• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Eerste tomos op gang helpen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
GAEvakYD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor GAEvakYD » 17 jun 2008 09:42

Allen,

Zaterdag heb ik mijn tomos snor S25 opgehaalt, bouwjaar is volgens de kentekenpapieren augustus 2005. Het is een brommertje voor erbij, voor de avonden dat ik geen
auto tot mijn beschikking heb. Ik ben helemaal nieuw in tomos wereld. Wel heb ik 10 jaar geleden veel gedaan
aan mijn push. Ik weet wel hoe ik een uitlaat,luchtfilter, sproeier,spruitstuk moet wijzigen.

Helaas rijdt het ding voor geen meter.

Probleem
  • Loopt moeilijk als die koud is. Met de choke erop doet die het even maar dan moet ik wel een beetje gas blijven geven.
  • Trekt erg langzaam op. Het lijkt dat hij als hij koud is, en ik net de choke eraf draai hij wel wat sneller is. Als die eenmaal warm is, wil die haast niet meer voorruit.
  • Op de top Rijdt hij maar 25 km

Huidige configuratie
  • Standaard 25cc blok
  • Volgens jongen van de werkplaats waar ik hem gekocht heb zit er een standaard uitlaat op met dikke bocht. Kunnen jullie bevestigen a.d.h.v. de onderstaande foto's dat dit een dikke bocht is?
Gewenste situatie
  • Snelheid rond de 30/40
  • Lekker snel optrekken
  • Geen dingen aan het uiterlijk veranderen waardoor het een snel ding lijkt.
    Bijvoorbeeld een uitlaat met een complete achterbaan wil ik voorkomen.
Volgens mij is die echt helemaal standaard, dus ook kwa sproeier, luchtfilter en spruitstuk

Ik heb al twee bedrijven gebeld, en die zeggen allemaal dat ik een andere uitlaat moet nemen en een ander achtertandwiel. Doordat ik nu al erg traag optrek ben ik bang dat ik door een ander tandwiel helemaal niet meer voorruit ga komen. Ook heb ik al gezien hoe ik een begrezner uit de carberateur en luchtfilter moet halen.

Ik lees ook veel over een bromcilinderkop, ik kan op marktplaats er geen 1 vinden. Weten jullie een manier om hier relatief goedkoop aan te komen?

Kunnen jullie zien aan de kleur van de boegie of er misschien iets mis is?

Owja, misschien dat het trage optrekken ook wel door mijn gewicht komt. Door mijn lengte van 2m05 weeg ik rond de 100kg.

Alvast bedankt,
GAEvakYD

Boegie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uitlaat
Afbeelding
Afbeelding

sanderkelder
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor sanderkelder » 17 jun 2008 12:59

uitlaat: dikkere bocht dan een *standaard model volgens mij.
je bougie: ziet er zoals ik het zo bekijk redelijk goed uit. je zou 2 maten naar benede kunnen gaan maar zo is hij ook goed.
dat hij langzaam loopt kan zijn omdat hij misschien tijdje stil heeft gestaan. controleer de pakkingen even. (koppakking, uitlaat pakking, membraanpakking.) controleer ook even de krukaskeerring (even de zoek functie gebruiken en dan krukaskeerring vervangen) als deze niet goed zitten verliest hij ook druk en loopt hij slecht.

om jouw set-up te halen zou ik als ik jouw was: een *standaard snel uitlaat halen, je ontsteking op brom zetten en een iets kleiner tandwiel nemen en een hd kop. hiermee zal hij ongeveer wel 40/45 en lekker optrekken. als hij harder gaat dan verwacht gewoon de ontsteking weer terug op snor zetten.

iemand graag correctie of andere ideeen.

GAEvakYD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor GAEvakYD » 17 jun 2008 13:18

Is die standaard snel uitlaat niet hetzelfde als ik nu heb? Ik heb nu dan toch ook een standaard uitlaat met een dikke bocht, of word er wat anders met 'standaard snel' bedoeld.

Is een Hogedruk kop hetzelfde als een snorkop maar dan afgevlakt of is het meer een bromkop. Enig idee waar ik die het beste kan kopen en wat ze ongeveer kosten?

Ik ben me hier nu al een aantal dagen aan het inlezen, en het begint weer te leven. Ik zie alleen even op tegen het uit elkaar halen. Dit is lang geleden en heb al dat gereedschap niet. Ik woonde vroeger nog bij mijn ouders. :lol: Dan moet ik maar een keer goed alle werkzaamheden gaan opsparen en het bij hem gaan doen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 jun 2008 15:10

Even voor de duidelijkheid: Je hebt een ei-cilinder snorfiets. Dit doelt op de vorm van de cilinder en pet. In mij ervaring zijn deze erg slecht op te voeren, maar dat wil niet zeggen dat deze niet wat beter lopend te krijgen is. Daarnaast lijkt me het bouwjaar onjuist gezien de vorm van cilinder en metalen motorkappen (pas na 2001 kwamen de plastic versies). Misschien staat in de papieren dat deze snorfiets voor 2005 in gebruik is genomen (dat heeft te maken met kentekenkeuring) zoals ook bij mijn bromfiets van 1989 met ei-cilinder. Cilinderinhoud is overigens net als alle bromfietsen 49cc en geen 25cc. Voor ei-cilinders is geen bromkop te krijgen, deze zitten er al op. Je kan wel een brom-cilinder voor jouw snorfiets krijgen, hiervoor is de inlaatpoort van 9 naar 12-14 mm geboord en moet je een spruitstuk van 12 mm hebben. Brom- en hogedrukkoppen zijn alleen voor 4-kante (grote) cilinders met membraan.

Als eerste, als je nog garantie hebt, teruggaan naar de verkoper/ dealer en klachten aangeven.

Als je geen garantie hebt kun je de volgende dingen checken:

- Staat de ontsteking goed volgens specificaties. Ik neem aan dat je met de Puch ook wel eens punten hebt afgesteld. Hoe dit moet en wat de waarden zijn staat in FAQ.

- Carburateur eens goed schoonmaken. Door lang stilstaan kan er gom in kanaaltjes en sproeier blijven zitten die de aanvoer van brandstof verhinderen. met perslucht en benzine krijg je dit er wel uit na een nachtje "weken".

- Is het luchtfilter schoon? Schoonmaken (gaas) of vervangen (schuimfilter).

- Heb je nergens valse lucht, zoals bij de aansluiting van spruitstuk op cilinder, bij de carburateur en tussen de cilinerdelen en carterblok. Deotest kan uitsluitsel geven.

- Zijn de krukaskeerringen in orde? Vervang ze gewoon voor de zekerheid, ze kosten niet zoveel. Doe dit aan beide zijden (ontstekingskant en versnellingsbak achter de koppeling).

- Is/ zijn de zuiger/ zuigerveren nog wel in orde? Zit het juiste type zuiger er wel in? Er zijn zuigers voor membraaninlaten (vierkante grote cilinder) met sleuven aan de inlaatzijde. Deze kunnen niet gebruikt worden in poortgestuurde cilinders! Controleer op krassen/ zwarte aanslag aan de zijkant van de zuiger. Dit kan duiden op warm-/ vastlopers in het verleden. Laat de cilinderdiameter eens opmeten of je misschien naar een overmaat zuiger moet.

100 kg is geen probleem. Ik zit zelf nog boven dit gewicht en heb geen problemen. Mocht je meer geld te besteden hebben kun je overwegen een vierkante cilinder erop te zetten met membraan. Dit past ook op jouw blokje. Je zal alleen wel een complete set inclusief spruitstuk moeten kopen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

GAEvakYD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor GAEvakYD » 17 jun 2008 16:14

Wat betreft het bouwjaar, dat klopt. Ik snapte al niet hoe het kon dat in de papieren stond dat hij wellicht ouder was dan de datum eerste toelating.

Wel mooi balen van die ei - cilinder. Wat heb jij gedaan met de jouwe? Heb je hem gewoon gehouden of heb je er een compleet ander blok onder gezet? Zijn die ei blokjes ook rond de 35/40 te krijgen?

Ik zal vanavond eens jou checklist aflopen. Ik heb geen garantie, ik heb hem voor een prikkie gekocht (300 euro) op marktplaats. Of was dit toevallig dan toch geen prikkie?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 jun 2008 16:22

Mijn Tomos is origineel een bromfiets (45 km/uur). Ik heb er dus niets aan gedaan. In de tijd dat ik hem kocht bestonden snorfietsen nog niet.

Achteraf zeggen dat je een proefritje had moeten maken is misschien wat laat, maar bij partikuliere koop eis ik een proefrit, zoniet dan gaat de koop niet door. Het is namelijk een indicatie van de staat van het voertuig. Hiermee sta je ook sterker met onderhandelen. Maar loop eea maar na, ik denk dat het een combi is van ontsteking, uitlaatdemper dichtgekoolt en valse lucht.

Succes met sleutelen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

GAEvakYD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor GAEvakYD » 18 jun 2008 09:02

Nou gisteravond maar eens begonnen met wat dingen uitproberen. Helaas ben ik ondertussen meer noob dan ik dacht.

Poging 1 - Sproeier nakijken en carburateur schoonmaken
Ik had ergens op het forum ergens een tutorial gevonden met foto's hoe je je carburateur kunt losmaken. Helaas kon ik deze tutorial gisteravond nergens meer vinden. Staat blijkbaar niet in de FAQ, hij heette iets met Sproeier vervangen. Na het losmaken van de kappen kwam ik tot de ontdekking dat ik blijkbaar een ander type heb. Ik heb de carburateur recht onder het frame zitten en niet zoals op de foto's aan de rechterkant ernaast. Ik las net op het forum dat ik het blok moet laten zakken. Kunnen jullie aangeven welke bouten ik los moet maken om dit makkelijk te doen.

Poging 2 - Ontstekeking goedzetten (brom)
Na even goed kijken, kwam ik erachter hoe ik de kickstart eraf kon krijgen. Daarna heb ik de carterkap eraf gehaald.
Ik had van mijn vader een vliegwieltrekker gekregen die hij nog had liggen. Helaas bleek deze niet te passen en had ik de kap er voor niets af gehaald. Is het de moeite om er zelf 1 aan te schaffen of zouden jullie het laten doen bij een fietsenmaker/brommerzaak.

Nu komt het probleem, de kickstart moest er weer op. Ik kreeg dit niet voor elkaar. Als eerste heb ik het (losse)onderdeel waardoor de lange pin heenmoet er op gezet. Hierbij heb ik het uiteinde van de veer die uit de carter komt, in het gaatje gedaan van dat onderdeel. Nu heb ik het de kickstart over het vorige onderdeel geschoven en geprobeerd van onderaf de pin er door heen te krijgen. Dit laatste kreeg ik niet voor elkaar. Wel als ik de pin door het onderdeel zelf haal maar niet met de kickstart erbij. Na 20 minuten prutsen en proberen moest ik het opgeven, nederlands elftal begon. In een laatste poging viel er opeens een extra onderdeel op de grond. Ik heb geen flauw idee waar dit vandaan kwam, Hopenlijk kunnen jullie ophelderen waar dit onderdeel vandaan komt en hoe ik het weer moet monteren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb ik er uberhaubt iets aan als ik de volgende onderdelen als ik een ei-cilinder heb?
-Tandwiel achter 26 of 28
-Sproeiers 52, 56, 60
-Carburateur 14/12
-Spruitstuk 12mm ?
-Nieuwe pakkingen voor bijv uitlaat

Of kan ik beter een vierkante cilinder met bromcilinderkop regelen? Ik zie dat originele die cilinders een paar tientjes (onder de 50 euro) te koop zijn op marktplaats. Wat ik in de help gevonden heb, moet ik dan ook een nieuw spruitstuk en carburateur regelen. Moet ik dan de zuiger gebruiken die bij de cilinder hoort of juist die van de originele (ei)cilinder? Past na deze aanpassingen mijn originele kappen nog wel op de brommer of kom ik in ruimtegebrek aangezien de carburateur eerder onder het frame zat. Of klopt het dat ik kan kiezen uit een recht of schuin spruitstuk. Ik kan ook aan een compleet brom blok komen voor 90 euro. Wat raden jullie aan om te doen voor een beginner, het hele blok vervangen of alleen de cilinder + kop?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 jun 2008 15:23

Voor poging 1: Blokbouten zitten door en door het frame. Haal de bovenste 2 los en je kan het blok kantelen. Denk er ook aan de ketting iets losser te spannen.

Wat bedoel je precies met een ander type? Er zijn 3 merken gebruikt (Encarwi, Bing en Dellorto). De laatste is de meest gangbare voor Tomos. Misschien dat het spruitstuk anders is dan bij een 4-kante cilinder. Sproeier vervangen is niet zo moeilijk. Aan de onderzijde zie je een zwart bakje. Dat schroef je los en dan zie je een koperkleurig schroefje zitten. Kijk op de kraag wat de maat is en vervang deze met de maat die je denk nodig te hebben met als leidraad de kleur van de elektrodeboog van je bougie.

Poging 2: Dat pinnetje is van de kickstart en zit met een veer in het blokje dat je op je kickstartveer schuift. Dit is de pal die ervoor zorgt dat het pedaal in de ruststand blijft tijdens het rijden en niet uitklapt.

Voor montage zorg ik ervoor dat het platte deel van de kickstartas bovenaan horizontaal zit. Dan doe ik het blokje samen met het kickstartpedaal op de as, draai de veer op spanning rechtsom totdat het gat waar de spie doorheen moet gelijk is met het platte deel van de as. Dan de spie van links naar rechts erdoorheen en een klein tikje misschien naar binnen totdat de as gelijk ligt met het kickstartpedaal. Vervolgens busje, plaatje en moer erop, klaar.

Als je besluit een andere cilinder met schuin spruitstuk te gebruiken passen je oude kappen niet meer. Dan heb je de plastic kappen nodig en die passen ook niet zonder meer op je frame. Ik weet niet hoe handig je bent met metaal, maar je zal adapterbeugels moeten maken. Ik wil dit nog doen voor mijn brommer, misschien dat ik tzt een tekening hier plaats. Overigens zijn er ook rechte spruitstukken te krijgen, zodat je carburateur gewoon onder het frame kan blijven en je je oude kappen kan blijven gebruiken. Cilinder binnenmaten zijn gelijk (38mm boring) en je kan je oude zuiger gebruiken, mits niet teveel versleten. Beter is om een zuiger met inlaatsleuven erbij te nemen vanwege een betere vulling.

Maar kijk eerst of je met de huidige configuratie iets kan bereiken.

GAEvakYD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor GAEvakYD » 19 jun 2008 20:35

Ik heb het palletje inderdaad kunnen plaatsen op de juiste plaats. Vandaag ben ik weer aan de slag gegaan met het plaatsen van de kickstart. Ik kreeg hem er nu wel op, maar helaas zit hij nog niet goed. Hij lijkt goed te gaan, tot op het punt dat hij helemaal is uitgeklapt er je er normaal op trapt. Als je er dan iets meer druk op zet, klapt de kickstart in. Je kunt hem dus niet aantrappen, omdat die met de minste kracht automatisch ingaat. Hopenlijk kunnen jullie iets ontdekken aan de volgende foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het probleem is dat ik niet goed snap hoe en vanaf waar ik de veer in het ijzeren gaatje moet steken. Ik heb nu het as met het vlakke stuk naar boven gedraait. Vervolgens heb ik het pinnetje van het veertje onderin. Toen heb ik het ijzeren deel over de as geschoven en het pinnetje aan de onderkant erin gedaan. Daarna de borgpen van links naar rechts door het gat gestoken en het busje, ringetje en moertje erop.

sanderkelder
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor sanderkelder » 19 jun 2008 23:33

haha dat hij inklapt is normaal. als je kickt en je laat los schiet hij terug en door het pennetje wat je nu terug hebt gezet blijft hij in. dus als je meerdere keren moet kicken gewoon je voet op je kick houden of telkens weer terug halen. hij is er gewoon voor gemaakt om terug te schieten en zo te blijven want normaal kick je 1 keer en laat je los, dan hoef je niks meer te doen omdat hij meteen goed zit. daarvoor is dat pinnetje dus ook.

GAEvakYD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor GAEvakYD » 20 jun 2008 08:21

Ik kan dus helemaal niet kicken, als ik er maar iets kracht op zet, draait hij vanzelf naar binnen.

sanderkelder
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor sanderkelder » 20 jun 2008 10:00

ohhh. nouw kijk het zwarte ronde gedeelte waar ook je kickstarter doorheen word gestoken, zit idd een vlakke kant aan met een gaatje er in. als je veer goed achter je kap zit, zit het uiteinde van die veer aan de bovenkant. zo moet ook dat zwarte blokje er op komen. met het gat naar de bovenkant over het einde van die veer geschoven. wil je je kickstarter er op zetten moet je het blokje een stukje draaien totdat je door het gat heen kan kijken en zit dat ook de bout in de as gezet kan worden (inham in de as). zo hoort de kickstarter gewoon te zitten en te werken. als je helemaal niet kan kicken zou ik als ik jouw was even aan de andere kant kijken of je omega ring wel goed zit aan de carter kant. ik heb zelf namelijk ook gehad dat ik niet kon kicken en met me botte hooft kei hard er op ging staan en toen brak die omegaring gewoon kapot. was geen pretje. maar controleer deze ook even of deze goed in de carterkant (wand) zit. dit kan ook kickproblemen opleveren namelijk

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jun 2008 18:06

Krijg ik de indruk dat je de verkeerde kant op kickt? Je moet naar achteren kicken.

Ik heb de foto's bekeken en kan zo op het oog geen foute montage ontdekken.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 20 jun 2008 20:57

Zelfs als je die veer verkeerd of nieut monteerd zou je gewoon moeten kunnen kicken. Dat hij bij het kicken inklapt moet niet mogelijk zijn tenzij je indd naar voren kickt :mrgreen:

Als je op de brommer zit en je linkervoet op de kickstarter zet, moet je hem zo kicken dat het asjemet de klok mee draait.

GAEvakYD
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor GAEvakYD » 21 jun 2008 08:32

Oeps Oeps :roll: :roll:

Wat een ontzettende domme actie van me, ik heb wel duizend keer brommers aangetrapt vroeger. Hoe kon ik het nu verkeerd doen. Ik heb het net getest, hij sloeg gelijk aan. Blijkbaar had ik geen vertrouwen in mijn eigen sleutelkwaliteiten. :)

IK heb zojuist wat dingen besteld, kan ik volgende week lekker sleutelen.

Bedankt voor jullie goede tips. 8)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen