• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos vliegwielen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13
  • Citeer

Berichtdoor E880 » 04 apr 2009 11:04

Hallo allemaal, ik zat eens na te denken over het vliegwiel van een Tomos. Ik was dus gister bezig met mijn Tomos en ik zag dat het vliegwiel vrijwel helemaal dicht was (aan de kant waar je tegenaankijkt natuurlijk). Maar mijn vorige Tomos had een vliegwiel met 3 grote openingen erin. Ik zag dit ook bij de sprinter van Erik. Maar waarom is dit? En ik neem aan dat het vliegwiel met de openingen wel prestatiebevorderend zal zijn. Dus is misschien is het de moeite waard om zelf gaten te boren?

Overigens heb ik 2x hetzelfde blok gehad (A5) dus daarom vond ik het vreemd dat er 2 soorten vliegwielen waren.
Afbeelding
Omhoog


Gebruikersavatar
tomosnewbie
Vaste forummer
Berichten: 203
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:51
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor tomosnewbie » 04 apr 2009 11:50

Ja die ene van Bosch is sowieso zwaarder dan die van Iskra, dus ik denk dat tomos het verschil niet te groot wou laten worden.
Volgens mij reageert je tomos beter op het gas als je vliegwiel wat lichter is, maar omdat hij lichter is krijg je het wel moeilijker bij tegenwind. :wink:
Tomos Targa
Omhoog

E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13
  • Citeer

Berichtdoor E880 » 04 apr 2009 12:13

Hmm toch wel gek dat ik dan 2 verschillende vliegwielen heb gehad op 2 dezelfde blokken die misschien wel uit hetzelfde jaar kwamen. Maar inderdaad het optrekken zou beter moeten worden omdat het gewicht aan de krukas minder word. Misschien trok mijn vorige tomos daarom een stuk langer door in zn 1.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ziggys91
Vastgeroeste forummer
Berichten: 859
Lid geworden op: 23 feb 2008 13:11
  • Citeer

Berichtdoor Ziggys91 » 04 apr 2009 13:16

[quote="ebbo"]Dus is misschien is het de moeite waard om zelf gaten te boren?
quote]
Nah, kan je je vliegwiel beter laten afdraaien, doen ze bij cittas en vespas ook altijd en bij puch volgensmij ook.
Zoals hierboven gezegt krijg je dan een betere gasreactie, maar doordat er minder gewicht aan de krukas zit zal je ietsje moeilijker een berg op of met wind tegen rijden. Zelfde effect als een binnenrotor dus zegmaar alleen in veel mindere mate.
50cc straatracer ........?

Straattomos #2 65cc airsal, 1515, technigas
Straattomos #1 65cc airsal, hpi, leovince
Polini 65cc Sprinter 10.3 sec, 9.4pk
Omhoog

E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13
  • Citeer

Berichtdoor E880 » 04 apr 2009 13:33

Dus is misschien is het de moeite waard om zelf gaten te boren?
quote]
Nah, kan je je vliegwiel beter laten afdraaien, doen ze bij cittas en vespas ook altijd en bij puch volgensmij ook.
Zoals hierboven gezegt krijg je dan een betere gasreactie, maar doordat er minder gewicht aan de krukas zit zal je ietsje moeilijker een berg op of met wind tegen rijden. Zelfde effect als een binnenrotor dus zegmaar alleen in veel mindere mate.
Gelukkig rij ik alleen bergjes af, en heb ik altijd wind mee :mrgreen:

Mja misschien ga ik wel wat gaten erin boren, mits symetrisch, anders is de balans eruit.
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 04 apr 2009 22:54

Dat er verschil zit in de vliegwielen komt doordat tomos nog al eens van producent gewisseld is. Zo is er een Bosch, Iskra en Ducati ontsteking, zijn er twee en vierspoels ontstekingen en met punten en elektronisch. Het gewicht van zon vliegwiel maakt inderdaad uit bij het opkomen in toeren, maar zorgt ook voor een geleidelijk doorlopen van de powerband.

Gaten boren en afdraaien zou dan hetzelfde effect moeten hebben. alleen kun je met afdraaien gemakkelijker meer massa weghalen zonder het vliegwiel op een paar punten erg te verzwakken.
Omhoog

veur'n met die zooi
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mar 2009 19:54
  • Citeer

Berichtdoor veur'n met die zooi » 12 apr 2009 19:29

die waar 3 grote openingen op zit, die gebruiken ze ook by puch, en die puchjes trekken facking langzaaaam op :')
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 12 apr 2009 20:15

die waar 3 grote openingen op zit, die gebruiken ze ook by puch, en die puchjes trekken facking langzaaaam op :')

THANX man voor je vet goeie uitleg

tering he niks normaals te zeggen oid?
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Gebruikersavatar
TomosTuningWassenaar
Diehard
Berichten: 1373
Lid geworden op: 29 nov 2007 20:10
Locatie: Thuis
Contacteer:
Contacteer TomosTuningWassenaar
Website
  • Citeer

Berichtdoor TomosTuningWassenaar » 12 apr 2009 20:25

bek dicht ingmar



:')
Derbi Senda DRD 03
Ik ben niet verwend hoor
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 12 apr 2009 20:27

geld ook voor jou hoor met nutelose opmerkingen :wink: spammen doe je in de huiskamer
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Gebruikersavatar
Administrator
Pro Forummer
Berichten: 126
Lid geworden op: 25 nov 2008 20:08
  • Citeer

Berichtdoor Administrator » 12 apr 2009 20:42

De grotere openingen in het oude vliegwiel is puur om je punten en de grondplaat te kunnen verstellen zonder dat je je vliegwiel eraf hoeft te halen. De uitsparingen maken het mogelijk dat je er precies bij kunt. Bij het nieuwe vliegwiel hoort ook de nieuwe, elektronische ontsteking. Contactpuntloos dus.... Vandaar dat het nieuwe vliegwiel om deze rede tamelijk dicht is uitgevoerd. Qua massa zal het weinig met elkaar verschillen. Ook al zou het enigszins verschillen zal dit nauwelijks merkbaar zijn in het vermogen. :wink:
Ad-min-i-strat-or
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.