• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Hoe moet je cilinder pakking vervangen?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
martijn1990
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 jan 2009 18:35
  • Citeer

Berichtdoor martijn1990 » 12 feb 2009 17:35

Kan iemand mij in stapjes uitleggen hoe ik me cilinder pakking kan vervangen? Want er komt en zacht sissend geluid uit :(

Verder heb ik de volgende dingen al aangeschaft:

Carter pakking
Uitlaat pakking
Voor tandwiel keering Plus busje
Omhoog


Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 12 feb 2009 17:40

welke pakking wil je vervangen kop of voet pakking?


1 draai je boegie er uit
2 maak je moeren op je tapeinden los met dop 11 of pijpsleutel 11
3 haal je cilinderkop er af
4 haal je kopppaking weg
5 haal je spruitstuk los als het blok nog onder de brommer zit
6 til voorzichtig je cilinder er af pas op met je zuiger
7 vervang de voet pakking
8 zelfde stappen als hier boven maar dan omgekeerd
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

martijn1990
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 jan 2009 18:35
  • Citeer

Berichtdoor martijn1990 » 12 feb 2009 17:46

Heeft u toevallig foto's er bij ik begrijp het amper zo goed. En riskeer ik ook dingen kappot te maken? Bij het terug zetten en zo en verder wat voor spruitstuk moet ik er af halen? van de Carb of zo?
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 12 feb 2009 17:51

u nog wel :)

heb geen fotos

je kan bij verkeerd terug monteren van de zuiger je zuigerveren breken

ja spruitstuk van de carb moet je los halen en natuurlijk ook je uitlaat :mrgreen:
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

martijn1990
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 jan 2009 18:35
  • Citeer

Berichtdoor martijn1990 » 12 feb 2009 17:55

owke duidelijk,

Moet ik bij het vangen van de kop en voet pakking ook de membraan pakking vervangen? Of hoef ik de membraan pakking niet te vervangen?
Omhoog

martijn1990
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 jan 2009 18:35
  • Citeer

Berichtdoor martijn1990 » 12 feb 2009 20:05

niemand :?
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 12 feb 2009 20:08

membraampakking hoeft niet vervangen te worden.

Maarrrr, pas op met je cilinder en kom vooral niet op het idee je tapeindes ook te vervangen. Heb ik ook gedaan, was niet leuk.
Omhoog

martijn1990
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 jan 2009 18:35
  • Citeer

Berichtdoor martijn1990 » 12 feb 2009 20:15

Nee! Ik kom nergens aan behalve de pakkingen vervangen

Verder iemand nog tips?
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 12 feb 2009 20:23

Spuit voor je je cilinder eraf haalt de tapeindes in met wd40, je ziet ze aan de onderkant en bovenkant van je cilinder zitten. Nadat je je cilinder eraf hebt doe je een doek in het gat waar je de krukas ziet zitten zodat eventuele rotzooi niet daar terecht kan komen.

Ik weet niet of je kopervet hebt, maar als je het hebt smeer je je tapeindes ermee in voordat je je cil. weer monteert.
Omhoog

martijn1990
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 jan 2009 18:35
  • Citeer

Berichtdoor martijn1990 » 12 feb 2009 20:26

En waar dient dat voor? En wat bedoelt u met tapeindes? Waar de schroeven in zitten of zo?
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 12 feb 2009 20:30

als je je cilinder eraf haalt zie je 4 uit stekende ijzers zeg maar (wet neit hoe je dat anders uitlegd)
dat zijn je tapeindes
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

bastiaan2222
Vaste forummer
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 jan 2009 16:54
Locatie: M`harnis
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 12 feb 2009 21:23

ja en die rotdingen moet ik morgen 2 van vernieuwe omdat ze zijn dolgedraaid
maar het er uithalen was een eitje hoopelijk de nieuwe er indraaien ook
voor de mensen die het niet weten, Ik ben dyslexies graag een beetje begrip daarvoor iedereen heeft zijn gebreken, en ja ik werk met spelling controle
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 13 feb 2009 11:08

-kapje eraf
-luchtfilter eraf
-carb eraf (kan je nog laten hangen aan gaskabel)
-Dan benzine overbrengen in een jerrycan of bijv 2 cola flessen dmv een benzine slang van 1 meter (2 euro bij brommerzaak)
-benzinekraan eraf schroeven.
-uitlaat eraf halen.
-cilinderkop eraf halen
-dan kan je (met wat kracht de eerste keer) de cilinder eraf halen.

Maar het moeilijkste is het terugzetten. Het is best moeilijk om hem weer terug over de zuigerveren te doen. Zo heb ik er een stukje van af gebroken (mijne maakt nu dus ook tikkend geluid)
Omhoog

martijn1990
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 jan 2009 18:35
  • Citeer

Berichtdoor martijn1990 » 13 feb 2009 11:22

Poeh, ik hoor van veel mensen dat ze dingen kappot hebben gemaakt bij het terug zetten.

Ik heb en lekke pakking dat weet ik bijna zeker maar ik weet niet of het wel slim is dat ik de pakkingen zelf ga vervangen ( ik vrees er voor dat ik iets kappot maak) Bestaat er geen makkelijkere manier om de pakkingen te vervangen?
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 13 feb 2009 11:30

Eerst zeker weten dat het sissend geluid van je voetpakking komt.
Misschien komt het wel van je carburateur.
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 13 feb 2009 11:36

Je moet alles eraf halen. Alleen welke pakking is het? Bij de voet van de cilinder (de voetpakking). Of waar de cilinderkop erop zit (koppakking) Kopppakking vervangen is niet moeilijk, en als je daarbij iets sloopt ben je gewoon niet weggelegd voor het sleutel- gebeuren. De tapeinden (de 'schroeven') waarmee de cilinder vast zit aan de rest van het motorblok willen bij een ori tomos nog wel eens vastroesten aan de cilinder (niet aan de kop). Dit is als beginner frustrerend waardoor je sneller gaat slopen en met een hamer en zaag gaat werken.

Het kopervet wat JP_ zei werkt als middel waardoor de boel niet verder gaat vastroesten. Wat ik wel zou doen en wat hij afraadt, is er nieuwe tapeinden erin zetten als de oude vrij verroest zijn. Dit kan tot nog meer frustratie leiden, maar mocht je ooit nog keer je cilinder eraf moeten halen dan heeft het kopervet ervoor gezorgd dat de tapeinden niet aan de cilinder is vastgeroest.

Over je zuigerveren is het goed doorhebben hoe het zit, door goed te kijken en logisch na te denken (stel dat ik dit doe, wat gebeurd er dan...) kom je daarachter. Kijk ook naar de staat van de zuigerveren (de ringen die om de zuiger zitten) ergens zijn ze open. Als deze opening vrij groot is raad ik aan hem ook de zuigerveren te vervangen. Dan kan je het beste de zuiger eraf halen dat werkt makkelijker(hierover is een FAQ geschreven door C. van Klaveren van dit forum het heet iets van pistompendrukker).
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

martijn1990
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 jan 2009 18:35
  • Citeer

Berichtdoor martijn1990 » 13 feb 2009 12:55

Kan ik het ook als volgt aanpakken?:

Kop cilinder haal ik er af en vervang ik de koppaking, verder sproeier los maken en de cilinder en heel klein beetje naar boven schuifen en met en mesje de voetpakking er uit halen ( Ondertussen hou ik de cilinder vast maar ik haal hem er niet helemaal uit) En dan spuit ik er wat vloeibare pakking op en duw ik de cilinder weer zachtjes terug.
Hierdoor voorkom ik dat ik de hele cilinder er uit haal ( wat zoveel problemen veroorzaakt).

Dus voor de duidelijkheid Ik schuif de cilinder en beetje naar boven waardoor er ruimte ontstaat tussen de cilinder en de voetpakking.

Is dit slim?
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 13 feb 2009 22:48

Nee. Als je je cilinder uberhaupt al los kan halen helemaal eraf halen.
Ik zou als volgt te werk gaan:

1. Blok loshalen. Let ook op het tandwiel (tip om die eerst los te halen omdat je zei ook een achtertanwielkeerring hebt). Dit doe je door iemand de achterrem in te laten knijpen als de ketting er nog op ligt. Uitlaat ook loshalen.
Carburateur van je spruitstuk halen (benzine kraan dichtdraaien) en aan de gaskabel vast laten zitten. Niet aan de kabel laten hangen dus even met een tyrip oid aan je stuur hangen.

2. Cilinder kop eraf halen door de kopmoeren los te draaien. Als die roestig zijn in spuiten met WD40 (kruipolie). Even laten intrekken. Mocht je er een tapeinde meelosdraaien dat maakt niet uit. Dat scheelt straks met cilinder eraf te halen.

3. Kop is eraf. Nou je cilinder. Door een beetje te wringen trek je hem omhoog. Bij originele tomossen komt het voor dat de cilinder aan de tapeinden vast roest. Hierdoor raak jij gefrustreert waardoor je er een hamer en zaag bij pakt, wat je eigenlijk niet moet doen. Spuit WD40 in een overmaat zodat het goed kan intrekken. Cilinder nou lostrekken alsof je hem eraf wilt 'draaien'. Willen de tapeinde nog niet loskomen sla er een keer met de hamer op hierdoor 'schrikt' het roest. Hier zijn verder nog genoeg topics over, moet je maar even zoeken.

4. Voetpakking eraf halen en oude resten echt goed weghalen. Vervolgens nieuwe monteren, eventueel met wat vloeibare pakking. Ik raad het aan om nieuwe tapeinden te monteren. Deze smeer je in met kopervet zodat het de volgende keer niet weer vast roest. Kijk ook de staat van de zuigerveren. Deze kan je nu ook mooi vervangen mocht dat nodig zijn. Hoe je de zuiger er van afhaalt, daarover is door C. van Klaveren een FAQ geschreven.

5.Cilinder monteren doe je door de openingen van de zuigerveren in de slotjes te duwen (de pinnetjes in de gleuven). En dan de zuiger erin doen te doen.

6. Kop monteren en blok onder de brommer hangen uitlaat me een nieuwe pakking erop doen.

Als je blok van je brommer is zou ik ook gelijk achtertandwielkeerring vervangen. Ook hierover is een FAQ.

Maar hoezo zou je je sproeier eigenlijk losdraaien?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

martijn1990
Tomosforummer
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 jan 2009 18:35
  • Citeer

Berichtdoor martijn1990 » 14 feb 2009 08:37

Ik snap het volgende even niet:

U hebt hier over en achtertandwiel keering? Ik heb geen keering in me achtertandwiel hoor :? alleen in me voortandwiel. Verder even het volgende gedaan: Deo gespoten op me cilinder, de brommer reageerde niet. Nog en keer heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeel deo gespoten toen ging hij en heel klein beetje de toere verhogen.

Ik ben richting de brommerboer gegaan en ik had gevraagt wat het precies kost om de pakkingen daar te laten vervangen enz ( prijs was niet bepaald laag :P). Hij had me verteld of mij brommer aanbleef wanneer die stationair stond. Antwoord was ja. Hij vertelde me toen dat het niet aan me cilinder ligt maar aan me achtertandwiel ( ik had en andere maat de *standaard maat) en ik heb dus de maat 26 van hem gekocht. Gister avond gemonteert en ik ga hem vandaag testen. Verder wou ik zeggen dat me brommer alleen en beetje hapert wanneer de motor nog koud is ( happeren ken je het niet noeme) en de top is dan 20-25. Wanneer de motor warm is gaat die wel wat harder ongeveer 35. Voor de duidelijkheid: Optrekken doet me brommer goed en ook naar andere versnellingen gaat gaat allemaal prima alleen wanneeer ik de eerste 3-5 minuten op te top zit geeft de brommer en iets ander geluidje ( trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr) waardoor hij zich soort van inhoud.

Lange was lijst maar ik hoop dat jullie nu meer duidelijk heid hebben over mijn probleem

owja BTW Het geluid wat ik hoorde kwam uit de carb :shock: ( had nog naar en ander tomosje geluisterd daar kwam het geluid ook vandaan :shock: )
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 14 feb 2009 12:18

Zoals je het nu zegt klinkt het als sproeier probleem.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.