• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Knipperlicht 12V gelijkspanning

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 03 mei 2019 15:26

Beste forumleden,

Ik gebruik dit forum regelmatig en heb eigenlijk nog nooit een vraag gesteld omdat ik met de zoek functie al wel elke vraag beantwoord kon vinden, echter kom ik er nu niet uit.

Ik heb een tomos A35 (standaard) model uit 2011 met een E-start en knipperlicht knop. Echter zitten deze er niet op, wat ik dacht dat de vorige eigenaar gewoon eraf gehaald had, maar ik zag later dat het zo hoort omdat ik het standaard model heb. Nu las ik er wel bij dat ze wel de bedrading voor bijvoorbeeld de knipperlichten al hadden gedaan en dat klopte inderdaad want die draden kon ik zo vinden.

Nu heb ik 4x 12V DC knipperlichten besteld omdat ik er van overtuigd was dat ik een 12V DC converter op mijn tomos heb omdat mijn toeter een constant geluid geeft en niet zo een buzzz geluid die sneller of langzamer gaat aan de hand van je snelheid.

Nu sloot ik ze aan op mijn tomos (ik heb voor het knipperlicht een paarse, zwarte en 2x bruin. Uit de elektrische schema's maakte ik op dat paars voor rechts is, zwart voor links en de 2x bruin de massa is) en ze deden helemaal niks, ik ging meten en er komt ongeveer (op stilstand) 3V wisselspanning uit. Nu is de bedrading in mijn tomos echt flink een zooitje, maar hoe kan ik ze toch werkend krijgen? Ik las ook over een 'clignoteur' die ervoor zorgt dat hij om de seconde knippert, dat zit volgens mij niet op mijn tomos, en overigens moet dat ook juist niet bij deze knipperlichten, omdat het hier al van binnen wordt geregeld met een relais.

Nu kan ik tussen elk knipperlicht een gelijkrichter stoppen maar ik denk dat ik wat over het hoofd zie, of dat jullie betere oplossingen voor mij hebben.. ik hoor het graag!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 mei 2019 20:37

Heb je in de kabelboom connectors over voor de clignoteur- knipperlicht relais, als je deze doorverbind met elkaar dan heb je constante spanning op de schakelaar van de knipperlichten en branden de knipperlichten zonder te knipperen als je richting aan geeft.

Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 04 mei 2019 00:18

Je bedoelt zeg maar de clignoteur er gewoon uithalen als het ware?

Ik zat al te zoeken maar ik kan eerlijk gezegd helemaal geen clignoteur vinden in mijn tomos, ik heb foto's gezien op het forum van andere mensen, zo'n rond dingetje vaak in de buurt van je spanningsregelaar en een stuk rechts van de bobine. Maar ik zie helemaal geen clignoteur..

Even een tussenvraagje: waar werken normale knipperlichten op bijvoorbeeld van tomos-parts: https://www.tomos-parts.nl/knipperlicht ... nks-rechts er staat niks bij namelijk, werken deze op wisselspanning of gelijkspanning?

Edit: ik bedenk me nu ook dat de clignoteur (als ik die zou hebben) eruit halen helemaal niet werkt aangezien er wisselspanning nu op mijn knipperlichten staat. Anders zouden ze alsnog voor 1 seconde knipperen, nu doen ze helemaal niks nog omdat er wisselspanning op staat.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2019 10:15

Zonder clignoteur werken de richtingaanwijzers niet.

Afbeelding

Als jij een e-start hebt met accu, dan werken de knipperlichten op gelijkspanning. Voor de lampen zelf maakt het niet uit of ze gelijk- of wisselspanning krijgen, voor het relais wel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 mei 2019 10:43

Afbeelding

Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 04 mei 2019 11:58

Zonder clignoteur werken de richtingaanwijzers niet.
Klopt normaal gesproken wel, maar ik heb gelijkspanning 12V knipperlichten die een built-in relais hebben, ze moeten dus een constante 12V DC spanning krijgen om te werken en juist geen clignoteur. Nu heb ik hulp nodig om dit voor elkaar te krijgen.. er komt nu wisselspanning op de lichten.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 mei 2019 13:59

Voeding draad van je richting aanwijzer schakelaar op spanning regelaar +B zetten, of blauw en rood in het schema van de clignoteur aan elkaar maken.

Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 04 mei 2019 14:33

Ervan uitgaande dat ik geen clignoteur heb, de rode draad (tussen de zwarte en paarse in) dus vastmaken aan +B van de spanningsregelaar. Ik heb wel een spanningsregelaar op mijn tomos die is volgens mij 4-pin maar er zitten er maar 3 op aangesloten. Ik dacht ook dat dat een wisselspanning regelaar was, niet voor gelijkspanning al.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 mei 2019 16:23

Nu heb ik 4x 12V DC knipperlichten besteld omdat ik er van overtuigd was dat ik een 12V DC converter op mijn tomos heb omdat mijn toeter een constant geluid geeft en niet zo een buzzz geluid die sneller of langzamer gaat aan de hand van je snelheid.

Mij is het onduidelijk of je nu wel of geen accu hebt.
Welke knipperlichten heb je besteld? anders een diode tussen de voeding van de richten aanwijzer schakelaar zetten.
Dat je 3v ac meet is raar, waar zit de kabel van de richten aanwijzer schakelaar aangesloten?

Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 04 mei 2019 23:31

Sorry ik heb GEEN accu op mijn tomos, ik heb deze knipperlichten besteld: https://tinyurl.com/y3qt2vh5 (aliexpress lange link dus verkort). Eerlijk gezegd kan ik de kabels onder de kap voor de schakelaar van het knipperlicht nog niet vinden omdat het zo een grote ge-tyrappede chaos is. Ik hoop binnenkort gewoon alles los te maken daar en heel de bekabeling te checken dan maar..

Die 3V AC is inderdaad raar, moet wel zeggen dat ik geen goede connectors had die in mijn knipperlicht connectors paste dus ik deed maar een beetje met de hand een draad erin priegelen totdat ik ongeveer 1-2 seconde een constante waarde zag, waarschijnlijk gewoon fout gemeten.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 mei 2019 00:06

Als er geen knipperlicht relais op zit dan heb je geen spanning op de richting aanwijzer schakelaar, geen idee of de kabelboom stekkers heeft voor het relais want anders kon je proberen ipv een relais te plaatsen een diode er tussen te plaatsen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 mei 2019 12:28

Led werkt zowiezo alleen op gelijkspanning. Dan is het ook belangrijk om de + en - pool/ aansluiting goed te hebben zitten. Nergens staat dat deze lichten ingebouwd knipperrelais hebben. Kijk eens met een accu of gelijkspanning stroombron of de lampen dan wel werken zoals in het filmpje uit de link.

Als je geen accu hebt is de boordspanning wissel. Dan heb je een gelijkrichter nodig om van wissel gelijk te maken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 mei 2019 13:02

Daar zit idd geen relais in maar een stukje elektronica dat de leds aan stuurt (dynamisch knipperlicht), zie je veel bij de nieuwere audi's.

Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 05 mei 2019 13:22

Sorry, inderdaad gewoon een stukje elektronica dat de LEDs aanstuurt, toen ik een 12V adapter erop aansloot knipperde ze gewoon uit zichzelf zeg maar.
Heb geen accu dus ik moet dus een gelijkrichter tussen de schakelaar van de knipperlichten doen(?) en het liefst ook nog een 12V spanningsregelaar denk ik, LEDs zijn namelijk gevoelig voor een hoger voltage.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 06 mei 2019 09:25

LED's bepalen zelf wat voor voltage ze gebruiken, ze dienen wel begrenst te worden op verbruik van stroom.
Daar zorgt die ingebouwde elektronica wel voor, en die kun je niet zomaar op elk voltage aansluiten, dus zal het wel in de buurt van de 12 V moeten zijn.
Tak de stroom af van een verlichtingsdraad, hierop staat een redelijk begrensde 12 V wisselstroom. Niet moeilijk doen met ingewikkelde spanningsregelaars die kapot gaan door de piekspanningen van je tomos, zet er eens een flinke diode (1 A) tussen, dan krijg je een pulserende gelijkstroom van ongeveer 12 V, best kans dat dit de eenvoudigste oplossing is.
Laatst gewijzigd door peterzoetermeer op 06 mei 2019 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 mei 2019 09:36

En een flinke elko na de diode zodat het pulseren een stuk minder is, geen brugcel gebruiken want dan gaat de spanning x 1,4 omhoog min het verbruik van de brugcel.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 06 mei 2019 14:01

Het pulseren komt omdat op deze manier slechts de helft van de sinus wordt gebruikt bij enkelzijdige gelijkrichting en er niet wordt gestabiliseerd. De frequentie is geen 50Hz, maar afhankelijk van het toerental. Dat die spanning 1,4 maal omhoog gaat komt door het stabiliseren van die elco en dan nog na het gebruiken van een brugcel die zorgt voor de dubbelzijdige gelijkrichting. Je kan natuurlijk wel de helft van een brugcel gebruiken ipv een diode.
Een elco schijnt ook de problemen door piekspanningen niet op te lossen.
Als deze lampjes echt niet tegen de piekspanningen kunnen (en dus uiteindelijk kapot gaan) blijft niets anders over dan de tomos om te bouwen tot een uitvoering met accu. Niet dat dat wat gemakkelijker is, want, als ik het schema begrijp (en dat zal wel niet) wordt de accu alleen gebruikt voor de startmotor. Het is me overigens ook een raadsel hoe de laadstroom en laadspanning wordt geregeld bij een tomos accu.

Theagainmen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Theagainmen » 07 mei 2019 18:55

LED's bepalen zelf wat voor voltage ze gebruiken, ze dienen wel begrenst te worden op verbruik van stroom.
Daar zorgt die ingebouwde elektronica wel voor, en die kun je niet zomaar op elk voltage aansluiten, dus zal het wel in de buurt van de 12 V moeten zijn.
Tak de stroom af van een verlichtingsdraad, hierop staat een redelijk begrensde 12 V wisselstroom. Niet moeilijk doen met ingewikkelde spanningsregelaars die kapot gaan door de piekspanningen van je tomos, zet er eens een flinke diode (1 A) tussen, dan krijg je een pulserende gelijkstroom van ongeveer 12 V, best kans dat dit de eenvoudigste oplossing is.
Maar dan zouden ze altijd aan staan, moeten ze dan niet op de tak van de knipperlichtschakelaar? Ik heb trouwens net de juiste connectoren gekocht en aangesloten op de knipperlichten uitgang (zonder dat een knipperlicht daadwerkelijk was aangesloten, natuurlijk) en ik meette toch echt weer een stabiele 3V AC die hoger en lager werd op het motor toerental. DC meette ik 0V (heb ze daarna ook omgedraaid) dus het is toch echt 3V AC dat er altijd op staat, want als ik de schakelaar naar links of rechts doet blijft die 3V erop staan...?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 mei 2019 00:21

De voeding van de richting aanwijzer schakelaar bedoeld hij natuurlijk.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 08 mei 2019 09:12

@ Theagainmen
Zoals al eerder vermeld: kijk eerst eens waar die 3 V vandaan komt.
Normaal komt er ca 12 V uit de spanningsregelaar.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen