Heb jij het ook wel eens het idee dat je analoge teller te weinig of juist te veel aangeeft, breekt je kabeltje weer eens dan is dit nu de oplossing.
Je kent ze wel de fietscomputertjes van o.a Sigma, Cate Eye, etc. Deze kan je met wat kleine aanpassingen ook op je Tomos, Puch, etc maken.
Wat heb je nodig:
- Tellertje met draad met bijgeleverd materiaal
- Een fietsspaak
- Bankschroef
- Kunstof/rubber hamertje
- Zaagje
- Gezond verstand
Zelf ben ik amper technisch ingesteld maar heb het geheel in mijn eentje gemaakt dus met een beetje gezond verstand kan jij dit ook!
Stap 1
De meeste tosje van tegenwoordig hebben geen spaakwielen meer, dat is probleem één die je tegenkomt. Je kunt nu gaan boren en lijmen maar deze oplossing zorgt ervoor dat je je teller/magneetje altijd kan verwijderen en bijvoorbeeld op een andere brom kan plaatsen.
Je pakt je spaak, deze is lang zat om een paar adaptertjes te verklote. Je stopt hem in de bankschroef en buigt hem naar het gewenste formaat, desnoods timmer je er op los met een plastichamer. Zorg er voor dat je een recht stukje spaak houdt voor je magneetje.
Stap 2
Stop het adaptertje eens om je spaak en kijk of het een beetje klopt qua afstand, omtrek, etc. Klopt dat niet dan begin je weer bij stap 1. Misschien hoef je niet een compleet nieuwe adapter te maken maar pas je deze even aan. Past hij wel dan ziet het er ongeveer zo uit.

Stap 3
Zo dan gaan we nu naar de makkelijkere stappen en dat is het monteren van het ontvangertje en tellertje. Doe dit volgens de aanwijzingen van het boekje. Zorg ervoor dat de afstand tussen het magneetje en de ontvanger niet te lang is. Is dat wel zo zorg voor een langer adaptertje of verhoog je ontvangertje met stukjes rubber.





Zoals je ziet heb ik gebruik gemaakt van het bijgeleverde monteer materiaal.
Stap 4
Instellen van de wielmaat dit kan je beste volgens het boekje doen. Bij sommige tellers kan je de inch maten instellen, Puch Maxi 17 of 16 inch, Tomos 16 inch.
Kan je nu geen inch maten stellen dan moet je de omtrek van het wiel hebben. Hoe doe je dit nu? Zet een streepje op je band en op de grond, dit kan je doen met een krijtje. Dan loop je met je brommer tot dat het streepje weer op hetzelfde punt staat. Teken dat af op de grond en meet deze afstand. Zo heb je de omtrek van je wiel inclusief band.
Een andere oplossing is on de doorsnee van je band te meten en dat maal pi te doen (ongeveer 3,14).
Tellers
Ik heb goede verhalen gehoord over geen stoorde tellers:
- Sigma BC500 (eigen ervaring)
- Sigma
- Cat Eye Velo 5
- Hema
Slechte ervaring mee:
Een Cordo 5 ondanks hij gemaakt is in dezelfde fabriek van Sigma stoort deze als een idioot. Met een andere bougie is dat wel opgelost maar toch. Op mijn fiets doet deze het inmiddels ook al niet.
Storing
Ook dit kan onstaan en het kan aan verschillende dingen liggen (zoals altijd)
- Is de afstand tussen je magneetje en ontvanger niet te groot?
- Heb je een teller met snoertje aangeschaft? Draadlozen werken namelijk niet
Je vliegwiel veroorzaakt de storing wat nu?
- Een tellertje kopen die daar tegen bestand is (Sigma BC500)
- Je snoertje inpakken met alu folie en zo ver mogelijk van je vliegwiel vandaan halen.
- Monteren van een zogenaamde R bougie (NGK). Die R staat niet voor racing zoals vele denken maar voor resist.
- Een bougiedop kopen die een resist bestand heeft. De rode siliconedop van Champion bijvoorbeeld

TIP gebruik nooit een R bougie en een R bougiedop dan gaat je brom knallen aan alle kanten.
Extra
Op de foto's zie je een Puch Maxi maar ik heb een Tomos S25 gebruikt
als voorbeeld. Deze foto's zijn al een tijdje verouderd, zo heb ik ondertussen alweer twee verschillende analoge tellers gehad ook heb ik inmiddels sierdopjes op mijn ventielen wat dus makkelijk past.
Stappenplan
Benodigd gereedschap
-Bankschroef
-Hamer
Overige benodigdheden
-Digitale kilometerteller
-Oude spaak
Stap 1
Je pakt een oude spaak en buigt deze zo dat hij om je ventiel kan en zorg dat het stukje waar het magneetje om moet ver genoeg uitsteekt om de sensor net niet aan te raken.
Stap 2
Klem de gebogen spaak met magneet om je ventiel zodat hij goed voor de sensor komt.
Stap 3
Plaats het kilometerteller scherm op je stuur, vul je bandomtrek in en check of hij niet stoort. Stoort hij wel koop dan een ongestoorde bougie.
Gegevens
-Goede kilometertellers:
x Sigma BC500 (eigen ervaring)
x Sigma
x Cat Eye Velo 5
x Hema
-Ontstoorde bougie: NGK R serie