• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Snor Tomos opvoeren

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Puchracer
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2006 14:34
  • Citeer

Berichtdoor Puchracer » 05 mar 2006 14:48

Ik wil een Tomosje iets harder laten lopen. Gaat nu 30 à 40km/h.

Setup is helemaal standaard behalve de uitlaat. Er hangt nut iets van een Techno (bos of GP immitatie) onder.

Mijn vragen:

1 Ik wil even weten of er (net als bij een Puch) begrenzingen in een Tomos blok zitten. Dan denk ik aan opvulringen in de carburateur waardoor die niet helemaal benut word. Of begrenzingen in cilinder die er makkelijk uit te halen zijn. Of iets anders. Weet wel wat van brommers alleen nog nooit aan Tomos gesleuteld heb zelf Puchje :P


2 Zouden jullie voor duidelijkheid ook even de verschillen tussen snortomos en normale Tomos kunnen geven.
Omhoog


Gebruikersavatar
rUne
Tomosforummer
Berichten: 92
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:24
Locatie: Noordwijk
  • Citeer

Berichtdoor rUne » 05 mar 2006 14:54

Spruitstuk 9mm ipv 12mm kan je uitboren! zit een ringetje in het spruitstuk!
14/9 carb ipv 14/12!
Cilinderkop van snor is anders dan brommer!
en ja de uitlaat zit bij een snor een s bocht in!

rUne
Tomos Standard 2005
*14/12 SHA Carb*
*12mm Spruitstuk*
*Standard A5 Snor Blok - 50cc*
*ATW = 22*
*VTW = 26*
*Standaard Filter*
*Brom Ontsteking*
*Tecnigas Next*
*Sproeier Maat 54*
*Snelheid = <60 km/h*
Omhoog

Puchracer
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2006 14:34
  • Citeer

Berichtdoor Puchracer » 05 mar 2006 15:08

Spruitstuk 9mm ipv 12mm kan je uitboren! zit een ringetje in het spruitstuk!
14/9 carb ipv 14/12!
Cilinderkop van snor is anders dan brommer!
en ja de uitlaat zit bij een snor een s bocht in!

rUne
NIet echt duidelijk?

Wat is er anders aan cilinderkop?? Minder compressie ofzo?? Grotere verbrandingkamer?


Als ik je goed begrijp zit er standaard 14 mm carb en 9mm spruit op?? en op brommer 14mm carb en 12mm spruit??

Moet ik alleen dat ringetje wegboren of is het hele spruitstuk anders??


En hoever heeft het zin om te gaan met carb?? 14/14 voor de inlaat van een snor te veel?



Edit: Ik wil ff checke of er grotere sproeier in de carb is gezet nadat er een snelle uitlaat is gemonteerd. Wat voor sproeier zit er in std snor tomos?

Ook wil ik de TW misschien veranderen standaard is 32 heb ik gelezen maar wat houd dat in? Hoe groot is dan het voorste tandwiel en hoe groot het achterste? Kan je ze allebei veranderen? Om hem ook nog beetje te laten trekken wat voor TW is dan het handigste bij volgende setup

std snor cilinder
carb 14/14 of 14/12
prop uit luchtfilter
HD kop (lker sneller op trekke :P)
en dan TW 28 of 26 ofzo?
Omhoog

Gebruikersavatar
rUne
Tomosforummer
Berichten: 92
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:24
Locatie: Noordwijk
  • Citeer

Berichtdoor rUne » 05 mar 2006 15:49

Een cilinderkop van een snorbrommer heeft een ongunstige verbrandingsruimte en werkt begrenzd! Als je de kopvlakken opschuurt dan is de verbrandingsruimte gunstiger! staat een how to op het forum over dat onderwerp!

In het spruitstuk zit ook een busje waardoor die geen 12mm maar 9mm breed is! Dus dat betekent dat het ringetje 3mm is!
Als je die er uit haalt is je spruitstuk groter en niet meer begrenzd!
Alleen het ringetje wegboren!

Dan de carburateur: die heeft en verhouding van 14 lucht en 9 benzine! Deze verhouding levert minder prestatie dan bijvoorbeeld een 14 lucht en 12 benzine! Dus met een 14/12 carb krijg je meer prestatie! Zeer aan te raden voor betere prestaties op een snor!

Sproeier is standaard ( niet altijd) maat 49 en als je er een snel uitlaatje onder doet moet je naar de 52, maar dat licht er ook maar net aan!

Je achtertandwiel (ATW) is maat 33 en je VTW is 24 standaard!
ALs je achter een kleiner tandwiel doet dan gaat je top omhoog, al doe je een groter tandwiel ga je sneller optrekken!
Bij je VTW is het precies andersom!

Het wordt alleen aangeraden om alleen je ATW te veranderen, wat makkelijker dan VTW!

Ik zou als je HD en 14/12 er op doet geen 33 meer houden, maar iets van 24 á 26! 28 trek je volgens mij ook wheelies en is ook nog is slecht voor frame!

rUne

hoop dat het nu duidelijk is
Tomos Standard 2005
*14/12 SHA Carb*
*12mm Spruitstuk*
*Standard A5 Snor Blok - 50cc*
*ATW = 22*
*VTW = 26*
*Standaard Filter*
*Brom Ontsteking*
*Tecnigas Next*
*Sproeier Maat 54*
*Snelheid = <60 km/h*
Omhoog

Puchracer
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2006 14:34
  • Citeer

Berichtdoor Puchracer » 05 mar 2006 15:51

Bedankt voor de uitleg :) Is nu helemaal duidelijk voor mij en met wheelys is ook niks mis hoor ;) Iets meer slijtage maar wel erg leuk.

Lijkt me eerlijk gezegt niet dat Tomos zo snel autoweely zal trekken door zulke kleinen aanpassingen. De tijd zal het leren he.

Als verder nog iemand tips heeft of aanvullingen op dit topic ik lees ze graag.
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 05 mar 2006 15:55

rUne je hebt niet helemaal gelijk.

14/9 en 14/12 staat niet voor de verhouding benzine lucht, dan zou je ook geen sproeier moeten afstellen :wink:

14 is de luchtinlaat vd carb, en 12/9 de doorlaat naar het spruitstuk.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
rUne
Tomosforummer
Berichten: 92
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:24
Locatie: Noordwijk
  • Citeer

Berichtdoor rUne » 05 mar 2006 15:59

ooops! :lol:
foutje kan kunnen!

rUne
Tomos Standard 2005
*14/12 SHA Carb*
*12mm Spruitstuk*
*Standard A5 Snor Blok - 50cc*
*ATW = 22*
*VTW = 26*
*Standaard Filter*
*Brom Ontsteking*
*Tecnigas Next*
*Sproeier Maat 54*
*Snelheid = <60 km/h*
Omhoog

Puchracer
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2006 14:34
  • Citeer

Berichtdoor Puchracer » 05 mar 2006 16:07

Ik dacht al wat zitten die Tomosjes vaag in elkaar vergeleken met Puch :P

Met lucht doorlaat en benzine doorlaat etc :?


To do list:
HD kop
spruitstuk ring eruithalen
Prop uit luchtfilter
TWV veranderen
Sproeier aanpassen
eventueel bus uit uitlaatpoort halen (gaat dit moeilijk? en zit die er echt?)
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 05 mar 2006 16:11

nee man zit geen bus in :P

tis die lelijke bocht

doe er lekker een GP onder, doet het altijd goed

kijk ff in de faq naar het verschil tussen brom en snor

viewtopic.php?t=1053 die dus
Laatst gewijzigd door Vuile Beunkoe op 05 mar 2006 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Puchracer
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2006 14:34
  • Citeer

Berichtdoor Puchracer » 05 mar 2006 16:15

Die jonge waarvoor ik nu vragen aan het stellen ben en waarvoor ik ze brommer beetje ga opvoeren heeft er al andere uitlaat onder zitten(zie eerste post) die niet standaard is. Het is volgens mij zo'n proma GP immitatie maar dan iets slechter. Techno is het merk :P iig zonder die lelijke bocht. Hij gaat alleen met die uitlaat al over de 30km/h


Om de prijs laag te houden eerst maar is beginnen met spruitstuk twv sproeier en 2e hands brommer of HD kop. Als dat niet genoeg is kunnen we altijd nog kijken naar een wat snellere uitlaat of de cilinder tunen.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.