• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

blijft olie lekken + start slecht

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
TTpowah
Tomos Supporter
Contacteer:
Contacteer TTpowah
Website
  • Citeer

Berichtdoor TTpowah » 10 dec 2008 17:55

Forumleden,

Al een ruime tijd geleden heb ik mijn oude tomos aan mijn vriendinnetje gegeven. Opnieuw gespoten naar roze ed. Ze is er helemaal blij mee.

Nou kampt ze tegenwoordig met een paar probleempjes. Telkens lekt er olie en is zowel haar achterwiel als het de veerring aan de kant van de ketting helemaal vies van de olie.
Nou heeft ze de keering bij het voortandwiel al 2 of zelfs 3 keer laten vervangen door een dealer. Nog steeds lekt hij de olie. Hebben jullie tips of een andere oplossing? Neem aan dat een dealer wel weet hoe het moet!

Daarnaast kampt ze met het probleem dat hij heel slecht start. Wanneer ze kickt en hij aan wil schieten hoor je Boaaap. Heb al met sproeiers/bougie/luchtfilter gespeeld. niks hielp. Eenmaal wanneer de tomos warm is en rijd, rijd hij super!
Jullie misschien ideeen waarom hij zo enorm slecht start?

Met vriendelijke groet,

Erik

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 10 dec 2008 23:30

Waarde TTpowah,

Vriendelijk gezegd, als je met een probleem bij de dokter komt, dan zal hij eerst een standaard onderzoek uit moeten voeren, voor hij een conclusie kan trekken. En zo is het met dit probleem ook. D`r zal het e.e.a. aan standaard onderzoek uitgevoerd moeten worden, wil je tot een redelijke conclusie komen.

Gelezen hebbende jou verhaal neem ik dat als leidraad. Vanuit ervaring gezien komt het vuile achterwiel van de ketting. En wel een ketting die met olie zit. Of mogelijk onder de olie zit. Is dat zo ? Want dat wordt niet vermeld in je verhaal.
Mocht dat zo zijn, begin dan eerst met de ketting schoon te vegen met een doek. Haal vervolgens de linker afdekkap er af. Maak dan alles, bij, onder, boven, achter het VTW schoon en droog. Inclusief de binnenkant van de kap en het achterwiel. Je kan het natuurlijk te veel en te onnodig vinden om op zo`n manier te werken, maar zo werk ik ook. En je moet toch van het probleem af ? En ook ik verwacht dat als de fietsenboer al minstens 2x de olie-keerring heeft vervangen, dat dat goed is gebeurd. Dus wat is er aan de hand.

Vraag 1. Het is toch niet zo dat er veel meer dan 250 mL olie in het blok zit ? Want dat gooit hij aan de bovenkant, via een klein gaatje in het “bakje”, er mogelijk uit.
Vraag 2. Komt die lekkage snel, daar bedoel ik mee: Als je naar school of werk ga ± 15 min. rijden ? Als dat zo is dan is het te doen om het brommertje buiten te zetten, met de kap er af, te starten en er een kwartier naar kijken waar hij gaat lekken.
In deze wacht ik eerst het antwoord af van deze twee vragen.

Vervolgens 2e fase: Het start probleem.
Over het starten. Je wekt de indruk bij mij met Boaaap dat je met een te kleine sproeier zit in de carburateur. (Tegenover de lucht toevoer) Gezien het feit dat hij (Tomosje) goed rijdt als hij warm is.
Dus maar weer:
Vraag 1. Wat voor carburateur zit daar op ?
Vraag 2. Wat voor sproeier zit daar in ?
Vraag 3. Wat voor luchtfilter zit er op ?
Vraag 4. Als het de normale luchtfilterkast is. Is daar niets aan gedaan ?
Vraag 5. Wat voor bougie zit er in ? (Naam, type, warmtegraad)

Ik zou zeggen, maak er werk van en kom zo uitgebreid mogelijk met info.

In afwachting van een goed beeld verblijf ik met vriendelijke groet,
Keeshaven

TTpowah
Tomos Supporter
Contacteer:
Contacteer TTpowah
Website
  • Citeer

Berichtdoor TTpowah » 11 dec 2008 15:54

Dank voor u snelle antwoord,

Ja het blokje lekt meteen na een km rijden al olie. Daarnaast zit er niet te veel olie in, omdat ik het netjes vol heb gedaan tot het eruit liep aan de zijkant ( en een klein beetje eruit laten lopen nog ).

Antwoorden op u vragen:
1: Carburateur: 14.9
2: Sproeier 50 ( 52 reed voor geen meter )
3: Standaard luchtfilter zonder buisje. ( begrenzing er dus uit )
4: Verder is er niets gebeurd met luchtfilter, wel uitlaat is std snel.
5: Bougie: BH6S NGK. ( nieuw )

het rare is wel. Wanneer de brommer stil staat lekt deze niet. Er ligt geen olie op de grond als ik hem weg zet savonds en smorgens het bekijk. Wel moet ik melden dat er geen ketting beschermer op zit. ( het zwarte beschermplastic dat vast zit aan je Achterbrug )

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Edit: daarnaast wilde ik even vermelden dat de setup verder std is. Achtertandwiel 31, Std Snel, Snorkop, Snorzuiger en een begrenzer in het spruitstuk

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 11 dec 2008 16:06

Niet om off-topic te zijn maar:

Het luchtfilterbuisje is GEEN begrenzer als je een standaard 14/9 carburateur hebt gemonteerd. De diameter van de buis is minimaal even groot als de 9mm luchtinlaat van de carburateur. Deze dient WEL voor de volgende dingen:

- Stabiele luchtstroom.
- Geluidsdemping.

Je ziet dat dus ook aan je sproeier, deze heb je gewoon om en nabij standaard. Zelfs als zou het wel werking hebben, dan zou je sproeier ook 2/3 maten groter moeten. En zelfs dan heb je niet veel krachtsverschil, tenzij je nog meer dingen gaat veranderen.

Ook je spruitstuk is begrenst (9mm ook denk ik?) dus dat is een tweede waarvan je zegt, het gaat niet werken. Je kan hem er nog beter inzetten dan eruit halen in jou situatie. Dit verhelpt verder je probleem niet maar ik wou het even melden. Elk dingetje helpt neem ik aan.

Waar je blok mogelijk kan lekken: De pakking, sluit niet goed af? Verder kan je naar de keerringen kijken (Voortandwiel keerring), linker krukaskeerring, etc. Als de dealer al een paar keer de voorkeerring heeft gerepareerd zou die misschien ook de opvul ring moeten hebben vervangen, dit wil ook nog wel eens helpen. Dit is ook bij het voortandwielkeerring.

En er is zelfs nog ergens op dit forum iets met vloeibare pakking wat je aan de binnenkant moet smeren. Verder vermeld ik dat sommige dealers gewoon prutsers zijn die niet verder kijken dan hun neus lang is en gewoon maar wat vervangen en al aannemen dat het goed werkt. Ze gaan geen uren tijd verspillen aan onderzoeken wat mogelijk ook nog fout kan zijn.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

TTpowah
Tomos Supporter
Contacteer:
Contacteer TTpowah
Website
  • Citeer

Berichtdoor TTpowah » 11 dec 2008 16:24

Hmm op het laatste punt terug te komen kan je deels gelijk hebben. Dit is daarin tegen mijn minste zorg.Ik zal een keer zelf de keerring vervangen door de how to te volgen van het forum.

Eerder het slechte starten vind ik erg naar. spruitstuk is inderdaad 9mm begrenst. Daarnaast wanneer ik het buisje in de luchtfilter doet, Stottert de tomos heel erg. Hij loopt niet lekker, en start even slecht. Daarnaast helpt het niet om ook de sproeier aan te passen na dit.

Daarnaast wil ik melden ook dat ik ooit een bromzuiger er zelf heb ingehad. Deze werkte wel naar behoren en had niet problemen. Dit wel gewoon met begrenst spruitstuk.

Toen mijn vriendin de brommer kreeg hebben we een snorzuiger erin geplaatst die ik nog had liggen.

Daarnaast wil ik ook melden dat het slechter starten geleidelijk toe nam. Het is niet zo dat hij ineens slecht slecht.

Als laatste met de linker krukas keerring word bedoelt de keerring aan de kant van de ontsteking?

Alvast bedankt

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 dec 2008 23:16

Misschien ter aanvulling: Je voortandwiel kan een dunner (imitatie-exemplaar) zijn, waardoor deze niet stevig genoeg tegen de vulbus kan worden gemonteerd. Hierdoor kan ook ATF lekken. Ik heb dat opgelost door een stukje rubber als een ring te snijden en tussen bus en tandwiel in te doen en aan de moerkant een vulring extra te plaatsen (met een groter gat dan de interne vertanding op de as) waardoor het imitatietandwiel wel goed kan worden vastgedraaid.

Ook kan (maar komt zelden voor) is dat de keerring in het naaldlager in de middenvertanding kapot gaat (waar de kickstartas doorheen gaat). Zit er ook veel ATF aan de kickstartas?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 11 dec 2008 23:33

Nog even ter aanvulling van het luchtfilterbuis; Je moet hem daar mee ook wel weer ietsje anders mee afstellen. Vaak is het juist zo dat zonder de buis de luchtstroom veel minder stabiel is, vooral door de wervelingen in het luchtfilter. Maargoed, zoals shadowranger al zegt, kan inderdaad een imitatie tandwiel zijn. Het tandwiel drukt inderdaad tegen de opvulbus. Ook heb ik naar ervaring gezien dat er meerdere vulbussen zijn geweest; Eentje die aan elke kant even dik is, en ik heb laatst een voor mijn brommer bij tomos besteld, deze was aan de ene kant dik, en aan de andere kant verliep hij dunner (Scherper aan de rand) Met deze kant heb ik hem tegen de carterkant aangedrukt met het tandwiel vastgezet.

Over de krukaskeerringen, de linker is inderdaad de ontstekingskant, en daar kan hij bv valse lucht trekken. Of er komt zooi vanuit het carter bij de ontsteking waardoor je problemen kan krijgen. de rechterkant kan ATF olie doorheen komen en kan bij het mengsel komen, wat ook niet ten goede komt, zekern iet bij het starten.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 12 dec 2008 00:27

Beste TTpowah,

Ten aanzien van die olie lekkage ben je nog niet zo ver gegaan als ik zou willen. Maar we zijn op weg.
Als hij gelijk gaat lekken is dat mooi. Met rijden dan wel. Dat wil zeggen dat alle versnellings componenten dan draaien en de olie in de rondte gooien. (Dus hij lekt niet via een carterpakking)
Om het nader te weten te komen, kom ik terug op mijn woorden van gisteren. Alles schoonmaken en laten draaien. Kijk nu nauwkeurig waar de olie vandaan komt. Dan heb je het probleem te pakken. En dan hoeft het alleen nog opgelost te worden.
Mocht de olie langs (achter) het VTW via de aandrijfas naar buiten komen (VTW er af halen graag, want het gaat om precisie) dan is de opmerking van Marctraider over die opvulring wel een hele scherpe.
Voor de goede orde heb ik even de info er over opgezocht: Dat ding (de ring) heet officieel vulbus onder nr. 10209.077 bekend. En de keerring heeft de maat 35 x 47 x 7 en is bekend onder nr. 10036.62

Vervolgens 2e fase: Het start probleem.
Ik blijf bij mijn stelling dat je er een te kleine sproeier in hebt zitten. Maar dat is niet echt het probleem van het starten. Er is wat anders aan de hand.
Op een of andere manier komt er een heel klein beetje valse lucht om de hoek kijken. Dat kan op 2 manieren. [Ik ga er wel van uit dat je carburateur geheel in orde is en het spruitstuk geen schroefgaatje heeft voor een power …… waar een slecht schroefje in zit]
Die 2 lekpunten zijn:
1. Het rubber ringetje aan het eind van de knelflens van de carburateur. (Dat deel waarmee je hem op het spruitstuk schuift) Dat rubbertje kan iets in elkaar zitten. Of het rubbertje kan iets verdraait zijn. Het kan zijn dat je de carb. (door e.o.a. situatie of oneffenheid niet ver genoeg op het spruitstuk kan schuiven) Dan lekt hij geheid via de sleuf aan de onderkant van de klemflens.
2. De pakking van de deksel (waardoor de gaskabel gaat) van de carb. kan kapot zijn en daardoor valse lucht trekken. Natuurlijk kan er ook valse lucht komen via het gaatje van het schroefarmpje van de gaskabel, als die niet goed er in geschroefd zit.

Verder kan ik geen aanmerkingen maken over de carburateur aangelegenheid. Die ziet er gewoon standaard uit. Hoef je niets aan te doen, m.b.t. het starten. Kijk wel even naar de puntafstand van de bougie. Zet hem even voor de zekerheid op 0,45mm.

En als laatste info, heb ik even een stukje archief info hieronder gezet. [Neem er kennis van, ik heb er niets aan toegevoegd, zo ging het bij mij (sept 2005)]

Ik verkreeg ons Snor-Tomosje geheel standaard met sproeier 52 en de uitlaat met een S-bocht.
De uitlaat is vervangen door chrome Tomospijp met een dikke bocht.

Met Sproeier 52: Rijdt hij bij volgas [terwijl hij 4-takt (stottert)als een gek] 30Km/pu
Ik weet dat de sproeier te groot is. Dus .....

Als ik nu het luchtfilter er af haal loopt hij door naar de 35/36. Maar dan moet ik wel het gas doceren.
[Oftewel de juiste gasstand vinden die dit resultaat geeft]

Natuurlijk trekt hij goed weg met deze sproeier.
{Logisch want in beweging komen kost meer energie, dan in beweging blijven}

Met Sproeier 50: Start hij ook gewoon, maar hij komt wat moeilijker op gang.
Als hij koud is loopt hij ook niet door 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30. (Zonder te 4-takten)
Maar als hij na een paar minuten warm is, dan loopt hij in ene keer, zei het rustig aan, door naar de 37.

Als je dan nog het eigenlijke filter uit de luchtfilterkast haalt, loopt hij zelfs naar de 38.

Mogelijk dat de windrichting gunstig was. De andere kant uit liep hij 34 - 35.
(Dit alles over asfalt en de ketting juist gespannen, gecleand en geolied.)

Zo zie je, door er wat tijd in te stoppen en uit te zoeken wat voor sproeier(s) je nodig hebt voor een bepaald resultaat, kom je ver.

Ergo:
1e. Met slechts een "orginele" dikke chrome uitlaat. (Met een nieuwe pakking bij de
cil.) [Zodat hij niet lekt]

Apropo; Hou even je uitlaat dicht achter (terwijl de motor loopt). Dan moet hij afslaan. Doet hij dat niet, dan lekt de uitlaat ergens en zal `t resultaat nooit perfect zijn.

2e. De juiste sproeier er in gezet, die bij volgas de juiste lucht/benzine verhouding
geeft.

3e. De externe transmissie (ketting + tandwielen) 100% vetvrij maken, op de juiste
spanning zetten (2 cm op en neer). En olieën.

4e. Bandenspanning: voor 1.6 en achter 2.1

5e. Controleer of je wielen makkelijk draaien.

6e. De juiste carterolie in de juiste hoeveelheid in `t carter doen.

Om nu een nog beter beeld te krijgen heb ik een test gedaan met sproeier 54.

Resultaat: Hij start wel.
Hij komt moeilijk op gang. [4-takt als een gek]
Rijdt uiteindelijk 22 Km/pu.
Met het luchtfilter er af haalt hij moeilijk 28. [En hij blijft 4-takten]

Zo zie je maar hoe ongelofelijk het juiste brandstofmengsel middels de juiste sproeier is.

Op 10-10-05 opnieuw test gereden met sproeier 50.
Ik had de carburateur op de zaak Ultra-sonisch gereinigd. (kwam haast niets meer uit)
Nieuwe pakking gemaakt (van een melkpak) voor de gasschuifdeksel.
Luchtfilterkast er op. (zonder filter er in)

En … hij rijdt goed weg. [niet zo snel als bij sproeier 52] en neemt normaal over >> 2.
Als je wat minder gas geeft bij het wegrijden, gaat de overname >> 2 nog vlotter. (dan gas bij)
Maar hij loopt als een zonnetje, zo naar de 34 en verder door naar de 37 ………soms 38.

Tot zover mijn bijdrage in deze, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Met vriendelijke groet verblijf ik,

Apropo: Die oude snorzuiger kan natuurlijk ook de oorzaak zijn. Als hij wat ruim in de cilinder loopt of op een andere manier lekt. Maar eerst zien of je nu tegen de oorzaak aangelopen bent.
Keeshaven

TTpowah
Tomos Supporter
Contacteer:
Contacteer TTpowah
Website
  • Citeer

Berichtdoor TTpowah » 12 dec 2008 10:31

Alvast hardstikke bedankt voor het reageren,

Vanmiddag ga ik naar de lokale bromboer om een setje nieuwe voet,kop en uitlaat pakking te halen. Dit gepaard met een nieuwe zuiger. Dit word meteen een bromzuiger.

Ook zal ik opnieuw een nieuwe bougie kopen.

Ook kan ik melden dat ik gister geprobeerd heb een nieuwe uitlaat erop te zetten. Dit heeft geen oplossing gegeven. Hij starten even slecht. Hierbij heb ik de volgende sproeiers geprobeerd: 50. 52. 54.

Uiteraard is het bovenstaande tbv het start probleem. Wanneer dit nog niet opgelost na het bovenstaande gedaan te hebben koop ik een extra Carburateur pakking setje en vervang ik alle Carburateur pakkingen.

Ik laat jullie zsm weten hoe het gegaan is vanmiddag. Wanneer het start probleem verholpen is, zal ik beginnen aan het olie verhaal.

TTpowah
Tomos Supporter
Contacteer:
Contacteer TTpowah
Website
  • Citeer

Berichtdoor TTpowah » 04 jan 2009 14:15

zuiger vervangen + een heel nieuw pakking setje. Hij start nog even slecht.

sproeier 54 zit er nu in, 9mm carberateur.

Iemand opties voor het slechte starten?

Edit: kan het liggen aan slechte krukaslagers? Deze zijn vgm wel aan vervanging toe!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers