• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Achtertandwiel.

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Boytjuh
Vaste forummer
Berichten: 284
Lid geworden op: 28 dec 2005 20:56
Locatie: Haarlem
Contacteer:
Contacteer Boytjuh
Website
  • Citeer

Berichtdoor Boytjuh » 27 apr 2006 15:17

Heey,

Ik zag dat ex-gast een 52 tand ATW erop gezet had voor de grap.
Nou wil ik dan wel weten hoe het zit met overtoeren enzo?
Ik voer me brommer meer op voor het optrekken dan voor de snelheid.
Nou wil ik ook graag weten tot hoeveel een achtertandwiel te koop is.
Ik heb tot nu toe 33 gezien maar ik wil ook wel een tandwiel rond de 50 tanden als het niet te veel overtoeren geeft.
q[^-^]p (L) Mokertuning. q[^-^]p
Omhoog


Gebruikersavatar
Natalie
Vaste forummer
Berichten: 413
Lid geworden op: 23 mar 2006 16:16
  • Citeer

Berichtdoor Natalie » 27 apr 2006 16:10

reken maar op teveel ovebrtoeren wat lijd tot het breken en/of losschieten van je ketting, dus wordt dan duur grapje ;)
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 27 apr 2006 16:12

Het lijkt me ook niet de beste oplossing.

Als je nu met 33 atw rijdt en je wil nog harder trekken verander je toch gewoon je vtw.
Omhoog

Gebruikersavatar
Boytjuh
Vaste forummer
Berichten: 284
Lid geworden op: 28 dec 2005 20:56
Locatie: Haarlem
Contacteer:
Contacteer Boytjuh
Website
  • Citeer

Berichtdoor Boytjuh » 28 apr 2006 20:49

heey tos.. daar kan je maximaal een 26 op doen anders kan je je carters gaan slijpen omdat het neit past.. ;)
q[^-^]p (L) Mokertuning. q[^-^]p
Omhoog

Gebruikersavatar
freaky_Tomos
Diehard
Berichten: 1623
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:49
Locatie: ypenburg/den haag
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 28 apr 2006 22:06

een grotere past niet, een kleinere wel :wink:
kreidler powur in et schuurtje
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 28 apr 2006 23:53

Waarom groter? vtw is precies het ongekeerde als atw :wink:
Te klein is ook niet goed, dan heb je kans dat de ketting steeds over de achterbrug schuurt.
Omhoog

Joop56
Vastgeroeste forummer
Berichten: 905
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:05
Locatie: Heelsum
Contacteer:
Contacteer Joop56
Website
  • Citeer

Berichtdoor Joop56 » 28 apr 2006 23:59

opvoeren voor trekkracht

bromkop erop, koppelingsveren inkorten (heb ik van hellracer ;) )
niet met vertanding klooien joh.
Als je nu al 33 achter hebt, zo laten
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 29 apr 2006 00:02

Dat kan natuurlijk ook...ik gaf alleen andwoord op de tandwiel-vragen :P
Omhoog

ex-gast
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 jan 2006 12:15
Locatie: groningen
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 29 apr 2006 14:14

heey tos.. daar kan je maximaal een 26 op doen anders kan je je carters gaan slijpen omdat het neit past.. ;)
heyy hier klopt iets niet toch raar dat een 28 tands tandwiel ook moeiteloos past

en een 31 tands voortandwiel past met veel moeite ( zonder slijpen/vrezen) ook nog net (ligt aan de dikte van de ketting ) 33 tands voortandwiel past idd niet zonder aanpassingen


ik heb trouwens van de meest voorkomende tandwiel combinatie's de overbrengings verhouding uitgerekend

met de overbrengings verhouding kun je onder andere je top snelheid en koppel aan het achterwiel uitrekenen

heeft er iemand belang bij want dan post ik het ff


dat +/- 50 tands tandwiel heeft idd mijn ketting gesloopt
maar dat was meer omdat het tandwiel wat ik heb gebruikt versleten was

voor het optrekken is het niet persee voordelig

want ik heb dan wel meer trek kracht alleen je trekt veel korter door

in een sprint zal zo'n groot tandwiel alleen maar nadelig zijn

de tomos waar ik dat op heb geprobeerd gaat normaal gesproken 85 (met 28/22 vertanding ) alleen dat is niet mijn favoriete verhouding ik rijd nu met 26/31 en ga nu ongeveer 60 met de 28/50 vertanding kon ie maar 30 ofzow
Laatst gewijzigd door ex-gast op 29 apr 2006 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
there is no substitute for cubic inches
Omhoog

Joop56
Vastgeroeste forummer
Berichten: 905
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:05
Locatie: Heelsum
Contacteer:
Contacteer Joop56
Website
  • Citeer

Berichtdoor Joop56 » 29 apr 2006 14:17

Ja daar heb ik wel belang bij, dat zou ik wel fijn vinden
Ik zoek namelijk nog de perfecte verhouding!
Afbeelding
Omhoog

ex-gast
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 jan 2006 12:15
Locatie: groningen
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 29 apr 2006 14:41

26/33 = 0,78
26/31 = 0,83
26/28 = 0,92
26/26 = 1,00
26/24 = 1,08
26/22 = 1,18

28/33 = 0,84
28/31 = 0,90
28/28 = 1,00
28/26 = 1,07
28/24 = 1,16
28/22 = 1,27

31/33 = 0,93
31/31 = 1,00
31/28 = 1,10
31/26 = 1,19
31/24 = 1,29
31/22 = 1,40


* voortandwiel/achtertandwiel

het getal achter het = teken is de overbrengings verhouding

met dat getal kun je nu gaan rekenen



zoals je ziet maakt het veel uit of je een 31 , 28 of 26 voortandwiel hebt

voorbeeld : toerental uitgaande as van de motor > 6000 toeren

we nemen een meest voorkomende verhouding namelijk 26/22

dat word dus : 6000x1,18=7080 > het achterwiel draaid dus met 7080 toeren per minuut

neem je nu een 28 tands tandwiel (2 tandjes meer) dan heb je : 6000x1,27=7620 dus het achterwiel draaid door 2 tandjes meer aan het voorwiel 540 toeren meer per minuut

nu ga je kijken hoeveel meter je wiel aflegt als hij 1 keer rond is geweest

hieruit volgt dus dat je als je het toerental van je uitgaande as weet je je theoretische topsnelheid kan uitrekenen en hoeveel winst je daar mee kan maken
there is no substitute for cubic inches
Omhoog

ex-gast
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 jan 2006 12:15
Locatie: groningen
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 29 apr 2006 14:44

* let op het door mij gekozen getal van 6000 als toerental van je uitgaande as is gewoon verzonnen als voorbeeld het werkelijke toerental is bij iedere brommer anders


* getallen onder de 1 zijn verragingen dat wil zeggen dat je achterwiel minder toeren draaid dan de uitgaande as
in ruil daarvoor krijg je wel meer kracht aan je achterwiel

voorbeeld 6000 toeren 10 nm

26/33 6000x0,78= 4680 > (toerental achterwiel)
koppel > 10NM gedeeld door 0,78= 12,8 NM aan het achterwiel

hier uit blijkt dat : door een vertraging je achterwiel minder snel gaat draaien maar de kracht op je achterwiel word groter
there is no substitute for cubic inches
Omhoog

ex-gast
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 jan 2006 12:15
Locatie: groningen
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 29 apr 2006 15:28

voor de gene die hun toerentallen enzo niet weten is dit de makkelijke versie om te kijken hoesnel je zal gaan met een ander tandwiel
stel je gaat 50 kilometer per uur met een tandwiel set van 26/33

nu wil je graag weten hoesnel je gaat met een tandwiel set 26/31

daar is deze berekening voor : 0,83 - 0,78 = 0,05 >>> oude snelheid (50) 50 x 0,05 = 2,5 > 50 + 2,5 = 52,5 met andere woorden

als je 50 gaat met 26/33 dan ga je met 26/31 52,5 kilometer per uur (in theorie)


nog een voorbeeld : oude snelheid = 50 met 26/33

je koopt nu een setje 31/22 dan zal je nieuwe topsnelheid in theorie 81 kilomter per uur zijn

want : 1,40 - 0,78 = 0,62 50 x 0,62 = 31 31 + 50 = 81
there is no substitute for cubic inches
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00
  • Citeer

