• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Valse lucht tussen carburateur/spruitstuk

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
minkos
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2018 00:11
  • Citeer

Berichtdoor minkos » 22 mei 2018 19:20

Beste tomos experts,

Mijn Tomos start direct en blijft goed stationair lopen, Wanneer ik weg wil rijden trekt hij echter erg slecht. Het probleem lijkt minder te worden wanneer de Tomos warm is gereden. (trekkracht verbeterd).

dmv van de deo test ben ik er achter gekomen dat mijn Tomos valse lucht trekt tussen de carburateur en het spruitstuk.
Het lijkt erop dat alle onderdelen aanwezig zijn zodat de carburateur goed aangesloten zou moeten zijn (kunststofbusje is nog aanwezig). Ook heb met vloeibare pakking zitten kloten (zonder succes).

Mijn vraag is daarom of jullie misschien een oplossing hebben voor mijn probleem.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 mei 2018 14:51

Zit achterin het kunststof busje ook nog een rubberen ring? Zo nee, dan is dat het probleem. Het gaat om onderdeel nr 40 op de tekening:

Afbeelding

Deze dus:

Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

minkos
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2018 00:11
  • Citeer

Berichtdoor minkos » 23 mei 2018 19:45

Zit achterin het kunststof busje ook nog een rubberen ring? Zo nee, dan is dat het probleem. Het gaat om onderdeel nr 40 op de tekening:

Afbeelding

Deze dus:

Afbeelding
Bedankt voor de reactie. Volgens mij mis ik deze idd. Ik ga er morgen naar kijken en langs de brommerboer voor een nieuwe. Komt het vaker voor dat de problemen door valse lucht zo goed als verdwijnen wanneer de motor warm is? Zo ja, hoe komt dat?
Omhoog

minkos
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2018 00:11
  • Citeer

Berichtdoor minkos » 24 mei 2018 23:18

Het afdichtringetje en buisje waren dus blijkbaar toch aanwezig. heb deze gecontroleerd en schoongemaakt en deze zagen er goed uit.

Wat ook niet gek om te melden is dat wanneer er een grote sproeier in de caburateur zit hij juist nog slechter loopt. Dit is heel apart omdat ik op het forum ook lees dat mensen dmv een grotere sproeier de valse lucht compenseren.

Waar ik nu ook aan twijfel is of het lek zich mischien ergens anders bevindt. Ik spuit op het punt waar het spruitstuk en de carb verbonden zijn en de tomos valt uit. Maar wanneer ik bij de voetpakking spuit valt hij ook uit. Hoe kan ik zeker weten waar het lek zich bevindt? Nu gebruik ik de deo test om valse lucht op te sporen.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 mei 2018 15:49

Misschien zit het probleem in de pakking bij het membraan?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

minkos
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2018 00:11
  • Citeer

Berichtdoor minkos » 29 mei 2018 11:56

Misschien zit het probleem in de pakking bij het membraan?
Deze zit er nog origineel op. ook zitten er 2 verbindingselementen(ben de naam kwijt) in die er niet uitgedraaid kunnen worden met gereedschap. Zou het alsnog kunnen dat hier dan valse lucht gezogen wordt?

Is er een mogelijkheid om zeker te weten waar de valse lucht zich bevind? Met de deo-test kom ik er niet uit. Het lijkt in ieder geval niet de koppakking te zijn maar spuit ik op de carburateur, membraan of voetpakking valt hij bijna direct uit.
of is dit alleen op te lossen door al die pakkingen te vervangen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 mei 2018 12:38

Je bedoelt de breekboutjes. Die kun je inzagen en dan met een schroevendraaier eruit halen. Of met een goede tang met grip. Als je hem weer wil vastzetten, kun je M5 bouten gebruiken.

Als daar de motor uitvalt, zal er wel een lek zitten. Gebeurt er niets, dan is deze dicht. Vervangen/ zoeken naar reden van lekkage is dan zeker de enige optie. Wel alle pasvlakken netjes schoonmaken van oude resten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

minkos
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2018 00:11
  • Citeer

Berichtdoor minkos » 30 mei 2018 11:53

Misschien zit het probleem in de pakking bij het membraan?
Deze zit er nog origineel op. ook zitten er 2 verbindingselementen(ben de naam kwijt) in die er niet uitgedraaid kunnen worden met gereedschap. Zou het alsnog kunnen dat hier dan valse lucht gezogen wordt?

Is er een mogelijkheid om zeker te weten waar de valse lucht zich bevind? Met de deo-test kom ik er niet uit. Het lijkt in ieder geval niet de koppakking te zijn maar spuit ik op de carburateur, membraan of voetpakking valt hij bijna direct uit.
of is dit alleen op te lossen door al die pakkingen te vervangen?
Bedankt voor de reacties,

Door met de sproeier 2 maten hoger te gaan lijkt het probleem opgelost. Ik ga ervan uit dat de deo de luchtfilter inlaat in werd gezogen doordat ik mijn spruitstuk prop heb verwijderd. vandaar dat ook niet duidelijk was waar nou precies het lek zat.
ik lees dat het ook niet gek is om 2 maten omhoog te gaan wanneer er een nieuwe kop en uitlaat opzit. Wel apart dat mijn bougie altijd mooi koffiebruin is gebleven.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.