• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuwe spanningsregelaar, geen licht.

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 07 apr 2009 16:17

Hallo,
Ik heb vandaag een nieuwe spanningsregelaar gekocht, m'n oude lampjes waren namelijk tot 2 keer toe doorgebrand. Ik heb deze er dus opgezet en de nieuwe lampjes erin gezet, start ik hem, geen licht. Heb alles nagekeken, elk draadje, ook verschillende combinaties van aansluitingen geprobeerd (hij deed het hiervoor wel goed dus zou niet hoeven). Toen maar weer even m'n oude spanningsregelaar erop gezet om te kijken of ze daarmee wel aanwillen, maar toen deden ze het ook niet, voor en achter.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog


Erik
Vastgeroeste forummer
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:12

Berichtdoor Erik » 07 apr 2009 16:29

lijkt me doorgebrand he.
te koop: viewtopic.php?f=4&t=9810&p=124863#p124863" onclick="window.open(this.href);return false;
veel onderdelen.

Mijn polini sprinter:
viewtopic.php?f=19&t=10014" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 07 apr 2009 16:45

Wat doorgebrand? Zekering of iets? :?
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 07 apr 2009 19:20

Heb je de draden op de juiste positie op de spannngsregelaar gezet? Bruin op het dwars geplaatste lipje, dubbel geel ernaast en enkel geel op de buitenste die overblijft.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 07 apr 2009 20:25

Ja, alle draadjes op de spanningsregelaar zitten goed, en daaromheen heb ik niks veranderd (en zitten op het oog ook goed).
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 08 apr 2009 17:29

Dan blijft over of de lampen niet weer doorgebrand zijn. Of een kabelbreuk.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 10 apr 2009 10:54

De lampjes er net nog even uitgehaald en goed bekeken, en deze zijn niet doorgebrand, dan zou het dus een kabelbreuk moeten zijn? Is er een manier erachter te komen of dat inderdaad zo is en waar dan?
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 10 apr 2009 14:33

Ohm-meter (of spanningsmeter op ohm-stand) en de draad een voor een doormeten. Als je meter uitslaat of terugloopt naar 0 (analoog of digi meter) is de draad goed, anders niet, dan zit daar de breuk in.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 11 apr 2009 21:38

Kan het eraan liggen dat ik nu een 2 spoels elektrische ontsteking op m'n blok heb terwijl er een 4 spoels op hoort, en dat de bobine dan anders is? Wel doet deze ontsteking het nog gewoon goed, en las ik op internet dat deze 2 ontstekingen gewoon uitwisselbaar zijn.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 12 apr 2009 11:13

Bij een 2-spoels ontsteking hoort naar mijn weten een ijzeren bobine. De zwarte CDI is voor 4-spoels en kunnen onderling niet uitgewisseld worden. Maar dat staat los van de problemen die je aangeeft in het begin met de verlichting.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 12 apr 2009 11:26

Bij mij doet de ontsteking het wel gewoon goed. M'n vorige vliegwiel (spiebaan), en krukas (spie) waren namelijk kapot, dus ipv allebei nieuw te kopen had ik gewoon besloten een tweedehands blokje te kopen, zodat ik metteen allemaal reserve onderdelen zou hebben. Degene waarvan ik het kocht zei dat het blok ergens uit 2002-2006 kwam, maar toen ik hem openmaakte bleek er een 2spoels (wel elektrische) ontsteking in te zitten.
Dus toen ging ik even zoeken op internet, en kwam ik dit tegen:
Bij het oudere type van het nieuwe model blok heeft een groter vliegwiel, het vlieg wiel heeft daardoor sleuven erin zitten. Kwa spoelen heeft deze onsteking 3 spoelen, ze zitten horizontaal evenwedig boven en onder. De bovenste spoel (de dikkere) Is de 12v spoel samen met een kleine spoel aan de onderkant. Onder deze kleine spoel zie je en spoel die getaped zit, dit is de onstekings spoel zie foto bovenaan
...
Van het nieuwe type blok zijn beide onstekingen uitwisselbaar mits het vliegwiel ook word vervangen, ze worden wel beide anders gemonteerd
Dus ik heb de ontstekingen verwisseld, en hij deed het perfect. Toen zaten de oude, kapotte lampjes en oude spanningsregelaar er nog in. Nadat ik die ontsteking had verwisseld heb ik een nieuwe spanningsregelaar gekocht, maar nu doen m'n lampjes het dus niet.

EDIT: Ohja, het is inderdaad een 3spoels ontsteking, 2 parallel aan elkaar, en nog eentje onder een van die 2, dus als je er van boven naar kijkt zou je zeggen dat het een 2spoels is.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 12 apr 2009 11:39

Dan denk ik dat de lichtspoel defect is.

Heb je nou je lampen doorgemeten en de kabels of daar het probleem niet in zat? Wat dat betreft geef je weinig feedback.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 12 apr 2009 11:49

Nee, moet ik wachten op m'n buurman, ik heb er namelijk zelf geen, en hij is niet thuis op het moment.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 15 apr 2009 13:49

Ik heb even de stroom doorgemeten, als ik hem nu direct op de gele draad van de ontsteking aansluit en op 20 zet, springt hij tussen de 0.01 en 0.10 de hele tijd (dus ook 0.02 0.03 0.04 etc..).
Wat zegt dit? Verder heb ik ook hem op de fitting van het lampje gezet, toen gaf hij ook gewoon wat aan (niet veel), maar hij brandde HELEMAAL niet. Lichtje is ook echt niet doorgebrand.
Ohm-meter (of spanningsmeter op ohm-stand) en de draad een voor een doormeten. Als je meter uitslaat of terugloopt naar 0 (analoog of digi meter) is de draad goed, anders niet, dan zit daar de breuk in.
EDIT: Of had ik m'n brommer gewoon uit moeten laten staan, en vervolgens meten, en als hij dan naar 0 gaat is hij goed, begrijp namelijk niet helemaal wat je zegt (als ik de spanningsmeter aanzet geeft hij al -0.00 aan).
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 15 apr 2009 21:36

Spanning (geen stroom) hoor je te meten op wisselspanning (~) en moet rond de 12 volt zijn. Zo niet dan is je lichtspoel defect of een soldeerpunt los. De ene pen in de gele aansluiting, de andere op het frame of ander massapunt. Dit kun je meten met draaiende motor.

Doormeten op kabelbreuk doe je op Ohm-stand (Ώ zo'n soort hoefijzertje). Je meet per kabel de uiteinden waar je aan beide einden een van de pennen op zet. Zo kun je uitsluiten of er kabelbreuk zit. Zo kun je ook meten of er kortsluiting zit tussen 2 verschillende kabels. Je pakt een eind van de een en een ander eind van een andere kabel. Als je meter reageerd zit daar je probleem. Zorg er wel voor dat je zeker weet dat er geen doorlussing zit (lampje oid) waardoor de meting onbetrouwbaar is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 16 apr 2009 17:05

Nog een keer alles doorgemeten, op ohm springt hij gewoon terug naar 0 als ik hem verbind bij m'n lampfitting en de aansluiting bij m'n ontsteking, dus da's gewoon goed. Op DCV 20 met motor aan geeft hij telkens tussen 0.01 en 0.10 aan, op
ACV 200 telkens tussen 1 en 14. Wat zegt dit? Er stond nergens een ~ op de meter.

Edit: op internet gezocht, ACV is wisselspannings, die springt telkens tussen 1 en 14 zo ong, dus is dat goed? Wel wat onregelmatig, maar das ook normaal met zo'n systeem of niet?

Edit2: Net nog een keer op ACV gemeten, en goed op de nummertjes gelet, hij lijkt telkens op te lopen van 6 (ongeveer) naar 12, dus 6, 8, 11, 12, 6, 7, 10, 12, 6, 7, 11, 12, 6, 8, 12, 6, 8, 11, 12 etc. Is dat goed?

Edit 3: Jawel! Er gaat dus normaal een blauwe, witte, en grijze draad m'n koplamp in. Net m'n gele draadje afkomstig van ontsteking direct in m'n lamp gedaan, samen met de witte en grijze draad die er normaal in gaan, en hij deed het! Heb dus ook al m'n draadjes doorgemeten maar die springen dus allemaal goed terug naar 0 op Ohm stand, licht het dan aan m'n schakelaar? of maak ik ergens aarde?
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 16 apr 2009 18:52

Ok, het probleem is opgelost, nogal wat gekut met aarde enzo (gekloot van vorige eigenaar, die een hele bos draadjes samen had gebonden en daar weer zo'n zwarte buitendraad over heen gedaan.

Is het trouwens normaal dat met een lexus achterlicht je achterlicht ALTIJD brandt? (brandt wel feller als je hem naar ander licht, stadslicht/grootlicht, switcht)
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07

Berichtdoor Renault » 16 apr 2009 18:54

Als je voorlamp ook brand dan wel. Anders niet :mrgreen: .

Als je dat dus niet hebt denk ik dat jij je hem hebt aangesloten op je remlicht. En dat het remlichtschakelaartje stuk is. Maar als je voorlamp dus ook brandt, dan is het normaal. Heb ik namelijk ook.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 16 apr 2009 19:20

M'n achterlicht brandt dus altijd, ook als m'n voorlicht uitstaat, Ik heb al verschillende aansluitingen geprobeerd.. Raar dan.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2009 20:47

Kijk eens of er niet een constante spanningsdraad is aangesloten op het achterlicht. In principe hoort het achterlicht pas aan te gaan als je je licht aandoet. Dwz, de grijze draad bij je blok is aangesloten op het achterlicht, de bruine is massa en eventueel dubbel groen als remlicht.

't Zal me niet verbazen als daar ook geklooit is met de bedrading.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.