• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuwe carburateur werkt voor geen meter

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 25 feb 2019 14:37

Welk model: A35
Welk jaar: 2005 eerste toelating
Wanneer ontstond het probleem: bij installeren nieuwe carburateur
Heb je onglangs iets veranderd: ik ben van standaard (14/12) carb naar 15/15 gegaan
Setup: 65 cc airsal met 15/15 carb, snelle terugloopuitlaat en sproeier 66, 26 tands achtertandwiel verder geloof ik alles standaard
Wat is het probleem: Motor trekt vlotterbak sneller leeg dan dat die bijgevuld wordt

Voorheen had ik bovenstaande setup met 14/9 carburateur, hij liep toen 70 op gps. Ik heb voor kerstmis een 15/15 carburateur gekregen (namaak wel want dellorto maakt die maat geloof ik niet eens). Bij installeren lekte de benzine als door een zeef uit de banjo, zelfs na moeilijk strak aandraaien van die schroef. Ook kwam de vlotter niet omlaag, zelfs niet met gedemonteerde vlotterbak! Pas na handmatig een paar keer op en neer bewegen begon de brandstof te lopen. Had toen in de tussentijd al ongeveer alles vervangen: brandstofslang, banjo, benzine filter, vlotter, vlotterpin en sproeier. Dit heeft het lek probleem wel opgelost, ook al moet ik de schroef van de banjo nog steeds erg vast aandraaien. Heb de carb al meerdere malen helemaal schoongemaakt (ook de kanalen) wat eigenlijk zinloos is omdat het probleem er al bij aanschaf was. Het kanaal van waar je de banjo aansluit naar de vlotterbak lijkt in orde.

Hij trekt nu met nieuwe carb wel duidelijk sneller op. Alleen nu trekt hij bij volgas nog maar op naar 60 en slaat na 500-750 meter (vanuit stilstand) af, soms pakt hij het op 35-40 kmu wel weer op maar niet voor lang. Een snelheid van 50 kan die nog net constant volhouden. Ik vermoedde dus dat de vlotterbak helemaal leeg getrokken werd en niet snel genoeg bijgevuld kon worden. Daarom heb ik de benzinekraan meteen dicht gedraaid nadat dit weer eens gebeurde. Bij aankomst thuis de carb eraf gehaald en inderdaad: de vlotterbak was gewoon leeg. Bougie kleur is trouwens in orde dus ik verwacht niet dat het door een te grote sproeier komt.

De webshop eigenaar zei na lezen van bovenstaande dat hij nog nooit een carburateur terug heeft gekregen die daadwerkelijk kapot was en schat de kans ook klein in dat dit nu wel het geval is. De cylinder is er wel af geweest maar goed ik had het probleem daarvoor wel ook al eens gehad maar nooit met oude carburateur. Heeft ook lang stil gestaan omdat er schade aan andere onderdelen was door vandalisme. Dit lijkt het probleem wel iets erger gemaakt te hebben moet ik eerlijk toegeven (wat ik niet kan verklaren) maargoed daarvoor was het probleem er ook al.

Dingen die ik nog meer heb geprobeerd: zonder tankdop rijden, door banjo blazen terwijl deze vast zit geschroefd aan de carb (gaat prima en vlotterpin sluit ook gewoon helemaal af als ik de vlotter helemaal naar boven duw. Origineel luchtfilter tijdelijk vervangen door een powerfilter, zelfde met een gaasfilter, zonder verlichting rijden (overdag dan), rustig of "snel" optrekken en verscheidene achtertandwielen geprobeerd. Dit laatste veranderde natuurlijk enkel de snelheid waarop het probleem zich voordeed.

Ik kan nu niet met gps meten omdat telefoon kapot is maar meter op tomos zelf gaat amper boven de 60 en het probleem dat de vlotterbak leeg raakt mag volgens mij sowieso niet voorkomen. Hij verbruikt overigens niet veel meer dan normaal, zo'n 1 op 40, zeker omdat ik nu niet harder dan 50 rijd.

Heb nog zitten denken om dat kanaal tussen vlotterbak en banjo op de boren maar dat durf ik eigenlijk niet goed omdat ik bang ben dat de vlotterpin dan niet meer aansluit en mijn tank leegloopt door mijn carb en luchtfilter heen..

Ik ga nog eens met mijn oude carb proberen en dan laat ik hier wel weten hoe dat ging. Als het dan nog niet werkt ga ik denk ik afscheid nemen van mijn 65 cc blok.
Laatst gewijzigd door Anti op 28 feb 2019 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Pretty Girls in your city

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 25 feb 2019 15:42

Dellorto maakt gewoon een 15/15 carb en die is ongeveer € 10 duurder dan een replica carb.
https://www.tomoshop.nl/tomos-motor-ond ... ateur.html

Vlotter moet door zijn eigen gewicht goed bewegen anders belemmert hij de aanvoer.
Gaatje van de aanvoer met de 14/9 vergelijken, opboren lijkt mij geen probleem als je het netjes doet.

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 28 feb 2019 16:30

Het gaatje leek even groot te zijn als die van de 14/9. Is dat niet vreemd dat dat nodig is om hem op te boren? Ze worden overal aangeraden voor een 65cc setup en toch is het gaatje te klein?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 feb 2019 16:50

Vlotterbak verwijderen en de benzine slang aansluiten, benzinekraan open en je ziet of er genoeg benzine komt.

Denk dat de vlotter te zwaar gaat en niet goed zakt, anders de vlotter en naald van de 9 mm overzetten.

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 28 feb 2019 19:12

Het was trouwens een 14/12 voorheen, sorry dat had ik fout geschreven in mijn eerste post. Dat wat jij beschrijft had ik inderdaad gedaan en toen werkte die ook. Hij trok hem echter nog steeds leeg daarna. Dus dat kanaal tussen banjo en vlotterbak inderdaad maar ff opgeboord naar 2 mm, nu lekt ie als een gieter..

Dus vandaag maar ff oude carb gemonteerd, gek genoeg heb ik het probleem hiermee nu ook nog steeds. Ik ga straks nog ff een deotest doen. Als daar ook niks uit komt weet ik het echt niet meer.

Nog ideeën?

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 28 feb 2019 19:39

Ik zit ook nog te denken aan andere bougie, er zit nu een B8HS in wat is aangeraden voor 70 cc op tomos-parts, ik ga eens een B7HS proberen als ik die heb. Volgens een maat van me kan het ook nog de ontsteking zijn. Lijkt mij sterk want heb daar verder niks aan veranderd maar ik zal eens kijken of die niet toch uit zichzelf verschoven is ofzo (is een spoel ontsteking).

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 28 feb 2019 23:02

De voetpakking is lek denk ik. Toen ik met deo daar op spoot maakte die maximaal veel toeren in ieder geval. Kan vanwege de hoek waaronder ik spoot ook nog spruitstukpakking zijn want dat is ook los geweest. Gek, want ik had verwacht dat ik dat wel zou merken aan het lawaai als die lek zou zijn maar de brommer maakte niet meer lawaai dan voorheen.

Ik heb overigens in al mijn pogingen ook nog met een bougie gereden met te lange schroefdraad met als gevolg een koptikker. Er kwamen na 3 km rijden ook rood smeulende stukjes uit mijn uitlaat. Weet niet of dat laatste kwaad kan maar ik denk het eigenlijk niet want met de B8HS loopt die nu gewoon weer ondanks valse lucht.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 mar 2019 10:56

Als hij de vlotterbak nog steeds leeg trekt is de aanvoer te langzaam, zeef benzinekraan kan dicht zitten door roest of troep in de tank....normaal check je eerst of er genoeg benzine uit de kraan komt.

Pakkingen kun je beter vernieuwen als iets los hebt gehad.
Valse lucht bij voetpakking membraan of keerringen maakt geen lawaai, koppakking kan lawaai maken als hij lekt (fluiten) en lekke uitlaat pakking maakt lawaai maar dat is geen valse lucht.

Een NGK B8HS is leuk in de zomer als je lange stukken vol gas rijdt, anders voldoet een 7 prima.

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 01 mar 2019 18:48

Bedankt voor je advies en info :)

Ik heb de voetpakking vervangen. Alleen als ik nu deo test doe schiet die nog steeds omhoog in toeren. Daarom ook ff de pakkingen van het membraan vervangen. Een daarvan was zo'n bruine en plakte helemaal vast, die moest ik er echt met een verfschraper afhalen en daarna vlak schuren. Krijg het idee dat dat misschien een integraal deel van het membraan was en ik die niet eraf had moeten halen. Hoe dan ook, er zit nu aan beide kanten van het membraan een pakking. Een ervan was een beetje gefrommeld en vies geworden omdat die op de grond was gevallen. Ik denk niet dat dat uitmaakt maar ik zeg het er voor de volledigheid maar ff bij.

Ben wel vrij zeker dat het de voetpakking is. Als ik de cylinder in de rest van het blok duw lijkt die ook een heel klein tikje naar links en rechts te kunnen wobblen, kan niet goed zeggen of dat normale speling is maargoed dit merkte ik dus toen de cylinder er destijds kort af is geweest en daarna ontstond het probleem ook.

Zou het kunnen dat de cylinder ooit gewoon te warm is geworden en de boel is krom getrokken? In dat geval kan ik het hele zooitje wel weggooien, niet? Ik heb nog wel vloeibare uitlaat pakking, heeft het nog zin om die er tussen te smeren aan één kan van die papieren pakking?

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 01 mar 2019 19:33

Oh damn, ik heb een euro2 blok geloof ik en heb er de verkeerde pakking op gemonteerd. Deze poster (http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopic.php?t=7960) heeft geloof ik hetzelfde probleem. Kan ik het veilig proberen met vloeibare pakking op te lossen? En zo ja, welke, uitlaat montage kit of gewoon deze: https://www.tomos-parts.nl/vloeibare-pakking-zwart-85ml

Ben benieuwd, ik zou er zo graag vanavond nog op kunnen rijden. Dan zit die namelijk netjes in elkaar voordat ik morgen vertrek voor vakantie..

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 mar 2019 21:37

De voet van de airsal cilinder heeft minder oppervlak als een originele A 5 cilinder, ik snij de pakking daarom altijd zelf, kijk maar eens naar de foto's in de link. https://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?f=64&t=17235

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 01 mar 2019 21:50

hmm oké ja ik wil het vanavond nog af krijgen, zal ik er dan maar vloeibaar tussen doen?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 mar 2019 23:28

Vloeibare pakking werkt alleen als het tussen 2 vlakken ingeklemd zit. Bij een cilinderkop werkt het niet omdat het niet bestand is tegen hoge druk.

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 02 mar 2019 03:41

Ja maar het is wel voor een voetpakking he. Ik lees op internet gemengde verhalen, dat het naar is om te verwijderen maakt me niet uit want als het nu weer niet werkt gooi dat hele blok in de prullenbak. Ik denk dat ik dan toch maar een melkpak ga gebruiken om zelf een pakking van te knippen. Gewoon zo'n dik kartonnen pak dus met glimmende binnenkant en tekst op de buitenkant?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 02 mar 2019 17:44

Van een melkpak kun je prima een pakking maken, waar de tekst staat maakt niet uit.
Met de blauwe pakking heb ik geen valse lucht bij de spoelers van het carter.
Afbeelding

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 02 mar 2019 23:42

Heb na een aantal pogingen een redelijk scheurvrije pakking uit weten te snijden met een stanley mes. Binnenkort maar eens een paar reserve snijden met lasersnijder. Had helaas echt geen tijd meer om te testen want mijn vriendin stond al te wachten om op vakantie te vertrekken. Dat hoor je dus donderdag weer of het nu werkt :)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 mar 2019 08:51

Met een klein breek mesje gaat het vrij gemakkelijk, voor de gaatjes gebruik ik een hol pijpje van 8 mm. Ben hooguit 5 minuten bezig.

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 07 mar 2019 16:17

Hmm oké bedankt voor de tip.

Hij lekt nog steeds en van het membraan weet ik nu ook zeker dat die lekt. Heb toch echt het idee dat er iets scheef is getrokken. Ik ga nog maar eens met vloeibare pakking op voetpakking proberen. Een ander membraan heb ik nog liggen, dus dan vervang ik die ook met vloeibare pakking (ja heb ff niks anders liggen en als het hierna nog steeds niet werkt geef ik het écht op).

Die bruine pakking die aan een kant zit van het membraan had ik dus niet weg kunnen halen neem ik aan?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 07 mar 2019 19:10

Als het een imi 15 mm spruitstuk is, deze even vlakken (zijn nieuw vaak al krom)
Groot vel schuurpapier korrel 180 op een glasplaat of een vlakke tafel leggen en met het spruitstuk achtjes draaien, als het hele vlak van het spruitstuk netje geraakt is moet het goed zijn ( spruitstuk wel vlak houden op het schuurpapier en iemand het schuurpapier vast laten houden is wel handig)

Een origineel membraan heeft aan 1 kant een soort rubber laagje erop gevulkaniseerd, als die eraf is moet je daar ook een pakking gebruiken.
Bij een imi membraan zit er geen rubber laagje op en moet je altijd aan beide zijde een pakking gebruiken.

Je kunt de pakkingen insmeren met vloeibare pakking (heel dun laagje) maar let wel op dat je het membraan klepje niet vast komt te zitten....vloeibare pakking pers je naar binnen tijdens het aandraaien van het spruitstuk, ook naar buiten maar dat is niet erg.

Spruitstuk ook netje in 3 stappen kruislinks aandraaien en de vloeibare pakking goed laten drogen.

Anti
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 07 mar 2019 20:35

Ok ok bedankt :)

En wat nou als mijn middenblok pakking nou lek is? Dat zou natuurlijk ook kunnen, dan kan ik voetpakkingen blijven vervangen tot ik een ons weeg... Is er nog een manier om dat goed te testen of kan ik maar beter aannemen dat het zo is als het zelfs met vloeibare pakking niet werkt?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki