• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

klappen.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 20 feb 2010 19:47

hey alweer een tijdje geleden ;) alles goed?


Sinds een aantal weken(ben een beetje lui met dit weer) is mijn tomos kapot.

hij krijgt telkens schokken ofzo maar wel zodanig hard dat hij de kettingspanner laat buigen. Daardoor hangt mijn ketting slap en doet hij dit alleen nog maar erger.


ik heb onderlaatst de ketting helemaal schoongemaakt(die schakeltjes zaten nogal vast:P) en nieuwe kettingspanner erop. Maar toen ik er mee reed was het al meteen weer raak.

Ook zit er nog niet heel lang nieuwe koppeling segmentjes in.(daarmee heeft hij sowieso 3 maanden al goed mee gereden.)

Heeft iemand hier ervaring mee, mijn pa zegt dat het mss de ontsteking is die de krukas een klap kan geven?

Ook heb ik wat problemen met een terugschietende kickstarter zodra hij uitvalt oid. (en dan zohard dat mijn carterkap tot 2keer toe breekt.)


Ik ga er sowieso nieuwe tandwielen en ketting opleggen maar het meteen goed doen. en dus ga ik van de week mijn blokje eraf halen om te kijken wat het is. maar misschien weet een van jullie het al ongeveer?
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog


Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 20 feb 2010 20:52

kijk je versnellingsbak even na.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 21 feb 2010 14:56

Doorrikvg,
Drie jaar geleden deed mijn tomos precies het zelfde .Ineens hele harde klappen aan de linker kant. Het bleek dat mijn ketting iedere keer NAAST het voorste kettingwiel wou gaan lopen, . Het geheel spoorde dus niet. Op zo een moment is je ketting gewoon veel te kort. en je achterwiel wordt explosie-achtig naar voren geslagen (Een klein beetje) De kettingspanner verbuigt hierdoor en de afschermkap over dit tandwiel was kapot gescheurd. Het is natuurlijk helemaal niet gezegd dat dit bij jou ook het geval is, want het kan meerdere oorzaken hebben. Met je vingers kun je net ACHTER je voortandwiel voelen dus aan de kant van je motortje. Indien de tanden voelbaar gedeformeerd zijn (opzij sterk afgesleten) dan is het tijd om deze mogelijkheid ook te kontrolleren. Groeten Hubert
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 21 feb 2010 16:40

hey,

Bedankt voor je reacite, ik denk idd dat dit misschien het probleem is, want dit is niet de 1e keer dat dat gebeurt. eerder had ik de kettingspanner recht gebogen en alles weer goed gezet ens toen deed ie t weer evne.
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

hubert123
Tomosforummer
Berichten: 121
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:33
Locatie: Arnhem
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 21 feb 2010 19:13

aan rikgv,
Als je denkt dat dit het wel eens zou kunnen zijn, kan ik je alleen maar raden niet te wachten met een nieuw voortandwiel en een nieuwe keting, je was dit zowiezo al van plan. In dit geval moet je echter wel met een rechte stang of een recht stuk hout
het sporen van je tandwielen kontrolleren. Laat je nooit wijs maken dat dit niet zo precies komt, want voor de levensduur van je kettingwiel en het lawaai, komt het zo precies als je het maar maken kunt. Een ander ding; de as waar je voortandwiel op zit is aan de buitenkant gehard (hard gemaakt) maar aan de binnenkant is deze zacht. Ik heb al diverse malen bij mijn bromboer kromme assen gezien, die meestal door het oplopen van een ketting ontstaan, en niet door het kickstarten. Je wilt niet weten wat een rot-reparatie dit is. Niet vergeten, het kan ook ergens anders kapot zijn. Groeten Hubert
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.