• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

65cc niet vooruit te branden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 13 mar 2019 01:55

Welk model: A35
Welk jaar: 2005 eerste toelating
Wanneer ontstond het probleem: moeilijk te zeggen, heeft lang stil gestaan (buiten)
Heb je onglangs iets veranderd: 15/15 carburateur gemonteerd ipv 14/12. Van oud tandwiel naar 33 tands achtertandwiel gegaan, en toen weer terug naar 26.
Setup: 65 cc dmp met hogedrukkop, 15/15 carb, snelle terugloopuitlaat en sproeier 74, 26 tands achtertandwiel verder geloof ik alles standaard
Wat is het probleem: Top ligt op 60 ondanks snelle terugloop uitlaat icm 65cc cylinder

Na een tijd stil te hebben gestaan bleek de schroefdraad in uitlaat manifold stuk te zijn. Deze laten repareren, is redelijk gelukt. Vervolgens haalde ik na alles terug gemonteerd te hebbenb bij lange na de top van +- 70 niet meer, eerder rond de 60, wat natuurlijk vreemd is voor deze setup. In een vorig topic wat ik heb gepost kwam ik er gaandeweg achter dat mijn voet- en membraanpakkingen lek waren. Ik heb hier vloeibare pakking tussen gedaan en na 9000 pogingen eindelijk lekvrij gekregen maar ik merk 0 verschil rijdens het rijden. Ook 14/12 en 15/15 carbs maken geen merkbaar verschil. Waar kan het allemaal aan liggen? Ik zit zelf te denken aan de volgende dingen maar vul vooral aan.

  • Alhoewel ik niet aan de ontsteking heb gezeten in de tussentijd zou het kunnen dat die niet perfect staat.
    Bobine stuk/beschadigd
  • Verkeerde sproeiermaat na alles teruggemonteerd te hebben (al zit er nu een grotere in dan voorheen en hij stottert niet op hoge toeren). Met de 14/12 zat er een 68 in, nu een 74. Ik had niks wat ertussen zit liggen maar ik kan wel een 70 lenen van een maat van me.
  • Mogelijk een lekkende keerring aan de linkerzijde (geen witte rook iig), ik zal die meteen vervangen als ik naar ontsteking ga kijken.
  • Misschien is de vloeibare pakking te ver in de spoelpoorten geplet waardoor die niet meer goed doorlopen (pas toen ik echt veel van dat spul gebruikte werd het daadwerkelijk lekvrij). Al lijkt dit me nou ook weer niet zó'n issue dat er echt 10 km van de top af gaat. Bovendien liep het blok niet beter of slechter toen ik hem eenmaal lekvrij had.
  • Ik heb nu dus enkel vloeibare pakking bij de voet van de cylinder ipv papieren voetpakking. Mogelijk klopt mijn squish nou niet meer wat zou betekenen dat ik een heel ander probleem heb. Ik zal die binnenkort eens meten maar vraag me af hoeveel zin dat heeft met 50 cc koppakking.
  • Ik heb mijn koppeling onlangs vervangen met redelijk dun leer, misschien slipt de koppeling wel gewoon op hoge toeren, maar heb er net 40 km mee gereden dus dan zou ik nu wel een kapotte koppeling moeten hebben als die daadwerkelijk constant slipt lijkt me.
  • Tja er zit wel een hogedruk kop op. Volgens mij was dit voorheen ook al zo maar dit weet ik dus niet meer. Er zit nu wel zo'n dikke grijze koppaking met ring op ipv z'n dunne alu ring. Ook is huidige koppakking al eerder gebruik en eigenlijk voor 50 cc bedoeld maar goed lekken doet die niet (deo test gedaan).
Óf ik ben gewoon echt zo dom dat er voorheen een 22 tands tandwiel op zat ipv de 26 die ik er nu terug op heb gezet. Ik weet niet zeker of je als volgt wel mag rekenen maar als ik van 26 naar 22 tands achter ga dan zou mijn top van 60 naar 26/22 * 60 ~= 71 moeten gaan. Dit is ook de snelheid die ik voorheen haalde met een 14/12 carb, zou dus wel verwachten dat die top echt hoger zou moeten liggen nu dan. Ik heb enkel vage foto's van mijn setup hoe die voorheen was maargoed misschien dat er een kenner is die bij het zien van de afbeelding denk: dat is een 22 tands!

Hmm nu ik dit hele verhaal zelf zo terug lees heb ik genoeg opties om mee te klooien. Maar als iemand anders een goede tip heeft hoor ik die graag.
Bijlagen
Capture.PNG
Capture.PNG (57.88 KiB) 4565 keer bekeken
Pretty Girls in your city
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 13 mar 2019 14:43

1 bobine is niet stuk want hij stottert of hapert niet (ontsteking minimaal op het bovenste streepje zetten,brom stand)

2 sproeier 70 klopt eerder dan 74 als je geen valse lucht.

3 als je geen voetpakking hebt zakt de cilinder iets verder naar het blok en daardoor zijn de poorten minder lang open (timing gaat omlaag en dus minder toeren op top) ook de de squish wordt kleiner, en de compressie gaat omhoog, hoger compressie kost vaak ook toeren op top.
De squish is meestal veel te groot, maar meten is weten.( wel eerst een 44 mm koppakking monteren)

4 een 50 cc pakking verkloot de squish en kan weg branden omdat hij in de verbrandings ruimte steekt, stukje van die aluminium ring wil je niet in je cilinder hebben...dus een 44 mm koppakking monteren

5 als een koppeling slipt hoor en voel je dat.

6 als ik even uitreken mbv jaap's puch calculator dan draait je blokje nu 9652 toeren bij 60 km/h met tw 26-26
Met diezelfde toeren (9652 rpm) en tw 26-22 zou hij dan 70,91 km/h lopen ( op de foto lijkt het een tw 22)

Rij zelf met een 65cc Airsal waarbij ik de spoelpoorten bij de voetpakking heb vergroot zodat het beter overloopt met het blok met grote spoelers, 15-15 carb sproeier 68 of 70, tw 26-26 en een rs sigaar uitlaat van een puch maxi, en een DMP 65 cc hd kop afgevlakt (squish rand weg gehaald) en de ontsteking op het bovenste streepje (brom stand), dit loopt op een tomos teller ruim over de 60, wijzer tegen de 2e o van tomos.

Jaap's puch calculator kun je hier downloaden, http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php
Interne overbrenging tomos blok is 16,1189
Laatst gewijzigd door fons716 op 13 mar 2019 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 13 mar 2019 17:16

1 bobine is niet stuk want hij stottert of hapert niet (ontsteking minimaal op het bovenste streepje zetten,brom stand)

2 sproeier 70 klopt eerder dan 74 als je geen valse lucht.

3 als je geen voetpakking hebt zakt de cilinder iets verder naar het blok en daardoor zijn de poorten minder lang open (timing gaat omlaag en dus minder toeren op top) ook de de squish wordt kleiner, en de compressie gaat omhoog, hoger compressie kost vaak ook toeren op top.
De squish is meestal veel te groot, maar meten is weten.( wel eerst een 44 mm koppakking monteren)

4 een 50 cc pakking verkloot de squish en kan weg branden omdat hij in de verbrandings ruimte steekt, stukje van die aluminium ring wil je niet in je cilinder hebben...dus een 44 mm koppakking monteren

5 als een koppeling slipt hoor en voel je dat.

6 als ik even uitreken mbv jaap's puch calculator dan draait je blokje nu 9652 toeren bij 60 km/h met tw 26-26
Met diezelfde toeren (9652 rpm) en tw 26-22 zou hij dan 70,91 km/h lopen ( op de foto lijkt het een tw 22)

Rij zelf met een 65cc Airsal waarbij ik de spoelpoorten bij de voetpakking heb vergroot zodat het beter overloopt met het blok met grote spoelers, 15-15 carb sproeier 68 of 70, tw 26-26 en een rs sigaar uitlaat van een puch maxi, en een DMP 65 cc hd kop afgevlakt (squish rand weg gehaald) en de ontsteking op het bovenste streepje (brom stand), dit loopt op een tomos teller ruim over de 60, wijzer op de 2e o van tomos.

Jaap's puch calculator kun je hier downloaden, http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php
Interne overbrenging tomos blok is 16,1189
Hey fonz,

je hebt me al goed geholpen in mijn vorige topic, zoals je weet heeft het me erg veel moeite gekost om de voetpakking lekdicht te krijgen dus daar ga ik niks meer aan veranderen. Om voor lagere compressie te zorgen kan ik eventueel twee koppakkingen monteren. Ik heb namelijk alleen een hogedrukkop voor 65 cc. Ik heb wel een 50 cc bromkop maar dat is dan misschien weer een minder goed idee. Ja bij de bromshop in Eindhoven zeiden ze dat dat prima kon maar dat zeiden ze ook van een 50 cc koppakking..

Sorry als ik naar de bekende weg vraag maar kun je me uitleggen waarom je de squish rand weg zou vlakken? Squish is timing, toch? Uit de verhalen op internet maak ik op dat je met een andere koppakking of cylinderkop niks aan de squish veranderd. Heeft de squish dan dus puur met de timing te maken?

Ik denk inderdaad dat het dan aan het achtertandwiel ligt.
Pretty Girls in your city
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 13 mar 2019 18:06

Compressie zou ik mij niet druk om maken want de zuiger komt niet helemaal tot bovenkant cilinder (Dat noemen ze deck height)
Een DMP 65 cc hd kop heeft al een squish randje en als je daar de dikte van de koppakking bij telt zit je al snel aan 1 millimeter,dus mag de zuiger met de zijkant gelijk liggen met bovenkant cilinder in het bdp.

Bij mijn Airsal met 0,3 mm voetpakking is de deck height meer als 1 mm, dus de squish was veel te groot en daarom heb ik de hd kop gevlakt om hem iets kleiner te krijgen.( squish is nog steeds te groot maar als ik een keer zin heb frees ik 1 mm van de cilinder)

Koppakking zou ik wel vervangen want die ring hoort niet in de verbrandingsruimte te steken, als je dat doet kijk dan eens hoe hoog de zuiger komt en meet dan de deck heigt op.
En kijk eens hoe de ontsteking staat.

Heb geen ervaring met jouw uitlaat, maar als hij 9652 toeren draait is dat nog niet zo slecht, denk als ik mijn snelheid gps meet dat hij de 65 niet haalt.
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 14 mar 2019 02:13

Oké ik heb ff een paar informatieve video's gekeken, de squish is dus de deck height + de hoogte van die squish rand in je HD kop en die mag bij een tomos tussen de 0.6 en 0.8 mm liggen, hoger zou niet erg moeten zijn maar is jammer van je compressie. Ik rijd vaak lange stukken, dus dan kan ik hem beter rond de 0.7-0.8 mm houden. Met voetpakking beïnvloed je dus de squish maar vooral ook de timing. De squish kan ik dus nog afstellen zonder iets aan de voetpakking te doen. Als ik de squish dan eenmaal perfect heb zou ik eventueel nog 102 kunnen tanken om verlies van toeren op top tegen te gaan.

Heeft het overigens wel zin om ontsteking en sproeier af te stellen voordat squish goed staat?
Pretty Girls in your city
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 14 mar 2019 10:48

Ontsteking en sproeier moeten goed staan.
Een squish van 0,6 vindt ik zelf te krap, liever 0,8 mm.

Compressie wordt niet alleen door de squish bepaalt maar door de totale inhoud van de kop, een 65 cc hd kop heeft een kleiner verbranding kamer waardoor de compressie al best hoog is.

de squish is dus de deck height + de hoogte van die squish rand in je HD kop....en de dikte van je koppakking.
Squish altijd meten als alles gemonteerd is want de nieuwe pakkingen worden dunner als je de cilinder-kop vast draait.

Als jou DMP cilinder net zo hoog is als mijn Airsal dan krijg je de squish helaas niet goed, cilinder moet dan afgedraaid -af gefreesd worden.

Meet je squish maar eens op als je een 44 mm koppakking hebt gemonteerd, nu lukt de niet omdat de pakking in de weg zit.

Geen pakking van 1 mm dik nemen, deze is 0,3 https://www.puchshop.de/puch-motor-onde ... -44mm.html
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 17 mar 2019 19:37

Oké dus squish moet +- 0.8 mm zijn en compressie nooit meer dan 11. Maar wat nou als de compressie bij een squish van 0.8 mm te hoog is, hoe los jij dat op? Ga je dan in de kop dremelen of een bougie gebruiken die minder ver uitsteekt om maar volume te besparen?
Pretty Girls in your city
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.