• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Algemeen: Kleine vragen topic -2-

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3641 berichten
  • Pagina 99 van 183
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • …
  • 183
  • Volgende
Gebruikersavatar
Sugi
Vaste forummer
Berichten: 375
Lid geworden op: 10 mei 2009 22:07

Berichtdoor Sugi » 14 nov 2009 15:58

Toen ik laatst m'n cilinder er af haalde kwam ik tot de ontdekking dat ik een dichte zuiger heb. Ik heb een A35 brommer.
Nu vroeg ik me af hoeveel het in verbruik scheelt, zo'n "bromzuiger" oftewel hoeveel m'n brommertje meer gaat verbruiken als ik er een zuiger met sleuven in zet.

Verder vroeg ik me af wat ik aan m'n brom kan verbeteren zonder dat het verbruik omhoog gaat, ik heb al een afgevlakte kop.
Omhoog


Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15

Berichtdoor Ricker » 14 nov 2009 16:33

Daar heb ik ook nog een vraag bij. Wordt alleen de trekkracht beter of ook snelheid?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
Tinus_070
Vaste forummer
Berichten: 469
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:23
Locatie: Den Haag, ZH.

Berichtdoor Tinus_070 » 14 nov 2009 17:40

Allebij.
Piaggio Zip SP H20
Tinus jij bent echt bloedirritant af en toe. :P
Kijk Tinus, jij weet wat een goede coffeeshop is! De Jukebox kicks aars :mrgreen:
Omhoog

Gebruikersavatar
Sugi
Vaste forummer
Berichten: 375
Lid geworden op: 10 mei 2009 22:07

Berichtdoor Sugi » 21 nov 2009 17:17

Zit er eigenlijk een voordeel aan het monteren van een standaard 50cc puch cilinder op een Tomos? Even het werk dat er nodig is om het passend te maken buiten beschouwing gelaten dan.
Omhoog

Gebruikersavatar
-Arie-
Tomosforummer
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 apr 2009 18:20
Locatie: Leersum

Berichtdoor -Arie- » 22 nov 2009 14:59

hey,

ik heb hier een brom tomos staan helemaal standaard op de bullet uitlaat na.
ik heb nu een 15mm spruitstuk,15/15 del,orto en een power filter bestelt.
wat voor een sproeier heb ik ongeveer nodig in de carburateur??

alvast bedankt
eens een Tomos altijd een Tomos
Omhoog

Gebruikersavatar
Tinus_070
Vaste forummer
Berichten: 469
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:23
Locatie: Den Haag, ZH.

Berichtdoor Tinus_070 » 22 nov 2009 16:07

Heey Arie, voor je vraag hebben we dit Topic.
Misschien dat je het niet wist of niet had gezien, maar hij staat hier dus fout.
:wink:
Piaggio Zip SP H20
Tinus jij bent echt bloedirritant af en toe. :P
Kijk Tinus, jij weet wat een goede coffeeshop is! De Jukebox kicks aars :mrgreen:
Omhoog

Gebruikersavatar
-Arie-
Tomosforummer
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 apr 2009 18:20
Locatie: Leersum

Berichtdoor -Arie- » 22 nov 2009 16:21

Heey Arie, voor je vraag hebben we dit Topic.
Misschien dat je het niet wist of niet had gezien, maar hij staat hier dus fout.
:wink:
okey bedank ik wist idd niet dat hij er was :P
eens een Tomos altijd een Tomos
Omhoog

mathieu1994
Tomosforummer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009 18:47
Locatie: steenbergen
Contacteer:
Contacteer mathieu1994
Website

