• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuwe 15mm carb loopt niet goed

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
49 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 25 jan 2009 09:11

• Welke model tomos heb je?
    A35
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    Weet niet precies
    Is het een snor of een brommer?
    Brom
    Wanneer ontstond het probleem?
    Gister, na het vervangen van de carb

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    15mm carb

Wat is het probleem?
Ik heb gisteren dus een nieuwe carb erop gezet, een 15mm.
De man in de winkel, waar ik hem kocht, zei dat ik met deze carb mijn eigen luchtfilter moest behouden, en degene die op de nieuwe carb zat eraf moest halen. ook zei hij dat de sproeier die er standaard inzat te groot was, dus gaf hij me een 59 en 61 sproeier mee.

Ik heb m'n nieuwe carb gister dus geinstalleerd (met sproeier 61), hij startte snel, dus even een testritje gemaakt. Maar ik merkte dat als ik van geen gas naar volgas ging in een keer, hij uitviel (dus bijv. bij stoplicht of na een bocht). Ook als ik een recht stukje pakte trok hij iets langzamer op, blijft hij ong rond de 40 hangen, en dan schiet hij na 5 seconden oppeens door naar de 60 (gemeten met m'n vader z'n motor, hij liep daarvoor ong. een kleine 50).

Ik dus toch maar geprobeerd nog die 59 erin te zetten, ging ook niet echt, en vervolgens heb ik de sproeier die er standaard bij zat erin gezet (stond 89 op, klopt dit??). nu liep hij wel iets beter (trok in een keer door) maar viel toch uit bij van geen gas naar volgas. Toen was ik dus van plan om dan ook maar even die luchtfilter die erbij zat te proberen. Maar ik had hier gelezen dat het uitvallen bij volgas erop wijst dat de lucht-benzine verhouding niet goed is (te veel lucht, te weinig benzine), dus dan zou deze luchtfilter, die nog meer lucht aantrekt al helemaal niet werken. Maar 89 lijkt me al een veeeel te grote sproeier?

M'n setup is helemaal standaard met een Tecno CC eronder, en dus een 15mm. En de stationair schroef heb ik ook telkens goed afgesteld, en m'n spruitstuk is ontgrenst.
Laatst gewijzigd door Sebastiaankl op 25 jan 2009 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

TomosTuningWassenaar
Diehard
Contacteer:
Contacteer TomosTuningWassenaar
Website
  • Citeer

Berichtdoor TomosTuningWassenaar » 25 jan 2009 09:14

*standaard in de 15mm carb zit sproeier 68. Dit is meestal goed voor 65cc etc. Maar voor jouw 50cc is 59 nog steeds veel te groot. Kijk even naar je bougie hoe die kleurt. Probeer anders is sproeier 59 zonder filter. Als hij dan beter trekt wijst het er duidelijk op dat je sproeier te groot is. Ik zou even sproeier 56 proberen. En met de filters maakt het weinig uit. De filter die je bij de 15mm krijgt, dat plastiken dopje met gaas filter, maakt wat meer geluid dan de *standaard luchtfilter. Het is maar wat je fijner vind. Maar wat je wel moet doen als je de *standaard filter erop zet is het gaas filter uit je 15mm carb halen!
Derbi Senda DRD 03
Ik ben niet verwend hoor

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 25 jan 2009 09:22

standaard in de 15mm carb zit sproeier 68. Dit is meestal goed voor 65cc etc. Maar voor jouw 50cc is 59 nog steeds veel te groot. Kijk even naar je bougie hoe die kleurt. Probeer anders is sproeier 59 zonder filter. Als hij dan beter trekt wijst het er duidelijk op dat je sproeier te groot is. Ik zou even sproeier 56 proberen. En met de filters maakt het weinig uit. De filter die je bij de 15mm krijgt, dat plastiken dopje met gaas filter, maakt wat meer geluid dan de standaard luchtfilter. Het is maar wat je fijner vind. Maar wat je wel moet doen als je de standaard filter erop zet is het gaas filter uit je 15mm carb halen!
Ok, zal zo ff kijken wat de kleur van m'n bougie is, en even testen zonder luchtfilter dan. Standaard zat er geloof ik een sproeier in van rond de 50, maar ik heb natuurlijk ook een snellere uitlaat eronder, dus 59/61 leek mij wel logisch. En ik heb natuurlijk de gaasfilter eraf gehaald voor het bevestigen.
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

Acc3z
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Acc3z
Website
  • Citeer

Berichtdoor Acc3z » 25 jan 2009 10:16

ik had het ook met m'n nieuwe carb, dellorto 15/15. Toen ging ie maar 25 km/u, conclusie dus een te grote sproeier. Standaard zit er 56 of 58 in je tomos als 't goed is. Ik heb zelf nu 62 erop zitten met een Bullet uitlaat, verder gwn alles standaard behalve die carb natuurlijk :).
Maar om terug te komen op die filter van jou. Dat ouwe zwarte luchthuisje moet je er gwn af laten en dat luchtgaas met het zwarte houdertje erachter erop laten. En dan de goeie sproeiermaat vinden. Werkte bij mij prima zo ;).
Ook maar ff afwachten wat je bougie kleur nou is, dat vertelt ook veel :)
Face your fears and live your dreams 8)

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 25 jan 2009 11:03

Ja inderdaad, net toch ff geprobeerd die luchtfilter die erbij zat erop te zetten (met 68 sproeier), en hij reed goed.

Wel een kutgeluid, maar hij rijd iig, moet hem nog ff goed afstellen want volgens mij kan dat wel beter (denk 64 sproeier ofzo), maar het lag dus aan m'n oude luchtfilter.

Nu ga ik nog ff testritje maken, en bougie vervolgens bekijken, en dan morgen ff sproeier en nieuwe luchtfilter kopen.
Bedankt!
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

TomosTuningWassenaar
Diehard
Contacteer:
Contacteer TomosTuningWassenaar
Website
  • Citeer

Berichtdoor TomosTuningWassenaar » 25 jan 2009 13:00

ik weet niet wat jullie dan allemaal doen maar sproeier 68 is meetsal goed voor 65cc, en 49cc kan 68 echt niet goed lopen. Misschien bij jouw wel, ik weet het niet. Maar bij mij is het iig tussen de 56-58 want ik heb de mijne ook nog niet afgesteld.
Derbi Senda DRD 03
Ik ben niet verwend hoor

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 25 jan 2009 13:25

Ik rijd met 56 met mijn 14/12. Dus denk dat 56 op een 15mm dan wel iets te klein is, maar het is bij iedereen anders.

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 25 jan 2009 19:01

Ok, vandaag waren alle winkels dicht, dus kon niet voor sproeiers kijken, maar morgen ga ik ff naar de bromboer.

Maar ik vroeg me toch nog even af of iemand me een richtlijn kan geven, tot nu toe:
sproeier 59: Start goed, valt uit bij kleinste beetje gas.
sproeier 61: Start goed, valt uit als ik in een keer van geen gas naar volgas ga, trekt langzaam op, blijft hangen rond de 40 en schiet even later dan oppeens door naar de 60.
sproeier 68: Start niet erg goed maar start wel, als ik even doorrij (2 min+ aan een stuk zonder te stoppen) en dan stop en weer op wil trekken valt hij uit, en hij trekt met deze erg goed op en gaat in een keer door naar de 55.

Ik heb dus nog niet meer sproeiers kunnen proberen, dit is alles dat ik heb. Kan ook best zijn dat ze allemaal te groot zijn, m'n bougie is donkerbruin, niet nat (na 20 min rijden met 68, dat was de enige waarmee die tenminste nog een beetje goed reed). En TTW, het kan inderdaad best zijn dat ik iets helemaal verkeerd doe ofzo, of dat ik inderdaad veel te hoog zit. Maar ik ben nou eenmaal een pindabrein.

Is het anders misschien mogelijk dat het door iets heel anders komt? Iets dat er veranderd kan zijn na het plaatsen van de 15mm?
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 25 jan 2009 23:17

Beste Sebastiaanki,

Een bijdrage van mij kan je misschien ook wat steun geven.
Als eerste zei gemeld:
Als je gemiddeld met een 12 mm carburateur sproeier 56 gebruikt, dan moet je het verschil in oppervlakte tussen een 12 mm en een 15 mm carburateur eens bekijken.

Ik heb het eens bekeken en de opp. van een 12 mm carburateur is 113 mm² en de opp. van een 15 mm carburateur is 176 mm². Dat is een vergroting van 56%.
Dan kan je wel begrijpen dat een kleine vergroting van de sproeier niet werkt.

Lezend je ervaringen, dat je Tomos met sproeier 61 toch naar de 60 km p\u loopt, wel met hapering en wat traag op toeren komt, geeft mijns inziens de volgende conclusie.
De sproeier 61 is iet wat te klein. Ga voor sproeier 64 en ga hem testen met het luchtfilter.

Persoonlijk zou ik de originele luchtfilterkast pakken. Daar eerst het achterste pijpje wat in het frame gaat, opboren naar 15 of 16 mm. Dan even het schuimfilter er uit halen. En dan pas met sproeier 64 gaan rijden.

En natuurlijk noteer ik dan de uitwerking van iedere testrit. Dan weer met de ene filter, dan weer met de andere. Dan weer met het schuimfilter er in. Dan weer met b.v. sproeier 63. Dan weer met verschillende filters. Dan sproeier 65 proberen en de hele santenkraam weer wisselen. En alles natuurlijk noteren, want je weet na 10 minuten niet meer wat de resultaten waren van 2 sessies terug.

Zo zou ik dat doen. [Ik heb daar nog een Faq over geschreven hoe je iets juist afstelt]

Maar goed, je bent vrij om je eigen gang te gaan.

Bij deze gedaan wat ik kon en vriendelijk gegroet,
Keeshaven

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 26 jan 2009 08:57

Je sproeier-stappen klinken toch erg als een te kleine sproeier, terwijl de laatste te groot was. Dus 64-65 proberen? Verder zou ik maar eens HEEL goed kijken of je nergens valse lucht hebt (Ook bij aansluiting naar spruitstuk zat volgens mij een pakkingsring?) Anders loop je voor niks te kloten.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 26 jan 2009 10:46

Ja, dacht zelf ook aan 64/65 ofzo, blij dat iemand met ervaring dat toch nog even kon bevestigen.

Ik zal er inderdaad aan denken met alle luchtfilters te proberen, en de resultaten te noteren. En je zegt dat dus ik het pijpje aan de achterkant van de luchtfilter, die het frame in gaat, op moet boren, en dat schuim eruit moet halen?

Valse lucht zou ook best kunnen. Als ik mijn carburateur op het spruitstuk schuif, blijft er nog ongeveer een ruimte van 2mm over, dan kan m'n carburateur niet verder. Is dat normaal of hoort daar die pakking te zitten? Er zit wel een rubberen (?) pijpje in het pijpje van m'n carb waar ik hem aansluit op het spruitstuk, en hij zit er verder wel goed op, helemaal vast.

iig bedankt tot nu toe!
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 26 jan 2009 12:45

zolang er een plastic pijpje om of in de carb zit maakt dat niet uit, anders wel
voor de mensen die het niet weten, Ik ben dyslexies graag een beetje begrip daarvoor iedereen heeft zijn gebreken, en ja ik werk met spelling controle

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 26 jan 2009 15:29

Waarde sebastiaanki,

In antwoord op je schrijven alhier het volgende,
Ja, je bent min of meer verplicht dat laatste pijpje iets op te boren. Tenslotte is de luchtinlaat van je carb. ook 15 mm. En elke vermindering in de luchtinlaat voor je carburateur moet je zien te vermijden.

Over die 2 mm die je nog vrij houd het volgende.
Als je de carburateur omdraait dan zie je aan het eind van de bevestigingsflens een kleine dwarssleuf zitten. Als je de carburateur niet tot tegen de rubberen afdichtring, achterin de flens, aan kan schuiven, dan kan er een probleem zijn. Dat rubber ringetje heeft een speciale vorm en daar moet de mond van het spruitstuk tegenaan\in komen. Als dat niet gebeurt, is de mogelijkheid zeer aanwezig dat er dan via het dwarse sleufje valse lucht wordt aangezogen.

Dat zwarte aanslag ringetje zit achterin de flens van de carb. achter de nylon tule.
En die nylon tule is er om te voorkomen dat je geen valse lucht trekt via de rechte sleuf in de flens.

Verder: Ik neem aan dat je begrijpt dat die sleuven er in zitten om je carburateur op het spruitstuk te kunnen knellen.

Tot zover je geïnformeerd te hebben verblijf ik weer met vriendelijke groet,
Keeshaven

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 26 jan 2009 19:52

Raar, ik heb even m'n nieuwe met m'n oude carb vergeleken, In m'n oude carb zat een plastic pijpje van ong 1 cm lang, en daarachter een zwart rubbertje, de pakking dus. In m'n nieuwe carb, zit alleen een wit rubberen pijpje van ong 1.5 cm lang, geen zwart rubbertje dus.

Nu heb ik net even de bekende deo test gedaan, en daaruit blijkt toch dat het valse lucht is, spuit ik deo op m'n spruitstuk, gaat 'ie oppeens veel harder lopen. Maar, kan dit niet liggen eraan dat er wat deo m'n luchtfilter in gaat?(heb nu die sportfilter die bij de 15mm zat erop gezet, die is half open).

Viel me net pas op! Bij het demonteren van m'n carb, wou ik even alle benzine via het benzine slangetje in een glaasje laten lopen, maar toen kwam alle benzine er aan de bovenkant uit, daar waar de gaskabel erin gaat. Het lijkt me niet dat dit normaal is, maar ik weet bijna 100% zeker dat de pakking daar nog goed is, die is net nieuw.

Misschien ook nog iets van belang, als ik ongeveer volgas rijd, flipt mijn voorlicht hem (groot licht, dan dimlicht, dan uit, dan weer dim, dan weer uit, dan weer groot etc.)
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 27 jan 2009 00:30

Waarde Sebastiaanki,

Het is te laat om te reageren. Je kan je carb. niet leeg laten lopen via je slangetje. (D`r zit een vlotternaald in je vlotterkamer die overlopen voorkomt) Als je hem op zijn kop houdt loopt hij leeg via de messing mengbuis en luchtgaatje naar achter toe.

Spuit ook eens onder die carb. Bij die sleufgaten zoals ik bij het vorige bericht beschreef.

Tot zo ver, ik ga naar bed. Moet er morgen weer om 6.30u naast staan.

vriendelijk gegroet
Keeshaven

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 27 jan 2009 15:12

Ok, valse lucht probleem is weg.

Heb net sproeier 64 gekocht en erin gezet, gestart, geprobeerd stationair af te stellen, en wat deo erop gespoten, gebeurde niks, dus dat is denk ik weg.

Maar, nu ging ik er dus even mee rijden, en nog steeds heb ik het probleem dat als hij warm is en stilstaat, hij uitvalt als ik gas geef. Kan dit eraan liggen dat ik me stationair afgesteld heb terwijl de motor koud was, en hij dus anders stationair loopt als hij warm is? Lijkt me wat raar dat als hij warm is hij een hoger stationair nodig heeft, hij hoort dat toch juist makkelijker aan te blijven?

Ik heb nu trouwens de nieuwe luchtfilter erop gezet, aangezien hij door de standaard lijkt mij te weinig lucht zal krijgen (heb niet echt het gereedschap om de standaard luchtfilter aan te passen denk ik). Maar aangezien er een sproeier 68 bij de luchtfilter hoorde, zal hij niet te veel krijgen lucht krijgen met sproeier 64?

Volgens de borden die hier in de buurt staan, rij ik trouwens ong. 48/50, is dit niet wat langzaam voor 15/15 en Tecno CC uitlaat (kan er ook aan liggen dat hij nog niet goed afgesteld is). Hoeveel denken jullie dat ik met alles standaard+15/15 carb+Tecno CC zal gaan?

iig blij dat hij alweer wat beter loopt, maar zou hier nog wel wat hulp mee willen krijgen.
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 27 jan 2009 18:23

Je zegt zelf dat dat zwarte rubbertje niet erop zit bij je 15/15. Doe die er is tussen.
Ik had precies hetzelfde probleem.

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 27 jan 2009 19:02

Kan niet, zoals ik al zei, in de 15mm zit een rubberen pijpje van ong. 1.4 cm. In de 14/12 zit een PLASTIC pijpje van ong. 1.2 cm, met daarachter een RUBBEREN ringetje van ong. 2 mm.

Net even de oude luchtfilter erop gezet, zelfde probleem, als hij eenmaal warm is en stilstaat, valt hij uit als ik gas geef.
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 28 jan 2009 10:16

Foto's van m'n bougie:
Afbeelding
Afbeelding
Ziet er bijna precies hetzelfde uit als voorheen met m'n 68 sproeier, en met m'n oude carb+53 sproeier :?
M'n Tomosje!
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 28 jan 2009 10:44

Waarde Sebastiaanki

Ik heb je schrijven geanalyseerd, waar mogelijk.
In alle vriendelijkheid bedoeld. Je moet scherper en preciezer zijn. Je schrijft namelijk: Je hebt geprobeerd je carburateur stationair af te stellen.
Is het niet of wel gelukt om hem af te stellen ?
Je hebt er ook wat deo op gespoten. Ik neem maar weer aan, dat je dat op je carburateur gespoten hebt. In een vorig schrijven had ik gewezen om op specifieke plekken te spuiten. En zo het probleem bloot te leggen. Nu blijft het een waas. Vandaar dat je schrijft: Ik denk dat het nu weg is. Je moet WETEN of het weg is. Precisie, 200% precisie daar komt het op aan.
Ik weet wel dat zoiets voor jongeren moeilijk is om op te brengen (ik lette er vroeger ook niet op). Maar als je dat niet doet, dan blijft deze oudere persoon, jou en de nodige andere, jullie gewoon op zijn standaard Tomosje voorbij rijden.
Zo dat ging over de eerste 1½ regel.

2e alinea.
Het is juist, dat wanneer hij warm is, het stationair toerental iets minder is. [Dat heeft te maken met de uitzetting van de cilinder] Maar het heeft niets te maken met het uitvallen als zodanig. Als je gewoon gas geeft of zo.
{Er zit een apart stationair systeem in je carburateur, maar dat hebt ik meer dan eens geschreven}
Als je nu half gas geeft of er wat mee zit te spelen, valt hij dan ook gelijk uit ?

3e alinea
Mogelijk gaat het nu wel met spr. 68. Ze zullen bij de fabriek\leverancier de gemiddeld juiste sproeier wel er in zetten. (Voor het hun beoogde doel) {Maar jij bent hun doel niet, met een standaard cilinder van Tomos. Vandaar het afstel probleem wat wij Tomosrijders hebben}
Maar ja, ik ben nu eenmaal van de oude stempel. [Kan o zo handig zijn ]
Ik heb het al eens geschreven. Haal `t schuimfilter uit die kast en ga er zo mee rijden. Dan krijgt die carburateur niet een hele bak lucht over zich heen.

Ja en dan nog wat gemeld. Als je een andere carburateur aan kan rukken. (Die nog steeds niet functioneert), dan is een klein beetje geld uitgeven voor een gemiddelde rattenstaart vijl om een buisje van 40 mm plastik een paar mm ruimer te vijlen toch wel verantwoord.
Gereedschap is toch het halve werk. [ Met een stenen bijl als gereedschap krijg je ook geen raket de lucht in. Ik bedoel maar. ]

4e alinea
Ja, het is simpel. Het zit niet goed met jou snelheid 48 à 50. Mijn vrouw rijdt je er met haar standaard snortomosje er volkomen uit. En je weet `t: Onbewerkte cilinder, 12mm carb. en gewone uitlaat. Alleen …… ik heb hem afgesteld. {Maar niet even in een middagje}

Laatste alinea:
Hoe diep is dat knel gedeelte bij de 12 mm carburateur ?
Hoe diep is dat knel gedeelte bij de 15 mm carburateur ?

En als hij uitvalt met de luchtfilterkast er op, gebruik dan die spr. 68 weer eens.
Lastig hè, EVEN de carburateur afstellen. Ik heb er een paar weken geleden nog een FAQ over geschreven, hoe tijd rovend dat kan zijn.

Zo dit stukje sociale onderwijs is weer op papier gezet. Bedenk dat ik er het beste mee bedoel, er geen geld mee verdien en er thuis mee achter kom op mijn eigen zaken die ik vandaag moet doen. Ik was slechts de oren, niet je hele lijf. Dat is voor de ouders.

Ik verblijf weer met een glimlach en een vriendelijke groet verdwijn ik naar de kelder,
Keeshaven

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
49 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki