Berichtdoor C. van Klaveren » 11 okt 2008 14:14
Geachte lezers dezer,
Ter inleiding: om iets vermogen uit een motor te halen zal je de brandstof eerst moeten comprimeren. En als dat is gedaan moetje het in de brand steken (m.b.v. een bougie) Ik neem aan dat een ieder dat begrijpt, wanneer de brandstof maar een beetje onder druk staat, je ook maar een beetje ontploffing krijgt. Als je nu de brandstof onder een grotere druk zet, krijg je ook een grotere ontploffing. Zo werkt het ook bij cilindertjes met een bepaalde kop er op.
Nu zit het bij Tomos zo: Een Snor heeft een compressie verhouding van 1 : 6 dat wil zeggen dat de inhoud van de kop 6x in de inhoud van de cilinder past. Oftewel 6x zo klein is. En in cijfers 8.33 cc.
Een Brom heeft een compressie verhouding van 1 : 10 dat wil zeggen dat de inhoud van de kop 10x in de inhoud van de cilinder past. Oftewel 10x zo klein is. En in cijfers 5 cc
Als we nu eens over gaan op het simpele rekenwerk.
Als je nu een 65cc pakt en je zet daar een snorkop op (à 8,33 cc) wat is dan de compressie verhouding ?
65 : 8,33 = 7,8 Oftewel 1 staat tot 7,8 (1 : 7,8 )
Neem je nu een Bromkop dan kom je uit op : 65 : 5 = 13 Oftewel 1 staat tot 13 (1 : 13)
En daar mag wel van gezegd worden dat het stevig wordt, die druk. { Een HD-kop normaal is 1 : 10 }
En, dat zag ik ook al staan, als je die Bromkop of die Puch HD kop nog eens een keer af gaat vlakken, meen ik toch dat je nog nooit de formule van een bol ter hand hebt genomen.
.
En als je daar nu de helft van neemt, dan kom je in de buurt van de inhoud van een cilinderkop. Als je dat soort serieuze zaken gaat doen worden dingen vanzelf duidelijker.
Tot zover ff mijn reactie, met vriendelijke groet verblijf ik
Keeshaven