• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

kapot tandwiel voor

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 01 jul 2008 16:56

tomos quadro
bj 2006 ?
70cc snor?


hey,
mijn eerste post, ik heb de zoekfunctie gebruikt en de 'voor je post' topics.

ik rijd lekker door heusden over kinderkoppen, ik trek op. ineens maakt hij heftige overtoeren.

ik dacht eerst, niet weer die ketting hé?
maar neen, het blijkt dus dat mijn tandwiel voor, die tandjes waarmee hij in de tandjes van de 'aandrijf stang'(nieuw ja, die stang waar je kickstart dus aan zit) geschoven zit zijn afgebroken ofiets(vorige week nog nieuwe erop gezet maarja)

enfin als ik nu de grote bout voor mijn voortandwiel eraf wil draaien(met dat borgplaatje erachter) dat dat niet gaat.

normaal moet je dan je tandwiel tegenhouden maarja, die heeft geen grip op die 'aandrijf stang' of zoiets.
dus als ik nu die bout los probeer te draaien krijg je het zelfde geluid als dat je loopt met je tomos.

dus weet ik niet wat en hoe ik iets moet tegenhouden om die bout los te draaien, anders kan ik het probleem niet zien/oplossen.

ook is volgensmij de oliekeerring kapot want als hij net heeft gereden dan wil hij nog wel eens benzine/olie achtige smeerdruppels laten vallen
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog


Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 01 jul 2008 17:18

Je moet een schroevendraaier door het tandwiel steken en achter een ribbel van je carter zodat hij stil blijft. Dan met een baco of passende ringsleutel er op en dan kleine tikjes geven met een hamer. Hij kan best strak zitten de eerste keer maar zo strak moet hij er straks ook weer op met een nieuw tandwiel.

Is je achterwiel zwart of zitten er zwarte druppeltjes op? Dan kan het zijn dat je voortandwiel keering stuk is, anders zal het je pakking zijn van je rechter carterhelft.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 01 jul 2008 17:44

nu heb ik hem los nu blijkt dat de voortandwiel en de tandwielas allebij zijn afgesleten:( ik zag dat de borgring niet tegen de moer vast zat (dus gewoon plat) meschien heeft het tandwiel iets van speling gehad...

iniedergeval zwaar, kwalitatief uitermate teleurstellende gebeurtenis.

iemand idee hoe lang zn operatie gaat duuren en hoeveel dat gaat kosten(+ eventueel tutorial ookal helpt een brommer pro me met sleutelen gelukkig want ik=leek met brommers)

en oliekeerring moet vervangen is lek

tandwiel kost 7,50 euro dat weet ik wel

bvd rikvg
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 jul 2008 19:18

Voortandwiel vervangen is niet zo moeilijk, je hebt per slot van rekening de oude al los. Keerring vervangen is een How-To van bij FAQ.

Middentandwiel vervangen is meer sleutelwerk, waarbij je moet gaan denken aan splitsen van de middencarters anders ga je er niet bijkomen.

Haal alle onderdelen in huis, dan sta je niet stil.

- complete pakkingset (inclusief middenpakking).
- keerringen voortandwiel (1x) en krukas (2x, links en rechts)
- flesje ATF olie voor de versnellingsbak. Oude, nog bruikbare olie kun je gebruiken voor eventueel aanvullen als het flesje te weinig is.
- Voortandwiel
- middentandwiel (let erop dat er 1-speed en 2-speed typen zijn). Neem voor de zekerheid deze mee naar de bromboer als je hem moet bestellen.

Ik neem aan dat de ketting en kickstartzijde al los ligt. Demonteer de uitlaat en laat de ATF uit de versnellingsbak lopen. Vang dit op in een potje. Haal de carburateur van het spruitstuk, deze kun je aan de kabel laten hangen aan je frame. Begin met het blok onder het frame weg te halen. Haal elektra los bij het blok (zwarte en gele draad) en de bougiekabel. Draai de 3 bouten los waar het blok mee vast zit onder het frame en neem deze naar voren weg. Het werkt makkelijker als je op de werkbank op hoogte kan werken.

Demonteer het carterdeksel van de versnellingsbak (7 bouten) en leg deze met de open zijde omhoog weg. Let op kleine ringetjes (shims) die blijven plakken aan de lagers in het deksel. Stop een zuigerstop in het bougiegat en drai de moer van de koppeling los. Neem het komplete koppelingshuis van de krukastap. Nu kun je tussenas en kickstartas uitnemen door deze tegelijk uit de bak te schuiven. Leg de onderdelen netjes en op volgorde weg zodat je straks geen problemen hebt met monteren.

Demonteer de cilinder door de vier kopmoeren los te draaien. Schuif de cilinder van de tapeinden, de zuiger kan blijven zitten. Aan de binnenzijde van de versnellingsbak zie je nog een stel inbusbouten. Draai deze los en daarmee kun je de middencarters scheiden. Doe dit zonder geweld en met beleid, eventueel laat iemand je helpen als de krukas uit het lager getikt moet worden (met kunststof hamer) om de carters uit elkaar te krijgen. Eenmaal uit elkaar kun je het middentandwiel uit het lager halen.

Maak alle pasvlakken pakkingsrestenvrij voordat je gaat monteren, anders gaat het lekken. Trek de kettingtandwielkeerring uit de zitting en monteer de nieuwe door deze recht en gelijkmatig er in te drukken. Monteer het nieuwe middentandwiel weer in het lager. Leg de middenpakking op de helft en laat het verbindingsstukje nog even zitten voor montage. Deze snij je straks weg als de cilinder weer wordt gemonteerd. Leg de andere helft er bovenop en met de pasbussen druk je hem op zijn plaats. Draai de bouten kruislings en gelijkmatig vast beginnend bij de krukas. Gebruik bij voorkeur een momentsleutel.

Snij nu het lipje wat zichtbaar is in de carteropening van de cilinder weg met een hobbymes. Plaats een nieuwe voetpakking en zet de cilinder er weer op. Let op dat de zuigerveren goed in de cilinder gaan anders heb je kans op breuk. Het is even vogelen, maar met geduld kom je er wel. Vervolgens de koppakking en pet monteren en draai de moeren met de onderlegringen kruislings en met het juiste aanhaalmoment vast. Nu kunnen kickstartas en tussenas weer op hun plaats, denk aan de remveer dat die in de opening valt van het middencarter. Eventueel kun je nu de krukaskeerring vervangen, dit gaat hetzelfde als de tandwielkeerring. Dan het afstandringetje op de astap en het koppelingshuis en 1e versnellingskoppeling monteren. Zet de moer goed vast mbv de zuigerstop. Leg alle afstandsringetjes weer op de corresponderende assen en leg een carterpakking op de carterhelft. Druk het deksel erop en mbv de pasbussen op zijn plaats. Draai het deksel vast met de bouten en doe dit ook weer kruislings.

Nu zou je het blok weer onder je frame kunnen hangen. Monteer de vulbus en tandwiel over de tanden van het middentandwiel. Dan de ring en moer erop en draai deze handvast. Leg de ketting over de tandwielen en blokkeer je achterwiel met bijv een u-slot. Draai nu de moer goed strak aan en sla een lipje om zodat de moer geborgd is. Stel de ketting af op 15-20 mm speling in het midden en zodat de ketting recht over de kettingwielen loopt.

Sluit alle elektra aan (zwarte en gele draad uit het blok), draai de bougie erin en steek de dop erop. Plaats de carburateur weer op het spruitstuk. Monteer het deksel van de ontsteking, zet het kickstartpedaal er weer op (zet de veer wel op spanning). Vul het carter met ATF tot het niveau aan de zijkant (controleplug). Misschien moet je nog wat fijn afstellen, maar nu kun je weer rijden.

Pfff, lang verhaal en lamme vingers van het typen. :x
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.