Berichtdoor freak » 29 apr 2006 17:06

normaal mag een 3 dubbele post niet,maar gezien de duidelijke uitleg.
laat ik dit toe,daar het anders niet goed duidelijk uit te leggen is.

als je wilt weten hoeveel meter je wiel aflegt in 1 omwenteling.
neem een krijtje,zet een streep op je band die doorloopt naar een tegel/asfalt weg.
rol je brommer zover door tot de streep weer onderaan op de zelfde plek staat,zet nu weer een streep op de tegel /asfalt weg.
je kunt nu de afstand tussen de strepen opmeten,das dus de afstand die je wiel aflegt in 1 omwenteling.
Omhoog

ex-gast
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 jan 2006 12:15
Locatie: groningen
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 29 apr 2006 17:45

bedankt voor de uitzondering :oops: idd net wat je zegd als ik alles in 1 post moet stoppen word het ernstig onoverzichtelijk
there is no substitute for cubic inches
Omhoog

Joop56
Vastgeroeste forummer
Berichten: 905
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:05
Locatie: Heelsum
Contacteer:
Contacteer Joop56
Website
  • Citeer

Berichtdoor Joop56 » 29 apr 2006 17:49

Damn nice!

bedankt, ik vat het nu allemaal wel!
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Boytjuh
Vaste forummer
Berichten: 284
Lid geworden op: 28 dec 2005 20:56
Locatie: Haarlem
Contacteer:
Contacteer Boytjuh
Website
  • Citeer

Berichtdoor Boytjuh » 29 apr 2006 19:28

bedankt voor de uitzondering :oops: idd net wat je zegd als ik alles in 1 post moet stoppen word het ernstig onoverzichtelijk
Ex-gast.. dus volgens jou theorie is 31/22 is snelst..
Maar heb je ook zoiets voor trekkracht?
Want ik wil goed blijven trekken en ook goed snel blijven rijden.

Ik zat te denken aan 28/22.
Hoe zit dit?
trekt die dan hard maar blijft die ook snel?
Ben tot nu toe de "Wheeley master" bij ons uit de buurt en wil het namelijk ook graag zo houden.. ;)
q[^-^]p (L) Mokertuning. q[^-^]p
Omhoog

ex-gast
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 jan 2006 12:15
Locatie: groningen
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 29 apr 2006 20:16

hahah het is theorie en praktijk het is namelijk gewoon wis/natuurkunde

31/22 is idd de snelste combinatie die in dat lijstje voor komt

maar je snapt natuurlijk wel dat bv 33/22 sneller is dus hoe groter het voortandwiel hoe sneller je gaat tot op een moment dat de motor de zware vertanding niet meer aan kan


welke vertanding heb je op dit moment ?
there is no substitute for cubic inches
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00
  • Citeer

Berichtdoor freak » 29 apr 2006 20:22

tja...alles wat je veranderd aan je tos ,heeft invloed op je tandwiel verhouding.
verhoog je ,je vermogen dan verhoog je ook je trek kracht.
en daar hoord weer een andere tandwiel verhouding bij.
Omhoog

ex-gast
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 jan 2006 12:15
Locatie: groningen
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 29 apr 2006 20:25

zelf als je 5 keer per dag bij mac donalds eet moet je je tandwiel verhouding aanpassen
(grotere achtertandwiel )



EDIT

@ lucas of andere mod

is het geen goed id om de tandwiel verhoudingen (+ de onderste (eenvoudige)) zoals hier boven genoemd , eens een keer toe te voegen aan een sticky/faq over snelheid ?
Laatst gewijzigd door ex-gast op 19 mar 2007 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
there is no substitute for cubic inches
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.