• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Afstellen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 02 mei 2008 12:29

• Welke model tomos heb je?
    Tomos Streetmate

Uit welk jaar komt de tomos ?
    2003/2004

Is het een snor of een brommer?
    Snor

Wanneer ontstond het probleem?
    Heeft altijd bestaan bij aankoop.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Uitlaat, maar met originele 25km editie had ik precies hetzelfde probleem (Deze is onderhand wel dichtgekoold)

Wat is het probleem?
Ik zet het maar in het beginnersforum omdat ik het niet kan plaatsen in de afstellingsforum.
Eerst even wat info over mijn brommer:

50cc cilinder
Type blok: A55 (Nieuwste)
14/9 Dellorto PHVA (scooter) carburateur met luchtschroef (Standaard sproeier was 54 bij aankoop)
Luchtfilterbuis is breder dan luchtinlaat van carb dus deze is niet begrenst lijkt me?
Elektrische ontsteking op brommerstand (bovenste streepje)

Het probleem is als volgt: Ik weet nu niet of mijn sproeier juist is, of dat het door de luchtschroef komt of sproeier.
Bougie blijft wittig/zeerlichtbruin. Wel een piepklein laagje zwarte aardig droge roet aan de zijkanten van de bougie. Gewoon normale olieverbranding lijkt me zo.

Uitlaat vervangen voor een Tecno snelle uitlaat voor Tomos funtastic met dikkere rechte bocht. Sproeier is 58.
Als ik mijn brommer aanzet loopt hij stationair, zodra hij warmer wordt met rijden etc als ik dan van stationair naar volgas ga of normaal gas ga geven dan houd hij in het midden van zijn totale snelheid wat in. Soort 4takten. Als ik rustig van stationair naar volgas ga doet hij dit. Als ik in een keer volgas geef valt hij bijna uit. En gaat hij langzaam weer goed stationair lopen. Zodra hij weer op toeren komt na het 4takten dan 4takt hij niet meer op zijn top. alleen zodra ik van rustigrijden naar topsnelheid gaat doet hij dit ff en houd hij ff in. Dus dan zou het mijn sproeier niet moeten zijn? of moet hij nog 1/2 maten kleiner als hij niet meer 4takt op top met sproeier 58? of loopt hij dan weer te schaal? Zou het aan mijn luchtschroef kunnen liggen? ik weet dat dit voor het mengsel voor stationair is, maargoed.

Als ik de luchtschroef op 1.5 of 2 slagen zet moet ik zowat de stationairschroef volop zetten om een beetje toeren te maken als die stationair loopt. Maar dan heb ik het bovenstaande probleem in veel mindere maten. Zet ik hem op 1.0 of 0.5 dan heb dan loopt ie stationair veel hoger maar dan heb ik het bovenstaande probleem in meerdere maten.

Wat me opvalt is dat als ik gereden hebt en ik draai de bougie eruit dat er rook uit het gat komt. dit had ik volgens mij eerst niet met de oude 25km uitlaat. of misschien minder. Ik weet zeker dat de olietoevoer goed werkt (oliepompje, aansluiting en toevoer naar de carburateur)

Als ik de sproeier naar 60 of 62 doe dan gaat ie wel pruttelen (4takten) op zijn top. Bij 58 doet hij dit niet meer). Maar toch verzuipt hij in een of andere fase ff.

Wie o wie?

En nog iets wat niet met het bovenstaande te maken heeft:
Ik heb een ander vliegwiel van een Tomos revival te pakken gekregen. Precies dezelfde als die ik nu heb, zelfs de technische gegevens 12V 80W staat er op. Maar als ik dit vliegwiel erop zet dan doet hij het niet. Ik krijg hem met geen mogelijkheid aan. Ze zijn PRECIES hetzelfde allebei van Iskra, alleen 1 lang nummer is ietje anders, de 2 laatste cijfers wijken wat af. Weet iemand dit?
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 02 mei 2008 14:59

je sproeier is veelste groot. je zegt het zelf al een paar keer, als je sproeier 63 er in doet gaat de brommer nog meer 4takken en als je kleiner doet dan is het 4takken vermindert. dus pak je 54 sproeier er weer bij en stop hem erin en kijk of hij beter rijdt. zoniet dan moet 2 maten groter / kleiner (vanaf sproeier 58/ of 54 gezien) pakken dus sproeier maat 56.

de luchtschroef is meestal alleen voor stagionair fijn afstellen zodat je de brommer fijner stagionair kan laten lopen wat alleen met de stagionair schroef niet lukt. ik weet niet hoe het bij de nieuwe carburateur zit want ik heb hem nog nooit in mijn handen gehad.

het andere vliegwiel is dus een 'ander type' wat je van de buitenkant niet zomaar kan zien. ik denk zelf dat de sensor in het vliegwiel wat verplaatst is of een ander type sensor erin zit. als je het echt wilt weten wat het verschil zou je de twee nummers naar tomos NL kunnen mailen.

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 02 mei 2008 15:33

Dank je voor je reactie.

Alleen hoe kan het dan dat mijn bougie niet zwart en vettig wordt?
En dat hij niet 4takt op top, maar wel ff zodra ik van stationair naar volgas ff 4takt?

En nog een vraagje, om de snelheid te temperen zou ik mijn mengsel (benzine/lucht) in verhouding allebei kunnen minderen. Dus mindere vulling voor de cilinder. Heeft dit enigzins nadelen voor mijn cilinder zelf? Want het oliepompje zit aan het vliegwiel vast en ik neem aan dat ie net zo veel blijft pompen als dat je sproeier 62+ hebt en je luchtfiltergat nog meer vergroten.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij