gemaakt zijn vanaf de voorkant van het blok dan zit ie evrkeerd om.

En zeg maar je, voel me al oud genoeg ;)

O no, red pilled...

Ivodiesveld
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivodiesveld » 07 dec 2015 23:40

Bovenop de zuiger staat, misschien nu niet meer zichtbaar door kool, een pijl. Als je de zuiger verkeerd om monteert kan het zijn (weet niet zeker, heb em ff niet voor me liggen :) ) dat de zuigerveer slotjes niet goed uitkomen en dat zou de schade kunnen veroorzaken die jij hebt. Als de onderste 2 foto's gemaakt zijn vanaf de voorkant van het blok dan zit ie evrkeerd om.

En zeg maar je, voel me al oud genoeg ;)
De onderste 2 fotos zijn vanaf onder gemaakt (kant waar normaal de uitlaat zit) maar hoe horen deze zuigerveertjes dan te zitten? Met het slotje naar welke kant?
Gr

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 08 dec 2015 06:12

Durf het zo uit m'n hoofd niet met zekerheid te zeggen, zoek de pijl :)

Edit, na even lezen, ze horen aan de uitlaatkant dus goed.

O no, red pilled...

Ivodiesveld
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ivodiesveld » 08 dec 2015 22:25

Durf het zo uit m'n hoofd niet met zekerheid te zeggen, zoek de pijl :)

Edit, na even lezen, ze horen aan de uitlaatkant dus goed.
Ja heb hem gevonden deze zit goed, zuigerveren en alles zit op zijn plek. Morgen verder af bouwen hij loopt al wel weer :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers