• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Kickstart as.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
bromscoot
Vaste forummer

Berichtdoor bromscoot » 22 mar 2020 16:22

Weet iemand misschien hoe je dat vulbusje en keering moet installeren op de tandwiel as.

Moet de keering eerst en dan het vulbusje of misschien andersom i.v.m de binnenlip van de keering.

Ook zag ik op een exploded view dat er ergens 2 rubbere ringen daar ergens hoort te zitten zodat de blokolie niet uit de tandwiel as kan lekken (en dus een vieze achterband krijgt)

Weet iemand waar deze rubbere ringentjes horen te zitten. ?

Het is een tijd geleden dat ik aan dit blok gesleuteld heb, het is namelijk veel oude informatie proberen op te halen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 22 mar 2020 17:12

Als het om de keerring achter het voorste tandwiel gaat moet je eerst de keerring monteren en dan de afstandbus voor het tandwiel.

Vwb het andere, weet ik niet waar je dit gezien hebt. Normaal hoeft dit niet als je een voldoende dik tandwiel monteert. Het rubber kun je zelf knippen uit een oude binnenband en tussen bus en tandwiel stoppen en eenzelfde rubber tussen tandwiel en borgring voor de moer. Denk er wel aan dat er geen speling mag zitten op het voorste kettingwiel (wat door dat rubber juist kan optreden). Beter is vloeibare pakking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 22 mar 2020 17:35

O-ring nr 26 kun je niet vervangen zonder het blok helemaal uit elkaar te halen, O-ring 27 kun je wel achter de vul bus leggen, https://www.tomos-parts.nl/tomos-standa ... ie-lekkage

Eerst de keerring monteren,dan O-ring dan vul bus.
Als je Geen O-ring nr 27 hebt kun je ook siliconen kit op de binnenring van het lager dun aanbrengen met een klein kwastje oid (wel eerst ontvetten) tandwiel moet 4,9 mm dik zijn...er zijn dunnere imitatie tandwielen en dan wordt de vul bus niet tegen het lager gedrukt.

bromscoot
Vaste forummer

Berichtdoor bromscoot » 22 mar 2020 19:00

Dus O-ring nr 27 zit dus in die afschuining van die vulbus?

Heb volgens mij de originele tomos 26 tandwiel nog liggen die ik schoon ga maken in de ontvetter bak..
Het ding is maar jong gebruikt en niet meer als 2424km ermee gereden.

Zijn die originele tomos 26 tandwielen nog te koop ergens?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 22 mar 2020 21:20

Ik heb vorig jaar hier in het dorp een dik voortandwiel gekocht, of hij origineel is durf ik niet te zeggen.
Wat ik wel weet is dat er bij 1 tandwiel zeker het gat niet zuiver in het midden zit, merk je als je de ketting netjes spant en dan het wiel een stuk verdraaien...hij ligt de ene keer te los en een stukje verder weer te strak.

bromscoot
Vaste forummer

Berichtdoor bromscoot » 23 mar 2020 00:50

Heb net even een ander blokje bekeken waarmee ik sinds 2005 a 2010 ermee gerommeld had..

En zie dat het 26 ketting tandwiel open is zoals de imitatie tandwielen.. Er staat wel TOMOS 26 erop en ik meet inderdaad 4,9 mm bij dat tandwiel.. De andere die ik nog heb liggen is een dicht model..

Vreemd dat er 2 verschillende waren.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 23 mar 2020 05:53

De open versie is juist de imitatie. Dat er Tomos in gedrukt staat zegt niets, behalve dat deze voor Tomos is en niet voor Puch of Sparta etc.

Tomos heeft af-fabriek altijd dichte tandwielen gebruikt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

peterzoetermeer
Vaste forummer

Berichtdoor peterzoetermeer » 23 mar 2020 09:25

Het is maar een idee, maar is het niet slimmer op IPV dat stukkie fietsband een ring te maken van 1mm dik aluminium plaat? Met een ouderwetse figuurzaag moet het gat toch fatsoenlijk uit te zagen zijn in een uurtje? Ik neem aan dat een iets te dikke combinatie van tandwiel + ring geen probleem is, beter te dik dan te dun toch?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 23 mar 2020 10:15

Een ring maken kan veel makkelijker met een stukje massief koper draad, uiteinde mag best een stuk overlappen zodat het sterker is als je het daar aan elkaar soldeert...neem aan dat je een doppendoos hebt en daar zit vast een dop bij voor de juiste maat.
Koper is zacht dus ideaal voor een afdichting, is ook vaker te gebruiken, koper kun je uitgloeien.

Iets te dik is idd beter anders ligt het tandwiel los en verkracht je de as.

peterzoetermeer
Vaste forummer

Berichtdoor peterzoetermeer » 23 mar 2020 14:57

Lijkt me best een mogelijkheid, het gaat toch om de te geringe dikte van het tandwiel op te heffen zodat die door de moer wel voldoende aangedrukt kan worden? De eigenlijke afdichting gebeurt dan gewoon net als bij een origineel tandwiel tussen het tandwiel en de afstandbus.
Nogmaals de montagevolgorde: Keerring, afstandbus, tandwiel, ring uit plaat of koperdraad, borgring, moer.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 23 mar 2020 15:39

Ik heb er voor de zekerheid een moer met een keerring om het tandwiel vast te zetten, had geen zin om de naald lagers uit het aandrijftandwiel te verwijderen, werkt tot heden prima.

peterzoetermeer
Vaste forummer

Berichtdoor peterzoetermeer » 23 mar 2020 18:04

"Ik heb er voor de zekerheid een moer met een keerring om het tandwiel vast te zetten, ...."
Bedoel je misschien dat je hier een O-ring tussen heb zitten?

Die O-ringen pos. 26 en 27 zijn helemaal niet standaard dus volgens mij overbodig. Zeker pos. 26, die doet echt niets, aan de andere kant is het net zo nat van de olie, wees maar blij, anders lopen je lagers droog.
Pos. 27 zou als alternatief voor de door ons voorgestelde ringen zijn. Dat kan, nadeel is dat als een O-ring niet opgesloten is in een daarvoor gedraaide kamer om de as, deze gemakkelijk onder de moer weg kan glijden of kapot kan gaan. Een ring van een stukje fietsband blijft beter zitten, want die is niet rond maar plat.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 23 mar 2020 18:17

Nee geen O ring, deze moeren zijn er voor gemaakt.https://www.tomoshop.nl/index.php?route ... eerring%20

O ring nr 26 is volgens mij origineel maar die kun je moeilijk zien, zit tussen de naald lagers.
O ring 27 zit bij de oudere blokjes er niet in is mijn ervaring.

peterzoetermeer
Vaste forummer

Berichtdoor peterzoetermeer » 24 mar 2020 10:35

Ja, ze verzinnen ze wel.
Een dergelijke keerring is bedoeld voor een oliegesmeerde, dynamische afdichting waar enige druk op staat. En dan werken ze goed. Waar het dan voor gebruikt wordt is een statische afdichting waar af en toe een druppeltje olie door sijpelt omdat het tandwiel te dun is en niet in staat is om de afstandbus fatsoenlijk tegen de keerring te drukken. De hele boel insmeren met vloeibare pakking en de tijd geven om uit te harden, werkt net zo, meestal.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 24 mar 2020 13:44

De bus druk je met het tandwiel tegen het lager en dat is nooit 100% dicht, allemaal ijzer-staal.
Als O-ring 26 lekt loopt de olie langs de as naar buiten, daar doet de bus en de keerring niets aan...zet je de tomos op de zijstandaard dan lekt het nog iets meer.

bromscoot
Vaste forummer

Berichtdoor bromscoot » 25 mar 2020 02:03

Welke vulringen moeten op die as.

Klopt het dat de ene 1 mm is en de andere 0.5mm? (ben deze vulringen namelijk kwijt)

Weet iemand misschien welke vulringen op de hoofdas moeten? Weet niet of dat het er 2 of 1 zijn..

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 25 mar 2020 09:31

Ringen plakken vaak aan het lager in de koppelings deksel, dus even met je vinger over het lager heen wrijven want je ziet ze amper of zelfs niet

bromscoot
Vaste forummer

Berichtdoor bromscoot » 25 mar 2020 11:38

Je weet niet toevallig de afmeting van die ringentjes?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 25 mar 2020 15:27

Hier zeggen ze 0,5 mm dik https://www.tomos-parts.nl/tomos-standa ... ring-0-5mm

bromscoot
Vaste forummer

Berichtdoor bromscoot » 29 mar 2020 23:26

Klopt het dat als er maar 1 klein ringentje op de hoofdas zit dat het dan niet klopt met het aantal vulringen..

Volgens diverse exploded tekenen moet er 2 verschillende tussen.. Als ik filmpjes op youtube kijk zie ik alleen daar het kleine ringentje er tussen zitten..
Heb die op de bovenste link wel gekocht..

Gesloten
  • Afdrukweergave
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen