• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

50cc mapping

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 26 sep 2008 09:09

Geachte forumlezers,

Ik heb de nodige artikelen doorgelezen, maar tot nog toe kon ik geen mapping vinden van een snelle 50cc cilinder.
Wie kan mij de juiste info verstrekken ?

Met vriendelijk dank
Keeshaven
Omhoog


Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 26 sep 2008 11:08

bedoel je een poortenmap?

in dat geval zou ik hem zelf maken. want er zijn verschillende 50cc snel. hoe dat moet staat in de faq
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog

henk kasten
Tomosforummer
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 sep 2006 12:53
  • Citeer

Berichtdoor henk kasten » 26 sep 2008 12:30

Hallo,

Zou je misschien je vraag iets duidelijker kunnen maken, want wat je bedoeling precies is begrijp ik niet helemaal. Wil je een standaard cilinder gaan bewerken m.b.v. een poortmap van een snelle 50cc cilinder? Of zoek je een poortmap van een getunede standaard cilinder? En wat wil je precies bereiken met de bewerking, meer trekkracht of meer toeren?
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 26 sep 2008 14:35

Geachte Henk en anderen,

Mijn bedoeling is het volgende. Ik heb mijn snortomos (en die van Moe) behoorlijk nauwkeurig afgesteld en licht bewerkt, zodat ze beide nu 60 km lopen bij gunstige omstandigheden.
Maar ik wil graag weten hoe de mapping van die snelle 50cc cilinders er uit zien (ter vergelijking). En aangezien ik tot heden nog nergens zoiets kon vinden , deze vraag.

Tot weder antwoord verblijf ik,
Keeshaven
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 26 sep 2008 17:12

En wat bedoel je met mapping? Ik (lees wij) bedoel(en) dat jij de eerste bent die dat woordt gebruikt... :wink:
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 26 sep 2008 18:00

Geachte forumlezers,

Ik bedoel de poorten mapping. En die van een (of meerder ) snelle 50cc cilinders. Die info kan ik nog nergens vinden via dit forum [bij mijn weten]. Als ik door de algehele info heen lees, dan rijden er veel met snelle cilinders, doch nergens staat iets over de poortmaten t.o.v. de cilinder\zuiger slag.
Dat is toch essencieel voor jong beginnende opvoerders. Dus ik wil er een lans voor breken.

Ter aanvulling: Als iemand geen geld genoeg heeft voor een snelle cinlinder, kan je aan de hand van die mapping voorzichtig aan het vijlen gaan.

Nu, in afwachting tot goede info verblijf ik, hoogachtend
Keeshaven
Omhoog

henk kasten
Tomosforummer
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 sep 2006 12:53
  • Citeer

Berichtdoor henk kasten » 28 sep 2008 15:51

oke, nu begrijp ik wat je bedoeling is. Je wilt een poortmap van een snelle 50cc cilinder, zoals b.v. een airsal 50cc, als referentiekader gebruiken om je eigen originele cilinder te bewerken. Ik kan je hier helaas niet aan helpen, wel van de 65cc versie (maar daar heb je waarschijnlijk niet zoveel aan). Maar een poortmap van zo'n airsal is ook niet heilig, ik ben van mening dat je betere resultaten kunt halen uit je standaard cilinder door je cilinder door te rekenen aan de hand van zogenaamde TA waardes. Je berekent dan a.h.w. hoelang de poorten beschikbaar zijn om gassen door te laten, en vervolgens kun je onder andere uitreken, hoeveel vermogen de cilinder kan leveren op een bepaald toerental, waardoor je je cilinder kunt aanpassen aan je eigen specifieke eisen. Hierbij een link waarin het bereken van TA-waardes uitgelegd wordt.

http://www.2stroke-tuning.nl/media/alge ... e_area.doc

Voor het bereken van timingen a.d.h. van poorthoogtes en het omreken van poortmapbreedtes naar werkelijke breedtes kun je handig gebruik maken van het programmatje jaap's puch calculator, hier te downloaden;

http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 05 okt 2008 16:46

Geachte H.K. en andere forumlezers,

Met genoegen lees ik net het hier bovenstaande bericht. Ik zal er nauwkeurig nota van nemen en vanzelfsprekend aan het rekenen gaan.
Nog ter toelichting: Voor de toekomst probeer ik nu alleen nog maar meer Pk`s in onze (2 Tomosjes) standaard cilindertjes te vinden [lieft bij een zo laag mogelijk toerental] en uiteraard met een normale uitlaat en carburateur.
En als bejaarde tomosrijder moet ik geen opvallende snorfiets hebben, ... maar hij moet wel weg snorren. Maar .... aan een ieder gemeld: Als je 60 rijdt en je moet ineens remmen, .... dan ben je echt te laat, want remmen doen die Tomosjes onvoldoende. Dus sneller als 60 hoef ik echt niet.
En uit mijn eigen archief op gediept; Ik ging 43jr geleden met 55-60 met m`n Tomos onderuit (geen botsing) met gevolg 3 weken dijkzicht en 3 mnd niet naar m`n baas. Dus ik heb geleerd.

En nog even: Ik ben nu bezig met het berekenen en kijken - bemeten de inhoud van de koppen en dientengevolg hoe ver je de standaard kop af kan vlakken.

Tot zover ff, met vriendelijk groet verblijf ik
Keeshaven
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 05 okt 2008 16:49

Laat maar horen wat je resultaten zijn :)
Omhoog

henk kasten
Tomosforummer
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 sep 2006 12:53
  • Citeer

Berichtdoor henk kasten » 07 okt 2008 20:29

Hallo,

Als het je bedoeling is om zoveel mogelijk vermogen bij een zo laag mogelijk toerental te halen, zou ik niet al te veel aan de cilinder doen, aangezien een vergroting van het oppervlak, altijd lijdt tot een stijging van het toerental waar max vermogen beschikbaar is. Dus ook wanneer je de uitlaatpoort verbreed en niet verhoogd! Door een bredere uitlaatpoort zal namelijk, op lage toerentallen, meer vers mengsel in de uitlaatpoort verloren gaan.

In jouw situatie zou ik dus de cilinder ongemoeid laten en, zoals je zelf al aangeeft, de cilinderkop eens kritisch bekijken. Zoek eens op google naar "arno koch cilinderkop", in dit stuk staat de cilinderkop van tweetaktmachines centraal. Zo is bijvoorbeeld de compressie-verhouding niet de enige belangrijke parameter, de vorm van de kop is zeker zo belangrijk, deze bepaalt namelijk voor een redelijk groot deel de karakteristiek van de motor.
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 07 okt 2008 21:50

In reactie op bovenstaande,

Geachte heer H.K. het doet me genoegen uw info te lezen en neem het ter harte. Wat mijn eigen cilinder aangaat moet ik het iets af laten weten. [Uitlaatpoort is verbreedt] Doch de cilinder van moe is nog origineel. (loopt zo wie zo 54), dus er is nog hoop. Al hoewel het glad maken van de uitlaatpoort, mijn inziens, geen verkeerde actie zal zijn. (snellere doorstroming van de uitlaatgassen en een vermindering van kool\roet aankoeking)
En wat de cilinderkop aangaat. Elders op dit forum heb ik al mijn onderzoekje beschreven, over de inhouden (cm³) van de 3 cilinderkoppen die ik in mijn bezit heb. Dus ik ga zeker op zoek naar cilinderkop beschrijvingen.
Ergo: Om nog meer koppel en vermogen te krijgen zullen we de vulling moeten verbeteren. Dus de inlaat kant en de spoelpoorten sectie. En om met het laatste te beginnen. Moe de Snorfiets is redelijk nieuw en daar is de spoelpoortmaat in het carter duidelijk groter dan de spoelpoort van de cilinder. [Daar past volgens mij zo een snelle Airsal op aan] Dus daar wil ik ook wel iets aan doen bij Moe de cilinder. Het lijkt me dat daar geen vermogen mee verloren gaat. En dan nog het feit dat de spoelpoorten in de cilinder maar voor de helft geopend worden. Dat kan toch makkelijk verbeterd worden met een 2mm dikke voetpakking en een aangepaste cilinderkop. Volgens mij is daar nog niet echt uitvoerig onderzoek naar gedaan. Ik vraag mij af , waarom doet Tomos dat. Uit mijn geheugen, van 44jr geleden, kan ik mij herinneren dat de Batavus Wipped (met 2 uitlaten omhoog) spoelpoorten had die slechts 5mm hoog waren. [Dat ding was slecht snel te krijgen] Maar goed, wie me verder kan\wil helpen is uitgenodigd om te reageren.

In afwachting op reactie`s verblijf ik,
Keeshaven
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 08 okt 2008 18:12

Ik weet niet of je het literatuur topic in de pro sectie kent? Daar staan een heleboel artikelen (oa over die cilinder kop en de cilinder zelf) waarin een boel van je vragen beantwoord worden.

Wat je zelf al zegt, het gladder maken van de uitlaatpoort, is zeker geen slecht idee. Ook kun je het verloop ervan en de aansluiting op de uitlaat onder de loep nemen. Wat je wilt is nlk een zo recht mogelijk kanaal tussen cilinder en uitlaat, zonder gekke verlopen. Maak alles goed passend dus.
Omhoog

henk kasten
Tomosforummer
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 sep 2006 12:53
  • Citeer

Berichtdoor henk kasten » 08 okt 2008 22:02

tja, het verbreden van de uitlaatpoort heeft niet direct extreme gevolgen voor het koppel onderin, echter theoretisch zou het een negatief effect moeten hebben. Het gladder maken van de poort is inderdaad een goed idee, met name om koolaanslag tegen te gaan.

Over de spoelpoorten, een goede aansluiting van de spoelers in het carter naar de spoelers in de cilinder is natuurlijk belangrijk om te zorgen voor een goede doorstroming en om wervelingen tegen te gaan.

Er zijn meerdere bromfietsmerken waarbij de spoelpoorten niet volledig openen, b.v. kreidler en puch. Wat de reden hiervan was weet ik niet precies meer, echter de originele timing van de spoelpoorten is afgestemd op lage toeren, daar spoelt die optimaal, wanneer je dus de cilinder op gaat hogen, d.m.v. een ophoogplaat, zullen de spoelpoorten beter spoelen op hogere toeren, omdat ze langer open staan, echter bij lage toeren zullen ze te lang openstaan en zul je koppel onderin verliezen. Daarnaast zal de uitlaatpoort dan ook omhoog gaan met hetzelfde effect. Bijkomend effect is ook dat de compressieverhouding omlaag zal gaan, wanneer je de bovenkant van de cilinder niet afdraait.

Ik heb zelf een tijdje gereden met een originele 50cc tomos membraan cilinder, welke ik 2mm opgehoogt had, daarnaast had ik de uitlaatpoort 2mm omlaag gefreest. I.c.m. een sigaar-uitlaat van het merk tecno, een afgevlakte cilinderkop en een 16mm carburateur liep dit ontzettend hard, er zat echt veel vermogen in, echter moest de motor daarvoor wel eerst "op toeren" komen. Als het dus je bedoeling is om meer vermogen te krijgen bij een laag toerental is dit dus niet de manier.
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 09 okt 2008 00:19

Waarde Forumleden,
Opnieuw ben ik happy met de snelle berichtgeving hierboven, n.a.v. mijn laatste bericht alhier.
De info van A.Koch heb ik al 1x doorgenomen (en binnen gehaald). Maar dat lees ik nog een keer. Het is inderdaad een goed verhaal. Via hem kwam ik ook weer bij een kreidler verhaal, wat zeker ook de moeite was. (Ik stond in Assen langs de baan toen de kreidlers en Jamathi wonnen)
To the point: Het belangrijkste wat ik nu ga doen is eerst de cilinderkoppen verder afvlakken (naar 5 cc), maar dat is over een paar weken. [Dat doe ik machinaal bij m`n oude werkgever, `s nachts als m`n oude collega`s op dienst zijn. Dus ff geduld.] En dan zie ik wat voor effect het heeft.
Maar voor het zover is neem ik even de moeite om de cilinder van Moe de Tomosje eerst 1mm en daarna 2mm op te hogen. Dus de hierboven geschreven ervaringen zijn voor mij van onschatbare waarde, ik waardeer ze ook zeer. Evenwel is niets is zo goed als ervaring opdoen, dan kan je er ook serieus over mee praten, dus daarom pak ik die ophoging even aan.
Wat het afdraaien van de cilinder aangaat. Ik begrijp wel dat de compressie sterk verminderd als je de cilinder ophoogt, doch ik wil dat compenseren door dan van de kop, diezelfde mm af te halen. We zullen zien waar het schip strand.
Wat de literatuur topic in de Pro sectie aangaat moet ik het antwoord schuldig blijven. Om niet te zeggen: Een misser mijnerzijds. Als daar allerlei dingen in staan die veel vragen van mij beantwoorden vraag ik excuus. Dan ga ik eerst maar eens op zoek.

Wat het gekke verloop van de uitlaat poort aangaat. Daar heb ik bij mijn cilinder wat aan gedaan. Maar dat is wel ten koste gegaan van vermogen onder in. Er zitten nu 2 bergen in het vermogen verloop (of je kan ook zeggen 1 dip in de vermogenskromme). Maar hij rijdt onder normale omstandigheden 57 -59 met mijn 80 kg er op en de Brienenoordbrugproef weerlegd hij met 47 km. ( Er af met 63) . En dat is met een 12mm carb. en een normale uitlaat niet slecht voor een gewone Snorfiets, vind ik..

Tot zover ff gereageerd, tot genoegen verblijf ik
Keeshaven
Omhoog

Strreetmate
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 okt 2007 09:08
  • Citeer

Berichtdoor Strreetmate » 09 okt 2008 00:47

waarom praat je zo raar ?:P
Omhoog

Gebruikersavatar
Waldo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 985
Lid geworden op: 27 okt 2007 22:09
Locatie: Wassenaar, Zuid-Holland
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 09 okt 2008 09:43

waarom praat je zo raar ?:P
Gast doe eens een beetje respectvol, C van Klaveren heeft al heel veel aan ons forum bijgedragen, en het is dan ook zeer interessant om te lezen wat hij allemaal aan informatie te vertellen heeft.
Derbi Senda SM-Xtreme
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 09 okt 2008 10:21

Deze jongen heeft gewoon een andere woordenschat en een formelere manier van praten dan jou Strrrrrreetmate :')
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Strreetmate
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 okt 2007 09:08
  • Citeer

Berichtdoor Strreetmate » 09 okt 2008 19:31

Rustig maar hoor, ik bedoelde er verder niks mee. Het viel me gewoon op dat er een duidelijk verschil was met zijn stijl en de rest van de members, geen probleem.
Omhoog

Gebruikersavatar
steeksleutel
Pro Forummer
Berichten: 652
Lid geworden op: 26 jan 2007 19:17
Locatie: Oosthuizen (N-H)
  • Citeer

Berichtdoor steeksleutel » 10 okt 2008 10:47

C. van Klaveren schrijft altijd erg intressante stukken die vaak in gewikkeld zijn om te begrijpen. En dan is het dus heel belangrijk dat je netjes schrijft en niet van die msn taal gebruikt.
bekijk hier mijn oranje racertje:
viewtopic.php?t=5949&highlight=

En hier mijn sprinter
viewtopic.php?f=19&t=7186

Mijn Café Racer
viewtopic.php?f=11&t=10639
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 10 okt 2008 15:28

nu is het wel gezegd.

hup ontopic
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.