• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn SNOR tomos quadro 25km het beste laat rijden.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
30 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 sep 2020 14:59

Misschien helpt het in je denken als je onderdelen niet ziet als zijnde restricties en zo absoluut als je nu doet.

(grotere carb = veel sneller, meer compressie = veel sneller etc.)

Je snorretje is een werkend geheel waar een aantal knappe koppen bij tomos goed voor betaald zijn om hem te laten functioneren en te laten voldoen aan allerlij eisen.

Daarbij geld dat elk onderdeel binnen de motor er zit voor een reden en als je 1 ding veranderd je dikke kans loopt dat je veel meer aan moet passen.

Ik denk dat je idee van de uitlaat met s bocht een goed idee is voor wat jij wilt omdat die het maximaal vermogen op lagere toeren geeft.

En dan de rest (carb, luchtfilter) daarop zo mooi mogelijk op aan te passen en je bedenken dat je het misschien nooit 100% naar je zin krijgt. (bijvoorbeeld, mijn brom start als ik er naar kijk als ie koud is op choke maar is ie warm dan start ie slecht tenzij ik em een beetje gas geef zonder choke, kan je een probleem van maken of gewoon beetje gas geven als warm :) )

Over tussenmaatjes met sproeiers heb ik ook wel es gedacht maar ergens is dat zinloos, als je zo 'n krappe ruimte hebt is dat geen goed teken. Is het 5 graden warmer of kouder dan klopt het weer niet. Mijn brom rijd het hele jaar door prima met dezelfde sproeier.

En, snorretjes zijn verhoudingsgewijs veel gevoeliger/ lastiger "goed" te krijgen dan de brom variant.

Een van mijn snorretjes heeft een revival brom uitlaat (oud model) ook met s-bocht, die loopt zo'n 35 en er zit sproeier 48 in en zit alsnog net tegen wel/ niet 4takten aan (is dat je rakataketak?) maar zit op een ander toerental gevaarlijk dicht tegen pingelen aan (met 47 is het mis) (is dat je rakataketak?) Weet niet meer wat ik er verder aan geprutst heb, iig bromkop en luchtfilter open maar trekt goed en krachtig zat, start alleen beroerd.

Succes!
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 sep 2020 15:49

O, misschien nog kleine aanvullig.

Waar veel mensen tegenaan lijken te lopen is dat, zeker de snor, zo makkelijk "te snel" gaat lopen (en je dus uitspraken krijgt als, ik wil geen grotere carb/ meer compressie etc. want te snel)

Als je je beseft dat de lengte van de uitlaat heel erg bepalend is voor de snelheid dan veranderd dat nogal wat en maakt veel verschil. Of je maximale vermoegen nu op 7500 toeren zit of 5000 is geen kattepies. De andere veel gehoorde klacht na iets verandert te hebben (een speedy op een snor bijvoorbeeld) te snel, weinig trekkracht.

Het voordeel van die langere uitlaat is dat je dan weer dingen kunt gaan veranderen zodat je MEER vermogen krijgt zodat ie beter trekt, zonder dat je meteen gek veel te snel gaat.

En dan zijn er nog dingen die je kunt doen die over het hele gebied werken zoals flow verbeteren.

Leuk he, brommertjes :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 15 sep 2020 01:10

De uitlaatbocht kun je toch simpel meten met een schuifmaat.
De scherpte van de S bocht maakt amper iets uit....het is de lengte van de bocht.

Wat ook een optie is....een gebruikte 14-9 carb scoren en die netjes opboren naar 10,5 mm....busje niet opboren maar gewoon verwijderen.

Ben ook al eens een zuiger tegen gekomen met 1 gaatje erin ipv 2 sleuven.
Hoeveel effect zal dat geven als ik die carb op boor naar 10,5mm? Gaat hij dan niet straks lastig af te stellen zijn? aangezien dat wel een rare maat is.

Je bedoelt dat er aan de onderkant van de zuiger een open vierkantje heeft zoals bij de airsal zuiger?

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 sep 2020 02:33

Crap, mijn fout.

Open vierkantjes en rare maten it is...

Sorry.

O no, red pilled...

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 15 sep 2020 12:57

10 jaar geleden op een splinter nieuwe Tomos van de buur jongen een 15 mm gemonteerd en het luchtfilter aangepast met een Tecnigas terugloop uitlaat en brom kopje met atw 28....dat trok zeer goed maar had geen hoge topsnelheid...dacht dat hij op de Tomos teller ruim 45 km/h liep....dus gps misschien 40 km/h.

Met een 9 mm blijft het klungelen tov een 12 mm carb, de meeste top snelheid-toeren zit in de uitlaat die je gebruikt en in die 3 mm grotere carb.

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 19 sep 2020 00:24

Waarom moet het dan perse 10,5 mm zijn.. Hoe kom je op dat getal?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 sep 2020 11:09

Als je geen 12 mm wil ga je tussen 9 en 12 mm in zitten, later kun je hem dan nog groter boren naar bv 12 mm als je niet tevreden bent met het resultaat....kleiner horen gaat helaas niet.

Zelf zou ik gewoon een 12 mm nemen want de top gaat niet echt veel omhoog.

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 25 sep 2020 12:43

Ik las ergens dat je ook de onderkant van de zuiger iets kon aanpassen(2mm) en zo de timing / belemmering tov het mengsel wat opheft.. Zie dat je ook kortere zuigers hebt voor tomos / puch.. Is dat wel verstandig om zoiets te monteren.

En hoe dik moet de voetpakking zijn als ik de cilinder iets wil ophogen?

Kan je bij de SHA carburateur bij uitboren het niet beter houden bij hele maten? Aangezien hier boven 10,5mm word geopperd. Gaat die 0,5 geen afstelling problemen opleveren?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 25 sep 2020 13:30

Waarom zou 10,5 mm problemen geven met afstellen, het verschil in luchtvochtigheid en temperatuur heeft een grotere invloed op de sproeiermaat dan die 0,5 mm.
Dellorto heeft ook nog eens oneven maten sproeiers tov een bing carb.

Wat betreft het ophogen, spoelpoorten moeten volledig open zijn als de zuiger in het odp staat.

2 mm van de zuiger af wordt bij de zuiger gestuurde cilinders gedaan, bv bij een Tomos ei cilinder om de inlaat timing hoger te maken....eerder openen en later sluiten.

bromscoot
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bromscoot » 27 sep 2020 05:06

Hoeveel mm voet pakking heb je gemiddeld genomen nodig om dat goed te krijgen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
30 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen