Goededag allemaal,
Sinds 5 dagen ben ik een trotse bezitter van een Tomos S25/2. Een heerlijke beestje wat rustig op gang komt en door rijd waar nodig. De vorige eigenaar is er helaas niet bepaald zuinig op geweest. Tijd voor mij dus om de nodige dingen te vervangen en te verbeteren.
Het template verhaaltje
Welke model tomos heb je?
Tomos S25/2
uit welk jaar komt de tomos ?
2005
Is het een snor of een brommer?
Snor
wanneer ontstond het probleem?
-
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
-
Wat is het probleem?
zie onderstaande vraagstellingen
De dingen die in ieder geval nog plaats gaan hebben zijn:
- richtingaanwijzers (bloed vervelend om met je rechterarm richting aan te geven, gaat alles langzaam in eens)
- remlicht
- indicator lampjes op dashboard
- usb lader tbv telefoon(navigatie icm Google Maps)
- spiegeltjes
Wat nu niet in orde is:
- claxon
- kilometer teller
- er drupt wat zwarte drek (olie) uit als ik 20km plankgas gereden heb
- ketting moet vervangen worden(volledig uitgerekt en teveel speling over)
- diverse roestplekken
- veren voor en achter vervangen
Het was dan ook een goedkoop beestje en heeft wat aandacht nodig, maar dat gaat goed komen hoop ik met een beetje hulp van jullie.
Wat ik als eerste in orde ga maken is natuurlijk de kilometer teller. De benodigdheden hiervan zijn al onderweg. worden 5-1 geleverd. Daarna ga ik kijken voor indicator lampje voor dimlicht. Die van groot licht doet het al maar wil die van dimlicht ook hebben.
De volgende stap zal remlicht worden dit om mijn eigen veiligheid te kunnen waarborgen natuurlijk.
Daarna zijn de richtingaanwijzertjes aan de beurt, zodat ik het gas goed kan houden op het moment dat ik een bocht naar rechts in ga.
Met deze laatste ben ik meteen wat angstig, lampjes, indicator lampjes etc, klinkt allemaal als veel electra mijn vermoeden is dat de tomos via de spoel en het vliegwiel niet genoeg kan opwekken op zulke momenten dat als ik bij het stoplicht sta en naar rechts wil in eens mijn electra wegvalt. Een accu ertussen is volgens mij dan de oplossing. Hiermee is de electra in ieder geval voorzien van voldoende spanning. Nu heb ik alleen de uitdaging waar ik deze ga zetten.
Stukje bagagedrager inleveren lijkt me de handigste oplossing. Of eventueel in een hangbak aan het stuur deze laatst word wel wat lastig voor de bedrading.
Wat ik graag wil weten, zijn er specifieke kleureisen aan de bekabeling van je tomosje vwb:
- remlicht
- richting aanwijzer
- Pluspool
- Minpool
- indicator lampjes
Voor opladen accu en huidige pluspool aansluiting:
- Aansluiting van Bobine, moet dit rechtstreeks op vliegwiel of mag dit eventueel ook via accu? En wat is jullie advies?
- kan ik de aansluiting van de spoel gebruiken voor lader van de accu?
- welke accu adviseren jullie? Ampere en Ampere uur dan voornamelijk. Thuis kan deze aan een druppellader eventueel voor bijladen indien nodig.
Ik ben heel benieuwd.
Gr. Rutger