• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

CDI monteren op oude tomos

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 11 jun 2018 22:02

Welk model: Tomos Classic Retro A35 brommer 45kmu
Welk jaar: 2005 eerste toelating
Wanneer ontstond probleem: -
Setup: helemaal standaard behalve sproeier 57 en snelle terugloop uitlaat
Wat is het probleem:

TL;DR: (Hoe) kan ik een 4-draads CDI monteren op een tomos uit 2005 met elektronische ontsteking?

Ik wil graag een 65cc kop monteren zodat hij sneller optrekt, maar mijn top moet rond de 50 blijven liggen. Ik wil wel de optie hebben om op eigen terrein hard te kunnen rijden. Ander achtertandwiel is me iets te omslachtig dus.

Ik las dat je een CDI op toerental kunt begrenzen, dat is perfect want dan heb ik dus het hele bereik al het vermogen maar is hij gekapt op snelheid. Ik wil dan zo'n EURO-begrenzer unit kopen op 55 kmu die ik volledig onder de kap stop. Als ik door de stad ga rijden zit die er gewoon op. Op eigen terrein schroef ik de kap er af en haal ik de begrenzer eraf. Ik wil geen sinister gedoe met geheime knopjes want de politie weet die wel te vinden en wil ook niet veel harder dan 55 door de bebouwde kom kneuren. Vind het ook geen probleem om bijvoorbeeld de hele bobine ff om te wisselen op eigen terrein maar dan moet ik dus wel weten dat het werkt.

Maar mijn vraag is dus of je een 4-draads CDI kunt monteren op een "oude" tomos. Op tomos-parts zeggen ze dat het alleen op 2009+ modellen kan maar daar geloof ik niks van. Ik ben best handig en wil best zelf flink pielen. Is zo'n begrenzer praktisch gewoon een regelbare condensator? Want ik wil zoiets ook best zelf solderen. Ben er redelijk handig mee. Heb al iets gelezen met zelf een condensator op je bobine solderen maar daar mag je niet te lang mee rijden begrijp ik.
Pretty Girls in your city

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jun 2018 21:37

De 4 draads modellen zijn voor de pick-up ontstekingen. Indien je een "oude" ontsteking hebt zonder pickup zou ik eenzelfde model cdi nemen maar dan de 2 draads uitvoering.

Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 18 jun 2018 12:11

De 4 draads modellen zijn voor de pick-up ontstekingen. Indien je een "oude" ontsteking hebt zonder pickup zou ik eenzelfde model cdi nemen maar dan de 2 draads uitvoering.
Maar die kun je toch niet op toerental begrenzen met zo'n EURO unit? Hoe kan ik checken of ik een ontsteking met pick-up heb? Ik heb gewoon een elektronische met 4 spoelen.

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 18 jun 2018 12:14

Oh, ik zie het al, dan moet er zo'n klein zwart dingetje bij zitten die de timing regelt, dat heb ik niet. Heb jij misschien nog tips over hoe ik mijn tomos kan begrenzen? Maar dat ik tegelijkertijd op eigen terrein zonder veel moeite die begrenzing er ff af kan halen.

Veel van die oplossingen doen namelijk het omgekeerde: normaliter onbegrenst, maar op het moment dat de politie komt begrenzing er juist even op zetten. Deze mag er dan niet lang op blijven zitten. Dat wil ik niet.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 jun 2018 20:54

Sorry, maar van begrenzers heb ik geen verstand. Ga alleen voor origineel.

Maar als je voor permanent wil gaan kun je de begrenzer (als je het weet hoe je die gaat/ kunt monteren) ook gewoon bedraad maken op een plek die ze niet vinden. Als je dan op eigen terrein rijdt, kun je deze by-passen door een brug te sluiten met een mini schakelaar of op je verlichting bijvoorbeeld. Verlichting aan is begrenst, uit is onbegrenst of andersom.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 26 mar 2019 01:00

Inmiddels werk ik aan een oplossing, ben toch maar weer eens aan de slag gegaan met de Tomos.

Ik ga eerst een spanningsregelaar voor een Tomos met batterij monteren, dan komt er alvast gelijkstroom op mijn frame te staan. Heb daartoe ook alvast de common ground van de verlichtings- en ontstekingsspoelen losgekoppeld. Heb nu dus een ontsteking met 3 draden, 4 als je het frame als draad meetelt.

Vervolgens bouw ik zo'n begrenzer met condensator. Daarna sluit ik zo'n ebay unit aan waarmee je een relais met een afstandsbediening aan en uit kunt zetten. Deze werkt alleen op gelijkstroom icm een 12 -> 5 volt buck converter, vandaar dat ik daarom meteen maar gelijkspanning op mijn frame wil. Ik kon ook alleen een gelijkrichter voor die ebay unit zetten maar in kosten zou het niet veel schelen en op deze manier kan ik ook ledlampen aansluiten (die gaan nu dus steeds stuk door wisselspanning op frame). Je raadt het al, die ebay unit komt voor de condensator begrenzer en dan heb ik dus een begrenzer met afstandsbediening.

Ik vermoed wel dat de stroom straling van de bobine e.d. van invloed gaat zijn dus ik weet nog niet of het allemaal wel gaat werken. Mocht het werken dan zal ik nog wel een how to schrijven.

Ou-Tannu
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Ou-Tannu » 26 mar 2019 19:05

LED koplampjes overleven het hier wel op Revival en Youngst'r

LED achter/rem licht op de Youngst'r gaat met regelmaat kapot.. ondanks er wel een gelijkrichter aanwezig is..
zelfde type LED achterlicht op de Revival doet het nog steeds..

bij de revival bied ik hem zowel voor rem / achterlicht DC aan (aanpassing in de kabelboom)
bij de youngst'r krijgt die voor de REM wel DC maar voor het gewone achterlicht nog gewoon AC..

gok dat een gewone gloei peer het weinig boeit dat er AC op de ene gloeidraad staat en DC op de andere, maar die ledpeertjes denk ik niet :D

koplampen draaien bij beide brommers gewoon op AC

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 26 mar 2019 23:35

De revival heeft een batterij die met de min op het frame is aangesloten, als ik het schakelschema moet geloven:

http://wiki.tomosforum.nl/images/b/b8/A ... HcZLiC3ncQ

Hier heb ik uit afgeleid dat er bij de revival gewoon gelijkstroom op het frame komt te staan, anders zou de accu het snel begeven en bovendien ook niet echt een functie hebben. Led lampen zouden hier niet kapot moeten gaan tenzij je voltage regulator gaar is en een te hoog voltage geeft

Bij de tomos zonder accu hebben de ontstekings- en verlichtingsspoelen een common ground, dit is de grondplaat van de ontsteking die op zijn beurt weer aan het frame hangt:

http://www.myronsmopeds.com/wp-content/ ... UVpzUNRdzs

De vonk komt nog steeds terug via bobine naar cilinder kop en uiteindelijk naar het frame. De bobine werkt geloof ik enkel op gelijkstroom dus hierbij vraag ik me dan sterk af of er nou wel daadwerkelijk AC op het frame komt te staan.

Ik vraag me daarom ook af of die condensator begrenzer wel werkt op een tomos zonder accu. Ik ga die om te beginnen maar eens testen met de voltage regulator losgekoppeld, lijkt me wel zo veilig, vervolgens maar eens met voltage regulator aangesloten testen of de condensator heel blijft.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen