• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Accu plaatsen op S25/2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
RutgerB
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor RutgerB » 02 jan 2016 14:48

Goededag allemaal,

Sinds 5 dagen ben ik een trotse bezitter van een Tomos S25/2. Een heerlijke beestje wat rustig op gang komt en door rijd waar nodig. De vorige eigenaar is er helaas niet bepaald zuinig op geweest. Tijd voor mij dus om de nodige dingen te vervangen en te verbeteren.

Het template verhaaltje
Welke model tomos heb je?
Tomos S25/2
uit welk jaar komt de tomos ?
2005
Is het een snor of een brommer?
Snor
wanneer ontstond het probleem?
-
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
-
Wat is het probleem?
zie onderstaande vraagstellingen

De dingen die in ieder geval nog plaats gaan hebben zijn:
- richtingaanwijzers (bloed vervelend om met je rechterarm richting aan te geven, gaat alles langzaam in eens)
- remlicht
- indicator lampjes op dashboard
- usb lader tbv telefoon(navigatie icm Google Maps)
- spiegeltjes

Wat nu niet in orde is:
- claxon
- kilometer teller
- er drupt wat zwarte drek (olie) uit als ik 20km plankgas gereden heb
- ketting moet vervangen worden(volledig uitgerekt en teveel speling over)
- diverse roestplekken
- veren voor en achter vervangen

Het was dan ook een goedkoop beestje en heeft wat aandacht nodig, maar dat gaat goed komen hoop ik met een beetje hulp van jullie.

Wat ik als eerste in orde ga maken is natuurlijk de kilometer teller. De benodigdheden hiervan zijn al onderweg. worden 5-1 geleverd. Daarna ga ik kijken voor indicator lampje voor dimlicht. Die van groot licht doet het al maar wil die van dimlicht ook hebben.

De volgende stap zal remlicht worden dit om mijn eigen veiligheid te kunnen waarborgen natuurlijk.

Daarna zijn de richtingaanwijzertjes aan de beurt, zodat ik het gas goed kan houden op het moment dat ik een bocht naar rechts in ga.

Met deze laatste ben ik meteen wat angstig, lampjes, indicator lampjes etc, klinkt allemaal als veel electra mijn vermoeden is dat de tomos via de spoel en het vliegwiel niet genoeg kan opwekken op zulke momenten dat als ik bij het stoplicht sta en naar rechts wil in eens mijn electra wegvalt. Een accu ertussen is volgens mij dan de oplossing. Hiermee is de electra in ieder geval voorzien van voldoende spanning. Nu heb ik alleen de uitdaging waar ik deze ga zetten.

Stukje bagagedrager inleveren lijkt me de handigste oplossing. Of eventueel in een hangbak aan het stuur deze laatst word wel wat lastig voor de bedrading.

Wat ik graag wil weten, zijn er specifieke kleureisen aan de bekabeling van je tomosje vwb:
- remlicht
- richting aanwijzer
- Pluspool
- Minpool
- indicator lampjes

Voor opladen accu en huidige pluspool aansluiting:
- Aansluiting van Bobine, moet dit rechtstreeks op vliegwiel of mag dit eventueel ook via accu? En wat is jullie advies?
- kan ik de aansluiting van de spoel gebruiken voor lader van de accu?
- welke accu adviseren jullie? Ampere en Ampere uur dan voornamelijk. Thuis kan deze aan een druppellader eventueel voor bijladen indien nodig.

Ik ben heel benieuwd.

Gr. Rutger

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 02 jan 2016 15:19

Mbt je accuvraag geen idee maar wat ik wel weet is dat mijn sport'r richtingaanwijzers heeft en geen accu, gaat best volgens mij al gebruik ik ze niet veel.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

RutgerB
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor RutgerB » 02 jan 2016 15:27

Voor alleen de richtingaanwijzers ben ik ook niet op zoek naar een accu, maar mijn vermoeden is dat:

- koplamp
- achterlicht
- remlicht
- mobiele telefoon lader
- richting aanwijzer
- 2x indicator lampje (dimlicht & richting aanwijzer)
- 1x richting aanwijzer
- electra tbv ontsteking

in een stilstaande situatie allemaal wat flets word, en daardoor mijn veiligheid in het geding komt. Bovendien met een accu zijn er toekomstige dingen te bedenken GPSBird, eventueel radio/boxjes tbv leuke muziek onderweg etc etc

8)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 02 jan 2016 15:52

Deze had je al gezien?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

RutgerB
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor RutgerB » 02 jan 2016 16:04

Hoi Ief,

Jazeker, en de standaard variant ook. Het betreft immers geen E-start want die is standaard uitgerust met accu. Maar even simpel rekenen levert op:
- koplamp - 25w
- stadslicht - 4w
- instrumenten verlichting - 1,2w
- indicator lamp - dimlicht - 2w
- indicator lamp - richting aanwijzer - 2w
- remlicht - 10w
- knipperlicht (voor en achter) - 20w
- achterlicht - 10 w
- telefoon lader - 10w-25w

Als ik de aansturing van ontsteking niet meereken zit ik op 99,2 w in meest ongunstige situatie. Als ik goed gelezen heb op wiki en op het forum dan levert de spoel maximaal 80 w. dan kom ik in de ongunstige situatie's 19,2 w tekort. Als ik rijd gebruik ik echter minder namelijk geen richting aanwijzers en remlicht, dit zou dan dus 32w minder zijn waardoor 80 w. wel voldoende is. Als ik dan logisch nadenken dan zou dit kunnen betekenen dat als ik bij dat stoplicht stil sta ik geen voldoende richting aanwijzer, koplamp remlicht etc heb. Dat vind ik best spannend. Als ik er een accu bij plaats (4 Ah met 4 A) welke gedurende het rijden kan bijladen en gedurende stilstand de electrische vraag aankan dan is volgens mij alles in kannen en kruiken.

De bovenstaande berekening levert voor mij ook de vraag op voor een accu. Welke uiteraard pas actief worden na het draaien van een contactsleuteltje (zit er ook niet standaard op helaas). Genoeg werk iig.

Om in geval van nood nog maar te zwijgen over het verbruik van de Claxon, ik vermoed een watt of 15.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 02 jan 2016 16:52

Ik snap je idee wel en volgens mij waterdicht. Verwees meer naar dat schema zodat je een idee hebt hoe e.e.a. aan te sluiten, dat was toch een van de vragen? Denk dat de accu niet zo groot hoeft te wezen daar ie vooral bedoeld is om laagtoerige momenten op te vangen zoals je zegt.

O no, red pilled...

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 02 jan 2016 21:28

Wat betreft het contactsleuteltje. Een mooie plek is wellicht je balhoofd, daar heb ik hem ook geplaatst.
image.jpg
Ideaal plekje als je het mij vraagt.
Bovendien kan je hem natuurlijk schakelen tussen je accu en de rest van je elektra.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

RutgerB
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor RutgerB » 03 jan 2016 07:59

Dank allen, voor de reactie's ik ga er mee aan de gang zodra e.e.a. gemonteerd is dan zal ik foto's plaatsen.

RutgerB
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor RutgerB » 06 jan 2016 21:11

Nou het valt allemaal nog niet mee....
alleen al de bekabeling regelen is al lastig:
bruin en paars
beide om en nabij de 5 meter krijg ik niet gevonden, wel wit, zwart, blauw, rood, groen, oranje maar geen bruin en of paars. Iemand een idee? loop al 2 dagen het internet af te struinen....

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 06 jan 2016 21:30

Neem je toch gewoon een ander kleurtje, koper is koper of moet het 'perfect'?

edit: dit wat?

http://www.rdae.nl/en/wire-and-cable/single-core-wire/

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen