Voortandwiel vervangen is niet zo moeilijk, je hebt per slot van rekening de oude al los. Keerring vervangen is een How-To van bij FAQ.
Middentandwiel vervangen is meer sleutelwerk, waarbij je moet gaan denken aan splitsen van de middencarters anders ga je er niet bijkomen.
Haal alle onderdelen in huis, dan sta je niet stil.
- complete pakkingset (inclusief middenpakking).
- keerringen voortandwiel (1x) en krukas (2x, links en rechts)
- flesje ATF olie voor de versnellingsbak. Oude, nog bruikbare olie kun je gebruiken voor eventueel aanvullen als het flesje te weinig is.
- Voortandwiel
- middentandwiel (let erop dat er 1-speed en 2-speed typen zijn). Neem voor de zekerheid deze mee naar de bromboer als je hem moet bestellen.
Ik neem aan dat de ketting en kickstartzijde al los ligt. Demonteer de uitlaat en laat de ATF uit de versnellingsbak lopen. Vang dit op in een potje. Haal de carburateur van het spruitstuk, deze kun je aan de kabel laten hangen aan je frame. Begin met het blok onder het frame weg te halen. Haal elektra los bij het blok (zwarte en gele draad) en de bougiekabel. Draai de 3 bouten los waar het blok mee vast zit onder het frame en neem deze naar voren weg. Het werkt makkelijker als je op de werkbank op hoogte kan werken.
Demonteer het carterdeksel van de versnellingsbak (7 bouten) en leg deze met de open zijde omhoog weg. Let op kleine ringetjes (shims) die blijven plakken aan de lagers in het deksel. Stop een zuigerstop in het bougiegat en drai de moer van de koppeling los. Neem het komplete koppelingshuis van de krukastap. Nu kun je tussenas en kickstartas uitnemen door deze tegelijk uit de bak te schuiven. Leg de onderdelen netjes en op volgorde weg zodat je straks geen problemen hebt met monteren.
Demonteer de cilinder door de vier kopmoeren los te draaien. Schuif de cilinder van de tapeinden, de zuiger kan blijven zitten. Aan de binnenzijde van de versnellingsbak zie je nog een stel inbusbouten. Draai deze los en daarmee kun je de middencarters scheiden. Doe dit zonder geweld en met beleid, eventueel laat iemand je helpen als de krukas uit het lager getikt moet worden (met kunststof hamer) om de carters uit elkaar te krijgen. Eenmaal uit elkaar kun je het middentandwiel uit het lager halen.
Maak alle pasvlakken pakkingsrestenvrij voordat je gaat monteren, anders gaat het lekken. Trek de kettingtandwielkeerring uit de zitting en monteer de nieuwe door deze recht en gelijkmatig er in te drukken. Monteer het nieuwe middentandwiel weer in het lager. Leg de middenpakking op de helft en laat het verbindingsstukje nog even zitten voor montage. Deze snij je straks weg als de cilinder weer wordt gemonteerd. Leg de andere helft er bovenop en met de pasbussen druk je hem op zijn plaats. Draai de bouten
kruislings en gelijkmatig vast beginnend bij de krukas. Gebruik bij voorkeur een momentsleutel.
Snij nu het lipje wat zichtbaar is in de carteropening van de cilinder weg met een hobbymes. Plaats een nieuwe voetpakking en zet de cilinder er weer op. Let op dat de zuigerveren goed in de cilinder gaan anders heb je kans op breuk. Het is even vogelen, maar met geduld kom je er wel. Vervolgens de koppakking en pet monteren en draai de moeren met de onderlegringen
kruislings en met het juiste aanhaalmoment vast. Nu kunnen kickstartas en tussenas weer op hun plaats, denk aan de remveer dat die in de opening valt van het middencarter. Eventueel kun je nu de krukaskeerring vervangen, dit gaat hetzelfde als de tandwielkeerring. Dan het afstandringetje op de astap en het koppelingshuis en 1e versnellingskoppeling monteren. Zet de moer goed vast mbv de zuigerstop. Leg alle afstandsringetjes weer op de corresponderende assen en leg een carterpakking op de carterhelft. Druk het deksel erop en mbv de pasbussen op zijn plaats. Draai het deksel vast met de bouten en doe dit ook weer kruislings.
Nu zou je het blok weer onder je frame kunnen hangen. Monteer de vulbus en tandwiel over de tanden van het middentandwiel. Dan de ring en moer erop en draai deze handvast. Leg de ketting over de tandwielen en blokkeer je achterwiel met bijv een u-slot. Draai nu de moer goed strak aan en sla een lipje om zodat de moer geborgd is. Stel de ketting af op 15-20 mm speling in het midden en zodat de ketting recht over de kettingwielen loopt.
Sluit alle elektra aan (zwarte en gele draad uit het blok), draai de bougie erin en steek de dop erop. Plaats de carburateur weer op het spruitstuk. Monteer het deksel van de ontsteking, zet het kickstartpedaal er weer op (zet de veer wel op spanning). Vul het carter met ATF tot het niveau aan de zijkant (controleplug). Misschien moet je nog wat fijn afstellen, maar nu kun je weer rijden.
Pfff, lang verhaal en lamme vingers van het typen.
