• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

seriues probleem.... over brandstof

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 12 feb 2010 22:05

hallo,

ik heb een tomos a35 hba met buddyseat (daarom die hba) het is een brom, rijdt prima .gaat ongv. 60.
er is een heel groot probleem wel , de benzine is echt al na iets van 15 km op !!! :( , hij lekt wel wat benzine maar echt bijna niks, onder linkerrcatertcap (bij kickstart dus zal wel keering zijn daarergens , alleen die krijg ik er niet af dus daarnaar kan ik neit kijken , ik laat het ook niet bij mijn brommerboer doen want mijn rechtercarter kap eraf halen kopste me 20 euro, paar boutjes(inbus) waren dolgedraaid. Dus nu is het probleem waar blijdt die benzine (mix 1:50) ? het lekt er niet onderuit, hij moet dus veeelste veel vebruiken , ik gooi er wel wat extra 2 takt olie doorheen als ik heb getankt zodat alles lekker extra wordt gesmeerd dat kan het probleem toch niet zijn? echt na een paar keer rijden is alles op , dat kan nooit want hij zou ietsvan 1:15-20 moeten rijden. Weetiemand waar die benzine blijft? het lijkt wel alsof iemand snachts onze schuur in komt en de benzine uit mijn tomos haalt XD . hoeveel km ik rijd voordat ie leeg is kan ik niet precies zeggen want ik heb geen km teller (ga ik wel aanschaffen)
ps: ff andere vraag ook maar gelijk hoe kan je zien of er zon km teller schijf in je voorwiel zit? want ik heb geen teller maar bijna iedere a35 heeft wel teller dus waarom mijne niet?

alvast bedankt!

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 12 feb 2010 22:55

Zet hem snachts eens weg met een volle tank. Als hij de volgende morgen leger is zit je met een lek ergens.

Zet hier ook eens je exacte setup neer?

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 12 feb 2010 23:03

hoi ,
bedankt voor je reactie, ik kan niet precies zien of er wat uit is , dat komt door 2 redenen , ten eertse kun je heel slecht in die tank kijken en meestal met slecht licht en ten tweede kun je niet echt inschatten of er wat uit is maar ik probeer het wel ff,

setup: standaard snel uitlaat
kleiner achtertandwiel
verder niks dus verder standaard brom!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 feb 2010 07:56

Ik rij normaal in bromsetup zo'n 100-120 km op een tank. Lijkt me dus sterk dat bij jou na 15 km alles weg is.

Kijk eens of alles nog wel goed doorloopt (kraantje, benzineslang niet poreus). Heb je niet gewoon last ervan dat je motor ermee kapt tijdens het rijden? Kijk dan eens naar de kleur van de bougieelketrode. Als die een andere kleur dan koffie-met-melk-bruin heeft is er iets niet goed met de sproeier. Afgaand op je verhaal vermoed ik een te kleine sproeier en dat resulteert in "vapour lock" oftewel je krijgt ipv het mengsel alleen dunne damp waar de motor niet op kan draaien. Dan kapt je motor er dus mee. Na afkoeling start ie wel weer.

Vwb je opmerking over kijken in de tank, je kan het ook horen als je de brommer heen en weer schudt. Maar tank m eens vol zoals PimW zegt en kijk de volgende ochtend nog eens.

Overigens, het "jatten" van benzine gebeurd ook veel op scholen. Kwestie van een tankdop met slot erop zetten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 13 feb 2010 11:46

bedankt voor de reactie,

ik heb de afgelopen weken bijna niet naar school gereden dus daar is het niet gestolen XD was meer een grapje.
maar mijn bougie is wel gewoon koffie met melk kleur , dus niet nat of zwart of wit of grijs of iets dergelijks, maar als ik een een emmer onder mijn tomos zet komt er nauwelijk benzine in! dus hij kan niet lekken of nauwelijks niet aangezien er niks in de emmer bijna ligt die ik onder de tomos zet , dus hij verbrand wel alle benzine maar blijkbaar veelste veel op een of andere manier, mijn brandstofkraantje reageert niet op open/dicht/reserve volgens mij dus die is niet helemaal goed , hoe je die meot vervangen weetik niet en het hendeltje (plastic) is ervanaf gevallen dus ik kan hem momenteel (behalve met tang) niet omdraaien , kan iemand zegen hoe je die moet vervangen?
de tomos rijdt gewoon prima en als ik schudt met de tomos zit er inderdaad bijna niks meer in als hij ermee stopt (als ik heen en weer schudt klotst die bijna niks) maar zou het wat te maken kunnen hebben met de extra olie die ik erin gooi?ik ga denk ik toch binnenkort mijn linkecartercap eraf halen ( bij kickstart) om te kijken hoe alles daar eruit ziet ookal krijg ik die inbusjes niet los , zijn dolgedraaid ofzo denk ik , heeft iemand daar tips voor? wel jammer dit alles ik heb de tomos net voor 350 van marktplaats gehaals toch wel veel problemen mee :(

wel jammer dat er geen mogenlijkheid is echt goed in de tank te kjiken misscien door middel van een doorzichtige strip aan de onderkant van de tank ofzo zou handig geweest zijn

mvg.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 13 feb 2010 11:47

wat bedoel je trouwens met benzineslang niet poreus? als ik in min benzineslangetje knijp is die wel KEIHARD! maar ik weetniet of dat hoort?

sjaakvanvoorschoten
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 13 feb 2010 11:53

is het na 15 kilometer werkelijk zo dat je benzinetank leeg is?
gewoon ff rijden en kijken of je misschien een spoor van benzine achter je ziet.
check ook ff je carburateur of daar alles goed vast zit.
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 13 feb 2010 11:54

Die slang zal wel uitgedroogd zijn dan: vervangen. Je benzine kraan zit op je benzine tank geschroefd. Als het goed is zie je ook dat je er aan de bovenkant een steeksleutel op kunt zetten.
Ik denk dat je er goed aan doet deze eens te vervangen (Wel eerst je tank leeg laten lopen natuurlijk).

Vergeet niet dat benzine vrij snel verdampt, vandaar dat ik zei kijk in je tank. Als je het niet goed kunt zien moet je er even een zaklamp bij pakken. Anders steek je er een stokje in en meet je wanneer hij je benzine raakt.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 13 feb 2010 12:43

oke slangetje zal ik vervangen , hoe werkt dat precies? ik vind hem namenlijk een beetje raar zitten , aan ene kant met een soort metalen ringertje eromheen en aan de andere kant zit er er een schroef in? waarmee hji de cabarateur ingaat , ja cabarateur is verder goed , ik ga zo ff alles langslopen! ik houd jullie op de hoogte!

nee hij laat geen benzine spoor achter! er komt ook geen benzine onder mijn tomos uit , hij moet dus wel alles verbranden!

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 13 feb 2010 12:53

Benzine verdampt na een tijdje. Als je 's ochtends in de schuur loopt ruik je dan benzine lucht?

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 13 feb 2010 12:56

ja sterke benzine lucht inderdaad , hele sterke.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 13 feb 2010 12:57

huh maar wacht even? betekend dat dat mijn benzine zomaar in het niets opgaat? dat snap ik even niet? hoe werkt dat? en hoe kan ik dat voorkomen?

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 13 feb 2010 13:28

Ik vermoed dat je brommer ernstig veel benzine lekt :mrgreen: Die slang zit gewoon over twee tuutjes gedrukt. Dat metalen ringetje kun je als het goed is inknijpen en een stukje verschuiven. Dan trek je de slang zo van je kraan.
Op de carburater zit het eigenlijk gewoon hetzelfde. Die schroef is van een klein dekseltje waarop je benzine slang gedrukt zit.

Die benzine verdampt en zit dan in de lucht. Giet eens een klein beetje benzine op een plaatje metaal oid en leg het buiten, moet je opletten hoe snel het weg is ;)

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 13 feb 2010 17:51

oke maar waar lekt hij dan? wat zou logische plek zijn?

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 13 feb 2010 17:56

pfff nooit meer tomos voor mij wat een #$# dinge ene probleem na t andere, kunnen jullie mij helpen te achterhalen waar hij lekt? bij brommerzaak ga ik het nie late doen die lichten je alleen maar op he ik gemerkt

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 13 feb 2010 19:39

Opzich zijn Tomossen prima hoor. Je kan natuurlijk altijd een slechte te pakken hebben, dat heb verder niks met t merk temaken...

Waar hij lekt moet je toch echt zelf zien te achterhalen. Maak met een doek alles schoon en droog en ga kijken... Misschien niet onverstandig eerst eens die kraan en leiding te vervangen.

Speeddragon
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 20 feb 2010 18:49

is je dop niet gwn fucking hard open, of lek, dat alles eruit verdampt,

en ja het heeft niets met het merk tomos te maken,

vaak zijn marktplaatsdingen gwn afgeragt, had je maar beter moeten kijken toen je hem kocht

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 26 feb 2010 16:04

oke sorry voor de late reactie maar het probleem is gewoon opgelost , benziner kraantje iedere keer dichtdoen zorgt dat de benzine geur weg is en gaat de benzine lekker lang mee ! :') hij lekte niet bij hert benzinekraantjwe maar toch heeft het het opgelost ik weetook niet hoe het zirt maar hetis opgelost , bedankt allemaal! ps: mijn hendeltje van benzinekraantje is eraf dus ik moet hem steeds draaien met tang :o zon nieuw kraantje erop zetten is toch kwestie van boven losdraaien en slangetje er ff afhalen?

Sugi
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 26 feb 2010 17:56

Ja, laat wel even je tank leeglopen in een (lege) jerrycan oid, anders heb je een flinke plas als je em er af haalt ;).
Vervang gelijk even je benzineslangetje aangezien er eerder iets stond over een keihard slangetje (als je dat nog niet gedaan hebt.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers