• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Olie lekken/zwart achterwiel

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Mr. Horsepower
Diehard
Berichten: 1645
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:25
Locatie: Katwijk City
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 13 sep 2009 15:10

Welke model tomos heb je? Tomos Standard
Uit welk jaar komt de tomos ? +-2002
Is het een snor of een brommer? Snor
Wanneer ontstond het probleem? Week geleden

Heb je onlangs iets veranderd aan je Tomos?
Ik had mijn koppeling vervangen omdat deze helemaal gaar waren. Toen ik de olie bijvulde kwam ik erachter dat de brommer lekte, en mijn achterwiel nogal zwart werd. Oftewel een lekker keerring bij het voortandwiel (druppels olie liggen ook precies onder mijn voortandwiel op de grond). Deze keerring heb ik laten vervangen door iemand anders, omdat ik er zelf geen tijd voor had. Het lekken was vervolgens een paar dagen voorbij, maar me achterwiel werd langzaam aan wel weer zwart. En hij lekt nu ook weer af en toe op de grond.


Nou is mijn vraag of de keerring weer lek is? Want in een ander topic las ik dat er een nieuw soort moer is voor het voortandwiel, die op de nieuwe Tomossen zitten. Waardoor ze niet meer lekken.

Een vriend van mij had ook een probleem met zijn lekke keerring, maar toen hij de brommer rechter op zette lekte hij niet meer. Ik heb ook een zijstandaard en zou het misschien kunnen dat hij lekt omdat is schuin staat op ze standaard?
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...
Omhoog


n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1161
Lid geworden op: 30 okt 2008 10:04
Locatie: Zoetermeer, ZH
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 13 sep 2009 16:27

Je voortandwielkeerring kan wel goed zijn, maar in het middentandwiel zit ook nog een sealring, deze kan ook gaan lekken, het vervangen is een hel, je kan beter die nieuwe tomos moer kopen, dan lekt ie ook niet meer.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 sep 2009 02:14

Vanwege de oude lekkage kan de ketting nog baggervet zijn, waardoor er een valse indikatie dat de keerring niet goed zit. Verder kan het tandwiel niet vast genoeg zitten op de as waardoor er olie lekt tussen vulbus en tandwiel. Wat No3l zegt over de moer is een optie. Je zegt dat je een zgn. "Jiffy" (zijstandaard) hebt. Daardoor staat de brommer schever als normaal en komt de olie meer naar de kickstartkant te staan. En dat kan idd ook lekkage geven.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Mr. Horsepower
Diehard
Berichten: 1645
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:25
Locatie: Katwijk City
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 14 sep 2009 13:59

Ok,

Nee de ketting had ik ook al schoongemaakt, dus dat kan het niet zijn.
Verder zit de moer ook goed vast.

Had die moer zelf ook al in gedachten, leek mij het meest simpele.

Weet iemand een webshop waar deze zijn te verkrijgen?

Alvast bedankt.
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...
Omhoog

Techneut
Tomosforummer
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 jul 2007 23:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Techneut » 18 sep 2009 19:10

Je zegt dat je de keerring achter het voortandwiel hebt (laten) vervangen. Maar tussen de as en de keerring zit een bus. Als deze beschadigd is (meestal als die keerring lekt) en je vervangt alleen de keerring en niet de bus, dan gaat de keerring na een paar dagen weer lekken. :evil:

Oplossing: vervang opnieuw de keerring (tomosnr: 036620) en de bus (tomosnr: 209077) en het probleem is opgelost. :mrgreen:
Omhoog

Gebruikersavatar
Mr. Horsepower
Diehard
Berichten: 1645
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:25
Locatie: Katwijk City
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 18 sep 2009 20:47

Je zegt dat je de keerring achter het voortandwiel hebt (laten) vervangen. Maar tussen de as en de keerring zit een bus. Als deze beschadigd is (meestal als die keerring lekt) en je vervangt alleen de keerring en niet de bus, dan gaat de keerring na een paar dagen weer lekken. :evil:

Oplossing: vervang opnieuw de keerring (tomosnr: 036620) en de bus (tomosnr: 209077) en het probleem is opgelost. :mrgreen:
De persoon heeft mij vertelt dat het een set was van €25 met verschillende lagers en busjes. Weet natuurlijk niet of ik hem wel moet geloven.

Maar mijn belangstelling gaat eerder uit naar die eerder genoemde moer...
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...
Omhoog

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1161
Lid geworden op: 30 okt 2008 10:04
Locatie: Zoetermeer, ZH
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 18 sep 2009 20:50

Ik zou inderdaad voor de moer gaan ;)

Schrik niet, hij kost naar mijn weten 16 euro, waar hij online te koop is zou ik niet weten ;( maar de bromboer heeft hem denk ik wel.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!
Omhoog

Gebruikersavatar
Mr. Horsepower
Diehard
Berichten: 1645
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:25
Locatie: Katwijk City
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 21 sep 2009 14:05

Ik zou inderdaad voor de moer gaan ;)

Schrik niet, hij kost naar mijn weten 16 euro, waar hij online te koop is zou ik niet weten ;( maar de bromboer heeft hem denk ik wel.
Ok, heb deze moer dus aangeschaft en wou hem gaan monteren. Carterkappie eraf, kickstarter etc. Zie ik tot mijn verbazing dat er al zo'n moer op zit. (vandaar dat die man zij dat de set €25 euro was).

Dus dit blijkt ook al niet te helpen bij mijn probleem. Ook heb ik opgemerkt dat mijn kickstarteras ook vies en vettig is van de olie, dus waarschijnlijk loopt de olie langs me kickstarteras naar beneden.
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 26 sep 2009 13:40

Goeiedag. Ik ben weer terug van weggeweest! Ik heb zelf een oplossing gevonden aangezien ik zelf ook het probleem had. Meerdere malen vervangen zonder goed resultaat. TOT op heden.

1. Demonteer alles (Moer, Tandwiel, Vulbus, Keerring eruit wrikken)
2. Ontvet de hele zooi (Inclusief achterkant tandwiel, bij het motorblok waar de keering zometeen ingaat, vulbus ook)
3. Vloeibare pakking of iets wat goed afdicht en aan de voorkant, achterkant en binnenkant van de vulbus smeren (Goed dik)
NIET de buitenkant waar hij tegen de keerring aankomt
4. Vervolgens alles monteren en de tandwielmoer ZEER goed aandraaien.

Het is namelijk zo dat de lekkage niet altijd optreed tussen de keerring en de vulbus, maar tussen de as zelf, binnenin de vulbus, naar het tandwiel toe.

Het opvullen resulteert in een afdichting tussen de achterkant van het tandwiel tegen de voorkant van de vulbus aan, binnekant van de vulbus tegen de as aan, en achterkant van de vulbus tegen de as aan.

Waar er ENKEL en ALLEEN nog olie kan lekken tussen de vulbus en keerring. (En dit zou gewoon niet meer moeten gebeuren lijkt me)

Laat de vloeibare pakking of iets anders wat je hebt gebruikt GOED drogen (Een dag) voordat je weer gaat rijden.

Ik heb zelf nog een ander idee om de afdichting nog beter te waarborgen, en dat is om twee keerringen achter elkaar te plaatsen. Misschien een idee? Ik weet alleen niet of er wel genoeg ruimte voor is als je de eerste keering zover mogelijk naar achter heb gedrukt.

Verder IS het mogelijk dat het tussen de as en kickstarteras iets lekt, maar dat zou zeker niet in zulke grote getalen moeten gaan.

Wat zelfs OOK nog het probleem kan zijn is dat er speling op de as zit, of dat de lagers versleten zijn waardoor de as speling heeft, hierdoor kan de as en de vulbus de keering wegdrukken en zo lekkage veroorzaken.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 26 sep 2009 13:48

Het kan ook nog door je overstort gaatje komen doordat er teveel olie in de carter zit. Dit gaatje zit links boven bij je voortandwiel.
Ook kan het zo zijn je een imitatie voortandwiel hebt gemonteerd het kan gaan lekken omdat deze een dunner zijn dan het origineel waardoor het voortandwiel niet meer goed aansluit op de kering en de vulbus.
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 26 sep 2009 13:57

Idd, dan zit het tandwiel/vulbus/as niet goed tegen elkaar waardoor er geen goede afdichting is.

Zit er een gaatje bovenlinks bij het tandwiel in het motorblok? Is dit dan ook werkelijk voor het te veel aan olie? Kan je dit niet gewoon dicht maken?

Heeft dit te maken met dat er niet meer dan 225ml olie in het blok hoort? Ik neem aan dat olie ook omhoog spat als de brommer rijdt?


Ik wou ook nog even toevoegen; smeer de buitenkan van de vulbus in met wat vet (Kopervet o.i.d.)
Je kan ook 10W40 in je blokje gebruiken (Wel op eigen risico) maar ik heb er al 10000km goede ervaring mee. Is wat dikker op werkniveau. Zou kunnen helpen voor het lekken. En niet teveel olie in de motor. 225ml was de max?
Laatst gewijzigd door Marctraider op 26 sep 2009 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 26 sep 2009 14:04

Oh wacht eens even, is dat luchtgaatje niet een check of de krukas keering aan de koppelings kant lek is? Dat als de zuiger op en neer beweegt dat je er lucht uit voelt komen?
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1161
Lid geworden op: 30 okt 2008 10:04
Locatie: Zoetermeer, ZH
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 26 sep 2009 19:29

Bij mijn blok loopt dat gaatje door naar de ruimte tussen het blok, waar bij een tomos met recht spruitstuk de carburateur in valt.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.