Berichtdoor mathieu1994 » 25 nov 2009 17:34

waarom is er eigenlijk geen tips topic bijvoorbeeld met tips hoe je iets makkelijk in elkaar zet gevonden op internet
zoiets bijvoorbeeld:

powerfilter
Laat ik daar even heel duidelijk in zijn; powerfilters zijn in de dagelijkse praktijk van modder, stof en (regen) water de grootste ondingen die er zijn voor je motorblok. Omdat een open schuimfilter (wat een powerfilter is) niet beschermd wordt tegen vuil etc. en niet ingeolied wordt (wat wél zou moeten) laat zo'n filter veel te makkelijk troep door. Je kostbare cilinder en zuiger plus de krukaslagers en je big end gaan daardoor in no-time naar z'n grootje. Wij verkopen wel powerfilters uit oogpunt van commercie en voor de race. Als jij een hoop herrie mooi vindt en genoeg geld hebt voor een motorrevisie dan koop je die dingen maar gerust.. (maar kom niet zeuren dat je scoot niet goed loopt of niet af te stellen is) We maken uiteraard een uitzondering voor de racers onder ons en degenen die verantwoord met tunen bezig zijn.

inrijden zuiger en/of cilinder
Na montage laat je de scoot ongeveer 4 a 5 minuten warmdraaien. Af en toe een beetje aan het gas lurken mag, maar vermijdt hoge toerentallen! Zet je scoot uit en laat hem afkoelen. Na afkoeling ga je een blokje om. Niet langer dan 5 tot 10 minuten. Houdt een snelheid aan die tussen de 30 en 50 km/u ligt. Vermijdt weer hoge toerentallen en zware belasting. (niet met 2 man erop en tegen hoge bulten op enz.) Laat je scoot weer afkoelen. Dit heraal je enige malen, maar elke keer mag je iets sneller en langer rijden totdat je zo'n 200 km hebt gereden. Nikacil en chroom cilinders zijn veel sneller ingereden dan gietijzeren cilinders.

Anti-roest tip:
Als je net een nieuwe uitlaat hebt gemonteerd wil je hem graag zo houden. Maar als je om je heen kijkt en andere scoots ziet met roodverroeste pijpen eronder dan springen je de tranen in de ogen toch? Ik doe al jaren een nieuwe uitlaat met een doek met een beetje motorolie erop over de uitlaat uitsmeren en lekker inpoetsen. Daarna de scoot starten. Rookt wel even als de ziekte maar de olie trekt in de hete uitlaat. Herhaal dit enkele malen gedurende de eerste week en je uitlaat blijft een stuk mooier!

Deze tip gaat over het monteren van krukaslagers en krukas
We gaan ervan uit dat je motorblok reeds uitgebouwd is en je carter al gedeeld, leeg en schoon is. Velen van jullie slaan krukaslagers er met een dop of pijp en hamer in. FOUT! Verwarm je carterhelften beide op een kachel óf heel voorzichtig met een gasbrander (zg. camping brander is prima). Leg ruim vantevoren de nieuwe krukaslagers en je krukas in het vriesvak. (niets tegen je moeder zeggen want die begint gelijk te zeuren over olie en vet) Als je carterhelften lekker warm zijn, (je mag ze net niet meer aan kunnen raken) leg je ze op een houten ondergrond. Dan pak je snel één ijskoud lager en die leg je nu zó in het carter. Je zult zien dat ie er zó invalt! Doe meteen ook het andere carter. Niks slaan, niks persen. Je maakt gewoon gebruik van de maximale krimp en uitzettingswaarden van metaal. Nu kun je gelijk de krukas in het lager steken en het andere carterdeel er op leggen. Zo, nu zit je blok dicht. Bouten erin en klaar
standaard brom tomos a3 uit 1989

brommer : viewtopic.php?f=68&t=12230

buggy : viewtopic.php?f=11&t=13772
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 25 nov 2009 17:37

Ik zou zeggen, maak mooie topics erover in FAQ. Eventueel met foto's.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

mathieu1994
Tomosforummer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009 18:47
Locatie: steenbergen
Contacteer:
Contacteer mathieu1994
Website

Berichtdoor mathieu1994 » 25 nov 2009 17:44

oke waar moet ik hem plaatsen dan ?
standaard brom tomos a3 uit 1989

brommer : viewtopic.php?f=68&t=12230

buggy : viewtopic.php?f=11&t=13772
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 25 nov 2009 17:48

Powerfilter, krukaslagers en inrijden zuiger/ cilinder kan in Motorisch.

De anti-roest tip in Uiterlijk.

Moet je maar even kijken welk subforum het beste raakvlak heeft met het onderwerp.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15

Berichtdoor Ricker » 25 nov 2009 18:46

Een algemeen tips topic lijkt me wel wat. Kan iedereen een klein deel van zijn ervaringen/ideeen posten.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
Tinus_070
Vaste forummer
Berichten: 469
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:23
Locatie: Den Haag, ZH.

Berichtdoor Tinus_070 » 25 nov 2009 23:53

Dit Topic bestaat al.

KIJK MAAR!
Piaggio Zip SP H20
Tinus jij bent echt bloedirritant af en toe. :P
Kijk Tinus, jij weet wat een goede coffeeshop is! De Jukebox kicks aars :mrgreen:
Omhoog

mathieu1994
Tomosforummer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009 18:47
Locatie: steenbergen
Contacteer:
Contacteer mathieu1994
Website

Berichtdoor mathieu1994 » 26 nov 2009 22:30

je link werkt niet hoor dus er valt niet veel te kijken :wink:
standaard brom tomos a3 uit 1989

brommer : viewtopic.php?f=68&t=12230

buggy : viewtopic.php?f=11&t=13772
Omhoog

Gebruikersavatar
Tinus_070
Vaste forummer
Berichten: 469
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:23
Locatie: Den Haag, ZH.

Berichtdoor Tinus_070 » 27 nov 2009 00:42

Dat komt omdat Admins het topic waar ik je naar wou linken hebben verandert.

En dan werkt de link niet meer nee, maar hier de goede.
Piaggio Zip SP H20
Tinus jij bent echt bloedirritant af en toe. :P
Kijk Tinus, jij weet wat een goede coffeeshop is! De Jukebox kicks aars :mrgreen:
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 27 nov 2009 09:42

Dat klopt. Ik heb de onderwerpen samengevoegd, dus het kan idd zijn dat het linkje zoals Tinus_070 deze heeft neergezet niet juist meer is en een error 404 krijgt (pagina niet gevonden). Maakt niet uit, want het Tips-topic staat er gewoon.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Tinus_070
Vaste forummer
Berichten: 469
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:23
Locatie: Den Haag, ZH.

Berichtdoor Tinus_070 » 27 nov 2009 15:14

Tip Top in orde lijkt mij :wink:
Piaggio Zip SP H20
Tinus jij bent echt bloedirritant af en toe. :P
Kijk Tinus, jij weet wat een goede coffeeshop is! De Jukebox kicks aars :mrgreen:
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15

Berichtdoor Ricker » 30 nov 2009 19:56

I'm confused.

Wat voor carb. zit er nou standaard in een snor en brom? In een snor toch 14/9 en in brom 14/12? Of snor 12/9 en brom 14/12?

Heeft ook wat te maken met de begrenzing in het spruitstuk?

In ieder geval; ik wil wat sneller optrekken. Er zit nu een standaard snor carb + begrenzing op.

Ik word een beetje nerveus van mn kleine sproeier (47) en alle verhalen die ik hoor over dat een kleine sproeier slecht is voor het blok, maar ik kan niet anders, want zodra ik er een grote indraai rijdt ie voor geen meter meer.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor Timo » 30 nov 2009 20:16

Zolang je bougie bruin is is het goed.

Brom is 14/12, snor is 14/9
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15

Berichtdoor Ricker » 30 nov 2009 20:25

Hoe komen sommige dan bij 12/9?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
3641 berichten
  • Pagina 99 van 183
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • …
  • 183
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.