• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3553 berichten
  • Pagina 109 van 178
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • …
  • 178
  • Volgende
vinz0r
Vaste forummer

Berichtdoor vinz0r » 23 okt 2008 20:57

Aardig vast klinkt als niet genoeg moeite gedaan om ze los te draaien.

Probeer het moment eens groter te maken door je sleutel te verlengen.
had ik al gedaan,toen 'knikte' me imbus door zeg maar,durfde niet nog een keer te doen uit 'angst' dat ik me bout sloop dus moet gaan boren.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 23 okt 2008 22:15

Laat de bouten eens "schrikken" door met een hamer op de kop van de inbussleutel (Of wat je dan ook gebruikt) te tikken en tegelijkertijd met spanning op de bout los te draaien. In mijn situaties heeft dat meerdere keren gewerkt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

vinz0r
Vaste forummer

Berichtdoor vinz0r » 24 okt 2008 12:40

Laat de bouten eens "schrikken" door met een hamer op de kop van de inbussleutel (Of wat je dan ook gebruikt) te tikken en tegelijkertijd met spanning op de bout los te draaien. In mijn situaties heeft dat meerdere keren gewerkt.
bij mij dus ook :D

Maarre nog een vraagje,ik vind dat mn tos een beetje moeilijk loopt op zn top. Ik reed net ffies zonder luchtfilter (ja MET panty :wink: ) en toen vond ik dat ie een stuk mooier liep.

Waar zou dit aan kunnen liggen denken jullie?
hij heeft t namelijk ook met sproeier 50, zit nu 48 in.

set up is standaard incl standaard snel.

st3fan
Tomosforummer

Berichtdoor st3fan » 24 okt 2008 15:12

Mijn brommer (S25 met 1 versnelling) maakt een schavend geluid als ik optrek. Als ik constante snelheid rij, is er niks aan de hand. Nou verdenk ik mijn koppeling, maar die segmenten zien er gewoon in orde uit. Ik heb mijn vraagtekenveer al vervangen. Waar zou het nog aan kunnen liggen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 24 okt 2008 17:34

bij mij dus ook :D

Maarre nog een vraagje,ik vind dat mn tos een beetje moeilijk loopt op zn top. Ik reed net ffies zonder luchtfilter (ja MET panty :wink: ) en toen vond ik dat ie een stuk mooier liep.

Waar zou dit aan kunnen liggen denken jullie?
hij heeft t namelijk ook met sproeier 50, zit nu 48 in.

set up is standaard incl standaard snel.
Check je bougie, dat is de beste raadgever.
Ik denk dat je luchtfilter wat vertopt is (filter vol/ vuil). Vervang door een nieuw element en kijk dan nog eens. Kijk ook even of de aanzuigruimte van je frame niet verstopt is.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 24 okt 2008 17:36

Mijn brommer (S25 met 1 versnelling) maakt een schavend geluid als ik optrek. Als ik constante snelheid rij, is er niks aan de hand. Nou verdenk ik mijn koppeling, maar die segmenten zien er gewoon in orde uit. Ik heb mijn vraagtekenveer al vervangen. Waar zou het nog aan kunnen liggen?
Schavend geluid kan een lager zijn dat kapot is/ gaat en die hoorbaar is bij acceleratie. Bij constante snelheid is de druk op het lager minder, waardoor het geluid minder is. Zie je geen aanloopsporen aan de binnenkant van je koppelingsdeksel?

Snorro
Tomosforummer

Berichtdoor Snorro » 24 okt 2008 19:25

Beste mensen,

Ik heb onlangs een brommertje gekocht, dat het op dat moment nog niet deed... Het is een Tomos A35B, denk begin jaren '90, en volgens mij had ie ook wel een tijdje stilgestaan... Hoewel ik niet zo gek veel ervan af weet, is het me wel gelukt om 'm weer lopend te krijgen door de carburateur schoon te maken, maar echt lekker lopen doet ie niet... Alles is overigens standaard op de brommer. Het probleem is dat hij steeds uitvalt als ik stil sta en dat hij bizar langzaam optrekt..

Als ik hem start valt ie eigenlijk meteen weer uit, ook met de stationairschroef volledig naar binnen, en ik moet met de chokehendel spelen (naar beneden-naar boven-naar beneden-naar boven) om het draaiende te houden, tot hij aardig loopt en ik weg kan rijden (niet te lang wachten, dan valt ie weer uit). Het probleem is echter niet dat ie te weinig benzine krijgt, aangezien de bougie vrij zwart was en er zelfs benzine uit de uitlaat kwam zetten (bij nat weer kan je aardig goed al die gekleurde vlekken zien op de weg)...

Ik heb hierom maar de sproeier verkleint van 57 (wat mij veel te groot leek voor een standaard brommerdje) naar 50, en de bougie is nu wel wat beter van kleur, maar er komt nog steeds benzine uit de uitlaat zetten en hij loopt nog steeds niet echt lekker, wel kan ik gewoon 45 ofzo rijden, ipv 30 waar ie eerst bleef hangen.. Ook zag ik tot m'n verbazing dat (toen ik stilstond) er rook uit m'n luchtfilter kwam zetten? Ik heb daarom 't klepje van de luchtfilter erafgehaald, volgens mij krijgt hij nu wel gewoon lucht, maar nog steeds is het probleem niet voorbij..

De bougie is overigens net nieuw. Ik weet overigens niet hoe oud de benzine is, zou dit 't kunnen zijn als ie echter op z'n top wel gewoon rijdt? Of zou 't nog iets anders kunnen zijn?

BM91
Tomosforummer

Berichtdoor BM91 » 24 okt 2008 19:41

zoiets heb ik ook maar bij mij is het zeker weeten valse lucht.
-×-65cc airsal - puch HD kop 15/15 - Mallossie E13 komt nog - 26/26 - Homoet-×-
_________________ATW 24 Top: 72,9 || ATW 26 Top: 65+/-

Snorro
Tomosforummer

Berichtdoor Snorro » 25 okt 2008 14:39

Beste mensen,

Ik heb onlangs een brommertje gekocht, dat het op dat moment nog niet deed... Het is een Tomos A35B, denk begin jaren '90, en volgens mij had ie ook wel een tijdje stilgestaan... Hoewel ik niet zo gek veel ervan af weet, is het me wel gelukt om 'm weer lopend te krijgen door de carburateur schoon te maken, maar echt lekker lopen doet ie niet... Alles is overigens standaard op de brommer. Het probleem is dat hij steeds uitvalt als ik stil sta en dat hij bizar langzaam optrekt..

Als ik hem start valt ie eigenlijk meteen weer uit, ook met de stationairschroef volledig naar binnen, en ik moet met de chokehendel spelen (naar beneden-naar boven-naar beneden-naar boven) om het draaiende te houden, tot hij aardig loopt en ik weg kan rijden (niet te lang wachten, dan valt ie weer uit). Het probleem is echter niet dat ie te weinig benzine krijgt, aangezien de bougie vrij zwart was en er zelfs benzine uit de uitlaat kwam zetten (bij nat weer kan je aardig goed al die gekleurde vlekken zien op de weg)...

Ik heb hierom maar de sproeier verkleint van 57 (wat mij veel te groot leek voor een standaard brommerdje) naar 50, en de bougie is nu wel wat beter van kleur, maar er komt nog steeds benzine uit de uitlaat zetten en hij loopt nog steeds niet echt lekker, wel kan ik gewoon 45 ofzo rijden, ipv 30 waar ie eerst bleef hangen.. Ook zag ik tot m'n verbazing dat (toen ik stilstond) er rook uit m'n luchtfilter kwam zetten? Ik heb daarom 't klepje van de luchtfilter erafgehaald, volgens mij krijgt hij nu wel gewoon lucht, maar nog steeds is het probleem niet voorbij..

De bougie is overigens net nieuw. Ik weet overigens niet hoe oud de benzine is, zou dit 't kunnen zijn als ie echter op z'n top wel gewoon rijdt? Of zou 't nog iets anders kunnen zijn?
Kleine vraag-update, zou dit kunnen komen door een lekke keerring? Toen ik de uitlaat op z'n kop hield kwam er namelijk een klein plasje olie uit, en toen ik de cilinderkop eraf haalde zag ik ook olie zitten in de cilinder..
(ik weet dat je dit aan de rook moet kunnen zien, maar heb eerlijk gezegd niet naar de kleur ervan gekeken, weet alleen dat er in ieder geval wel veel rook uitkomt :mrgreen: )

Edit: verklaart ook wel de vlekken op de straat en de zwarte bougie :roll:
Tos: zo standaard als je standaard

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 26 okt 2008 10:37

Dat is heel goed mogelijk. Door het lange stilstaan kunnen keerringen uitdrogen

vinz0r
Vaste forummer

Berichtdoor vinz0r » 28 okt 2008 15:58

kan een ontsteking van een a35 op een a3?
elektrische heb ik t dan over.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 28 okt 2008 17:41

Als je ten minste 2 gaten hebt om de grondplaat mee vast te zetten kan het ja,

Bedoel je elektronisch? Let er dan wel op dat de bobine van een puntenontsteking niet samen gaat met de elektronische ontsteking. Daarvoor heb je een elektronic box nodig (zwarte kastje). Als je alles overzet is er geen probleem.

vinz0r
Vaste forummer

Berichtdoor vinz0r » 29 okt 2008 16:59

kan het blok van een a35 op een a3?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 29 okt 2008 17:22

Ja. Zoals al zovaak gezegd, de ophangpunten komen gewoon overeen. Alleen moet je ff opletten met je filterhuis. Je frame moet wel een gat hebben aan de zijkant als je carburateur aan de rechterkant gemonteerd zit op een schuin spruitstuk.

vinz0r
Vaste forummer

Berichtdoor vinz0r » 29 okt 2008 17:43

Ja. Zoals al zovaak gezegd, de ophangpunten komen gewoon overeen. Alleen moet je ff opletten met je filterhuis. Je frame moet wel een gat hebben aan de zijkant als je carburateur aan de rechterkant gemonteerd zit op een schuin spruitstuk.
dat je luchtfilter er door kan bedoel je?

vinz0r
Vaste forummer

Berichtdoor vinz0r » 29 okt 2008 17:46

en hoe zit t met de kabelboom van een a3,komt die ook overeen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 29 okt 2008 17:47

Ja, in principe wel, je kan alleen wat extra stekkertjes hebben voor raw en cockpittellerverlichting

poffertje
Tomosforummer

Berichtdoor poffertje » 29 okt 2008 19:11

Geachte forummers,
ik ben van plan toch een bullet uitlaatje aan te gaan schaffen maar wilde weten wat het qua topsnelheid scheelt met de standaard snelle uitlaat (heb ik nu) scheelt... Mijn Tomos snor is volledig standaard op achtertandwiel (atw28) na..
Hij rijd nu op de Tomos teller iets harder dan vijftig maar dat lijkt me erg sterk, dus laten we zggen dat hij nu 45 rijd...

adje
Diehard

Berichtdoor adje » 29 okt 2008 21:07

Hoe kan jij met alleen een standaard snel en een ATW 28 50 op tomos teller rijden, je zou zijn 40 moeten rijden :?

Verder, je zal zo'n 5 km harder gaan, niet spectaculair veel.

Evan
Pindabrein

Berichtdoor Evan » 29 okt 2008 23:46

Hee, even een vraagje wat betreft koppeling:
ik heb een oud model blok, met van die koppelingsegmenten met zo'n zwarte rand in plaats van kurk.
De segmenten die er dus inzaten waren in elkaar gelopen, kan ik er ook segmenten met kurk inzetten, of zal dit niet passen o.i.d.?
Bij de lokale bromboer wisten ze het niet;)
Evan

Gesloten
  • Afdrukweergave
3553 berichten
  • Pagina 109 van 178
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 107
  • 108
  • 109