• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Stotterende Tomos

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 13 nov 2005 23:13

Zoals jullie misschien al weten heb ik me tomos pas 3 weken ofzo.
De afstelling was alsvolgd. Hij was helemaal orgineel en sproeier 49.
De sproeier was toen eigenlijk al te groot en wilde echt amper starten en verzoop zowat al in de benzine (als ik door de bougie gat kijk was de binnenkant al behoorlijk zwart. Hij draaide ook vet overtoeren met deze gehele setup. Omdat ik hem niet goed gestart kreeg dacht ik in eerste instantie aan te weinig lucht. Nou toen heb ik dus het luchtfilter busje eruit gesneden en dat ronde ding weer terug gezet want anders zou hij te veel lucht krijgen.
Dus dat ding wilde al niet lekker rijden met de begrensde snor pijp, dus toen heb ik maar een brom euro2 model gekocht. Hij loopt nou wel iets harder.
Kleur van de bougie was niet goed en stotterde nog steeds.
Ik dacht eerst dat de sproeier niet goed was. Dat heb ik een paar keer met een andere sproeier proberen op te lossen, maar kreeg dus gewoon teveel benzine. Nou dacht ik dat de overtoeren kwam door een verkeerd afgestelde onsteking. Dus ik heb hem al op verschillende standen gehad, dus op het linker streepje (wilde dus ook niet starten omdat hij waarschijnlijk te laat stond. Heb het in het midden geprobeerd. Daar deed hij het wel wat beter maar nog steeds stotteren. Dus heb hem een 1mm gedraait naar rechts en blijft maar stotteren. Nou wilde de onsteking niet echt bepaald helpen dus heb hem maar gewoon weer op de oude stand gezet. Ik heb de bougiedop trouwens ook vervangen. Heb de kabel door moeten knippen omdat de dop er niet vanaf wilde, want ik wilde een spat water dichte dop hebben.
Nou heb ik dus ook het ronde schijfje eruit gehad van de luchtfilter begrenzer omdat ik dacht dat hij nog te weinig lucht zou krijgen en daarom zou stotteren. Ik heb sproeiers van 48, 49, 50, 51,52,53,54,55 getest maar allemaal weer met stotteren. Nou heb ik niet zulke geweldige dealers hier in de buurt en zou het dus graag verholpen willen hebben.
Ik heb trouwens dat rondschijfje vandaag weer terug gezet. Eerst sproeier 51 geprobeerd, en bleef stotteren, toen 50 is ook stotteren. En toen 48 is ook stotteren.

Ik zit zelf te denken om een 14/12 carb te kopen of een 15/15 omdat die beter af te stellen zijn op een grotere sproeier.
Ik kan eventueel een nieuwe bougiekabel proberen
Ik ga trouwens binnenkort ook een nieuwe zuiger erin zetten, want deze heeft een putje in de zuiger middenpunt (nee niet door een zuigerstop)
Ik zit zelf te denken dat het probleem in de onsteking moet liggen.
Ik heb ook al 2 nieuwe bougies geprobeerd, maar allen zonder resultaat.
Het is trouwens een elektrische onsteking zonder contact punten.

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 14 nov 2005 17:44

Iemand?

Ik heb de bougie al gecheckt of die goed vonkte, maar de vonk is niet zo heel erg super sterk. Maar hij vonkt wel. Onsteking dan misschien?

tomosforum
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer tomosforum
Website
  • Citeer

Berichtdoor tomosforum » 14 nov 2005 18:23

je kunt tog gewoon naatr de dealer gaan waar je dat ding gekocht heb er zit me lijkt mij wel garantie op.
Beheerder TOMOS forum

Tomie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 14 nov 2005 18:35

Ik zit zo al je topics eens te lezen. Mijn vraag: deze Tomos is dus pas 3 weken oud? Dus nieuw uit de winkel? Als dat zo is, stop dan onmiddelijk met alles wat je doet. Ik lees dingen over zagen, spoelen kopen enz enz. Ga deze tomos eerst inrijden. Maak ALLES weer origineel. En stotteren en hier en daar een rammeltje, tikje enz, hoord erbij. Dit gaat allemaal over als je hem GOED inrijd. En ga naar je dealer als je echt twijfelt.
Tomos is okay!
Maar liever een 4takt scooter.

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 14 nov 2005 19:26

inderdaat, als jij dat zo zegt, dat klopt , inrijden is het eerste wat je doet met een nieuwe brommer

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 14 nov 2005 19:27

Ik zit zo al je topics eens te lezen. Mijn vraag: deze Tomos is dus pas 3 weken oud? Dus nieuw uit de winkel? Als dat zo is, stop dan onmiddelijk met alles wat je doet. Ik lees dingen over zagen, spoelen kopen enz enz. Ga deze tomos eerst inrijden. Maak ALLES weer origineel. En stotteren en hier en daar een rammeltje, tikje enz, hoord erbij. Dit gaat allemaal over als je hem GOED inrijd. En ga naar je dealer als je echt twijfelt.

Wat valt er in te rijden als de brommer al niet eens lekker loopt. Valt dan ook weinig in te rijden he. En als je er niks aan doet is het alleen maar slechter voor het moterblok. Hoezo maakt alles orgineel? Er zit alleen een brom pijp op. En met de fabriekuitlaat word het echt niet beter op hoor, hij blijft gewoon stotteren. Dat stotteren en een rammeltje erbij hoort ben ik niet met je eens. Die brommer hoort gewoon normaal te lopen.
Dat gaat echt niet over hoor als je hem goed inrijd, want hij stotterd van het begin al, dus het is gewoon een begin probleem.

Waarom zou ik terug gaan naar die vieze geldvanger van een dealer? Zeker om nog meer van me te vangen en lekker verder lopen aan prutsen en dan 1 week kwijt zijn zonder dat het probleem is verholpen. Ik dacht het niet jongenman.
Die dealer had hem gewoon goed moeten afleveren. De balhoofd moer zat gewoon nog los. Weet je niet hoe gevaarlijk dat is? Ik heb hem zelfs zelf nog moeten aandraaien.
Brommer kijk ik eerst zelf naar voordat hij straks helemaal verrot is.

Volty
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 14 nov 2005 19:41

Je hebt toch garantie.. dan worden mankementen dus gratis (onder garantie dus) verholpen mits je niet zelf aan die brommer hebt lopen prutsen. Zorg ervoor dat het niet meer zichtbaar is dat jij eraan hebt gesleuteld en laat die dealer 't dan maar onder garantie oplossen.
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 14 nov 2005 19:51

Je hebt toch garantie.. dan worden mankementen dus gratis (onder garantie dus) verholpen mits je niet zelf aan die brommer hebt lopen prutsen. Zorg ervoor dat het niet meer zichtbaar is dat jij eraan hebt gesleuteld en laat die dealer 't dan maar onder garantie oplossen.
Zeker bij de prutsdealer waar ik hem gekocht hebt. :shock:
Ben ik hem nog voor 1 week kwijt, en zal nog niet verholpen hebben dan.

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 14 nov 2005 20:34

heej ben jij niet een klein beetje negatief over dealers?
ik denk dat als je hem terug brengt in originele staat dus duidelijk dat er niets aan gesleuteld is, dat hij er dan zeker ff naar gekeken had en alles onder de garantie viel..
als hij dan nog niet goed is kan je mailen naar tomos over je ontevredenheid en dan had je pakant een nieuwe gekregen want tot nu toe is volgens mij de service van tomos perfect als het gaat om een niet versleutelde brommer

maak eerst gewoon gebruik van de normale weg alvorens zelf te gaan sleutelen...
dit is meestal de meest succesvolle en vooral de meest zekere

Tomie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 14 nov 2005 21:23

Precies, terug naar de dealer! En daar je gal spugen. Je hebt garantie. En kom je er echt niet uit met je dealer, dan een brief naar Tomos in Epe. Dan word het echt opgelost. Ik spreek uit ervaring. Behalve als je zichtbare veranderingen hebt aangebracht. Dan vervalt alle garantie. Kom op, schouders er onder, en niet zo negatief!
Tomos is okay!
Maar liever een 4takt scooter.

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 29 dec 2005 22:42

Het probleem is nog niet over.
Ik heb al een nieuwe bobine erop gezet maar dat helpt niks.

Ik had eerst sproeier 51 erin gedaan en die was eigenlijk te groot was heel klein beetje bruinig maar maar aan de zwarte kant. Dus ik dacht ik doe me standaard sproeier er weer in. Toen was hij heel klein beetje bruinig grijsachtig, dus sproeier weer te klein. Doe ik er vandaag sproeier 50 erin en wat denk je hij is weer nattig.

Het lijkt me of het probleem zich bevind bij de onsteking of bij het luchtfilter. Het stotteren wat hij nou doet kan komen dat het mengsel gewoon verkeerd is. Of de onsteking spoel is gewoon gaar.

Daarnaast wat ik nog gedaan heb is me spruitstuk heb onbegrenst, cilinder getuned en bromkop erop. Wat me wel opviel is dat de bougie ineens een kleur gaf terwijl die dat in het begin ook niet deed.

Daniel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Daniel » 03 jan 2006 20:19

misschien is je ontsteking niet goed en slaat ie vonken over waardoor hij zo stotterd en hij telkens verzuipt. ik zou je ontsteking gewoon eens goed na laten kijken

rogier89
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rogier89 » 13 jan 2006 21:48

hey
ik heb dezelfde problemen hij stottert ook redelijk ,
en ik moet hem ook nog inrijden , maar na hoeveel km is hij ong ingereden , hij heeft nu net 200 km gelopen ,maar hij stottert wel ,
ik heb een bromuitlaat sigaar, kleiner achtertandwiel , en prop uit de filter , sproeier maat is 50 , met maat 52 loopt hij maar 40 en met maat 50 45 , wel gaar , maar hij stottert beetje en maakt gaar geluid.
ligt dit mischien aan de ontsteking en hoe stel ik dit af ??
Tomos standard
snelle brom uitlaat
begrenzer uit luchtfilter
kleiner atw
47 km/uur

Gesloten
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki