• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
143 berichten
  • Pagina 7 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Volgende
henk kasten
Tomosforummer
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 sep 2006 12:53
  • Citeer

Berichtdoor henk kasten » 24 dec 2008 22:07

Dankje,

Teveel wrijving? Hoeveel wrijving uiteindelijk ontstaat hangt af van het koppel van de motor bij het aangrijptoerental, bij dit toerental zijn het koppel dat de motor levert en de tegenwerkende wrijving van de koppeling namelijk in evenwicht.

Daarnaast heeft het (voering)oppervlakte geen invloed op de wrijvingskracht, de formule voor wrijving is namelijk;

Fw = wrijvingscoëfficiënt x normaalkracht

Even een stukje van wikipedia gekopieerd;

I.v.m. de wrijving kunnen een drietal wetten geformuleerd worden.

1. De wrijvingskracht is evenredig met de normale kracht
2. De wrijvingskracht is niet afhankelijk van de grootte van het contactoppervlak.
3. De wrijvingskracht is afhankelijk van de aard van de contactoppervlakken.
4. Bij kleine snelheden is de wrijvingskracht onafhankelijk van de snelheid.

De tweede wet is natuurlijk wel eigenaardig, maar is experimenteel vastgesteld. De verklaring zoekt men in het feit dat, op microscopische schaal, er in feite zeer weinig contacten zijn tussen de oppervlakken. Op microscopische schaal zien de meeste oppervlakken er vrij ruw uit, eerder als grof schuurpapier. Als men bij zelfde normale kracht het (macroscopische) contactoppervlak verkleint, dan komt er een grotere kracht per vierkante centimeter, een grotere druk op de oppervlakken. Hierbij zal het microscopische contactoppervlak vergroten en zal daardoor de wrijvingskracht toenemen.

Ik heb ervoor gekozen om toch het hele segment te bekleden omdat de voering dan minder belast wordt, de belasting wordt tenslotte over een groter oppervlakte verdeeld. De voering zal dus langer meegaan.
Omhoog


C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 25 dec 2008 14:24

In reactie op de info van H.K. en aan andere forummers,

Het ziet er ook bij jou weer geweldig uit.
Ik heb het een paar maal bekeken en belezen. (ook genoten)

Als ik vragen mag.
Om nu de voortgang bij andere forummers te bewerkstelligen het volgende:
Zou je (H.K.) ook willen vermelden wat voor “schoen” materiaal dat is ?
En waarmee je het “verlijmt” hebt ?
En waar de lijm en het “schoen” materiaal te verkrijgen is voor een Tomosrijder ?

En als laatste (typisch Hollands natuurlijk) Wat voor financiële aderlating (of niet) moeten wij als Tomosrijder eventueel lijden om jou professionele lijn te volgen en te verwezenlijken ?

Tot zover even, het was me weer een genoegen deze laatste ontwikkeling te volgen.

In afwachting op antwoord verblijf ik met vriendelijke groet,
Keeshaven
Omhoog

henk kasten
Tomosforummer
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 sep 2006 12:53
  • Citeer

Berichtdoor henk kasten » 01 jan 2009 21:25

Bedankt,

Ik heb deze voering en lijm bestelt via ww.vulka.nl zij hebben mij deze voering geadviseerd voor deze toepassing (oliebestendige voering voor een centrifugaalkoppeling van een bromfiets). Het probleem is echter dat de minimale afname 300mm bij 1000mm is. Ik heb even op mijn bankafschrift gekeken en ik heb toen 157,20 overgemaakt, dat is dus voor de voering, de lijm en de verzendkosten.

Maar bedenk wel dat je er hiermee nog niet bent. Je bent ook een oven nodig, dat kan gewoon met een eenvoudige keuken-oven, maar nadat je hierin je segmenten hebt gevulcaniseerd, zou ik er geen koekjes meer in bakken. Er blijft namelijk een sterke chemische lucht in de oven hangen.

Wanneer je de voering op de segmenten vulcaniseerd, moeten deze strak tegen elkaar aan geklemd zijn, je zult dus een klem o.i.d. moeten maken om deze in de kom tegen elkaar aan te drukken.
De voering die ik heb gebruikt is de dunste die vulka kan leveren, namelijk 3mm dik. Dit is te dik voor onze toepassing, er zal dus een deel vanaf gehaald moeten worden. Nu kun je dit er natuurlijk voorzichtig afschuren, maar uit ervaring kan ik vertellen dat het nogal tegenvalt om de ronding van de voering mooi te laten aansluiten in het koppelingshuis.

Ik hoop hiermee je vragen voldoende te hebben beantwoord, als er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag. Mocht de tijd uitwijzen dat deze voering een duurzame vervanging is van de originele voering dan wil ik wel een aantal segmenten voor derden bekleden, aangezien ik toch niet alle voering gebruik.

Oja, en allemaal de beste wensen voor 2009!
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 02 jan 2009 13:28

Beste H.K.

Als eerste: Ja je hebt zeker mijn vragen meer dan beantwoord.

En …. Ja ook de beste wensen voor het komende jaar. Als ook voor alle andere, en aan een ieder nog gemeld, toon je respect voor diegene die tegenover je staat. Het helpt ook je zelf in het leven. [ Wie goed doet, goed ontmoet. ]

En verder over gelezen hebbende in de voorgaande reactie. Er staat in wat ik bedoelde. Gezien de grootte ( 110 cm X 30 cm = 0,3 m² ) is de aankoop verdedigbaar en is er makkelijk 100 setjes uit te halen. ( Één set is 0,0025 m² ) Of te wel €1,60 per set.

Mogelijk een idee voor je. Maar misschien heb je zelf andere ideeën.
Anderzijds moet de dikte aangepast worden en dat had jij perfect opgelost. (Middels de afdraai mal) Maar je schrijft er al over, als het goed blijft is er hulp mogelijk. (voor anderen)

Bij deze verblijf ik weer en ik heb er van genoten.

Nog een tip: Via de Frogertjes kan je bij de 2e hand winkel aan oventjes komen.

geintje
Keeshaven
Omhoog

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1161
Lid geworden op: 30 okt 2008 10:04
Locatie: Zoetermeer, ZH
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 02 jan 2009 14:13

Je hebt wel voor rond de 10-15 euro een camping oventje, denk dat dat ook wel voldoet. jammer alleen dat dat materiaal per grote hoeveelheden wordt verkocht.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 03 jan 2009 12:21

dacht je dat het daar stopte nee hoor verder dan nieuwe voering


tomos koppeling met scooter trekveren

heb er al mee gereden grijpt bij de 6000-7000 toeren aan

Afbeelding
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Gebruikersavatar
Ziggys91
Vastgeroeste forummer
Berichten: 859
Lid geworden op: 23 feb 2008 13:11
  • Citeer

Berichtdoor Ziggys91 » 03 jan 2009 12:45

weetje he ingmar, ik zat laatst precies hetzelfde te denken als jij hier hebt uitgevoert! echt zo toevallig, maar wel vet dat je het hebt gemaakt!

Oja en heb jij de drukveren dingen er gewoon uit gehaald en die dingen waar ze in vast zitten groter gefreest en dan gewoon gaatjes geboort er naast zodat je die veertjes kan haken?
50cc straatracer ........?

Straattomos #2 65cc airsal, 1515, technigas
Straattomos #1 65cc airsal, hpi, leovince
Polini 65cc Sprinter 10.3 sec, 9.4pk
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 04 jan 2009 20:10

Geniaal ingmar :lol:
Alsof de uitsparingen ervoor gemaakt zijn :mrgreen:
Omhoog

Gebruikersavatar
Kevin...
Tomosforummer
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 sep 2006 16:04
Locatie: Drunen [Nb]
  • Citeer

Berichtdoor Kevin... » 04 jan 2009 20:20

hmm :P

ingmar en ik hebben allebij hetzelfde gemaakt :P

ingmar,zou je mij eens een pb willen sturen met je msn adres?
heb wat vraagjes over het vulcaniseren.
Afbeelding
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 04 jan 2009 20:40

Ik denk dat 80% van de aangepaste tomos koppelingen voor sprints er zo uit ziet :mrgreen: Dit was ook mijn eerste idee, maar als mijn huidige idee niet gaat lukken word het ook zo iets. Iemand al gereden met zijn verlijmde voering?
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 04 jan 2009 20:45

jah ikkuh gewoon goed slijt niet snel en slipt niet
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1161
Lid geworden op: 30 okt 2008 10:04
Locatie: Zoetermeer, ZH
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 04 jan 2009 23:40

dacht je dat het daar stopte nee hoor verder dan nieuwe voering


tomos koppeling met scooter trekveren

heb er al mee gereden grijpt bij de 6000-7000 toeren aan

Afbeelding

Dit wil ik over een paar maanden gaan doen :P maar wel dat ie wat vroeger aangrijpt, maar dit lijkt me makkelijker dan de koppelingsveren inkorten, is ook minder werk want met scooterveertjes doe je er gewoon een ander kleurtje in :mrgreen:
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 07 jan 2009 20:08

Ingmar hoe sterk zijn die veertjes? Ik heb nog wel een keer met jim erover gesproken, hij zei dat alleen zwarte aerox trekveren van natuurlijk mhr sterk genoeg zouden zijn voor de betere pk setup's.
Hoe strakker ze natuurlijk zijn, hoe later het aangrijpingspunt van de koppeling, maar hoe meer toeren nodig zijn om de segmenten uit elkaar te persen hoe groter de spanning op de veren. Dit is vanzelfsprkekend, vandaar dat ik mij afvroeg welke veren jij gebruikt hebt.
Moeten er verder geen uitsparingen in de carterkap gemaakt worden? Lijkt mij vrij krap zitten namelijk allemaal.

Zou trouwens meteen een mooi projectje zijn, om de koppelingskap zo te modificeren dat de krukas en een lagerpunt heeft aan het uiteinde van de carterkap, en dat je toch de koppeling kan zien draaien door middel van een doorzichtige plaat 8) .
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 07 jan 2009 20:16

je ziet niks door al de olie :') volgens mij had een puchblok het al, kan ook een ander blok zijn :')
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 07 jan 2009 20:32

Ingmar ........plaat 8) .
weet ik het welke veertjes het zijn :') gewoon van de brommerboer uit zijn bakje :')


ik heb deze op men 65cc blok getest
wat zal dat hebben 7-8 pk????of is dat al te veel o|O
dus heb geen idee hoe het gaat met 17-22 pk

carterkap aan passen hoeft niet je kan de veertje ook nog dieper frezen.

maby maak ik wel ff een mooie how to hier voor :mrgreen:
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Gebruikersavatar
Ziggys91
Vastgeroeste forummer
Berichten: 859
Lid geworden op: 23 feb 2008 13:11
  • Citeer

Berichtdoor Ziggys91 » 07 jan 2009 20:48

Ingmar ........plaat 8) .
weet ik het welke veertjes het zijn :') gewoon van de brommerboer uit zijn bakje :')


ik heb deze op men 65cc blok getest
wat zal dat hebben 7-8 pk????of is dat al te veel o|O
dus heb geen idee hoe het gaat met 17-22 pk

carterkap aan passen hoeft niet je kan de veertje ook nog dieper frezen.

maby maak ik wel ff een mooie how to hier voor :mrgreen:
DOEN!(die how to) zou superchill zijn!
50cc straatracer ........?

Straattomos #2 65cc airsal, 1515, technigas
Straattomos #1 65cc airsal, hpi, leovince
Polini 65cc Sprinter 10.3 sec, 9.4pk
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 07 jan 2009 21:02

Lijkt mij niet echt moeilijk om met enige fantasie van die veertjes er tussen te krijgen :')

Altijd meteen FAQ, ondervind zelf iets en probeer
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ziggys91
Vastgeroeste forummer
Berichten: 859
Lid geworden op: 23 feb 2008 13:11
  • Citeer

Berichtdoor Ziggys91 » 07 jan 2009 22:02

jep maar ik vroeg me een paar dingen af:
-heb jij de 'drukveren' er gewoon in gelaten? (die 3 dingen met die soort clipjes die om het centrum van je koppeling heen zitten)
-maakt het erg veel uit of de gaten allemaal op dezelfde plekken geboort worden(voor het haken van de veertjes)?
50cc straatracer ........?

Straattomos #2 65cc airsal, 1515, technigas
Straattomos #1 65cc airsal, hpi, leovince
Polini 65cc Sprinter 10.3 sec, 9.4pk
Omhoog

bastiaan2222
Vaste forummer
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 jan 2009 16:54
Locatie: M`harnis
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 18 jan 2009 11:30

mijn koppeling zelf gereviseerd en het is helemaal goed gegaan
ik had zelf de lijm van patex idiaal binnen 10 minuten droog
en me brommer schakeld als een beest
voor de mensen die het niet weten, Ik ben dyslexies graag een beetje begrip daarvoor iedereen heeft zijn gebreken, en ja ik werk met spelling controle
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 18 jan 2009 14:11

mijn koppeling zelf gereviseerd en het is helemaal goed gegaan
ik had zelf de lijm van patex idiaal binnen 10 minuten droog
en me brommer schakeld als een beest
Met wat voor materiaal heb je het gedaan?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
143 berichten
  • Pagina 7 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.