Misschien helpt het in je denken als je onderdelen niet ziet als zijnde restricties en zo absoluut als je nu doet.
(grotere carb = veel sneller, meer compressie = veel sneller etc.)
Je snorretje is een werkend geheel waar een aantal knappe koppen bij tomos goed voor betaald zijn om hem te laten functioneren en te laten voldoen aan allerlij eisen.
Daarbij geld dat elk onderdeel binnen de motor er zit voor een reden en als je 1 ding veranderd je dikke kans loopt dat je veel meer aan moet passen.
Ik denk dat je idee van de uitlaat met s bocht een goed idee is voor wat jij wilt omdat die het maximaal vermogen op lagere toeren geeft.
En dan de rest (carb, luchtfilter) daarop zo mooi mogelijk op aan te passen en je bedenken dat je het misschien nooit 100% naar je zin krijgt. (bijvoorbeeld, mijn brom start als ik er naar kijk als ie koud is op choke maar is ie warm dan start ie slecht tenzij ik em een beetje gas geef zonder choke, kan je een probleem van maken of gewoon beetje gas geven als warm )
Over tussenmaatjes met sproeiers heb ik ook wel es gedacht maar ergens is dat zinloos, als je zo 'n krappe ruimte hebt is dat geen goed teken. Is het 5 graden warmer of kouder dan klopt het weer niet. Mijn brom rijd het hele jaar door prima met dezelfde sproeier.
En, snorretjes zijn verhoudingsgewijs veel gevoeliger/ lastiger "goed" te krijgen dan de brom variant.
Een van mijn snorretjes heeft een revival brom uitlaat (oud model) ook met s-bocht, die loopt zo'n 35 en er zit sproeier 48 in en zit alsnog net tegen wel/ niet 4takten aan (is dat je rakataketak?) maar zit op een ander toerental gevaarlijk dicht tegen pingelen aan (met 47 is het mis) (is dat je rakataketak?) Weet niet meer wat ik er verder aan geprutst heb, iig bromkop en luchtfilter open maar trekt goed en krachtig zat, start alleen beroerd.
Succes!