Ik heb het internet afgespeurd en heb dit gevonden:
Carburateur tuning:
-hoe korter de afstand tussen venturibuis en
verbrandingskamer hoe sneller de gaspedaalreactie
- hoe kleiner de carburateur (diameter) hoe sneller
de gasreactie, maar des te kleiner de powerband
- hoe groter de inlaat hoe breder de potentiele
powerband, maar hoe slechter de gasreactie
- hoe meer gepolijst de inlaatkant, hoe meer luchtvolume
en hoe hoger de luchtsnelheid over de venturi en hoe
breder de powerband
- meer gewerveld de verzamelleiding en de carburator
voorbij de venturibuis, beter de mengeling en daarom,
nauwkeuriger de gaspedaalreactie en breder de machtswaaier.
- hoe meer gewerveld het spruitstuk en de carburateur na de
venturi, hoe beter de vermenging, des te nauwkeuriger de
gasreactie en de breder de powerband.
-hoe beter het carter kan worden gevuld, hoe beter de
powerband, maar langzamer de gasreactie
- hoe scherper de hoek op de gasschuif, hoe fijner de
gascontrole, ten koste van lage toeren kracht, en omgekeerd
hoe vlakker de hoek van de gasschuif , de lager de eindreactie
-hoe meer circuits (luchtmensgel,versnellingspomp,midrange
lucht, choke, schuif, naald)Hoe breder de powerband
en hoe beter de gasreactie.
- natuurlijk de carburateur goed afstellen
Dit heb ik gevonden op een amerikaans forum, en heb
het alleen even vertaald en in eigen woorden gezet.
ik hoop dat iemand er iets aan heeft, ik ga het na kerst
toepassen op me eigen brommer, en zal mijn bevindingen posten.