• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start slecht

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Ricardo90
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2016 13:44
  • Citeer

Berichtdoor Ricardo90 » 17 aug 2016 13:53

Goedemiddag allen,

mijn setup is als volgt:

Welke model tomos heb je? Quadro
uit welk jaar komt de tomos ? 1990
Is het een snor of een brommer? snor
wanneer ontstond het probleem? Sins begin

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Ja -> sproeier 52 (zat 50 in)
Bougie -> b6HKS (zat een 7 in)
Uitlaat van standaard naar standaard snel
Rijd nu 40 op warme motor
Begrenzer uit luchtfilter

Wat is het probleem?
Start slecht! Je moet altijd met choke starten, alleen niet als je warme motor hebt

Als je hem wat hoger afstelt met stationaire schroef, loopt die te hard zodra je motor eenmaal warm is.

Trekkracht is ook slap, lijkt echt of die eerst warm moet lopen, maar hij valt dus uit als je niet af en toe beetje gas bij geeft na een koude start. Eenmaal warm is der niks aan de hand!

Bougie is redelijk zwart.


---------

Hebben jullie 'n idee? Ik ben ten einde raad! Heb sproeier 50,52,54 al geprobeerd.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 aug 2016 17:42

Waarom sproeier gewijzigd? Zwart geeft al aan dat deze te groot is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Lagetrial
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2016 18:44
  • Citeer

Berichtdoor Lagetrial » 20 aug 2016 14:28

Bedankt voor reactie! Ik dacht dat dit noodzakelijk was bij het opvoeren van de brommer, daarnaast hield hij in op de top. Moet ik weer terug naar standaard 50 sproeier ? En gaat dat dan niet ten koste van de uiteindelijke top ? (nu 40km/u)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 aug 2016 12:00

Top zal nauwelijks uitmaken, het starten gaat beter. Nogmaals, een sproeier wijzigen doe je alleen in geval van aanmerkelijk prestatieverlies (niet zijnde valse lucht e.d.) of bij het finetunen van de motorprestaties. Ik kan mij voorstellen dat jij niet eerst hebt gekeken na wijziging van de uitlaat hoe de motor presteerde voordat je de sproeiermaat wijzigde.

De kleur van de bougie-electroden is hierbij een belangrijke graadmeter. Je geeft aan dat die van jou zwart is, dus te rijk staat afgesteld.
Zet je oude sproeier terug, stel het stationair goed af bij warme motor en rij ten minste 2 kilometer volgas (bij warme motor) om de kleur van de electroden te kunnen zien. Soms duurt het wat langer, afhankelijk van de afstelling en hittegraad van de bougie.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Lagetrial
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2016 18:44
  • Citeer

Berichtdoor Lagetrial » 27 aug 2016 15:21

Top zal nauwelijks uitmaken, het starten gaat beter. Nogmaals, een sproeier wijzigen doe je alleen in geval van aanmerkelijk prestatieverlies (niet zijnde valse lucht e.d.) of bij het finetunen van de motorprestaties. Ik kan mij voorstellen dat jij niet eerst hebt gekeken na wijziging van de uitlaat hoe de motor presteerde voordat je de sproeiermaat wijzigde.

De kleur van de bougie-electroden is hierbij een belangrijke graadmeter. Je geeft aan dat die van jou zwart is, dus te rijk staat afgesteld.
Zet je oude sproeier terug, stel het stationair goed af bij warme motor en rij ten minste 2 kilometer volgas (bij warme motor) om de kleur van de electroden te kunnen zien. Soms duurt het wat langer, afhankelijk van de afstelling en hittegraad van de bougie.
Zojuist sproeier 50 teruggeplaatst maar het heeft helaas wel degelijk invloed op de top. Hij rijd nu net aan 30 plaats van 40 met sproeier 52.

Ligt het dan niet aan bougie? het slechte starten. Ben al van bougie NGK b7 HS naar de b6 gegaan. maar zou die dan naar b5 moeten ? Ik heb die atm dus die zou ik opnieuw moeten kopen.

Ik ben echt ten einde raad ! o|O
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 27 aug 2016 20:27

Als je met choke moet starten dan staat ie te arm (tijdens starten). Ik zou eens bekijken of je geen valse lucht had in de buurd van je spruitstuk of iets.

Los daarvan, wat voor ontsteking heb je en als puntjes, staan die nog op tijd?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Lagetrial
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2016 18:44
  • Citeer

Berichtdoor Lagetrial » 28 aug 2016 11:17

Valse lucht checken met deo gewoon ? kan dit geen kwaad eig voor de brommer zelf?

De ontsteking en puntjes heb ik eerlijk gezegd geen idee, nooit daar aangezeten. Dan moet je het motorblok zelf eraf halen en openen toch ?

Sorry voor de domme vragen!


----
btw: starten lijkt nog steeds t zelfde te zijn, echter liep die nu wel sneller stationair zonder al te veel gas bij te hoeven geven.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 28 aug 2016 13:38

Nee, kan geen kwaad. Ik weet het verder ook niet, kan alleen wat mogelijke boosdoeners opnoemen..

-niet goed sluiten membraan as je die hebt
-versleten zuigerveren-valse lucht
-ontsteking

Laat die bougie maar 6, is prima.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.