- Welke model tomos heb je?
Tomos Streetmate
Uit welk jaar komt de tomos ?
2003/2004
Is het een snor of een brommer?
Snor
Wanneer ontstond het probleem?
Heeft altijd bestaan bij aankoop.
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Uitlaat, maar met originele 25km editie had ik precies hetzelfde probleem (Deze is onderhand wel dichtgekoold)
Wat is het probleem?
Eerst even wat info over mijn brommer:
50cc cilinder
Type blok: A55 (Nieuwste)
14/9 Dellorto PHVA (scooter) carburateur met luchtschroef (Standaard sproeier was 54 bij aankoop)
Luchtfilterbuis is breder dan luchtinlaat van carb dus deze is niet begrenst lijkt me?
Elektrische ontsteking op brommerstand (bovenste streepje)
Het probleem is als volgt: Ik weet nu niet of mijn sproeier juist is, of dat het door de luchtschroef komt of sproeier.
Bougie blijft wittig/zeerlichtbruin. Wel een piepklein laagje zwarte aardig droge roet aan de zijkanten van de bougie. Gewoon normale olieverbranding lijkt me zo.
Uitlaat vervangen voor een Tecno snelle uitlaat voor Tomos funtastic met dikkere rechte bocht. Sproeier is 58.
Als ik mijn brommer aanzet loopt hij stationair, zodra hij warmer wordt met rijden etc als ik dan van stationair naar volgas ga of normaal gas ga geven dan houd hij in het midden van zijn totale snelheid wat in. Soort 4takten. Als ik rustig van stationair naar volgas ga doet hij dit. Als ik in een keer volgas geef valt hij bijna uit. En gaat hij langzaam weer goed stationair lopen. Zodra hij weer op toeren komt na het 4takten dan 4takt hij niet meer op zijn top. alleen zodra ik van rustigrijden naar topsnelheid gaat doet hij dit ff en houd hij ff in. Dus dan zou het mijn sproeier niet moeten zijn? of moet hij nog 1/2 maten kleiner als hij niet meer 4takt op top met sproeier 58? of loopt hij dan weer te schaal? Zou het aan mijn luchtschroef kunnen liggen? ik weet dat dit voor het mengsel voor stationair is, maargoed.
Als ik de luchtschroef op 1.5 of 2 slagen zet moet ik zowat de stationairschroef volop zetten om een beetje toeren te maken als die stationair loopt. Maar dan heb ik het bovenstaande probleem in veel mindere maten. Zet ik hem op 1.0 of 0.5 dan heb dan loopt ie stationair veel hoger maar dan heb ik het bovenstaande probleem in meerdere maten.
Wat me opvalt is dat als ik gereden hebt en ik draai de bougie eruit dat er rook uit het gat komt. dit had ik volgens mij eerst niet met de oude 25km uitlaat. of misschien minder. Ik weet zeker dat de olietoevoer goed werkt (oliepompje, aansluiting en toevoer naar de carburateur)
Als ik de sproeier naar 60 of 62 doe dan gaat ie wel pruttelen (4takten) op zijn top. Bij 58 doet hij dit niet meer). Maar toch verzuipt hij in een of andere fase ff.
Wie o wie?
En nog iets wat niet met het bovenstaande te maken heeft:
Ik heb een ander vliegwiel van een Tomos revival te pakken gekregen. Precies dezelfde als die ik nu heb, zelfs de technische gegevens 12V 80W staat er op. Maar als ik dit vliegwiel erop zet dan doet hij het niet. Ik krijg hem met geen mogelijkheid aan. Ze zijn PRECIES hetzelfde allebei van Iskra, alleen 1 lang nummer is ietje anders, de 2 laatste cijfers wijken wat af. Weet iemand dit?