- Welke model tomos heb je? Quadro
Uit welk jaar komt de tomos ? Weet ik niet precies
Is het een snor of een brommer? Brommer
Wanneer ontstond het probleem? Tijdje geleden
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Bullet uitlaat, 15/15 Dellorto, Nieuwe ketting en Tandwielen (26-24)
Wat is het probleem?
De laatste tijd heb ik nog steeds last van het klapperen van mijn ketting. Terwijl die gewoon strak genoeg staat en net nog vervangen heb met zelfs 2 nieuwe tandwielen. Het klapperen gebeurt het meest bij ±17 km/u, oftewel wanneer hij naar z'n 2e versnelling gaat. Als ik 'm net gestart heb gebeurt dit vrijwel nooit. Maar na een tijdje rijden en als ik dan afrem, om een bocht door te gaan bijv, en dan vervolgens weer gas geef maakt me tomosje eerst heel veel toeren en wil dan snel optrekken. Nu gaat me ketting klapperen en begint me Tomos erg te trillen en schud heen en weer. Nu neem ik gas terug en doe ik even niks. Als ik voor me gevoel weer gas kan geven geef ik een beetje gas en hoor ik al snel dat het weer goed is. Vaak hoor ik ook als ik afrem of zelfs bijna stil sta dat me tandwielen dan pas later stil komen te staan. Tenminste zo hoor ik het, ik denk eerder dat het iets in me blok is. Dit ken nooit goed zijn voor me ketting en tandwielen, slijt misschien wel 3x zo snel.
Bij het voorbeeld wat ik net gaf lijkt het vaak alsof me tomos eigenlijk te snel wil optrekken. Samengevat: Ik geef gas als ik afrem, hoor 'm toeren maken en pakt 'm pas na 2 sec gasgeven en wilt dan 'te snel' waardoor die gaat trillen.
Zelf denk ik dat het niet helemaal pluis zit in me blok, maar ik wil graag ook jullie mening horen want ik ben en blijf nog een pindabrein