• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos At50 50cc wegracer

Je kent ze wel...
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
48 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
melf
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jul 2009 19:33

Berichtdoor melf » 04 jul 2009 15:18

Hierbij ook mijn project :

Om het even kort samen te vatten , ik ben begonnen met een At50 te strippen , en dit frame met voorvork , achtervork en originele wiel zou ik hiervoor gebruiken , echter zijn de plannen vrij snel veranderd , en heb ik een Aprilia RS50 ('99 type) achtervork aangepast om in het AT50 frame te laten passen. Tevens is er een Derbi GPR voorvork in de plaats gekomen voor de standaard voorkvork (wat overigens ook wel goeie voorvorken zijn , leuk voor in puch maxi of tomos a35 :p)

hier het frame met standaard wielen , en voorvork , wel al met RS50 achtervork. Ook zou eerst het blok gewoon worden voorzien van een AF-1 70cc Malossi cilinder met membraan ,en HPI onsteking maar dit is ook helemaal gewijzigd.

Afbeelding

hier het frame met de nog niet aangepaste Derbi voorvork , Aprilia achtervork en piaggio schokbreker ,die intussentijd ook al weer is vervangen door een ander. Ook heb ik hier al NS1 wielen met banden erin zitten.

Ook nog even het setje wat ik heb gemaakt om de schokbreker passend te maken :

Afbeelding

Afbeelding


op de foto hierboven is ook al het aangepaste balhoofd te zien , ik heb een nieuw balhoofd gedraaid met daarin boven een gewoon lager en onderin een kegellager ,of ook wel conisch lager genoemd :

Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels heb ook kroonplaten en extra kroonstukken binnen.

Afbeelding

nu het frame op de benen stond kon ik bepalen hoe alles moest staan , de voorvork is ingekort , en heb ik op de juiste hoogte in de kroonplaten gezet , de achtervering is inmiddels voorzien van een YSS schokbreker ,die VEEL te slap is , dus er komt WEER een andere schokbreker op :wink: . maar voor de hoogte kan ik deze wel gebruiken. Het frame heb ik hier inmiddels voorzien van Kuipsteunen :

Afbeelding
Afbeelding

hier even de schokbreker :

Afbeelding

hier een deel van de kuipen die ik heb gekocht voor het pasmaken :"

Afbeelding
Afbeelding

Hier frame met kuipen , nog zonder tank :

Afbeelding

Daarna heb ik het frame aangepast zodat deze adapter erop kon :

Afbeelding

De adapter heb ik schuin afgefreest om zo de voetsteunen recht erop te krijgen , zo kon ik de platen op het frame er mooier op lassen.

Hier de voetsteun met rempedaal , tevens de ruwe plaat waar het uit komt :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier gemonteerd , het is hier ook te zien dat het zitje te schuin staat overigens :

Afbeelding

Tot zover even het framegedeelte , ik moet eerst even weer foto's maken , o.a. van de tank , subframe voor het zitje en bevestiging van de tank.




Het blok!

Het blok wat ik gebruik is van een AT50 model , hierin komt een originele 5 bak en het blok zelf word voorzien van een roterende inlaat.

De carters in originele vorm :

Afbeelding

Het carter met gietstuk , los gietstuk en vlakgefreest :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier word de schijfbehuizing los opgeschroefd middels m6 bouten. De schijfbehuizing :

Afbeelding

Hier is het blok al aangepast voor de schijfbehuizing die er al heeft opgezeten en is voorzien van het inlaatgat (ruw)
Ook zie je hier al de cilinder die ik ga gebruiken , een Malossi MHR team 50cc LC voor piaggio.

Afbeelding

Het laatste wat ik aan het blok heb gedaan is de cilinder er pas opmaken wat betreft tapeinden en passing in het carter , hievoor heb ik de tapeinden (M7 naar M6) afgedraaid en ingekort zodat de cilinder past. De spoelpoorten moeten nog worden aangepast op de cilinder maar daarvoor zal het 1 en ander moeten worden gelast. Tevens zal ik een nieuwe tussenplaat maken ,dit is een oude die niet mooi past namelijk.

Het volgende aan het blok zal dus zijn de krukas pasmaken en de tussenplaat opnieuw maken , als de krukas pas is kan ik exact kijken wat de hoogte van de zuiger moet zijn en kan ik dus eventueel de cilinder nog iets afdraaien oid.
Daarna zullen de carters worden opgelast om de spoelpoorten pas te kunnen maken , en als de krukas klaar is kan ik ook weer verder met het roterende deel van het blok.

de krukas hier nog standaard met een kapotte drijfstang , ook heb ik al een nieuwe drijfstang liggen.

Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen heb ik toch nog wel wat kunnen doen , zoals een koppelingshuis maken :

Het standaard koppelingshuis wat niet meer voldoet boven een X toerental (spatterd uit elkaar)
Links het origineel , recht een al bestaand koppelingshuis uit Alu.

Afbeelding

Hier bovenstaande koppeling naast het ruwe stuk , daaronder een half klaar kopp.huis

Afbeelding
Afbeelding

En hier is ie klaar , onderste foto met complete koppeling erin :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog even een carburateurtje bewerkt , dit is een Mikuni 26mm rondschuif , maar ik zal zeker gaan testen met verschillende carburateurs!

Afbeelding
Afbeelding





UPDATE!! 5-7-2009..

even de achterkant van het frame veranderd om zo een subframe te maken voor het zitje.

Afbeelding

en om de tank er makkelijk af te kunnen pakken :

Afbeelding


Dit was alles even voor nu , binnenkort zal hier zeker meer op komen te staan!

:D
Laatst gewijzigd door melf op 05 jul 2009 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)

Berichtdoor Mc. Sim » 04 jul 2009 15:33

In één woord: Geweldig!

Dit ga ik zeker volgen :mrgreen:. Waar wil je er mee gaan racen?
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gietor
Vastgeroeste forummer
Berichten: 535
Lid geworden op: 24 aug 2008 17:32

Berichtdoor Gietor » 04 jul 2009 15:36

Wat een beest ding !

zowiezo blijf ik dit volgen :D
Omhoog

spindelbrander
Tomosforummer
Berichten: 47
Lid geworden op: 25 mei 2009 21:59

Berichtdoor spindelbrander » 04 jul 2009 15:39

mooi ding

zal wel aardig wat kosten ook he :mrgreen:
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)

Berichtdoor adje » 04 jul 2009 15:39

Wat een schitterend project!
Omhoog

Gebruikersavatar
TomosTuningWassenaar
Diehard
Berichten: 1373
Lid geworden op: 29 nov 2007 20:10
Locatie: Thuis
Contacteer:
Contacteer TomosTuningWassenaar
Website

Berichtdoor TomosTuningWassenaar » 04 jul 2009 15:46

Mooi project! Dit word wel wat leuks :D
Derbi Senda DRD 03
Ik ben niet verwend hoor
Omhoog

melf
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jul 2009 19:33

Berichtdoor melf » 04 jul 2009 15:48

In de eerste instantie bouw ik deze gewoon voor de lol eigenlijk , ik heb aan bouwen veel plezier :)

@ spindelbrander , uiteraard kost zoiets geld , maar in verhouding minder dan in de kroeg aan het bier , en hier houdt je er nog wat leuks aan over , van bier hoogstens hoofdpijn ;)

kortom , ja het kost wel wat , maar dat weegt niet op tegen wat voor plezier je ermee kunt beleven straks.

ik koop dus liever goed gereedschap en materialen voor dit geld :P

het scheelt wel dat ik zelf genoeg middelen heb om zelf dingen te maken , en het materiaal niet veel hoeft te kosten , alleen onderdelen die je zelf niet kunt maken kosten meestal vrij veek.

Ik rijdt overigens al op het circuit , met de scooter , ik heb dan ook al 4 jaar bij de Sobw gereden en de Standaard scooterklasse. En dit leek met met een schakel ook wel leuk om te doen :D
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere

Berichtdoor 7P_ » 04 jul 2009 16:46

Wat een FANTASTISCH project. Werkelijk Koning.

Zelfgemaakte spullen zien er ook super uit, mooi beunhok heb je :o
Ich bin fucking jaloers.

Wil iemand iets aan de rang pindabrein doen? :') Volldig misplaatst, maak er maar koning van :mrgreen:
Omhoog

ThomNec
Vaste forummer
Berichten: 216
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:40
Locatie: BEUNingen

Berichtdoor ThomNec » 04 jul 2009 18:07

Fuking vet project :D :D :D
3 tomosjes gehad:

Tomos 1: snor 55km/h totall los
Tomos 2: Heineken met 65cc polini, yasuni c16 en ga zo maar door.. 90km/h verkocht
Tomos 3: Huidige rijdt 35 km/h en valt bijna uit elkaar
Omhoog

Gebruikersavatar
tamiya
Vastgeroeste forummer
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 mar 2008 16:43
Locatie: Friesland

Berichtdoor tamiya » 04 jul 2009 20:19

Jij bent echt super goed bezig! 8) Kan het kloppen dat ik dit project al eens eerder op internet heb zien staan?
Tomos (was)is toch wel even wat anders, totdat ze met scooters begonnen.....

Schoolbrommer, Zomer Snorrer & Revival
Zundapp 517-35 GTS 50 van 1975
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere

Berichtdoor 7P_ » 04 jul 2009 20:20

Dit zal vast niet alleen op TF staan nee :P
Omhoog

Gebruikersavatar
IxilTomos
Diehard
Berichten: 1005
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:00
Locatie: Steenbergen

Berichtdoor IxilTomos » 04 jul 2009 22:01

Heel vet, dit wordt er eentje om te onthouden. Betreffende de beplating: Tof, maar is 't niet een beetje té veel RS op tomos? Feitelijk gezien maak je een RS met tomos frame en blok. En die velgen staan heel leuk, maar houd er rekening mee dat je daarmee veel vermogen kwijt raakt. Het verschil met originele tomos velgen en die van een Revival was al enorm bij mij, toendertijd. Verder echt heel gaaf, keep up the good work en succes!

Wat voor uitlaat wordt 't? MHR team 50 verlast met demper er recht op, of opmaatje?
Mijn Projectpage! - 65cc Polini, 17,5mm Dell'Orto PHBN, Bidalot C16 :D
Omhoog

E880
Vastgeroeste forummer
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 aug 2007 19:13

Berichtdoor E880 » 04 jul 2009 22:29

Zozo brute machine wordt dat :evil:
Omhoog

Gebruikersavatar
vdWal
Vastgeroeste forummer
Berichten: 869
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:24
Locatie: in een Huis!

Berichtdoor vdWal » 04 jul 2009 22:46

zeer zeker een heel tof machinetje :D vet ook dat je een schakel gebruikt

heb je project ook wel eens eerder ergens gezien maar kan me niet herrineren waar denk een scootersite ofzo
Baby Blue Street Racert!!
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden

Berichtdoor Paul123 » 05 jul 2009 03:35

Speciaal dit! Leuk dat je het allemaal goed aanpakt. m7 naar m6 en nieuwe draad gepakt op de tapeindes? Zo heb ik het iig gedaan voor mijn RV4 cilinder.

Lijkt mij een dingetje voor in de pro-stock klasse!

Ik volg met smart.

Dennis
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Waldo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 985
Lid geworden op: 27 okt 2007 22:09
Locatie: Wassenaar, Zuid-Holland
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website

Berichtdoor Waldo » 05 jul 2009 09:24

Super ding!

Ik neem aan dat je mee gaat doen in de 50cc klasse? Dit gaat zeker snelle tijden opleveren 8)
Derbi Senda SM-Xtreme
Omhoog

melf
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jul 2009 19:33

Berichtdoor melf » 05 jul 2009 10:02

Heel vet, dit wordt er eentje om te onthouden. Betreffende de beplating: Tof, maar is 't niet een beetje té veel RS op tomos? Feitelijk gezien maak je een RS met tomos frame en blok. En die velgen staan heel leuk, maar houd er rekening mee dat je daarmee veel vermogen kwijt raakt. Het verschil met originele tomos velgen en die van een Revival was al enorm bij mij, toendertijd. Verder echt heel gaaf, keep up the good work en succes!

Wat voor uitlaat wordt 't? MHR team 50 verlast met demper er recht op, of opmaatje?

haha , dit zijn Honda RS125 productieracer kuipen , alleen de achtervork is van een Aprilia RS.

De NS-1 velgen worden veel gebruikt in de racerij , met name op de NSR's en de MB's , en waarom zou je er vermogen mee kwijtraken , want het vermogen zit in je blok ;) en door de tandwielverhouding op orde te maken zal dit prima gaan , dit is een racemachine , geen straatbrommer ;)

ik maak mijn eigen uitlaten , dus dat word uiteraard eigenbouw en verschillende uiteraard om wat mee te testen.
Omhoog

melf
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jul 2009 19:33

Berichtdoor melf » 05 jul 2009 10:03

Speciaal dit! Leuk dat je het allemaal goed aanpakt. m7 naar m6 en nieuwe draad gepakt op de tapeindes? Zo heb ik het iig gedaan voor mijn RV4 cilinder.

Lijkt mij een dingetje voor in de pro-stock klasse!

Ik volg met smart.

Dennis

de tapeinden die ik gebruik zijn aan de ene kant M7 , en aan de andere kant M6 , alleen draai ik de tapeinden nog wat dunner, draad op een tapeind maken is meestal zwakker dan bestaand draad namelijk.
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 05 jul 2009 11:09


haha , dit zijn Honda RS125 productieracer kuipen , alleen de achtervork is van een Aprilia RS.

De NS-1 velgen worden veel gebruikt in de racerij , met name op de NSR's en de MB's , en waarom zou je er vermogen mee kwijtraken , want het vermogen zit in je blok ;) en door de tandwielverhouding op orde te maken zal dit prima gaan , dit is een racemachine , geen straatbrommer ;)

ik maak mijn eigen uitlaten , dus dat word uiteraard eigenbouw en verschillende uiteraard om wat mee te testen.
Ik denk dat het hem gaat om het gewicht van de velgen.

Mooi project :)
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk

Berichtdoor tomos » 05 jul 2009 11:48

wow zeker vet man!!!! ik ben ook opzoek naar een at50 blokje:P maar deze gaat blazen!!
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
48 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Specials”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.