• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Een “kapotte” krukas.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 03 feb 2009 17:16

Gewaardeerde Forummers,

Bij deze even een vermelding dat het mij ook niet altijd voor de wind gaat.
Middels lopende zaken, waarbij een aantal dingen door mij zorgvuldig zijn uitgezocht en dat heeft de nodige weken gelopen. {Logisch, want ik heb ook nog een gezin en kan natuurlijk niet elke dag zo`n 8 uur in de kelder vertoeven. Daar zou mijn vrouw niet blij mee zijn.]
En dan kan het voorkomen dat er enige dagen tussen de onderzoekjes, die ik deed, zaten.
Zo ook over het ontsteking en spanningsysteem. (Is nog niet afgerond) Dus dat spul is er allemaal af geweest, etc. etc. En weer terug gemonteerd. Maar daar is iets fout gegaan.

Ik ga er van uit dat ik naar boven ben geroepen om te eten. En dagen later pas weer verder ben gegaan. [ Ik moet ook nog wel eens opdraven als oppasopa of pa die wel een oplossing heeft.] Toen ik weer terug was bij de Tomos ben ik ter goeder trouw weer verder gegaan met het blokje. Maar op een andere plek, omdat er eerst nog geschreven en gebeld moest worden over de ontsteking, (Is nog niet gebeurd) voordat ik het weer vast zou zetten. Ja en later is besloten het ontsteking verhaal vooruit te schuiven en is totaal vergeten dat ik het vliegwiel nog vast moest zetten. En dat moet ik nu bezuren.

Nadat alles weer in elkaar zat vorige week, ging ik even testen of hij het weer deed. (Na zo`n 2 maanden)
Wel, … hij sloeg keurig aan na de 4e trap. En dan wil je wel even kijken\weten of hij goed (beter) trok. [Ik had\heb voor het eerst de extra afgevlakte kop Snorkop (- 4½mm) er op gezet. [Wel met 2 koppakkingen, want anders tikt de zuiger tegen de kop.]
Wel, …. dat had een koppel, daar word je echt blij van. Doch helaas, na 200 meter kwam er een onheilspellend geluid van uit het vooronder. Wat kon dat zijn ?
Daar moet je gewoon een nachtje over slapen, zo ook gedaan. Dan heb je tijd om er over na te denken, waar er iets fout kan zitten. Ik kon alleen bedenken dat de veer van de 2e versn. koppelingen mogelijk gebroken kon zijn. Of iets bij de ontsteking, maar niet het vliegwiel.
De volgende dag weer eens naar de kelder gegaan. Het motortje weer voorzichtig in beweging gebracht met de kickstart. (Zonder bougie in de kop, natuurlijk)
Wel, … het geluid kwam van links. Dat stemde mij gelijk wat beter, dan hoefde ik tenminste niet het blok weer open te maken. Dan de linker kap er maar afgehaald. En daar kwam al een moer naar buiten rollen. Ja, …je kan het al raden, het vliegwiel zat los op de kruktap. Voor mij, op dat moment niet echt te begrijpen. Maar het was zo. Dan wordt `t het bekijken van de schade. Daar heb ik natuurlijk wat foto`s van gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

De spie in de kruktap helemaal om gedrukt. En de spiebaan in het vliegwiel hier en daar uitgelubberd.

Nou komt dit ongelukje wel meer voor bij Forummers. En wordt er regelmatig gevraagd hoe dit op te lossen is. Wel, … daar heb ik ideeën over. Doch daar ik er nu zelf voor staat wil ik er wel een Faq. over maken, geen punt natuurlijk. Maar ik heb 2 oplossingen en maar één kapotte krukas. Vandaar dat ik dit ook schrijf.

Dus bij deze de oproep, als er iemand nog een krukas heeft liggen die beschadigt is rondom de vliegwiel spie. Ik wil graag een poging doen om hem weer bruikbaar te maken. (En hem dan te fotograferen en die foto`s dan te gebruiken in mijn Faq. over het repareren van de krukas.)

In afwachting van enige reactie verblijf ik met vriendelijke groet,
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 30 jul 2013 08:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven
Omhoog


poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 03 feb 2009 18:48

ik wil wel binnenkort wel even in de schuur kijken, volgens mij heb ik er nog 1 liggen die mishandelt is.
Omhoog

Gebruikersavatar
Joos...92
Oldschool
Oldschool
Berichten: 526
Lid geworden op: 27 mar 2008 10:27
Locatie: Nijmegen
  • Citeer

Berichtdoor Joos...92 » 03 feb 2009 19:09

ik zo ook een krukas naar de motorhemel geholpen.... Ook had ik nog meerdere kapotten krukassen liggen ( meegekregen met een doos met onderdelen ). Ik kan u in ieder geval zeggen dat ik een krukas succesvol heb gemaakt door de plek waar het spietje zat het oude spietje te verwijderen en een dieper gat te boren en daar vervolgens staaldraad van de zelfde dikte in te doen. Vliegwiel heb ik simpelweg vervangen.

Groeten joos...92
With great power comes great responsibility
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 03 feb 2009 20:23

Ik heb er ook nog een liggen, moet er een blok voor splitsen maar hij ziet er ongeveer het zelfde uit.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 03 feb 2009 22:25

Ik heb geen krukas, maar wil wel even kwijt dat ik het weer een super-initiatief vind.
Omhoog

Gebruikersavatar
frits
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jan 2009 17:41
Locatie: joure (friesland)
  • Citeer

Berichtdoor frits » 05 feb 2009 23:32

geachte C van Klaveren

volgens mij is dit dus ook bij mij gebeurt,, ga er even naar kijken.

ik haalde inderdaad ook de linkerkap er af en daar rolde de moer over de grond en zat het vliegwiel er een ietsiepietsie scheef op.

zal het even onderzoeken

frits
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 20 feb 2009 22:16

Geachte Forummers,

Bij deze zei gemeld, dat mijn Tomos weer rijdt. De reparatie nam 2 weken in beslag. Niet dat het zoveel werk was, maar zoals altijd gaat bij mij `t familie leven ook 24u per dag door.
En dan kost een dubbel artikel schrijven, het praktisch uitvoeren en elke handeling fotograferen bijna 2 weken. En dan nog een volle dag alles redigeren, maar hij staat nu.

Mocht je interesse hebben, hij staat onder FAQ – Motorisch.

Van de week zal ik verder gaan om een 2e kapotte krukas te verkrijgen, maar er komt eerst nog een stappenplan artikel over de koppeling.

Zo, …. bij deze allemaal weer gegroet,
Keeshaven
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.