• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Quadro e-start probleempjes

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
napz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor napz » 28 mar 2023 18:16

Hallo!

Korte beschrijving van je probleem: Elektra doet het niet/loopt niet stationair
Wanneer ontstond het probleem: na aankoop/was al bekend
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): geen
Type tomos (brom of snor) en model: Tomos Quadro e-start uit 2006, snor
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): Werkelijk waar geen flauw idee

Eerste post, dus hoop niet dat ik iets verkeerd heb gedaan, maar goed daar gaan we.

Ik heb sinds kort een Tomos Quadro e-start uit 2006. Voor een mooi prijsje aangeschaft, met een vorige eigenaar die em niet vaak meer gebruikte.

Probleem 1:

Een bekend mankement was een lege accu, waardoor de e-start en andere elektra het niet deed. Prima, ik dacht ik bestel een nieuwe accu en rij ondertussen even zonder elektra. Nou is vandaag de accu binnen gekomen, en heb ik em d'r gelijk ingezet. De accu had ik besteld via tomosparts, waar stond aangegeven dat deze direct gebruikt kon worden (maar wel werdt aangeraden om em van te voren nog even op te laden).

Na het installeren van de nieuwe accu deed alle elektra het, dus ik dacht super! Vervolgens de e-start geprobeerd, die het eventjes een paar seconden deed (ik hoorde iets van een zoem/elektromotor geluidje maar de tomos startte niet). Na die paar seconden was het finito met alle elektra. Ik heb de accu niet doorgemeten, maar ik vermoed dat deze dus leeg is en ik em toch even had moeten opladen. Kan dit kloppen, of mankeert er nog iets anders aan de elektra? De vorige eigenaar zei dat de accu wel vaker snel leegliep. Waar kan ik dan het beste naar zoeken?

Probleem 2:

Bij het opstarten moet de tomos even warm lopen voordat ik ermee weg kan rijden. Hij loopt alleen stationair op de choke, en als ik onderweg voor een stoplicht of iets dergelijks stil kom te staan moet ik een klein beetje gas geven om er voor te zorgen dat ie niet afslaat. Volgens de vorige eigenaar zat er nog wat oude benzine in, is dit misschien de oorzaak? Ik heb sindsdien geprobeerd om zoveel mogelijk die benzine er uit te rijden, en heb inmiddels de tank ongeveer voor de helft bijgevuld met nieuwe benzine (Euro 98 voor de E5 met natuurlijk mengsmeer) en nu draait ie al wat beter.

Om het wat beter te beschrijven, na het opstarten sputter hij nog wat. Als ik em niet even laat warmlopen valt hij sowieso weer uit, en na heel even opwarmen trekt hij op en zakt hij weer even weg ezv ezv totdat hij echt goed warm is, dan loopt hij prima (behalve zoals eerder omschreven stationair).

Volgens de vorige eigenaar was het handig om ook even de versnellingsbakolie te vervangen, die heb ik besteld en ga ik ook binnenkort vervangen, maar kan dit onderdeel zijn van het probleem, of ligt het echt aan de oude benzine? Of moet ik misschien op zoek naar valse lucht? Ik ben niet heel technisch bekwaam en hoopte eigenlijk dat ik er niet te veel aan moest gaan sleutelen, maar alle hulp is welkom.

Voila, dat zijn mijn kleine probleempjes. Wie o wie heeft een antwoord voor me! Alvast bedankt :)

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 28 mar 2023 19:59

voor probleem 1 kan het zijn dat de accu inderdaad nog even geladen moest worden. Echter zou hij niet binnen een aantal seconden zo leeg zijn. Ik weet zo even niet welke onderdelen van de e-start's via de accu werken. Als het een abrupte stop was kan het zijn dat de zekering door gebrand is (waarschijnlijk kortsluiting). Mocht de zekering nog heel zijn dan zal hij origineel gewoon weer bij laden na het starten met de kickstart.

Oude benzine heeft zeker invloed op hoe goed de brommer loopt. E10 benzine is in sommige gevallen ook zeer beperk houdbaar. Omdat jij ook meld dat er niet veel mee gereden is zou ik je ook aanraden de carburateur te demonteren en in iedergeval het benzine filter, vlotterbakje en sproeier schoon te maken. Klinkt wellicht uitdagend maar als je even inleest is dit zo gedaan. Vaak is het ook normaal om de brommer even stationair te laten lopen voor je weg gaat, ik merk dat mijne de eerste ~400 meter nog niet helemaal opgang wil komen. (gebruik trouwens ook 2takt olie van goede kwaliteit en dus geen action spul. hiermee kun je in de toekomst problemen voorkomen)

Versnellingsbak olie zal niet mee spelen in het beter laten lopen van je brommer maar het is zeker goed voor onderhoud. Ik vervang het zelf jaarlijks. Mocht je voor je zelf valse lucht uit willen sluiten dan kun je eenvoudig met een busje deo spuiten op de volgende plekken: cilinderkop op cilinder, cilinder op carters, cilinder op spruitstuk.
Tomos AT50 (1984)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 mar 2023 23:17

En even kijken welke sproeier er in de carb zit, en of de sproeier het inc logo erop heeft…vaak is er al eens aan gesleuteld en sommige stoppen er een imitatie sproeier in, die zijn kleiner dat de echte dellorto sproeiers.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers