Omdat ik hier veel topics over zie dacht ik dat het wel handig zou zijn om dit te kohieren.
GEKOPIEERD VAN http://WWW.BROMMERFORUM.NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat je bij een het sleutelen wel eens problemen krijgt met een schroef die je er niet uit krijgt of een schroef die er niet goed in wil. Zet ik hier een aantal tips neer om een schroef eruit te krijgen en om schroefdraad te "repareren". Voor de meesten is dit wel bekend maar het is een handig stappenplan en misschien staat er iets nieuws in.
Hoe krijg ik een schroef los die niet goed los wil?
(In de meeste gevallen ga ik uit van schroeven in het blok):
# Ten eerste is het altijd verstandig kruipolie te gebruiken (bijvoorbeeld wd40/remreiniger)
# Je kunt de schroef een keer "opschrikken". Je zet dan een vanuit verschillende richtingen een schroevendraaier op een schroef en slaat vervolgens met een hamer op de schroevendraaier. Als je de schroef nu los probeert te draaien met een schroevendraaier kun je onder het draaien ook nog op de schroevendraaier slaan.
# Het voorgenoemde gaat ook heel goed met een slagschroevendraaier (die is er tenslotte voor gemaakt) Het nadeel is dat de kop van je schroef er snel mee vernaaid raakt.
# Je kunt het blok (of iets anders waar de schroef in zit) warm stoken. Dit doe je gewoonweg door de kap met een gasbrander er omheen te verwarmen.
# Je kunt ook het geheel waar de schroef in zit in de vriezer leggen en vervolgens de buitenrand weer wat warm te stoken. Het buitenste zet dan sneller uit als het binennste. Je hebt nu wel meer kans op scheuren of krom trekken van je blok of iets dergelijks.
# Als de kop van de schroef niet meer goed is kun je er in een andere richting een nieuwe sleuf in zagen/frezen.
# Het voorgaande kun je ook toepassen bij een bout zodat je een platte schroevendraaier kunt gebruiken. Daarbij kun je bij een bout ook proberen er een ringsleutel omheen te tikken met een hamer. En zonodig kun je dan de ringsleutel verlengen door er een omheen te doen.
# Heb je een lasapparaat tot je beschikking dan kun je op de "oude schroef" dwars een nieuwe schroef lassen met 2 laspuntjes. Je kunt dan veel meer kracht uit oefenen op de schroef. (bijvoorbeeld met een ringsleutel die je achter de dwarse schroef haakt)
# Mocht dit alles niet helpen dan kun je proberen de kop van de schroef/ bout eraf te krijgen (dit werkt dus alleen in het geval van een carterkap of iets dergelijks). Deze kop kun je eraf krijgen door er met hamer en schroevendraaier h??l hard op te tikken. Door hem eraf te zagen of te frezen/slijpen. (Als de kop er dan af is kan de kap eraf en kun je proberen de schroef eraf te halen door 2boutjes er op te draaien en de achterste los te draaien. Dit kun je ook proberen met een tang. Je kunt ook hier weer proberen er een sleufje in te maken voor een platte schroevendraaier).
# Je kunt ook een stukje in de schroef boren, 3mm bijvoorbeeld. Dit doe je dan met een boor die kleiner is dan de schroef. Op deze manier komt de spanning van de bout af.
# Krijg je hem er dan nog niet met bijvoorbeeld een tang uit. dan kun je hem iets verder inboren en er een kruiskop schroevendraaier inslaan. (omdat dit taps toe loopt krijg de schroevendraaier grip op de binnenkant van de schroef zeg maar)
# Er bestaan ook setjes met links schroefdraad. Je boort dan een stukje in je schroef. En dan boor je met het linkse schroefdraad erin. Als dit genoeg grip krijgt draait de schroef er vanzelf uit.
# Je kunt ook met een vrij grote boor de schroef "wegboren" en er dan vervolgens met de tap nieuw draad in zetten.
# Heb je met roest te maken, zet dan het hele zooitje in de cola(met je blok gaat dit uiteraard moeilijk) Cola is iig heel zuur en "het bijt daardoor het roest weg".
Het schroefdraad (in mijn blok) is dol hoe krijg ik dit weer goed?:
# Als je denkt dat ergens schroefdraad dol is, is het het slimste niet meer te proberen er een schroef in te draaien. Het beste draai je er meteen een keer met een tap in (meerdere keren, steeds verder). Dit scheelt vaak al veel.
# Mocht je schroef nu nog doordraaien dan kun je proberen er een langere bout in te zetten (het liefst eventjes op meten met een schuifmaat en dan een zo lang mogelijke bout nemen).
# Wil dit ook niet helpen dan kun je proberen het draad wat verder door te tappen. (let uiteraard wel op dat je niet te ver gaat).
# Mocht dit alles weer niet lukken, dan kun je soms het schroefgat een gaatje groter maken. Bijvoorbeeld van M6 maak je een M7 of M8. M7 is een schroef die je niet vaak tegenkomt dus zorg dat je er van tevoren 1 hebt.
# Is het noodzakelijk dat je de grootte van je schroefgat behoud dan kun je het gaatje vullen met kneedbaar metaal (goed uit laten harden!!). Vervolgens kun je hier weer draad in tappen.
# Een andere veelgebruikte optie is een helicoil laten zetten (dat kan bijvoorbeeld ook in de pet van je cilinder). Er wordt dan iets heel stevig ingedraaid in combinatie met lijm. Met een grotere diameter als het voorgaande gat maar w?l met dezelfde binnendiameter. Het is wel aan te raden dit door iemand te laten doen, bijvoorbeeld door de brommerboer. Meestal is dit niet zo duur.
# Je kunt ook een kop van een bout afzagen. (Het is dan slim even een moertje erop te doen die je er vervolgens weer afdraait. Dan zit het eind van het draad iig goed.) Vervolgens doe je een sterk metaallijm in het gat (bijvoorbeeld locktide). En je draait de schroef er zo ver mogelijk in. Je laat hem goed drogen. Je maakt het dicht, zet er een moertje op en zaagt de bout af.
# Heel soms kun je proberen dicht bij het oude gat een nieuw gat te tappen. (bij je blok lukt dit meestal niet).
Verder nog een laatste tip om te voorkomen dat het draad in je blok dol wordt. Zet een schroef/bout simpelweg niet t? vast. Vooral met een ratel zet je snel teveel kracht.