• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos wil niet meer starten

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
renzo
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:12
  • Citeer

Berichtdoor renzo » 07 mar 2008 15:51

  • Welke model tomos heb je? standard
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2001
    Is het een snor of een brommer? snor
    Wanneer ontstond het probleem? 5 dagen geleden


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Voordat het probleem begon had ik er 3 dagen ervoor een nieuwe uitlaat op laten zetten.
    Hij reed namelijk niet meer met die ouwe erop.

    Wat is het probleem?
Toen de nieuwe uitlaat er eenmaal op zat reed die weer alleen je kon niet LANG VOLUIT gas geven anders begon die te 'stotteren' (gaf schokjes zeg maar). En doordat er iemand dus op was gaan rijden en met voluit gas is gaan rijden is die tomos ermee opgehouden en wil nu niet meer starten. Ook niet met die choke.
Kan iemand mij a.u.b. helpen?
Omhoog


PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 07 mar 2008 17:11

Watvoor uitlaat heb je erop laten zetten? Als dit een snellere uitlaat is dan de standaard uitlaat had je ook een grotere sproeier moeten monteren. Doe je dit niet dan loop je kans op een warm- of vastloper. Hierna wil de brommer dus niet meer starten.
Maar het inhouden en "schokken" op top is vaak het gevolg van een tekort aan lucht. Dus een te grote sproeier... Maar dat is dan meteen als hij op top komt, niet pas na een tijd. Je merkt dan dat hij eigenlijk harder wil, maar word tegengehouden.

Als het schokken bij jouw pas na langere tijd rijden gebeurt zou ik toch even kijken of je miss een te kleine sproeier hebt gemonteerd.
Als je even kijkt welke kleur je bougie heeft, dan kun je daar miss uit afleiden wat er mis is. (moet je er wel al een aantal km mee gereden hebben)

Maar kun je miss ook uitleggen waarom hij niet meer reed met de oude uitlaat? Wat was daarmee aan de hand?
Omhoog

renzo
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:12
  • Citeer

Berichtdoor renzo » 07 mar 2008 17:45

Ik heb er gewoon een nieuwe standaard uitlaat op laten zetten. Dus geen snellere.
En als ik dus dan wil gaan kijken of ik een te kleine sproeier heb laten monteren kan ik dat dan ergens aan merken?
En wat die bougie betreft , dat is een nieuwe die erin zit en daar is nog niet meegereden (zou het ook misschien daaraan kunnen liggen? )

Wat het probleem was met die ouwe uitlaat is dat die verstopt zat denk ik. Want hij wilde niet meer rijden alleen als je die uitlaat iets losser maakte , maarja dat is ook niet echt fijn met die herrie rijden.
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 07 mar 2008 17:50

Het makkelijkste is even kijken welke er nu in zit. Je hebt een vrij nieuwe brommer dus de kans is groot dat je carburateur aan de zijkant naast je frame zit. Dan haal je hem even los en draai je de vlotterbak open(zwarte deksel aan de onderkant). Daarin zit een koperkleurig schroefjes met een nummertje. Dat is de sproeier.

Standaard zit er in een snortomos iets van maatje 50 dacht ik zo.

Als het een niewe bougie is kan hij van een verkeerde hittegraad zijn, maar omdat hij door een bromboer drin gezet is lijkt me dit sterk. (anders: standaard brommer heeft hittegraad 6)
Omhoog

Gebruikersavatar
lolo
Tomos Supporter
Berichten: 432
Lid geworden op: 03 jun 2007 12:35
  • Citeer

Berichtdoor lolo » 07 mar 2008 19:35

hoezo reed hij niet meer met dei oudde dan? :|
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 07 mar 2008 20:06

dat staat in zn post. Omdat hij verstopt zat wss.
Omhoog

renzo
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:12
  • Citeer

Berichtdoor renzo » 13 mar 2008 14:25

sorry van deze late late reactie maar het kon ff helaas niet anders.
Ik heb me sproeier nageken en die is nog gewoon goed, inderdaad maatje 50.
Alleen nu een ander klein probleempje erbij is dat bij de carburatuer eraf halen is er een klein buisje uitgevallen waar je doorheen kan blazen zeg maar en nu weet ik neit hoe ik m terug moet plaatsen. Enig idee wat ik bedoel en hoe ik dat zou kunnen terug plaatsen. Alvast bedankt voor alle hulp.
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 13 mar 2008 15:08

Wat voorn kleur is het busje? als hij wit/melkachtig is, dan moet je hem in het 'gat' van de carb doen. Dus het gedeelte van de carb wat je over het spruitstuk schuift.
Is hij aluminiumkleurig dan moet je hem in je spruitstuk doen. In dit geval is je begrenzer er ook uitgevallen maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Als het geen van deze 2 is kan je het beste even een foto ervan maken.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

renzo
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:12
  • Citeer

Berichtdoor renzo » 13 mar 2008 17:28

het probleempje met het buisje is opgelost :) maar nog bedankt he Renault :!:
Maar om terug te gaan naar het begin, mn tomos start dus nog steeds niet en mn sproeier is goed maatje 50
geen snellere uitlaat en mn bougie kan ik niet zien of die hittegraad 6 heb. er staat van alles op behalve dat :lol:
Dus wat kan dan het probleem zijn :?:
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 13 mar 2008 17:47

Ik neem aan dat je NGK bougie hebt? dan staat er dit BP6HS oid op. In iedergeval staat er maar 1 cijfer tussen en dat is je warmtegraad :wink: . Vonkt de bougie wel, of dat ook niet?

Maar door je zegt dat je je uitlaat erop hebt laten zetten, als dit het geval is van een brommerwinkel zou ik terug gaan. Je hebt garantie op de dingen die je door hun laat doen (meen dat dit iets van 2 weken is, dus het kan wel eens te laat zijn :roll: ).
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

renzo
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:12
  • Citeer

Berichtdoor renzo » 13 mar 2008 17:59

nee kijk..met mn ouwe uitlaat erop reed die niet meer, die was helemaal verstopt waarschijnlijk.
toen heb ik er een nieuwe op laat zetten en reed hij weer gewoon. Alleen als je paar sec voluit gas gaf, gaf die schokjes en hield er dan mee op. En nadat dat dus was gebeurd reed ie helemaal niet meer. daarna een nieuwe bougie erin gezet en heb ik m 1x mee kunnen start maar daarna niet meer. Dus aan de bougie en uitlaat ligt het ook niet denk ik. M'n bougie is wel helemaal droog als ik m eruit haal maar ik heb er ook nog niet mee kunnen rijden.
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 13 mar 2008 22:13

Als je een paar keer kickt word je bougie wel nat? Dan is het iig geen benzine probleem.

Dan kan er eventueel een keerring uit geschoten (lek) zijn. In dit geval zou je bougie vettig moeten zijn en als je brommer start witte rook uit de uitlaat.
Omhoog

renzo
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:12
  • Citeer

Berichtdoor renzo » 14 mar 2008 12:54

ik heb mn tomos helemaal bij gevuld met benzine en olie en als ik dan paar keer kick blijft die droog.
Is dat goed of juist niet? EN hij vonkt wel. En als je wilt kicken geeft die zo'n ratelend geluid zeg maar :? .
Komt iemand hier verder mee? :P
Omhoog

renzo
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:12
  • Citeer

Berichtdoor renzo » 14 mar 2008 15:38

ik krijg em nu af en toe met de choke naar beneden wel aan. alleen is er dan weeer een ander probleem :?
gas blijft voluit hangen en begint super hard te lopen..dus als ik m kick en niet rem dan schiet ie meteen naar voren (dus hij geeft vanzelf gas) en wat me het meest zorgen makt is dat er dan rook bij de cilinder en bougie vandaan komt. wat kan het zijn????
Omhoog

Gebruikersavatar
flopper
Tomos Supporter
Berichten: 443
Lid geworden op: 27 feb 2007 13:55
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor flopper » 14 mar 2008 18:46

Is je sproeier niet gewoon verstopt, carb misschien vuil/verstopt?

Kortom: check gewoon de hele weg die de benzine maakt ff na!
Quote,

Geplaatst: Zo Sep 23, 2007 6:01 pm

''pas na een keer kicken gaat ie aan
en hoor je een raar geluid zo'n flopper geluid flopflop''
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 14 mar 2008 19:13

De rook kan komen van regenwater dat verdampt, of ze zitten niet goed vast. Als je gaskabel blijft hangen moet je hem even smeren (gewoon van boven wd40 naar binnen zpuiten). Als dit het niet verhelpt zul je de carburateur uit elkaar moeten halen om de gasschuif schoon te make en/of er goed in te zetten.

Staat niet gewoon je stationair te hoog?

Hij start niet zonder choke dus een te kleine sproeier, valse lucht of een lekke keerring.

Zoals hierboven: maak je carburateur schoon.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 mar 2008 08:31

.... alleen is er dan weeer een ander probleem :?
gas blijft voluit hangen en begint super hard te lopen..dus als ik m kick en niet rem dan schiet ie meteen naar voren (dus hij geeft vanzelf gas) ....
Misschien is het wijzer om je Tos eens op de middenbok te starten? Dan loopt het achterwiel vrij en belast je het kickstartmechanisme niet zo. Zowiezo een tip voor iedereen... :wink:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

renzo
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:12
  • Citeer

Berichtdoor renzo » 15 mar 2008 13:32

jaa het zou best eens aan de gasschuif kunnen liggen...alleen geen idee hoe die gaskabel in dat ijzeren blokje moet als je begrijpt wat ik bedoel :lol:
En wd40 van boven in de gaskabel spuiten? Maar wat is wd40?
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 15 mar 2008 13:41

jaa het zou best eens aan de gasschuif kunnen liggen...alleen geen idee hoe die gaskabel in dat ijzeren blokje moet als je begrijpt wat ik bedoel :lol:
En wd40 van boven in de gaskabel spuiten? Maar wat is wd40?
wd40 is een algemeen smeer spul. Koop je bij de fietsenmaker. Soortvan heilige graal voor sommigen onder ons. :mrgreen:
Omhoog

renzo
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:12
  • Citeer

Berichtdoor renzo » 15 mar 2008 13:52

haha oke dan bedankt man!!
En waar zitten die keeringen op de tomos?
Laatst gewijzigd door renzo op 15 mar 2008 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.