• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Kleinere sproeier maar rijd beter!!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
31 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Boonhoven
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2008 23:17
Locatie: Ws
  • Citeer

Berichtdoor Boonhoven » 28 mei 2008 03:20

  • Tomos A3 65cc
    Uit 1995
    het is een brommer
    probleem was het later overschakelen naar zijn 2


    ik heb er een 90 sproeier in gezet (zat 96 in


    toen ik de brommer kocht bleef hij te lang in zijn 1 hangen, maar van wie ik de brommer kocht zei dat er een 87 sproeier in zat en mij aanrade een 90 er in te doen. nu bleek dat er een 96 in zat maar nu er een 90 in zit gaat hij wel direct in zijn 2. mijn vraag is: is dit wachten op een vastloper :x of zat er gewoon een te grootte sproeier in?
don't take a cigaret and die, take a joint and fly
Omhoog


Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 28 mei 2008 09:25

Kan je allereerst je setup even geven, want je geeft aan dat er sproeier 90 inzat, maar als je het mij vraagt is dit veel te groot voor een 65cc.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 28 mei 2008 09:38

Als dit gewoon een airsal is oid zou ik even kijken voor valse lucht. Niet normaal grote sproeier waarmee jij rijd.
Omhoog

Boonhoven
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2008 23:17
Locatie: Ws
  • Citeer

Berichtdoor Boonhoven » 28 mei 2008 12:29

oke ik zal alles even nakijken
don't take a cigaret and die, take a joint and fly
Omhoog

Boonhoven
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2008 23:17
Locatie: Ws
  • Citeer

Berichtdoor Boonhoven » 28 mei 2008 15:05

setup is

-blok : 65cc
-caberatur :13/13
-uitlaat :techno (laat veel toeren door)
-cilinder :met hoge drukkop
don't take a cigaret and die, take a joint and fly
Omhoog

Gebruikersavatar
lolo
Tomos Supporter
Berichten: 432
Lid geworden op: 03 jun 2007 12:35
  • Citeer

Berichtdoor lolo » 28 mei 2008 15:45

ik denk dat je ergens valse lucht hebt want dit is wel heel groot
Omhoog

Boonhoven
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2008 23:17
Locatie: Ws
  • Citeer

Berichtdoor Boonhoven » 28 mei 2008 17:25

ik ben in dat gebied niet zo bekend ;(
hoe en waar moet ik kijken voor valse lucht
kan ik dat zien aan mijn bougie of :?

mijn bougie is op de randen bruinachtig maar de punt is grijs.
ik heb de bougie niet vervangen, maar de sproeier wel
kleurd de bougie mee of moet er dan eerst een nieuwe in??

Mvg danny
don't take a cigaret and die, take a joint and fly
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 28 mei 2008 21:43

Je douwt er een sproeier in en ook een bougie, dat is logisch. Dan ga je ongeveer 2km volgas rijden en verkleurt de bougie. Dat gene wat jij zegt dat grijs is moet koffiebruin zijn! Dan heb je ook de beste lucht- benzine verhouding.

Grijs betekent dat je te veel lucht hebt in je lucht- benzine verhouding (ofwel een te kleine sproeier).
Zwart is dat je meer benzine hebt in je lucht- benzine verhouding (ofwel een te grote sproeier).

Omdat met je met de setup die jij hebt meestal rond de sproeier 70. Dus ik denk ook dat jij ergens flinke valse lucht zuigt. Dat kan je niet zien, dat moet je voelen of horen. Ik zou dus even je kop en cil eraf halen en kijken of deze stuk zijn. Ook kan je ff bij spruitstuk en carb kijken of die wel goed op elkaar aansluiten.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Boonhoven
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2008 23:17
Locatie: Ws
  • Citeer

Berichtdoor Boonhoven » 28 mei 2008 23:38

oke ik zal alles even nakijken en een nieuwe bougie ophalen
don't take a cigaret and die, take a joint and fly
Omhoog

Boonhoven
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2008 23:17
Locatie: Ws
  • Citeer

Berichtdoor Boonhoven » 30 mei 2008 12:40

hi, 8)

ik heb mijn sproeier vervangen door een 92
maar de bougie wordt grijs.

heeft iemand een oplossing :?
Laatst gewijzigd door Boonhoven op 30 mei 2008 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
don't take a cigaret and die, take a joint and fly
Omhoog

Gebruikersavatar
Waldo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 985
Lid geworden op: 27 okt 2007 22:09
Locatie: Wassenaar, Zuid-Holland
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 30 mei 2008 14:46

w8 is ff normaal bij een 65cc airsal hoor je 74-80 te gebruiken, niet meer, en je bedoelt zeker dat je je sproeier hebt vervangen naar 92

maar gooi er maar snel 80 in, maar wat is een 13/13 carb?:S
Derbi Senda SM-Xtreme
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 mei 2008 18:14

Als hij nu met sproeier 90 al een grijze bougie heeft, ligt t misschien aan mij, maar dan heeft hij serieus lekkage van valse lucht.

Check de carburateur eens op onderdelen:

Op de plaats waar het spruitstuk ingaat, kijk of er een rubber sealring in zit (achter de nylon vulbus)

Check of je gaskabelgeleider wel voldoende afdicht met het rubber om de kabel.

Zijn er geen boutjes losgetrilt (oa van gasklephuis) en zijn alle ingangen lekdicht. Vooral typen met aparte olietoevoer kunnen ook zonder werken, mits je tweetaktmix tankt (waar de olie al in de brandstof zit)

Kijk op je spruitstuk of er geen openingen zijn waardoor er extra lucht zou kunnen worden aangezogen.

Spuit met een deospray op de plaatsen die ik aangaf. Mocht het (stationair) toerental veranderen dan zit daar lekkage.

Aangezien je nu al een grijze bougie hebt, zou ik toch ff serieus naar de genoemde onderdelen gaan kijken. Doorrijden is zeker geen optie, omdat er te weinig brandstof (=smering) wordt aangezogen en je een vastloper kunt krijgen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Boonhoven
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2008 23:17
Locatie: Ws
  • Citeer

Berichtdoor Boonhoven » 30 mei 2008 19:47

oke ik zal alles even nakijken.
tot zover ik bevoegd ben.

heeft iemand een tip van waar ik moet beginnen en de onderdelen zo makkelijk mogelijk
weer terug te plaatsen zonder te puzzelen.

ik heb geen toerenteller of snelheidmeter dus dat wordt lastig :? Ander idee?

PS (brommer gaat Stationair al rijden zo'n 10 á 15 afstellen reageert de brommer niet op :oops: )



groetjes danny
don't take a cigaret and die, take a joint and fly
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 mei 2008 23:12

Haal de onderdelen er af door goed te kijken hoe eea vastzit, maak desnoods foto's. Carburateur is er in 1 geheel af te halen bij het spruitstuk. Probeer eerst de deotest voordat je dingen los begint te maken! Dat geeft al een idee waar je het zoeken moet. Spuit niet helemaal leeg, klein beetje gericht op de plaatsen geeft al resultaat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Boonhoven
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2008 23:17
Locatie: Ws
  • Citeer

Berichtdoor Boonhoven » 31 mei 2008 12:56

oke zal ik doen
don't take a cigaret and die, take a joint and fly
Omhoog

Boonhoven
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2008 23:17
Locatie: Ws
  • Citeer

Berichtdoor Boonhoven » 31 mei 2008 14:15

ik heb de brommer even bekeken met deo
en de toerenteller gaat flink naaar beneden
bij de aanstuiting bij de carbaratur en de spruitstuk als goed is
(een soort buis waar de car op gaat)

wat moet ik nu doen
don't take a cigaret and die, take a joint and fly
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 31 mei 2008 14:21

Dan is waarschijnlijk het plastic buisje weg of kapot. Haal je carb eraf en kijk in de opening die over het spruitstuk heen moet. Zit hier een wit plastic buisje in die alles zou moeten afsluiten? Zo niet, ga naar de bromboer en haal een nieuwe. Hetzelfde verhaal als ie kapot is oid.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Boonhoven
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mei 2008 23:17
Locatie: Ws
  • Citeer

Berichtdoor Boonhoven » 31 mei 2008 14:52

oke daar zit niks in of om
don't take a cigaret and die, take a joint and fly
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 31 mei 2008 14:56

Eentje halen dus :) Hij trekt nu valse lucht omdat ie niet goed afsluit.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 mei 2008 17:06

Kijk of alles wat daar hoort te zitten ook aanwezig is (rubber ring moet ook in de opening zichtbaar zijn. Ik begreep al dat de kunststof bus weg is en daar lekt veel valse lucht mee naar binnen. Vandaar dus die grote sproeier. Neem ook het advies mee van andere reacties vwb de sproeiergrootte.

Kijk ook ff hier over de carburateur. Er staat ook een exploded view welke onderdelen erin zitten. Ik denk dat je onderdeel 30 en 31 niet hebt. Kijk goed naar de foto naar de "witte"bus aan het aansluitstuk op het spruitstuk.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
31 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.