Pagina 1 van 1

2 3klauw segmenten ipv 3

Geplaatst: 19 jun 2006 13:11
door Vuile Beunkoe
Afbeelding

"ik moet hier toch kritiek op leveren...

waarom vind jij het gek dat je prestatieverlies hebt en je koppelingshuis scheurt ?
als we hier ff de natuurkundewetten op toepassen, kom ik veschillende dingen tegen. Ten eerste is een 2klauws koppeling op deze manier gewoon nutteloos, je hebt 2/3 van het originele aangrijpoppervlak over, wat zorgt voor minder grip, ofwel prestatieverlies.
En dan nog zit het rechter segment niet lekker, de as MOET links zitten wil het segment goed uit klappen. Dus zou je de naaf een extra gaatje (+s om balans te maken) moeten voorzien.
Gevolg is, dat de linker "goede" segment alle kracht te verduren krijgt, wat zorgt voor meer slijtage van de voering, koppelingshuis en krukaslagers...

en als je me niet gelooft, overtuig mij met een filmpje en ervaringen... Ik druf te wedden dat je linker segment altijd als eerste op is, dat de prestaties beduidend minder zijn dan met de std koppeling + ingekorte veren. En ik weet zeker dat je koppelingshuis het met 3 klauws ori langer uit houdt...

edit 2, door de centrifugale krachten en de asjes zo geplaatst, gaat het rechter segment trekken, en de linker duwen, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel"

ik heb ff gkwoot van ander forum mijn reactie,...

dit fenomeen hoorde ik al eerder van Malossi LC tomos, en hierboven zie je dus waarom ik er tegen ben...

geef je mening en ervaring maar.

Geplaatst: 19 jun 2006 15:04
door Volty
wtf, wat een vaag n00b-beunkr0ew-systeem :/

volgens mij wil de eigenaar hier alleen maar apart mee zijn, want dit is totaal niet in balans en bovendien mis je inderdaad aangrijpoppervlak..

en hoe hou je die veer op zijn plek? De 3 originele veerhoudertjes passen hier niet op, lijkt me dat die koppelingsveer er na 3 meter al af ligt..

van wie is dit idee eigenlijk?

Geplaatst: 19 jun 2006 15:17
door Vuile Beunkoe
ja ik heb van stefan baars vernomen dat dit in leiden / leiderdrop helemaal hip is, dit blok is trouwens van een maat van hem...

Geplaatst: 19 jun 2006 15:32
door Tommie Mosjie
Dan gaat de tomos onderdelenboer in Leiken van de week goed geld verdienen.

Ik denk trouwens dat als je met 2 klauwen rijdt ipv 3, de kracht verhoogt per voering en dat daardoor je koppelinghuis het zwaarder te verduren krijgt. De koppeling wordt zo ook warmer en slijt daardoor ook veel sneller.
En dan heb ik het nog niet gehad over de lagers, die de klappen vangen... :x
Dat koppelinghuis scheurt niet eens dat ding spat gewoon uit elkaar. Als ie niet ovaal wordt.

(Trouwens.... Dit is hip in Leiden ..... omdat ze zo verschrikkelijk zuunig zijn) hahahaha :roll:

Ik zou zeggen dit is een NoNo !!!

Geplaatst: 19 jun 2006 16:17
door Vuile Beunkoe
Afbeelding

dit kwam eruit :D :P

ps de kracht per segment wordt niet hoger, aangezien ze nog evenveel wegen...je toeren stijger alleen sneller doodat je minder grip hebt, en minder roterend gewicht...

Geplaatst: 19 jun 2006 17:21
door ex-gast
het id is goed allen de uitvoering bagger

door de segmenten exact tegenover elkaar te plaatsem is het 1e probleem al verholpen namelijk het onbalans


het probleem van een ovaal koppelingshuis is op te lossen door de 2 segmenten die er nog in zitten licht van gewicht te maken

het probleem van de veer kun je oplossen door op strategische plekken gaatjes te boren en vervolgens daar een soord van scooter trekveren maken

slijtage word idd hoger het maximale koppel wat hij kan overbrengen blijft gelijk.....


voordeel van deze koppeling is dat je veel minder roterende massa hebt

het zelfde kun je natuurlijk berijken door een accu ontsteking te maken

waardoor je geen vliegwiel of binnenrotor nodig hebt

Geplaatst: 19 jun 2006 17:38
door Volty
Dat scooter-trekverenidee is wel mooi, maar het lijkt me erg slecht toepasbaar op een tomoskoppeling. Dan zet die veer namelijk al de kracht op 1 puntje, in plaats van verspreid over de hele veerbaan. En een tomos koppeling is al zo gaar..

En dat van de onbalans lijkt me ook sterk, een 3 segments is ook prima in balans zolang de 3 segmenten onderling op een gelijke afstand staan.

Minder roterende massa klopt wel, maar hoeveel weegt 1 zo'n segment nou? bijna niks.. Je kunt beter je vliegwiel afdraaien denk ik, dat scheelt volgens mij meer gewicht.

Geplaatst: 19 jun 2006 18:18
door kevin
als je gewoon logisch nadenkt en kijkt zie je al dat dit nooit optimaal kan werken, je mist een deel van het aangrijpingsoppervlak en dit kan niet echt in balans zijn zoals meerdere al hebben gezegd.

Geplaatst: 19 jun 2006 18:28
door Vuile Beunkoe
nja kijk opzich is het wel in balans, totdat het uitklapverhaal begint...

achja schweinhunden daaro in leiden :P